Spelen bij water

Laten jullie je kinderen al zonder toezicht spelen bij water?



Mijn kids zijn net 9, 7 en 6. De oudste mag als hij bij vriendjes speelt wel vaker vissen met die knullen, ik vind het zelf niet heeeel erg prettig maar heb er wel vertrouwen in, hij heeft ook wel een zwemdiploma, de andere twee nog niet (zitten wel op les).



Ze mochten van mijn man naar de sloot hier in de buurt om waterbeestjes te vangen voor ons vijvertje. Ik vond het, met name voor de jongste twee toch griezelig en ben er achteraan gegaan, van een afstandje staan kijken hoe dat ging.

Op zich gingen ze wel netjes zoals ik altijd zeg op de knieen en niet voorover hangen ofzo, maaar mijn oudste duikelde er dus mooi wel in :shock:

Ik heb rustig afgewacht en hij klom er gewoon uit. De anderen reageerden totaal niet, alsof het doodnormaal was :roll:

Ik vraag me dus echt ernstig af of ze wel gereageerd hadden als ie onder water was gebleven… En vertrouw het dus nog niet.

Lastig. Zonder zwemdiploma zou ik nee zeggen. Ligt misschien ook aan hoe diep de sloot is. Als ze er vlak bij de rand in duikelen,dan staan ze zo weer op,maar uit eigen ervaring, ooit met mijn jongste broertje bij een sloot gaan spelen (met mijn vriendin). Speelden met barbies die gingen zwemmen.

Broertje duikelde er uiteraard zomaar in. Hadden hem er ook zo uit en het was erg ondiep bij de rand,maar het is wel gebeurt.



Ik zou het niet zonder toezicht doen. Zou dan eerder een kleedje meenemen en een boek om er zelf bij te gaan zitten. Anders is het gewoon NEE.



Hoe lastig ook, ik probeer zo min mogelijk de verantwoording voor jongere kids bij iets oudere kids te leggen. Als er wat mis gaat, hoe goed ze ook zouden willen handelen, mocht dat niet lukken,dan zitten zij met het trauma (bij wijze van).

Ik snap je zorg dus wel…

Een kind zonder zwemdiploma zou ik echt nooit zonder toezicht in de buurt van water laten spelen.



Laura heeft sinds kort haar zwemdiploma, dus op zich zou het nu kunnen, maar toch… het blijft eng. Je weet gewoon nooit hoe kinderen reageren als er echt wat gebeurt, of ze in paniek raken.

Ik denk dat ik haar pas echt met een gerust hart alleen in de buurt van water durf te laten als ze wat meer zwemervaring heeft (over een paar jaar??). Ik zou haar bijvoorbeeld ook nog niet mee laten gaan naar een kinderfeestje waar ze gaan zwemmen of zo.

Maar dat ligt waarschijnlijk gewoon aan mij hoor, ik moet dat een beetje leren loslaten.



Jouw oudste met zwemdiploma vind ik dus een twijfelgeval, maar de jongsten zou ik zeker nooit zonder toezicht daar laten spelen.

Ik zou kinderen zonder zwemdiploma nooit alleen bij water laten. 10cm water is genoeg om in te verdrinken.

Ik vind ook dat je de verantwoordelijkheid niet bij een ouder kind kan neerleggen. Zoals je zegt, kinderen zo jong hebben niet altijd genoeg besef van gevaar en zijn zo afgeleid door andere dingen.



Zelfs Merijn die nu A en B heeft zou ik nog niet zo 123 alleen laten. Ik vind dat hij daarvoor te weinig km’s op de teller heeft staan wat zwemervaring betreft.

Wel als hij een paar jaartjes verder is, maar dan de jongste weer niet nog. DUs voorlopig zou ik erbij blijven als ik jou was.

@Mejis wrote:

Ik zou haar bijvoorbeeld ook nog niet mee laten gaan naar een kinderfeestje waar ze gaan zwemmen of zo.

Maar dat ligt waarschijnlijk gewoon aan mij hoor, ik moet dat een beetje leren loslaten.




Nou ik vind dat je op deze leeftijd nog echt niet hoeft los te laten.

Ik vind een kinderfeestje en dan gaan zwemmen met 5/6/7 jarigen nog niet verantwoord eerlijk gezegd. Dus Merijn zou daar niet heen mogen van mij, of ik moet zelf als begeleiding mee zijn :mrgreen:

mijn kinderen zijn 10 en 6 en spelen alleen bij het water. Om te vissen. Overigens is dit een vijver die geleidelijk af loopt naar ongeveer 1,5 m diep. En dan ben je er al zeker een meter of 10 in voordat het dieper word.

Victor heeft nu A B en C. Max ook. Vorige zomer mochten ze er ook vissen en toen had Victor nog net geen A.

Bij een kanaaltje ofzo mag het van mij niet.

Ik zou ze alledrie idd ook niet mee laten met een zwemfeestje nog. Mijn oudste heeft dan wel een diploma maar is niet heel handig enzo. Nee, dat vind ik echt eng, maar wel anders als spelen bij de waterrand.

Over hem twijfel ik idd, de andere twee en met name de jongste die echt nog niet goed kan zwemmen (middelste heeft denk ik gauw zn diploma) laat ik nog niet alleen gaan.

Maar het viel me de laatste tijd dus wel op dat de oudste met vriendjes wel vaak bij water speelt, die ouders vinden dat blijkbaar wel best.

Lastige vraag eigenlijk…

Als je bij ons de tuin uit loopt kom je bij een grasveldje en klimtouwen en tja water. Altijd gezegd dat ze er alleen mogen spelen als ze een diploma hebben. Inmiddels is de oudste ruim 6, zit hij op zwemles maar diploma is nog lang niet in zicht :shifty:

Hij zou dus helemaal niet alleen buiten kunnen spelen en dat vind ik ook wel sneu. Het water is overigens niet diep dus hij staat denk ik wel op mocht hij er in vallen.

broertje en zusje binnen de hekken van onze tuin houden is inmiddels wel een hele opgave maar lukt tot nu toe aardig.

Als er geen andere kids zijn mag nummer 2 (bijna 5) soms ook wel mee. Dit is een kind wat niet snel naar het water zal gaan en het zelfs komt zeggen als broer het wel doet. Dan ga ik wel steeds kijken.



Bij diep water is absoluut verboden!



verleden week was een vriendin met haar kids en ons nummertje 2 naar de natuur speeltuin. Was nummertje 2 met haar zoontje (bijna 4) toch naar het diepe water gegaan. Gleed haar zoontje uit en zo koppie onder…Gelukkig liep er iemand langs die er in sprong om hem er uit te trekken. Wat een schrik zeg :silenced: Dat leert mij we weer dat kids echt niet te vertrouwen zijn, geen gevaar zien, een hoop beschermengeltjes hebben en je ze dus geen seconde uit het oog mag verliezen…

Eng he, ik weet ook nog heel goed dat ik ergens bij een soort waterspeeltuin was, tot onder de knietjes van mijn toen 3,5jarige kwam het. Zijn vriendje ging dus onderuit, maar hij deed dus echt helemaal niets, bleef gewoon liggen! Dat hoor je natuurlijk weleens, maar als je het dan zo ziet gebeuren, met een kind wat al redelijk groot is en waarvan je toch stiekem denkt dat ie wel opstaat… brrr.



Dat lijkt me trouwens wel helemaal een lastige situatie zeg… Niet buitenspelen is idd gewoon geen optie, maar wel onprettig met dat water… Hier is een speeltuin/veld vlakbij waar ze veilig kunnen spelen gelukkig, het water is heel ergens anders waar ze normaal niet heen mogen.