speentje wegnemen bij baby

door de neus ademen is beter de lucht word dan gefilterd en dat gebeurt niet als je door de mond ademt.

zowel met speen als met duim bevorder je dat ze door de neus ademen.

pure en klinklare onzin dat duimen onhygenische is :shifty:

@tantetoe wrote:

beetje off topic misschien, maar ik las dat iemand zei dat het onhygienischer is als ze hun duim pakken en dat het beter is met een speen voor voorkomen wiegendood. Tara heeft nooit een speen gewild en duimt al vanaf een week als ze gaat slapen, dit doet ze inmiddels niet eens altijd meer.

Ik heb toen veel gevraagd hoe het nou zat, maar onhygienischer was volgens velen onzin, omdat kindjes sowieso met hun handjes in hun gezicht en mondje zitten, en met wiegendood zou het niet uitmaken of ze nu een speen of duim hebben… maar nu lees ik jullie commentaar en ben ik toch wel benieuwd hoe het zit




Ja, dat was ik. :mrgreen:



Ikzelf vind een fopspeen hygienischer. Maar dan ga ik ervanuit dat de speen alleen in bed gebruikt wordt, zoals hier het geval is. Hoevaak andere mensen niet aan de handjes van m’n kindjes zitten, waar ze zelf met hun handjes aan en in zitten, (on)zichtbaar vuil dat onder de nageltjes zit, etc. Uiteraard zullen ze nog steeds voldoende afweerstoffen binnen krijgen door het ‘gewone’ vuil dat ze binnen krijgen met het spelen als ze eenmaal gaan kruipen.

Valt een speen op de grond, pak ik een schone, of in Rick’s geval, spoel ik hem af. Spenen werden tot 4 maanden dagelijks gesterilliseert, nu gaan ze dagelijks de vaatwasser in. Doe dat maar eens met een duim…



(ik ben ook een enorme tegenstander van papa’s of mama’s die de speen van hun kind ‘even’ in hun mond nemen, of ouders/familie die hun kindje op een pink laten sabbelen… :sick: , maar dat terzijde) :wink:



Ikzelf heb tot m’n 11e geduimd, wat een strijd om ervanaf te komen zeg…ding was er nl. altijd…



De relatie tussen fopspeen en wiegendood staat hier verder uitgelegd, wetenschappelijk onderzoek (http://www.kennislink.nl/web/show?id=143316).



Daarnaast is een fopspeen beter voor het gebit dan duimen:



Fopspeenzuigen gebeurt symmetrisch, zodat de speen mooi in het midden van de mond zit. Bij duimzuigen is dit niet het geval, waardoor de tandboog zich asymmetrisch kan ontwikkelen. Duimen beïnvloedt immers veel sterker het gebit, met het risico op een open beet. Om het gebit de kans te geven zich nog spontaan te corrigeren, moet je kind vóór de leeftijd van 3 jaar ophouden met duimzuigen. Fopspeenzuigen kan tot 4 jaar. Maar duimzuigen is in het algemeen moeilijker af te leren.



Dus ja, ik ben pró fopspeen…



:mrgreen:

@Peetje wrote:

@tantetoe wrote:
beetje off topic misschien, maar ik las dat iemand zei dat het onhygienischer is als ze hun duim pakken en dat het beter is met een speen voor voorkomen wiegendood. Tara heeft nooit een speen gewild en duimt al vanaf een week als ze gaat slapen, dit doet ze inmiddels niet eens altijd meer.

Ik heb toen veel gevraagd hoe het nou zat, maar onhygienischer was volgens velen onzin, omdat kindjes sowieso met hun handjes in hun gezicht en mondje zitten, en met wiegendood zou het niet uitmaken of ze nu een speen of duim hebben… maar nu lees ik jullie commentaar en ben ik toch wel benieuwd hoe het zit




Ja, dat was ik. :mrgreen:



Ikzelf vind een fopspeen hygienischer. Maar dan ga ik ervanuit dat de speen alleen in bed gebruikt wordt, zoals hier het geval is. Hoevaak andere mensen niet aan de handjes van m’n kindjes zitten, waar ze zelf met hun handjes aan en in zitten, (on)zichtbaar vuil dat onder de nageltjes zit, etc. Uiteraard zullen ze nog steeds voldoende afweerstoffen binnen krijgen door het ‘gewone’ vuil dat ze binnen krijgen met het spelen als ze eenmaal gaan kruipen.

Valt een speen op de grond, pak ik een schone, of in Rick’s geval, spoel ik hem af. Spenen werden tot 4 maanden dagelijks gesterilliseert, nu gaan ze dagelijks de vaatwasser in. Doe dat maar eens met een duim…



(ik ben ook een enorme tegenstander van papa’s of mama’s die de speen van hun kind ‘even’ in hun mond nemen, of ouders/familie die hun kindje op een pink laten sabbelen… :sick: , maar dat terzijde) :wink:



Ikzelf heb tot m’n 11e geduimd, wat een strijd om ervanaf te komen zeg…ding was er nl. altijd…



De relatie tussen fopspeen en wiegendood staat hier verder uitgelegd, wetenschappelijk onderzoek (http://www.kennislink.nl/web/show?id=143316).



