Speen afleren

Vanaf welke leeftijd en hoe leren jullie de speen af?



Hij krijgt hem hier alleen nog maar in bed, maar ook daar willen we vanaf want als die snachts uit bed valt blijft meneer net zo lang wakker tot we hem gepakt hebben :frowning:



En hoe lang duurde het voordat jouw kindje zonder kon??



Ik ben ook zo bang dat zn tandjes gaan vergroeien of is dat onzin? :think:

tja… Ivan is sinds zijn 1e verjaardag eraf. Gewoon cold turkey. Niet meer gegeven , hij wilde hem ook niet meer. Dus hier geen problemen eigenlijk

veel pogingen gedaan maar steeds was het een drama :cry: hij was er absoluut nog niet aan toe.



Nu is hij sinds een maand speen af :dance: Mag ook wel hij is ruim 4 :wink: Zo maar ineens begon hij ze kapot te bijten, dus op een gegeven moment gezegd dat hij geen nwe meer kreeg. Afscheid genomen bij het weggooien en niet meer naar gevraagd :thumbup:

Hij was er nu dus wel aan toe! Paar maanden daarvoor ging het nog niet.



En zijn tanden, die zien er prima uit. De tandarts heeft er niets over gezegd :wink:

Karin: Hier wordt continue om dat ding gevraagd. Zodra bed in zicht is zegt ie: tuut?



Smurf: sjee en ik maar denken dat ik heel laat ben hihihi, dat schept weer hoop, dank je wel!!

hmm dan is het wel heel moeilijk. Hij was er overdag wel vanaf toch?

Misschien een ritueel, dat hij nu grote jongen is en dat je de speen samen weggooit?

Amy was 3 toen ze zelf haar speen aan de kabouters gaf :inlove: MAar nu duimt ze :shifty:



De jongens hebben we gewoon geen spenen meer gegeven toen ze een maand of 9 waren. Een van de heren had het er even moeilijk mee, maar hij neemt nu een popje mee naar bed :inlove:

@Karin1981 wrote:

hmm dan is het wel heel moeilijk. Hij was er overdag wel vanaf toch?

Misschien een ritueel, dat hij nu grote jongen is en dat je de speen samen weggooit?




ja daar zit ik ook aan te denken maar als het dan niet werkt kan ik weer 1 uit de kast halen?



hij heeft een hele verzameling beren om zich heen en die moeten er ook allemaal in liggen hahaha. en dan zn speen inderdaad.



overdag is hij eraf maar als die hem ergens ziet liggen wil die hem hebben en krijg ik hem niet zo makelijk terug. als hij erg moe is na bedtijd en we zijn op visite of als hij ziek is mag die hem ook overdag maar dat is echt zelden…

onze oudste was 20 maand en toen hebben we hem gewoon niet meer gegeven, klaar.

Tot die tijd was het ook alleen nog in bed en niet er buiten. Bij het uit bed gaan moesten knuffel en speen in bed blijven. 2 dagen later was het klaar.



De middelste was met 21 maand van de speen… had iets meer moeite gekost, hij vond het wel lekker allemaal hoor die speentjes. Ging hij logeren en had er nog een speen in de tas gezeten en kreeg hij die van oma… weer compleet verslaafd :o Uiteindelijk met 23 maand bleef hij dat ding uit bed mikken en heb ik op een gegeven moment gedaan dat ik hem niet meer kon vinden… en nooit meer gegeven… was ook 2 dagen en was het klaar.



Jongste moest er niks van weten…

hier alleen met slapen een speen gehad en als ze erg verdrietig was, met ongeveer 7 maanden gewoon niet meer gegeven en nu … duwt ze hem meteen weg!

Hier ook alleen met slapen een spaan, ik wil als hij 2 is de speen er smiddags aflaten en kijken hoe dat gaat. Savonds volgt dan nog een keertje.



Ik heb ergens gelezen dat een speen nog geen kwaad kan bij zijn gebit, dat dat pas na of met het wisselen is. :think:

Ik zal het van de week eens aan de tandarts vragen, moet toch een afspraak maken. Dan laat ik het jullie ook weten!

