Hoi,
Jayden (3,5 jaar) heeft van de week zijn speen meegegeven aan de sint voor babypiet,maar nu mist hij hem erg en wil hem graag terug, slaapt s’middags niet meer en s’avonds gaat ie wel slapen zonder, geen probleem zou je zeggen maar nu gaat hij duimen, dat lijkt me nog moeilijk af te leren als ie daar eenmaal aan gewend is, dus wat nu? :think: speen terug of nog ff laten zo? want duimen is toch “slechter” en moeilijker af te leren dan de speen?
ik zou hem niet teruggeven. Ik geloof niet dat duimen slechter is dan een speen.
Duimen is slechter omdat het moeilijker af te leren is.
Maar ik denkd at een kind van al 3,5 echt niet zichzelf gaat aanleren te duimen. Nu misschien in die overgangsfase even, maar ik zou er wel op durven vertrouwen dat het vanzelf stopt.
Hier duimen ze alleen als ze heel moe zijn en als ze gaan slapen. Ik heb dat toch echt liever dan een kindje van 3,5 die nog met een speen rondloopt sorry het staat er misschien een beetje raar…maar zo bedoel ik het niet hoor. Vind het gewoon bij een bepaalde leeftijd geen gezicht meer dat een kindje een speen heeft.Ook kan het het praten van je kindje beperken. Ik zou hem zeker nu niet zijn speen terug geven, dus gewoon even volhouden en het aanzien. Hopelijk wordt dat duimen minder en straks alleen s nachts in zijn bed en dat lijkt me toch niet zo’n probleem.
FF voor de duidelijkheid hij heeft alleen in bed de speen gehad hoor, vanaf zijn eerste verjaardag heb ik hem s’morgens gewoon boven laten liggen die speen, dus het gaat nu echt om het afleren in bed.
Volgens mij gaat het goed nu, nog ff doorzetten :mrgreen:
ik zou nog even doorzetten, het komt vast goed. en ik denk niet dat hij nu nog gaat leren duimen hoor…
Ik vind een peuter die heel de dag met een speen rondloopt ook geen gezicht, maar of ze nu in bed duimen of een speentje hebben maakt me dan weer weinig uit. Ik leerde mijn middelste, die een speentje had, zowiezo vanaf heeeel jong al dat ie zn speentje terug in bed mikte. Echt met 8mnd ofzo deed hij dat al keurig.
Hier ook nog steeds een speen met slapen… en meneer doet ook de duim in de mond als hij geen speen heeft. Ikzelf heb te lang geduimt en zelfs toen ik volwassen was deed ik het soms nog in mijn slaap. Dus hier geen twijfel en meteen de speen terug gegeven. Die speen is straks er vanzelf wel af en duimen kan je bijna niet afleren
@juulisjuul wrote:
FF voor de duidelijkheid hij heeft alleen in bed de speen gehad hoor, vanaf zijn eerste verjaardag heb ik hem s’morgens gewoon boven laten liggen die speen, dus het gaat nu echt om het afleren in bed.
Volgens mij gaat het goed nu, nog ff doorzetten :mrgreen:
O zo had ik het niet begrepen, sorry, maar toch zou ik niet de speen terug gaan geven.
En als volwassene in je slaap nog duimen, zal denk ik wel meevallen hoor heb ik nog nooit van gehoord.
Ik geloof ook niet dat duimen slechter is dan de speen en van duimen komt een kind ook echt wel af hoor.
Ik zou dan de speen teruggeven, mmaar dat komt meer omdat ik zelf het voorbeeld ben van duimen wel heel slecht is voor je gebit.
Ik heb zelf door het duimen jarenlang beugels gehad en 2 flinke kaakoperaties.
Tandarts heeft ons ook gezegd dat we prinsje beter een speen konden doen ipv duim.
Prinsje is nu al bijna 9 maand van de speen af. Ik had hem wel steeds bij zijn bed liggen voor het geval hij toch zijn duim zou pakken.
@Krabje wrote:
Ik zou dan de speen teruggeven, mmaar dat komt meer omdat ik zelf het voorbeeld ben van duimen wel heel slecht is voor je gebit.Gebit en kaakproblemen heb je net zo goed bij kinderen die veel of lang een speen hebben hoor.
Ik heb zelf door het duimen jarenlang beugels gehad en 2 flinke kaakoperaties.
Tandarts heeft ons ook gezegd dat we prinsje beter een speen konden doen ipv duim.
Prinsje is nu al bijna 9 maand van de speen af. Ik had hem wel steeds bij zijn bed liggen voor het geval hij toch zijn duim zou pakken.
Nee hoor! Of ben jij toevallig ook al tandarts?
Nou ja, er zijn wel degelijk kinderen die door het duimen kaak of gebitproblemen krijgen hoor. Ik begrijp wel dat de gemiddelde ouder daar niet erg bang voor is, maar om nou te gaan ontkennen dat het voorkomt :eh:
Mijn zusje heeft geduimd tot haar 23e… toen kreeg ze opnieuw een beugel omdat door het duimen heel de boel weer scheef stond.
@Krabje wrote:
Nee hoor! Of ben jij toevallig ook al tandarts?
Nee dat ben ik niet, jij wel?
Maar heb het wel van tandartsen… (want heb namelijk wel als receptioniste / telefoniste gewerkt in een tandartsenpraktijk) en op de tv gezien…
En ik heb ook niet gezegd dat het door duimen niet kan , ik zeg dat het door een speen net zo goed kan, dus dat een speen zeker niet slechter is dan duimen
Wij hebben onze dochter ook net van de speen af, heel af en toe heeft ze nu een duim in de mond maar dat komt eigenlijk zelden voor. Ik denk niet dat ons meisje gaat duimen gelukkig. Ik zou de speen niet teruggeven ondanks dat er misschien geduimt wordt.
mijn dochter heeft wel een typisch spenenmondje en ons werd dan ook geadviseerd om haar voor haar derde van de speen af te hebben.
Nou slecht nieuws…de speen is terug sinds gister :roll: reden hij ging steeds meer duimen ook overdag en zelfs toen we aan het winkelen waren :shock: dus met hem afgesproken dat ie als ie naar bed gaat weer een speen mag maar dat ie dan nooooooooooooit meer mag duimen,en dit gaat tot nu toe goed !! Pfffffff hij ging het duimen dus echt aanleren en zijn hele duim was er al schraal van :? het CB adviseerde ook dan een speen terug te geven en het over een paar maanden gewoon weer proberen, nou dat doen we dan maar he :mrgreen: