Speltherapie --> aanvulling op eerdere topic

I.v.m. Google bovenaan (met details) tekst verwijderd. Pb me voor info over speltherapie.

Nou ik lees even mee hoor. Ik ben er nog niet op gewezen maar het klinkt mij erg interessant in de oren. Hier is de thuissituatie ook nogal ‘wiebelig’ (geweest) en ik heb ook de indruk dat het zijn weerslag heeft op Anouk :cry: . En behalve haar zo veel mogelijk zekerheid weer proberen te bieden weet ik zelf even niet wat ik kan doen om het te verbeteren, dus ik ben benieuwd :think:

Danielle… oké, wachten we samen :wink: :mrgreen: . Misschien handiger om dit naar mamavraagjes of huiskamer te verzetten bedenk ik me nu :think: . Even afwachten.

Ik ken speltherapie vanuit mijn werk met gehandicapte die problemen hebben in de thuis situatie of een gedragsprobleem hebben maar het principe is volgens mij hetzelfde.

Tis een manier om te communiceren met het kind, om dingen te verwerken als dat nodig is en om sociale zaken zoals hoe je met elkaar omgaat kan leren.

Ik kan er alleen maar positief over zijn.

Ik ben er ook wel benieuwd naar. Ook hier een wiebelige (prachtig woord trouwens) situatie :?

Lees dus ook even mee.

Voor diegenen die er meer over wilde weten (ik zal voor de pb’ers dit linkje aan jullie doorsturen :-* ) hierbij een samenvatting.



Intake gesprek duurde bijna 1,5 uur en was zonder kinderen erbij. Manlief en ik moesten bij het begin beginnen: de zwangerschap, de bevalling, Saba’s babytijd t/m nu. Wat indrukwekkende gebeurtenissen waren, hoe oud ze toen was en hoe zij daarop reageerde, en wat ons aan haar nu opvalt buiten het normale peutergedrag. Daarna bleek dat er een aantal heftige gebeurtenissen binnen het gezin zijn geweest op de zogenaamde “pijlerleeftijden”, cruciale momenten in de kinderjaren die tekenend zijn voor de vorming van een persoon: bij 9 mnd, rond 1 jaar, rond 1,5 jaar en nu. Precies rond die tijden zijn hier flink wat ‘wiebeligheden’ geweest (om even in de terminologie te blijven :wink:) en dat kan zich dus via speltherapie (hopelijk) uiten.



Bij speltherapie probeert de therapeute aan de hand van spel uit te vinden waar het kind remmingen, angsten of dwangmatig gedrag heeft wat niet binnen het ‘normale’ peutergedrag past. Ze gaf een voorbeeld van een kindje wat altijd speelde dat poppetjes gevangen zaten, en daar nooit uit konden ontsnappen, en dat poppetjes wilde doden (in de vorm van spel) maar dat nooit helemaal lukte. Spelenderwijs heeft zij aangegeven hoe dat kindje ook op andere manier kon ontsnappen aan de penibele spelsituatie en de ouders gaven al snel aan dat in de praktijk het kind losser werd. Zo ook een meisje met extreme faalangst die alles negatief zag… d.m.v. bordspellen probeerden ze sessie voor sessie de strikte spelregels los te laten en dat was voor dat meisje erg moeilijk te behappen. Gaandeweg werd ze daar makkelijker in tot ze op een dag zei: “ik wil dat spel nu héél anders doen, en de regels weggooien”. En in de praktijk werd ze positiever en werd haar faalangst minder.



De speelruimte is een gezellige (grote) zolderkamer met allerlei superleuk en herkenbaar speelgoed, maar ook een mini zandbak, en een waterbaantje in een douchebak, en volgende week ga ik voor 't eerst met Saba. Tosca gaat mee. En dan zien we wel hoe het loopt. Misschien komt ze snel ‘los’ , maar het kan ook wat sessies duren.



V.w.b. vergoeding vergoedt mijn verzekering tot 460 Euro per jaar, maar dit zit (nog!) niet in het basispakket. In 2008 komt daar waarschijnlijk een wijziging op. Eén sessie kost meestal rond 50 à 60 Euro, afhankelijk van de praktijk, dus dit jaar komen we daar zeker aan uit. Afhankelijk van hoe het kind reageert gaat ze nu uit van 5 à 10 sessies voor Saba. Maar da’s voor iedereen anders.



En dan nog een laatste stukje info… je kunt ook via GGZ een soortgelijk traject doorlopen, maar dat is echt voor de ‘zwaardere’ gevallen, voor kindjes met grote gedragsproblemen en/of persoonlijkheidsproblematiek. Dat loopt via Bureau Jeugdzorg. Dat is bij ons niet aan de orde, dus er zijn gelukkig meerdere varianten voorhanden.



Volgende week hopelijk een nieuwe update… pb’tje voor de ‘anoniempjes’ volgt!

ja ik ken speltharapie, wij hebben dit voornamelijk bij de logopediste gehad leren spelen en comminuceren. dwangmatig gedrag door breken en leren te wachten. concentratie leren te behouden met een soort van dwangmethode(het wordt klinkt erger dan het is :wink: ). en dit allemaal op spelenderwijs.

ethan heb ik op die manier erg zien groeien in zijn spelen en comminuceren. helaas is zijn logopediste langdurig ziek en dat is niet goed voor zijn ontwikkeling en overal heb je wachtlijsten.



jassie: van uit welke stichting oid gaat het?

ik hoop dat jullie gezinssituatie hierdoor wat stabieler wordt en dat Saba hier baat bij mag hebben. :hug:

I.v.m. te hoge Google ranking tekst verwijderd.

@Jassie wrote:

@monique wrote:
jassie: van uit welke stichting oid gaat het?
Ik ben normaal niet zo te spreken over het cb maar hierin absoluut wel. Zij zijn op de hoogte van de gezinssituatie en mijn zorgen naar Saba toe, en zij adviseerden mij contact op te nemen met óf een particuliere praktijk hier in de regio waar zij goede ervaringen mee hebben, óf via GGZ. GGZ vond ik te zwaar voor Saba, en die particuliere praktijk sprak me direct aan. Ze zijn aangesloten bij NVVS (NL Vereniging van Speltherapeuten) én NVPA (NL Verbond voor Psychologen en Agogen). En met name deze laatste aansluiting is belangrijk voor de vergoeding van de zorgverzekeraar.


dankje ik ga eens googlen.

:-*

I.v.m. te hoge Google ranking tekst verwijderd.