Speen afleren

Ik ben er helemaal klaar mee met die speen. Maar Mats hecht nog erg veel waarde aan dat ding :roll:

Hoe leer je de speen af? Hij krijgt 'm alleen in zijn bed, verder niet.

Eerlijk gezegd zie ik enorm op tegen het afleren :oops:

Iemand tips?

jezelf instellen op 3 dagen vol huilbuien en dreinsessies en evt zelfs slapeloze nachten en dan cold turkey doen.

Hebben we hier bij de oudsten ook gedaan. Mies heeft geen speen, dus valt niks af te leren.

Aniek was bijna 3 en Peter bijna 2.

We hebben het gelijktijdig moeten doen want Aniek pikte de speen van Peter.

Hier viel het trouwens wel mee, ik had me ingesteld op 3 dagen, het was er hooguit 1 a 1,5 dag.

Stug volhouden want 1x toegeven geeft ze het idee dat jij wel te paaien bent en voor je het weet mislukt het dan.

Hier de dag na de eerste verjaardag cold turkey gestopt.

Was even 2 dagen huilen bij het inslapen. Maar verder geen probleem. Ze slaapt nu zelfs beter! :shock:

Ze krijgt hem nu alleen nog als ik weg ben en ik wil dat ze in de buggy in slaap valt. Want dat lukt echt niet zonder speen.

Succes!

Sarah had een speen maar meteen bij 7 maanden afgeleerd toen ze toch al iedere avond zichzelf in slaap huilde, met of zonder speen. Dus meteen maar geen speen gegeven maar 2 vaste knuffels/tutdoekjes. Volhouden en niet toegeven, moeilijk maar anders werkt het niet. Succes :slight_smile:

Bij ons ook cold turkey toen mijn dochter bijna 3 was. We vertelden haar al maanden ervoor dat als ze de speen kwijtraakte ze geen nieuwe meer kreeg. Op een gegeven moment was de speen bijna helemaal op en heeft ze hem zelf weggegooid. De ochtend erna riep ze nog om speentje, daarna alleen wel eens na een driftbui omdat ze het speentje ook kreeg om rustig te worden, maar na 1 maand gebeurde dat ook niet meer. We hebben haar continu verteld dat we heel trots op haar waren en ze mocht ook een kadootje uitzoeken en wat vaker haar schoen zetten. Ook vertelden we het aan iedereen waar ze bij was dat ze gestopt was en dat we zo trots waren.

Hier ook vlak na zijn 1e verjaardag cold turkey gestopt. Hij heeft er geen enkele moeite mee gehad.

hier ook cold turkey. Elize was net een jaar geweest. was 1,5 dag even volhouden maar daarna wilde ze hem ook niet meer.

Juul slaapt sinds vorige week zonder tutter, hij heeft hem in een kistje mogen doen. We hebben hem belooft dat hij als hij de tutter mag laten weg vliegen als hij een tijdje zonder tutter geslapen heeft.

Ik ga vandaag maar eens op zoek naar een helium ballon… :mrgreen:

Wij hebben het nu aan Juul uit kunnen leggen waarom hij geen tutter krijgt en dat hij een beloning krijgt als hij het goed volhoudt.

Een kind die de leeftijd heeft als Mats, snapt er helemaal niks van. Je kunt het hem nog niet uitleggen.

Persoonlijk zou ik nog even wachten, laat hem dat vertrouwde zabbel ding nog even gebruiken…

Maar natuurlijk moet je doen waar jij je goed bij voelt :wink:. Succes ermee!!!

Marloes, daar ben ik het volledig mee eens…

@marloes vip wrote:

Zo Cold Turkey vind ik zo zielig. Waarom een kind drie dagen/nachten laten brullen om een speentje terwijl je het ook op een kindvriendelijkere manier kan doen?

Zo ging het hier gelukkig niet hoor. Wel cold turkey dus, maar ze huilde helemaal niet zo lang. Nog geen 10 minuten, en dat 3 avondjes ofzo.

Ze brulde daarvoor ook wel eens 10 minuten voordat ze ging slapen. Ik vond t in iedergeval niet echt zielig.

Moet er ook wel bij zeggen dat ik al een tijdje dacht dat ze er aan toe was zonder speentje te slapen, omdat ze hem sowieso uit haar mond trok voordat ze echt in slaap viel. En ik ook het idee had dat ze vaker wakker werd juist voor het speentje. Slaapt beter zonder!

Ivan heeft de speen geen moment gemist , geen gehuil of niks

Hoi,

wij hebben het gewoon aan Stijn over gelaten. Hij beet een maand geleden zijn speen stuk, toen hebben we een nieuwe gekocht en erbij gezegd dat hij, als die speen stuk zou gaan, geen nieuwe meer zou krijgen. Vorige week beet hij die speen stuk maar wist dat hij geen nieuwe zou krijgen, hij mocht hem zelf weggooien en het is klaar voor hem.

Zo Cold Turkey vind ik zo zielig. Waarom een kind drie dagen/nachten laten brullen om een speentje terwijl je het ook op een kindvriendelijkere manier kan doen? Oh Stijn wordt trouwens volgende maan drie.

Succes.

liefs van Marloes.