spelen bij elkaar

Hier op de basisschool spreken kinderen vaak wat af voor de woensdag en vrijdagmiddag om bij elkaar te spelen.



Sommige kinderen hebben gewoon elke wo en vrij middag wel iemand te spelen.



Ik vind dat eigenlijk niet nodig. Y. zit net op school en trekt dit gewoon niet hij is heel moe als hij thuis is.

Ook vraagt hij er zelf niet om.

af en toe vind ik het niet erg.



hoe denken jullie hierover

Ik denk dat het geheel ligt aan je kind.

Bij Merijn komt morgen een vriendje spelen en vorige week donderdag was er ook 1. 2 weken terug was hij ergens spelen. Dus hier is het dus 1x per week de laatste weken.

Ik spreek het pas af een dag vooraf of zo. Dan kan ik goed inschatten of hij het aan kan. Als blijkt dat hij heel moe zou zijn, dan spreek ik dus niets af met vriendjes en speelt hij lekker met klein broer en mama :inlove:

Als je kind het aan kan zie ik het probleem niet van iedere woensdag of vrijdag spelen. Dat voel je zelf ook wel aan denk ik. Als die ochtend zou blijken dat je kind heel moe is, dan kun je altijd nog afzeggen.

Hier heeft Aniek de eerste 6 maanden op school niet de behoefte gehad met een kindje te spelen en toen ze er uiteindelijk wel wat mee wilde doen, was het ook nog alleen dat er dan een kindje HIER kwam spelen want naar wildvreemden durfde ze niet.

Pas nu, in groep 2, met de leeftijd van 5, speelt ze bijna elke maandag, woensdag en vrijdag wel met iemand.

Zolang ze het zelf willen, lijkt het me geen punt.

Als het gewoon niet kan, omdat we weg gaan of andere afspraken hebben, dan is dat jammer. Maar als het haar gevraagd word, we kunnen ook en dan nee zeggen puur omdat ik het als mama “niet nodig” vind…

nee dat gaat me te ver.

Het is heel goed voor kinderen om uit eigen motivatie met leeftijdsgenoten op te trekken. Uit die eerste jaren op school komen vaak de beste vriendschappen voort.



Dus kind moet er aan toe zijn en het willen, het moet kunnen wat tijd, afspraken en logistiek aangaat en verder bemoei ik me er niet mee.

Hier vind ik 1 keer in de week iets afspreken voldoende…meestal vraagt ze er niet eens om. Wel wil ik het graag van tevoren weten, zodat ik niet om kwart over 3 voor het blok gezet wordt dat er iets is afgesproken…en ik dan de logistiek kan gaan invullen (we wonen nu in een dorpje verderop en als hier kindjes komen spelen, kan ik ze dus gaan terugbrengen net op het moment dat het ook eten-maak-tijd is)



Gewoon je eigen kind hierin volgen en je eigen grenzen daarin aangeven…als jouw kind het nog niet trekt, niet afspreken dus.

Hier is het tot nu toe 1 keer gebeurd, maar ik denk dat ik het gewoon per dag ga bekijken. Soms is Laura heel moe als ze uit school komt, en soms niet, ik kan er nu nog niets van zeggen. Zal ook wel veranderen als ze wat meer gewend is denk ik.



Wat ik wel merk nu Laura wat meer zelf op straat speelt, is dat ze daar dan ook vaak spontaan een vriendje of vriendinnetje opdoet bij wie ze dan thuis gaat spelen (of die ze meebrengt naar ons toe, net hoe het uitkomt). Dus ongeplande afspraakjes heeft ze eigenlijk wel twee of drie keer per week op die manier.

Mischa heeft op school een vriendje gemaakt waar hij al een aantal keer is wezen spelen. Dat jongetje is ook een paar keer hier geweest.

Ik spreek het altijd pas op de dag zelf af eigenlijk, dus soms sta ik voor niks bij school. Maar ik kan dan wel even kijken hoe Mischa er aan toe is zeg maar.



Maar ik stimuleer het verder niet extra eigenlijk, en het mag van mij ook echt niet elke middag. Op vrijdagmiddag spreek ik eigenlijk ook af dat ze maar 1,5 tot 2 uur spelen. Lang genoeg voor nu.

Broes heeft ongeveer 2x een woensdagnamiddag gaan spelen bij een zelfde vriendje en dat vriendje is hier ook al eens geweest, verder niets.

Ik zou dat nu zelf nog niet willen dat hij iedere week ergens ander zou gaan spelen, hij gaat zelf al veel naar school dat ik ook eens blij ben om hem te zien en iets samen te doen met hen.

Mijn oudste speelt af en toe vanaf 3,5 jaar samen met iemand. Anderhalf uur is het dan, na de speelzaal. Het is alleen nog hier spelen, ergens anders durft hij nog niet zonder mij. Daar heb ik geen moeite mee.



Ik volg gewoon wat hij wil en houd een maximum aan van twee keer per week.

Als Amber met een vriendje of vriendinnetje zou willen spelen mag zij dat van mij. Maar tot nu toe heeft zij daar geen behoefte aan.

Op maandag en dinsdag gaat zij naar de naschoolse opvang en dat kost haar nog altijd veel energie, die twee dagen.

Op die andere drie dagen zou ze wat af kunnen spreken. Ik zie wel wanneer ze er mee komt.

Nu speelt ze in haar klas veel met het kindje van een vriendin van mij en daar speelt zij dus zo ie zo ook al buiten school mee, maar dan door de mama’s haha.