Spekstenen kachel? (van Tulikivi).

Wij hebben kans om een spekstenen kachel te krijgen (gratis! :angel: ).

'T schijnt dat je maar 3 Ã 4 uurtjes 's morgens moet stoken en je dan een ganse dag stralingswarmte er van hebt.

Mooi vind ik die kachels niet! :sick:

Maar als het echt zo is dat je zo weinig moet stoken en er dan zoveel warmte van terug krijgt dan wil ik wel nog eens 2x nadenken! :wink:

Wij hebben nu een inbouwcasette van flam maar daar zijn we niet tevreden van (verbruikt veel hout en niet echt wà rm zoals ik het graag warm heb).

Wie kent of heeft er ook zo’n spekstenen kachel en wat zijn de voordelen en/of nadelen daar van? :think:

Is dat dan een geuten kachel??

@Ilse81 wrote:

Wat is dà t? :shifty:

Ik heb er even op gegoogeld en dat woord bestaat zelfs niet eens…

Misschien is het voor jullie dialect voor spekstenen kachel? :think:

Die warmte is HEEEEEEEEEERLIJK… echt heel anders dan van cv of open haard…

Wij hebben ook zo’n soort verwarming, maar dan platen aan de muur…

hele lekkere straling, net alsof je in de zon zit

@wisje wrote:

Die warmte is HEEEEEEEEEERLIJK… echt heel anders dan van cv of open haard…

Wij hebben ook zo’n soort verwarming, maar dan platen aan de muur…

hele lekkere straling, net alsof je in de zon zit

Ja, dat heb ik ook gehoord, net alsof je in de zon zit,…

Klinkt wel erg aantrekkelijk hé … :think:

Ja, zeker als je hem gratis kan krijgen:DOEN en proberen… je kunt hem zelf weer zo op MP zetten :wink:

@Bietje wrote:

@Ilse81 wrote:

Wat is dà t? :shifty:

Ik heb er even op gegoogeld en dat woord bestaat zelfs niet eens…

Misschien is het voor jullie dialect voor spekstenen kachel? :think:

Kan zijn. :shifty: :shifty:

Ohw maar wij hebben dus een houtkachel en die houd verschrikkelijk lang zijn warmte. :dance: :dance: :dance:

Het is echt top en ik zou die voor geen geld ter wereld meer kwijt willen. :wink:

Het is ook de enigste verwarming die we hier hebben in huis. Hebben helemaal geen cv. En wij kunnen heel ons huis, badkamer, keuken, slaapkamers (alles is gelijkvloers) ermee verwarmen. Echt zalig!!!

De warmte die je ervan krijgt is niet te beschrijven. Zo heerlijk genieten.

En 's avonds gooien wij voor het slapen gaan een dikke blok hout erop en 's ochtends is het nog mooi warm in huis. Echt ideaal!!!

Oh en dan nog te bedenken wat je uitspaart aan kosten in vergelijking met centrale verwarming. :wink:

Ik zou het ook zeker doen en idd als je die gratis krijgt!!!

Wij hebben die van ons overgekocht van de vorige eigenaars. Koste ons toen 5000 oude Belgsiche franken (125 euro), naar het schijnt was dat super goedkoop. :wink:

Ilse, wij stoken ook met hout hoor nu (en cv), maar dan een casette i.p.v een kachel en een spekstenen kachel is toch weer nét iets anders dan een ‘gewone’ houten kachel zoals jullie die bijv. hebben, vandaar mijn vraag.

Voor een spekstenen kachel betaal je 4.000 tot 20.000 euro.

Naar 't schijnt zijn die héél voordelig qua houtverbruik en heb je er lang warmte van zonder dat je er nog hout moet bijgooien tijdens de dag, net alsof je in de zon zit zoals wisje ook al zei :mrgreen: .

Ik heb dit gevonden en 't klinkt wel erg positief allemaal… :think:

Speksteen kachels laten geen warmte verloren gaan

Speksteen kachels bestaan reeds 200 jaar. Het grote voordeel aan speksteen kachels is dat ze veel meer warmte kunnen vasthouden dan gewone kachels die vervaardigd zijn uit gietijzer of plaatstaal. Deze warmte wordt dan langzaam afgegeven, ook al is het vuur in de kachel reeds geruime tijd uit. Speksteen kan van alle in de natuur voorkomende materialen het meeste warmte opnemen en vasthouden.

