speelgoedjes krijgen van klasgenootjes

Hoi,

mijn zoontje zit sinds enkele maanden in groep 1. Hij heeft het onwijs naar zijn zin, alleen meent hij dat hij alles wat hij ziet moet hebben. Een klasgenootje geeft hem dus ook vanalles, van voetbalplaatjes, pokemonkaartjes, flesjes van drinken, tot autootjes aan toe. Ik vind het niet goed dat hij elke dag thuis komt met dingen die hij van het manneke gekregen heeft.

OOk wil ik absoluut niet dat hij denkt dat dit met vriendschap te maken heeft. Hij krijgt dingen die in de ogen van het jongetje waardeloos zijn (dubbele kaartjes die hij niet geruild kon krijgen etc).

Ik heb het besproken met de juf, maar zij heeft ook geen ogen in haar achterhoofd. Ook heb ik het idee dat het een beetje stiekum gebeurd.

Weet iemand wat ik kan doen? Ik heb al een gesprekje met mijn zoontje gehad dat ik niet meer wil dat hij dingen van klasgenootjes mee naar huis neemt, dat hij alleen kadootjes mag accepteren als de juf het weet en goed vind. En nu moet hij de dingen die hij meeneemt naar huis de volgende dag teruggeven.

Toch duurt dit alles al een tijdje en ik vind het echt vervelend

ik denk dat je je niet te druk erom moet maken , kinderen vinden het fijn om te geven en te krijgen :mrgreen: , en tja als de ouders van het andere kindje er niks van zeggen , kun je het mischien zelf eens aankaarten bij hun ipv bij de juf?

persoonlijk zou ik dat ook prettiger vinden als iemand wat met of tegen mijn kind heeft dat ze naar mij toe komen ipv naar de juf te stappen, en hoe moeilijk dat mischien ook lijkt(je kent de meesten waarschijnlijk nog niet zo goed) weet ik zeker dat ze het wel op prijs zullen stellen omdat het over HUN kind gaat…

succes!

Mijn zoontje had pas de helft van zijn knikkers weggegeven aan een meisje die hij lief vond in de klas. Ik had er nog een beetje een hekel aan, want hij had al niet zoveel knikkers. Maar als ik zag hoe blij hij was door het weggeven, dacht ik: Waar maak ik eigenlijk een probleem van. Van geven word je toch zeker niet minder… :slight_smile:

Dus zolang het niet om echt waardevolle dingen gaat, zou ik er zeker geen probleem van maken!

Heel schattig: Toen mijn schoonvader net was overleden, had het vriendje van Dano uit zijn klas een tekening voor hem gemaakt. Als blijk van dank kreeg dat vriendje vijf schelpen, die hij nog in zijn zak had :inlove:

Het ligt er bij mij aan wat ze ruilen of weggeven. Knikkers (wij zitten hier vol in de Jetix-knikkers, die je gratis bij boodschappen krijgt) vind ik niet zo’n probleem. Maar Dano komt ook wel eens met autootjes thuis. Dan leg ik hem uit dat hij die niet mag houden, maar even mag lenen. Datzelfde autootje gaat dan na een dag of 3 weer terug naar de rechtmatige eigenaar. En Dano mag zelf standaard niets mee naar school nemen, wat hij weg zou kunnen geven.

Je hebt het idee dat ze geen vriendjes zijn? Wat denk je dan dat de reden is dat dat jongetje het aan jou zoon geeft en krijgen andere kinderen ook van hem?

Misschien met de moeder van dat jongetje spreken? Misschien weet zij waarom hij het meeneemt naar school of misschien weet ze er wel helemaal niets vanaf en kan zij ervoor zorgen dat hij geen speelgoed meer meeneemt naar school.

Succes! Het lijkt me heel vervelend als je zoon zovaak iets van dat jongetje krijgt en als je niet weet wat je ervan moet denken. Ik hoop dat je er in ieder geval achterkomt, wat hij van je zoon wil.

Mijn dochtertje is van het lenen. Ik ben het daar niet mee eens want als een ander iets van haar kapot maakt is zij verdrietig en als zij iets van een ander kapot maakt is het andere kindje verdrietig. Ik vind ze nog te klein om de verantwoording te dragen. Ik heb met de ouders gesproken dat ik dat niet wil en tegen mijn dochter heb ik uitgelegd waarom ik het niet wil. Ze kunnen tijdens speelafspraakjes met elkaars spullen spelen. Mocht ze iets weg willen geven dan in overleg. Tekeningen en knutselwerkjes voor vriendinnetjes zjn natuurlijk geen probleem. Daar heeft ze dan tijd en liefde ingestoken en vind ik positief maar zomaar spulen weggeven of aannemen vind ik niet goed omdat ze nog te klein zijn. Ze mag ook niks van vreemden aannemen zonder te vragen en ik denk dat ze het onderscheidt nog niet kunnen maken