ik ben eigenlijk benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan. Alle spenen in 1 keer weg of langzaam afbouwen?
Mijn dochter krijgt zo langzaamaan een echt spenen gebit en ik wil dat ze van haar speen afgaat, maar ja hoe doe je zo iets?
ervaringen en tips gevraagt,
alvast bedankt!!
wij zijn er hier gewoon in 1x mee gestopt.
De oudste heeft er in totaal misschien 15 minuten om gehuild over 2 dagen en toen was het klaar. Hij was toen 20 maand ongeveer.
De middelste was zo goed als gewend aan geen speen (die had een paar dagen nodig) toen hij ging logeren bij mijn ouders en er dus nog een speen in de logeertas had gezeten en hij die zoals altijd gewoon kreeg bij het naar gaan… oeps, dat was niet de bedoeling.
Aangezien we het toen heel hard vonden om direct weer af te pakken hebben we hem toen nog een maandje de speen mee naar bed gegeven en toen ging hij hem zelf steeds uit bed gooien. Op een gegeven moment gedaan alsof de speen gewoon weg was… binnen 2 dagen was het ook klaar. Hij was iets ouder, bijna 2, toen hij helemaal geen speen meer had.
De jongste wilde nooit een speen, dus dat scheelt afleren.
Alhoewel… hij stopt de poot van zijn knuffel in zijn mond… leer dat maar eens af, pak hem die knuffel niet af natuurlijk.
Maar hier is cold turkey goed bevallen bij beide heren.
dito als mamamarije…
gewoon cold turkey… is 2 dagen doorbijten, ze kunnen enorme drama’s schoppen en huilen dat het een lieve lust is, maar eenmaal erdoor, zijn ze er ook door.
Hier nu een duimelot… veel moeilijker af te leren, maar gelukkig doet hij het echt alleen in bed om in te slapen, ik heb hem nog nooit doorslapend met duim in de mond aangetroffen.
Hier ook in 1x , Ivan was net 1 dus die had er nog niet veel besef van maar geen kick gegeven
tygo heeft nog een speen maar alleen maar snachts … en tegenwoordig alleen als hij er om vraagd
in november ben ik een maand vrij… dus dan wil ik dat ding definitief de deur uit werken. kan ik ook meteen meer tijd uitbesteden aan het zindelijk worden (als hij thuis is doet hij vrijwel alles al op het potje)
Damian heeft 'm altijd alleen in bed gehad.
Nu gaan we hem met zijn middagslaapje eraf halen.
Als dat helemaal goed gaat halen we hem er savonds ook af.
bedankt voor de tips is zal het hier thuis eens in de groep gooien (we moeten het toch samen doen).
ik laat wel weten wat we hebben gedaan
wij zijn cold turkey gestopt met de speen maar we hadden haar al wel heel vaak verteld dat de speen die ze had de laatste was en dat als die weg was er geen nieuwe zou komen. Op een gegeven moment was de speen echt op en vertelden we haar dat er geen nieuwe zou komen. Ze heeft hem zelf weggegooid en ging toen daarna rustig slapen. In het begin heeft ze nog wel om speentje lopen gillen als ze boos was omdat we haar haar speentje ook gaven om rustig te worden na een driftbui. Dat was dan even doorbijten voor ons maar na een maand was dat over. Slapen zonder speen ging prima. We hebben haar echt de hemel ingeprezen en continu vertelt dat ze zo’n grote meid was en dat pappa en mamma zo trots op haar waren omdat ze gestopt was en dat vond ze erg leuk. Ook hebben we het aan iedereen verteld die het maar wilde horen waar ze bij was dat we het zo stoer van haar vonden. Verder heeft ze best wel vaak haar schoen mogen zetten en heeft ze een keukentje gekregen van sint (ze stopte een week voor sinterklaas) omdat die het zo knap vond dat ze met haar speen gestopt was. Ook mocht ze van mij wat uitzoeken in de blokker. Kortom we hebben haar omgekocht. Bij mijn zoon zijn we ook in 1 keer gestopt toen die iets van 1 jaar was. Hij kreeg de speen alleen tijdens het slapen en op een dag was ik een speen kwijt geraakt en hadden we er thuis geen meer en ik was toch al van plan om te stoppen met de speen. Nauwelijks problemen gehad, alleen de eerste paar dagen bij het inslapen, maar hij had ook veel minder behoefte aan een speen.