Onze dochter gebruikt m ook alleen in bed, en slaapt er heerlijk mee. Heb er eigenlijk nog niet eens overna gedacht om m weg te halen :think: . Denk ook niet dat het al wat met de tandjes kan doen (maar ik heb een goofy en ze mist de 2 voortandjes dus nog :inlove: ). Ik heb wel altijd een extra speen in haar bedje liggen, als ze wakker wordt en de speen is uit bed gevallen kan ze zelf de reserve speen pakken.



Zit nog te twijfelen of ik er binnenkort mee zal stoppen. Kan het natuurlijk altijd proberen, denk alleen dat ze dan gaat duimen en dat vind ik nog erger. Als ze nu moe wordt doet ze ook altijd haar duimpje of vinger in haar mond. Dan heb ik liever nog een speentje.

Wij zijn er mee gestopt toen ze iets van 2 jaar en 10 maanden was. Ze heeft een tijdje haar speentje alleen 'snachts en tijdens haar slaapjes gehad maar op een gegeven moment (na wat gilpartijen en een valpartij van mij toen ik 20 weken zwanger was en haar naar huis probeerde te tillen) hebben we wat toegegeven en kreeg ze haar speen ook als ze moe was, als troost, na een driftbui om rustig te worden en in de auto. We zeiden al een hele tijd dat ze geen nieuwe speen meer kreeg als ze hem kwijt raakte. Ik had zelf het idee om dit voorjaar te stoppen maar eind novemver vorig jaar zei haar juf van het kdv dat de speen echt helemaal op was en eigenlijk niet meer kon. Ook begon ze af en toe een beetje te slissen. Ik zei dat tegen mijn vriend toen we haar in bed aan het stoppen waren. Die zei toen tegen haar dat het afgelopen was met de speen omdat die vies was. Ze zei toen OK en wilde zelf haar speentje weggooien en heeft dat ook gedaan. Ze viel vrij snel in slaap en ook die ochtend erna vroeg ze maar eventjes om speentje. Inslapen zonder speen is sinds het stoppen nooit een probleem geweest, want het speentje was naar een klein kindje toe dat hem nodig had vertelde ze. We hebben haar en (waar ze bij was) aan anderen de eerste tijd echt heel erg vaak verteld dat we zo trots op haar waren omdat ze zelf haar speentje had weggegooid. Ook hebben we haar met sint veel kao’s gegeven en gezegd dat ze die vast kreeg omdat Sint haar zo’n grote meid zonder speen vond en mocht ze van mij nog wat speelgoed uitzoeken. De eerste maand riep ze na een driftbui wel om speentje en soms werd ze dan weer driftig omdat ze de speen niet kreeg. Het is dan echt even doorzetten en doorbijten en streng zijn voor haar en voor onszelf maar de laatste keer dat ze om haar speentje riep was vlak voor de kerst. Ze heeft er ook geen problemen mee dat haar broer nog wel een speen heeft, want hij is een baby.

Bedankt voor alle antwoorden! :smiley:

Grappig en goed om te lezen hoe iedereen er op zn eigen manier mee omgaat.



Heb hiervan besloten dat ik het toch nog heel even ga toelaten in bed. Zo te lezen is hij toch nog toe aan de speen en nog jong.



Over zo’n maand of 6 ga ik hem inderdaad als die het ook wat beter begrijpt maar eens zeggen dat we hem samen in de speenboom van het consultatiebureau gaan hangen en gedag zeggen :mrgreen:

hier toen ze ziek was aan 1 jaar walgde ze ineens als ik hem in haar mondje stopte, ze moest er niks van weten voor zo’n twee dagen, en toen heb ik em ook maar niet meer gegeven, ik moet wel zeggen dat ik bang was dat ze zou gaan duimen toen, maar gelukkig heeft ze dit niet gedaan…



een vriendin van mee heeft het samen met der kindje, de tuut meegegeven met sinterklaas :wink: vond ik ook wel origineel 8)