Daarnaast is een fopspeen beter voor het gebit dan duimen:



Fopspeenzuigen gebeurt symmetrisch, zodat de speen mooi in het midden van de mond zit. Bij duimzuigen is dit niet het geval, waardoor de tandboog zich asymmetrisch kan ontwikkelen. Duimen beïnvloedt immers veel sterker het gebit, met het risico op een open beet. Om het gebit de kans te geven zich nog spontaan te corrigeren, moet je kind vóór de leeftijd van 3 jaar ophouden met duimzuigen. Fopspeenzuigen kan tot 4 jaar. Maar duimzuigen is in het algemeen moeilijker af te leren.



Dus ja, ik ben pró fopspeen…



:mrgreen:


De fopspeen is géén garantie voor een mooi gebit, Ryan heeft een ‘open beet’ (hem hebben we de speen voor zijn 4e afgewend) hij is net die vent van die Dommelsch reclame die bierflesjes met zijn tanden opende, ken je die nog? :wink:

@Mellie wrote:



De fopspeen is géén garantie voor een mooi gebit, Ryan heeft een ‘open beet’ (hem hebben we de speen voor zijn 4e afgewend) hij is net die vent van die Dommelsch reclame die bierflesjes met zijn tanden opende, ken je die nog? :wink:




Yep, die ken ik nog! :mrgreen:



Maar goed, ik zei ook niet dat het een garantie is he? :angel:

Mijn broertje duimde fanatiek tot zijn 10e denk ik ongeveer. Toen kwam hij bij de tandarts en die zei: Jij moet een beugel, tenzij je stopt met duimen. Hij stopte die dag nog en in een paar maanden tijd trok zijn gebit zo goed als recht. Nooit een beugel nodig geweest.



Trouwens; als een jonge baby echt fanatiek duimt dan lukt het toch niet om dat te voorkomen of het kind aan een speen te wennen?

Ik heb elke keer dat Jenna haar duimpje in haar mond stak, haar haar speentje gegeven.

@Peetje wrote:

[

Daarnaast is een fopspeen beter voor het gebit dan duimen:



Fopspeenzuigen gebeurt symmetrisch, zodat de speen mooi in het midden van de mond zit. Bij duimzuigen is dit niet het geval, waardoor de tandboog zich asymmetrisch kan ontwikkelen. Duimen beïnvloedt immers veel sterker het gebit, met het risico op een open beet. Om het gebit de kans te geven zich nog spontaan te corrigeren, moet je kind vóór de leeftijd van 3 jaar ophouden met duimzuigen. Fopspeenzuigen kan tot 4 jaar. Maar duimzuigen is in het algemeen moeilijker af te leren.



:


Onze Lucas is er nu net 1 week vanaf dus hij zit nog in de norm voor 4 jaar afgeleerd :wink:

Hij kreeg hem overigens ook alleen in zijn bed, of als hij ziek was.

Nou, dat je een speen kunt wennen spreek ik tegen. Wij hebben werkelijk alle spenen wel geprobeerd… maar madame moest er geen een

EN haar duim dus wel, al kan ze nu ook al slapen zonder.

Dat ademen door die neus, dat snap ik idd, maar dat doen ze mijn inziens dus ook als ze duimen (dat aanleren door de neus he) Ik hoor Tara namelijk erg vaak door haar neus ademen… nu ze verkouden is snurkt ze zelfs af en toe hihih

uiteindelijk is het NIET gelukt :? Het ging gedurende de dag heel erg goed maar 's avonds bij het naar bed gaan heeft ze wel twee uur gehuild en heb ik maar toegegeven, ah ja het is ook maar een fase.

Wij hadden hetzelfde probleem bij Dani. Met 6 maanden weggelaten en toen ging het wel goed. Misschien nog ff volhouden en dan later weglaten.

Ik lees dat ze op haar buikje slaapt, maar is dit niet juist gevaarlijk voor wiegendood?? :shock:



Ik vind verder 2 maanden veel te jong om al dingen ‘af te leren’. Dat snappen ze helemaal nog niet. Hebben ze net een ritme gevonden in iets en dan stopt het opeens. Ik zou dat pas doen als ze helemaal goed in ritme zitten van drinken, slapen enz. Maar dat is mijn mening :mrgreen:

ja ze slaapt op haar buikje, maar al mijn kindjes zijn buikslapertjes en dat is vooral gevaarlijk als ze hun hoofdje niet goed kunnen draaien, maar de onze doet dat wel hoor, mooi links dan naar rechts(daarom ook dat ze het speentje kwijtgeraakt), het is vooral ook gevaarlijk als ze zo plat op hun neusje liggen zeg maar.