Speen/Fles afleren

Hallo,

Brigitte heeft tot aan gisteren een lege fles gehad met slapen (in plaats van een speen)

We willen het nu afleren. Maar mén wat een drama, ze was er ook zo aan gehecht. 's nachts wakker, fles en slapen.

Maar ik vraag me nu serieus af of ik er mee door moet gaan…

Wat zouden jullie doen?

Ik denk op dezelfde manier afleren als waarop je een speen afleert. Dus niet plompverloren wegnemen, maar uitgebreid afscheid nemen door aan een balon te knopen/aan sinterklaas te geven voor een ander kindje/ via de post op te sturen/ aan een baby in de familie te geven etc.

Eventueel er wat anders voor in de plaats zetten als een knuffeltje voor in bed oid.

@Maaike79 wrote:

Ik denk op dezelfde manier afleren als waarop je een speen afleert. Dus niet plompverloren wegnemen, maar uitgebreid afscheid nemen door aan een balon te knopen/aan sinterklaas te geven voor een ander kindje/ via de post op te sturen/ aan een baby in de familie te geven etc.

Eventueel er wat anders voor in de plaats zetten als een knuffeltje voor in bed oid.

We hebben een heel uitgebreid afscheid ritueel gedaan. We wilden een ballon, maar kon er geen vinden die de fles kon ‘dragen’

Daarom een mooi pakketje van gemaakt met tekening en opgestuurd naar een kindje die er zelf geen kon kopen. Maar het drama begon en blijft. Ze kan de slaap neit vatten.

Ze is ook net gisteren jarig geweest mischien was de timing slecht.

We zien wel…maar als dit elke avond zo gaat, hoe later zei in slaap valt hoe vroeger (lees: voo 5.00 uur) zij wakker is en dus krijgen we een kindje wat oververmoeid raakt. Dan bereik je nooit wat je wilt. Dus misschien moeten nog even wachten?

Ik weet ook niet wat goed is…

Eigelijk ben je er wat te laat mee. 3 is een veel moeilijkere leeftijd dan 2.

Peter was er zo af, Aniek was net geen 3 en voor haar was het ook al drama.

Wellicht kun je het voorbereiden, dus een kalender maken waarop precies staat welke dag de fles weg gaat. Dan elke avond praten over dat het nog zoveel nachtjes is dat ze er mee mag slapen en dat dan de dag komt.

Laat haar in de winkel een knuffeltje uitzoeken ter vervanging van de fles en haal bv 2 dagen voor het grote afscheid alvast de fles van de speen en geef haar alleen de dop met speen. Zoveel kwaad kan dat niet.

En tja, verder is het toch echt een kwestie van doorzetten.

Aniek heeft hier ook een week heel slecht ingeslapen, maar we bleven bij de beslissing dat de speen weg was.

Dan ging ze overdag nog maar weer even een uurtje naar bed om bij te tanken. Maar op zich is weer terug toegeven aan de fles/speen het naarste wat je kan doen, ten eerste ben je niet consequent en leert ze snel dat ze in geval van voor papa en mama extreem drama, toch weer krijgt wat ze graag wil en je doorbreekt de cirkel niet.

Ik heb zelf van Aniek en Peter hun verschil wel geleerd. Purk nu mag best een speen, maar zodra hij 1 jaar is, gaat dat ding eruit. Rond die leeftijd hebben ze toch al vaak periodes van slecht slapen, dan merk ik ook niks van extra drama omdat de speen weg is.

Maar dat gehannes om het af te leren, daar begin ik niet meer aan…

Lara is ook bijna 3 maar zo speenverslaafd als wat. Ze zou er de hele dag mee lopen als het mocht…

Het schoof ook steeds verder op, van bed naar bedritueel en dat bedritueel begon dan al bij het in bad gaan, of nee, bij het naar boven gaan om in bad te gaan. Ik besloot er weer strenger in te zijn: speen pas als de pyjama aan is. Maar papa is helaas niet zo consequent, dus zo blijft het drama :? . Nou ja, de volgende stap moet zijn: speen pas ín bed. En daarna moet hij dus weg… in ieder geval voordat ze naar school gaat.

Ben wel vast besloten dat als hij eruit gaat het ook echt afgelopen is. Als hij dan na een paar dagen opnieuw tevoorschijn komt, dan duurt het bij de volgende poging alleen maar langer, vrees ik.

Speen afleren is mij hier heel erg meegevallen…(Stan was net drie)

Heb het idee dat als je je als ouders echt erop instelt dat het vanaf nu gewoon over is, dat dat al de helft van het succes is.

Verder hebben wij het ook uitgebreid aangekondigd. Eerst de tandarts laten zeggen dat hij nu wel te groot ervoor werd. Vervolgens gezegd dat we paar weken later op vakantie zouden gaan en dat ie ná die vakantie zonder speen zou gaan slapen. Tijdens de vakantie ook nog steeds erover gehad (hoe groot ie nu was en dat ie daarom na de vakantie zonder speen ging slapen). En al die tijd praatte ie er over mee alsof het de normaalste zaak van de wereld was!

Dus op dag van vertrek is de speen in de badkamer van het huisje achtergelaten “voor een ander, kleiner, kindje” en gingen we naar huis zonder speen. Die middag moest ie dus thuis meteen voor het eerst zonder speen, en het was wel even een half uur drama, maar uiteindeljk viel ie in slaap. Zo is het nog een dag of 3 elke keer drama geweest, maar op z’n langst een uur, en na die halve week werd het steeds makkelijker.Hij mocht trouwens ook na elk (middag- en nacht) slaapje een sticker plakken omdat ie zonder speen geslapen had, en na een week kreeg ie dan een cadeautje. Daarna niks geen stickers meer, en niks geen probleem meer om te gaan slapen (behalve dan af en toe de gewone peuter eigenwijsheid).

Volhouden dus en misschien stickers en belofte van cadeautje als hulpmiddel?