Op het gebied van comfort en warmteafgifte is een speksteen kachel de beste keuze. Vooral speksteen kachels die gestookt worden met hout zijn geliefd en uitermate geschikt om een hele woning te verwarmen. Er bestaan ook speksteen kachels met gas of op elektriciteit. Het spreekt voor zich dat door de hoge energieprijzen het gebruik van gas of elektriciteit niet aan te bevelen is.

Speksteen is een natuurlijk gesteente. Er bestaan verschillende plaatsen in de wereld waar men speksteen kan ontginnen. Hierdoor heeft het gesteente dat afkomstig is van de verschillende locaties ook een ander uitzicht en een andere struktuur. Het is verkrijgbaar in verschillende grijstinten tot soms zelfs met een groene gloed.

Speksteen kan, net zoals metaal, zeer hoge temperaturen weerstaan en ook wisselende temperaturen zijn geen probleem. Maar in tegenstelling tot metaal kan speksteen veel meer warmte opnemen en kan dit dan geleidelijk weer afgeven gedurende een lange periode. Ook de warmteafgifte van marmer en graniet is vergelijkbaar met deze van speksteen. Maar marmer en graniet zijn niet goed bestand tegen de intense hitte van een houtvuur. Ook het afwisselende afkoelen en opwarmen van het gesteente zal op termijn voor breuk zorgen. Speksteen mag gedurende onbeperkte tijd blootgesteld worden aan directe vlammen zonder dat dit enige breuk zal veroorzaken.

Speksteen kachels zijn duurzaam en stijlvol

Er bestaan verschillende bouwmethoden voor speksteen kachels. Zo kan men gewone gietijzeren kachels uitrusten met speksteen aan de binnenzijde van de kachel. Dit speksteen zit tussen 2 lagen ijzer en zal een grote hoeveelheid warmte openemen. Deze kachels wegen tussen de 200 en 400 kilogram. Een andere soort speksteen kachels bestaat uit een grote hoeveelheid speksteen die rond de kachel wordt opgebouwd. Deze enorme steenmassa heeft veel tijd nodig om op te warmen maar kan ook gedurende een zeer lange tijd warmte afgeven nadat de kachel uit is. Deze kachels wegen tussen de 800 en 3000 kilogram.

Deze kachels zorgen er dankzij een continu warmteafgifte voor dat er steeds een gelijkmatige hoeveelheid warmte vrijkomt waardoor de temperatuur in de kamer vrij constant blijft. Hoe meer speksteen er opgewarmd wordt, hoe gelijkmatiger de warmte weer afgegeven wordt en hoe constanter de temperatuur blijft. Wanneer een speksteen kachel gedurende een paar uur gebrand heeft dan hebben de stenen reeds een grote hoeveelheid warmte opgenomen. Het kan tot wel 12 uur of meer duren vooraleer de stenen weer afgekoeld zijn, afhankelijk van hoe lang en hoe intensief u de kachel hebt laten branden. Een afkoelingsperiode van 20 tot 30 uur is geen uitzondering bij kachels die langere tijd gebrand hebben.

Wat men wel niet heeft bij een speksteen kachel is de onmiddellijke warmte afgifte zoals deze bij een klassieke houtkachel. Omdat de kachel omgeven zit door steen die eerst moet opwarmen kan het een tijdje duren vooraleer de kamer opgewarmd wordt. Dus om snel een woning op te warmen op zeer koude dagen zijn deze kachels minder geschikt. Er bestaan echter modellen die uiterust zijn met een ventilator die er voor zorgt dat de warmte die de kachel vrijgeeft omgeleid wordt en rechtstreeks in de kamer gebracht wordt om een snelle opwarming van de ruimte toe te laten. Nadien kan men de ventilator afzetten waardoor de stenen de warmte van de kachel kunnen opnemen.

Het volstaat om de kachel elke 24 uur even aan te maken zodat de stenen weer warmte kunnen opnemen. Op zeer koude dagen kan het nodig zijn om elke 12 uur de kachel te doen branden. De oppervlakte temperatuur van de stenen bedraagt zelden meer dan 150 graden celcius. In vergelijking met een klassieke houtkachel waar dit al snel 300 tot 500 graden kan zijn is het duidelijk dat het risico op verbranding bij een speksteen kachel veel lager is dan bij een klassieke kachel.

