Speelt niet met anderen (groep 1)

Onze dochter gaat sinds september naar groep 1. Ze vond het aan het begin heel erg leuk maar krijg steeds meer het idee dat ze het niet meer leuk vind. Nu hadden we gisteren 10 minuten gesprek en daaruit blijkt dat ze ook weinig met andere kinderen speelt. Ze wil het liefst alleen maar knutselen en schrijven en kleuren enzo.

Persoonlijk heb ik het idee dat het a: niet klikt met de andere kinderen en b: dat ze zich domweg verveelt. Thuis maakt ze puzzels van 350 stukjes en maakt ze de mooiste patronen van strijkkralen enzo. En op school spelen ze nog met maxi strijkkralen en puzzels onder de 100 stukjes.

Ik vind dit heel moeilijk. Ik nodig veel kinderen uit om te komen spelen en ze speelt regelmatig bij andere kinderen. Maar op school doet ze dit zelf nog steeds niet. Graag zou ik haar motiveren om met anderen te spelen maar ik weet niet hoe. Ik weet ook niet hoe ik haar verder uit moet dagen…

HELLLLLLLPPPPPPP

als ik dit zo lees zou ik haast denken dat ze hoogbegaafd is en daardoor verveelt ze zich :think:

ik zou eens praten met de lerares hierover.

mocht ze dat wezen zit ze niet op haar plekje en zal ze alleen maar achteruit gaan vaak treden er achterstanden op omdat ze zich verveelt.

ik zou het zeker bespreken.

sterkte :-*

Persoonlijk heb ik het idee dat het a: niet klikt met de andere kinderen en b: dat ze zich domweg verveelt.

Heb je dit aangekaart bij de leerkracht? Wat zei die daarvan?
Hoogbegaafd is wel heel snel gezegd Monique :wink: daar komt iets meer bij kijken. Maar een kind moet wel uitgedaagd worden, hoe dan ook. Kan het ook zijn dat ze eerst de kat uit de boom wil kijken? Hoe was ze op de psz met andere kinderen?

En sinds september naar groep 1… Dat betekent ook dat ze nog heel jong is.

Hele kleintjes willen soms nog helemaal niet samen spelen, school is nog maar net begonnen, helemaal nieuw, alles is wennen.

Ik weet dat Anna Sofie nooit naar buiten wilde en dat ik dacht dat het aan de grotere kinderen lag. Bleek ze het trouwens gewoon koud te hebben :wink:

Maar ik neem aan dat je op dat 10 minuten gesprek ook meer hebt gehoord van de juf. Vond ze het “vreemd” dat ze nog niet met anderen speelt? Vertelde ze daar iets over?

Vreemd is het natuurlijk nooit want er zijn gewoon kinderen die niet met anderen spelen…

Op de spz had ze hier geen last van. Als je haar vroeg met wie ze gespeeld had vertelde ze dit ook direct. Nu dus niet. Ze verteld helemaal niks. Nou moet ik zeggen dat haar klas volgens mij ook heel erg druk is… En zij dus helemaal niet. Maar ook thuis zit ze het liefst te knutselen. En anders wordt ze vervelend en moet ze weer een uitdaging krijgen…En dat doen we dan ook…

ja, maar wat zei de juf er dan over?

Vreemd is ook geen goed woord idd hoor, maar het was meer de vraag hoe de juf er dan tegen aan keek.

Persoonlijk heb ik het idee dat de juf haar nog niet echt goed kan inschatten. Die testjes die ze tegenwoordig krijgen testen letterlijk wat ze moeten kunnen en niet wat ze al kan. Ze kan tot 5 tellen (moet ze voor de test kunnen): nee! Ze kan tot veel verder tellen en zelfs achteruit tellen! Maar daar wordt met die tests niet naar gekeken.

Natuurlijk ben ik blij dat ze het goed doet, maar ik kan me er af en toe wel druk om maken dat ze niet begrepen wordt op school.

@jabe wrote:

Persoonlijk heb ik het idee dat de juf haar nog niet echt goed kan inschatten. Die testjes die ze tegenwoordig krijgen testen letterlijk wat ze moeten kunnen en niet wat ze al kan. Ze kan tot 5 tellen (moet ze voor de test kunnen): nee! Ze kan tot veel verder tellen en zelfs achteruit tellen! Maar daar wordt met die tests niet naar gekeken.

Natuurlijk ben ik blij dat ze het goed doet, maar ik kan me er af en toe wel druk om maken dat ze niet begrepen wordt op school.

Ze zit natuurlijk ook pas sinds september op school!

Op zich kan ze al veel als ik het zo lees. Toch is d~it volgens mij niet echt uitzonderlijk, mijn zoon deed dit al op de psz, en vindt toch wel uitdaging op school. Maar hij zit op een Montessorischool, dat scheelt natuurlijk.

Ik zou gewoon een gesprekje aanvragen met de juf, en zeggen wat je ervan denkt, en vragen hoe zij het ziet!

Succes!

@Biebels wrote:

Persoonlijk heb ik het idee dat het a: niet klikt met de andere kinderen en b: dat ze zich domweg verveelt.

Heb je dit aangekaart bij de leerkracht? Wat zei die daarvan?

Hoogbegaafd is wel heel snel gezegd Monique :wink: daar komt iets meer bij kijken. Maar een kind moet wel uitgedaagd worden, hoe dan ook. Kan het ook zijn dat ze eerst de kat uit de boom wil kijken? Hoe was ze op de psz met andere kinderen?

ik zeg niet dat het zo is hoor :oops: , ik kwam er meer op door de puzzelstukjes en de kralen dat ik het idee had.

maar je hebt zeker gelijk dat er veel meer aan de hand moet wezen.

Hoogbegaafd is misschien wel weer te, maar ze is zeker erg intelligent.

Ik herken het van mijn slimme zoon, nu 6,5 jaar. Hij is erg slim en zijn interesses liggen meer bij spelletjes waar geen anderen voor nodig zijn. Puzzelen (destijd legpuzzels, nu sudocu), tekenen (inclusief tekst), lezen (de atlas en encyclopedie) en met playmobile spelen (herken ik van mezelf, ik speelde liever alleen want anderen gaven een andere draai aan mijn verzonnen verhaal).

Ik maakte me er een jaar geleden ook nog druk om, maar ik ben ook reeel. Als hij 20 jaar geleden op school had gezet, had er geen haan naar gekraaid. Mijn lief en ik zijn zelf ook niet gezegend met een vlotte babbel en grote sociale vriendenkring, dus het kan ook een stuk erfelijkheid zijn (waar mijn oudste zus dan vandaan komt???).

Bij mijn zoon heeft de school, op verzoek van mij, iemand op school laten kijken hoe hij het met andere kinderen deed, en die heeft toen idd waargenomen dat ie weinig met anderen speelde, maar er ook gewoon geen behoefte aan heeft. Wel heeft ie een maand of 3 opdrachten gekregen waarbij hij elke week een opdracht moest doen die hij wel samen met anderen moest doen en sindsdien lijkt ie wel meer contact met de andere kinderen te hebben.

Dus ik zou het ook in eerste instantie met de juf/meester aankaarten. Heeft je dochter meer uitdaging/extra opdrachten nodig en misschien kan dat in combinatie met opdrachten die ze in een groepje moet doen.

Succes!

ze is nog maar zo kort op school, ik zou het eerst gewoon laten rusten en afwachten, het duurt een tijd voor ze goed gewend zijn en alle kinderen ook goed kennen en samen spelen hoeft nog niet zei de juf van daphne vorig jaar nog…

het is best een hele grote stap een nieuwe school, nieuwe kinderen, nieuwe regels en ook vermoeiend…

ik zou het eerst eens rustig afwachten en aankijken…niet meteen paniek ofzo…

Heb je nog stappen ondernomen?

Mijn zoon (bijan 7) willen ze nu toch wel testen op hoogbegaafdheid.