Een speksteen kachel is veruit de enige houtkachel die kan voorzien worden van een boiler om water op te warmen. Dit komt door de enorme massa steen die haar warmte afgeeft aan de boiler zonder dat de kachel hier een nadelige invloed van ondervind. Dit water kan vervolgens gebruikt worden in het huishouden. Indien de boiler en de kachel groot genoeg zijn en de hoeveelheid steen minstens 1500 kilogram bedraagt kan men zelfs door middel van centrale verwarming andere kamers in de woning verwarmen met dit systeem zonder gebruik te moeten maken van fossiele brandstoffen zoals gas of stookolie.

Het enige nadeel aan een speksteen kachel is de prijs. Men mag toch rekenen op 4.000 tot 20.000 euro voor een dergelijke kachel. Maar het zeer hoge rendement en het zeer geringe houtverbruik zorgt er voor dat u deze investering op relatief korte termijn terugverdient. De speksteen kachel is een aanrader voor wie er de plaats voor heeft en, uiteraard, het budget voor heeft.

Ah daar zit het verschil. :smiley: :wink:

Nou, ik zou ervoor gaan hoor. :wink:

Als ik dat zo lees dan is de onze toch ook uit een soort speksteen hoor (ga het een snavragen aan mijn man.) :wink: Is allesinds geen gietijzer, want dat laat idd de warmte zeer vlug weggaan. :wink:

Ik heb er 1 x bij gezeten EEn héérlijke stabiele "vriendelijke"warmte

(Toen ik nog bij m’n ouders woonde hadden we een plattebuiskachel mijn ouders hebben nu een oude duitse schoolkachel, dat is allemaal fijne warmte, maar die speksteenkachel vond ik echt heerlijk!)

Ik zeg super meteen doen!

Ik heb mijn vriend een smsje gestuurd of hij al iets meer weet van die spekstenen kachel (hij zou hem van de grote baas krijgen :shifty: :mrgreen: ).

Die heeft geld te veel :eh: :wink: en doet hem zomaar weg :dance: :thumbup: .

Ik ben wel benieuwd hoe hij er precies uit ziet want zo te zien op google kan dat sterk verschillen… :think: .

Zijn wel prachtige kachels hé (heb ook eens gegoogeld), ben ook wel benieuwd naar die van jullie. :wink: Dus daa rkomt vast wel een fotooke van. :shifty: :shifty: :mrgreen:

En krijg je dat dan met al die stenen daarbij?? Is dat de kachel op zijn geheel? Of meot je dat zelf zo gaan inbouwen?

@Ilse81 wrote:

Zijn wel prachtige kachels hé (heb ook eens gegoogeld), ben ook wel benieuwd naar die van jullie. :wink: Dus daa rkomt vast wel een fotooke van. :shifty: :shifty: :mrgreen:

En krijg je dat dan met al die stenen daarbij?? Is dat de kachel op zijn geheel? Of meot je dat zelf zo gaan inbouwen?

Haha, tuurlijk krijg je dat met die stenen erbij, da’s namelijk het speksteen! :mrgreen: :wink:

Maar vind je dat echt mooi? :shifty:

Ik vind dat ‘lelijk’ … :oops: :mrgreen:

Dus ik hoop dat die waar we kans van hebben één van de mooiere is…

Ik zou ook meteen ja zeggen! Spekstenen kachels zijn behoorlijk prijzig.

Wij hebben dezelfde houtkachel als Ilse en 125 euro is inderdaad een koopje! Jullie kachel is ook van Efel. Nieuw kosten deze € 1300 en schrijven niet veel af.

Een houtkachel is al super maar ene spekstenen kachel moet nog meer rendabel zijn :thumbup:

@Bietje wrote:

@Ilse81 wrote:

Haha, tuurlijk krijg je dat met die stenen erbij, da’s namelijk het speksteen! :mrgreen: :wink:

Maar vind je dat echt mooi? :shifty:

Ik vind dat ‘lelijk’ … :oops: :mrgreen:

Dus ik hoop dat die waar we kans van hebben één van de mooiere is…

Wahaha, ben weer lekker helder vandaag. Ik dacht dat het speksteen hetgeen was waaruit de kachel gemaakt was. :oops: :shifty:

Ja ik vind dat best wel mooi hoor, maar da’s allemaal heeeeeeeeeeeel groot hé.

M. heeft een mail gestuurd naar zijn baas en we mogen hem komen halen als we willen.

Het gaat om een massieve speksteenkachel van Tulikivi, één van de betere dus :shock: :dance: .

Ik ben benieuwd welk model het precies is.