speelgoed (opruim) crisis

:? hellup :shifty:



Dochterlief vindt het leuker en leuker om alleen op haar eigen kamer te spelen. Heerlijk, zo heb ik niet de hele dag dat getetter aan m’n hoofd :wink: en 't is goed voor d’r fantasie en ze vermaakt zich prima zo alleen.

Maar: ze heeft speeeeelgoed… vooral veel van dat kleine frutselgedoe. Verder heeft ze wat Playmobil, heel veel puzzels, een flinke knuffelverzameling en een hele kast vol boeken.

In de herfstvakantie heb ik alles uitgezocht in de hoop dat het voorlopig netjes zou blijven… fout dus…

Ik had een systeem bedacht: alle kleine poppetjes/beestjes in 1 krat, alle knuffels in een mand (en de rest bovenop een plank in d’r inbouwkast :wink: ), puzzels (moet ik nog uitzoeken want liggen allemaal door elkaar) in de originele doos in de inbouwkast, playmobil voorlopig even terug in de doos, 1 krat met Lego etc. en 1 krat met ‘overige zooi’ :mrgreen:



:roll: Maar ja… ze zoekt iets, kan het niet vinden en hup het speelgoed vliegt de hele kamer door.

Boeken zelfde verhaal: staat ze in de kast: ik wil een boekje lezen… ow maar niet deze hup over d’r schouder op de bodem van de kast ownee deze vind ik ook niet zo leuk nu, jaaaa déze wil ik :smiley: om vervolgens na 3 minuutjes bladeren weer een ander boekje te pakken :roll:





Op zich heb ik er niet eens zo heel veel moeite mee, maar manlief vindt het verschrikkelijk :silenced: en als hij ‘meehelpt’ opruimen 's avonds belandt alles dus in 1 krat… dág systeem :roll:

Hij ziet maar 1 oplossing: al het speelgoed de deur uit… :? behalve dan die dingen waar ze graag mee speelt. Tja, ik heb dus net een grote schoonmaak gehouden, en er is al het e.e.a. verdwenen, en met alles wat er nu nog is speelt ze veel.



Ze mag van mij best met bv de Playmobil spelen, en ze mag net zoveel puzzels maken als ze wil, maar ze raakt op de een of andere manier ook dingen kwijt. En dat irriteert ons gewoon. (en da’s niet iets van sinds ze zelf op haar kamer mag spelen, ook spul waar ze in de woonkamer mee speelt raken we dingen van kwijt, spelletjes zijn niet meer compleet etc.)



Zelf opruimen doet ze trouwens wél, maar ook niet altijd op de juiste plaats :silenced:







Maar goed, ik vraag me nu dus af hoe jullie het speelgoed georganiseerd hebben. Zit er een soort van systeem in, bijvoorbeeld alles op soort gesorteerd in bakken en dan 1 bak per dag? Of is het bij jullie ook 1 grote chaos in de kinderkamers :mrgreen:

lol

je beschrijft ons huis!



de oplossing is wel simpel, alleen ben ik nog te lui geweest om het ook waar te maken:



foto maken van het soort speelgoed dat in een krat hoort en die op de krat plakken.



playmobil bij playmobil dus

thomas treinen bij de treinen

keukenspullen bij de keukenspullen

enz



je leert haar (en papa :mrgreen: ) zo ook matchen en op een gegeven moment vindt ze dat op zich al een leuk spel, dus dan wordt het opruimen ook leuk.



(bedankt voor de herinnering, ik moet dus ook nog steeds foto’s maken :mrgreen: ik ga het meteen doen bij de volgende keer dat we iopruimdag hebben :thumbup: )

Hier net als jij verschillende bakken en in principe de regel; 1 bak eruit is eerst opruimen en weer terugzetten voor je een andere bak pakt.



Maar daar moet ik heel goed op letten anders heeft ze al wel allemaal losse dingentjes tevoorschijn getoverd.



En zelf heb ik dus niet altijd zin/tijd om daar zo op te letten :mrgreen: .



Dus ben ik nu van plan om gewoon 2 keer per dag samen de boel op te ruimen op de juiste manier.

Hier komt regelmatig iets in een ‘verkeerde’ bak / mand terecht, maar daar maak ik me niet druk over… af en toe alles weer bij elkaar zoeken :mrgreen:

Ik ben zo’n verschrikkelijke ordefreak hierin… ik kan er absoluut NIET tegen dat speelgoed door elkaar ligt!

Zo ruim ik samen met de kindjes tussendoor heel vaak op en leg alles wat bij elkaar hoort ook weer netjes bij elkaar.

Broes doet dat ook, Senne iets minder en Cas uiteraard nog helemaal niet.

Zo geraakt er hier eigenlijk zelden iets kwijt… :think: .

'S avond MOET alles weer in de juiste bakken en op de juiste plaatsen.

Ik ben hier eerlijk gezegd een beetje té extreem in en ik leer mezelf nog alle dagen te bedwingen om niet constant hun speelgoed netjes te zetten, ze moeten tenslotte ook kunnen ontdekken en dingen bouwen…

De brandweerkazerne van duplo hebben we vandaag samen gemaakt.

Wanneer de kindjes dan in bed zitten zet ik alle brandweermannetjes en dergelijke weer heel netjes (eentje in bed, eentje op een stoeltje, enz,…) en dan ben ik tevreden… :angel: .

Ik kan dat niet zo laten liggen,…

Beetje adhd trekje van mezelf :wink: .

Goh, lijkt L. d’r kamer wel :lol:



Ik irriteer me er ook aan. Maar ik heb DE manier gevonden. L. en ik flikkeren gewoon alles in de krat aan los spul, grotere dingen rot ik in de kast, boeken gaan wel netjes in de kast. 1x per week doe ik een “grote” schoonmaak in haar kamer en dan vind ik het wel weer welletjes.



Ik hoop er gewoon op dat L. dalijk idd zelf een systeem aanmaakt :shifty:

@Ziet wrote:

lol

je beschrijft ons huis!



de oplossing is wel simpel, alleen ben ik nog te lui geweest om het ook waar te maken:



foto maken van het soort speelgoed dat in een krat hoort en die op de krat plakken.





:lol: :lol: :lol: blij te horen dat ik niet de enige ben :mrgreen:

Maar is wel een superidee ja :thumbup: Ga ik dit weekend eens met manlief over hebben, kijken of hij dit ook ziet zitten...

@Mamalien wrote:

Hier net als jij verschillende bakken en in principe de regel; 1 bak eruit is eerst opruimen en weer terugzetten voor je een andere bak pakt.



Maar daar moet ik heel goed op letten anders heeft ze al wel allemaal losse dingentjes tevoorschijn getoverd.



:shifty: die regel gold hier ook ja... maar mevrouw vindt dan dat poppetje die-en-die uit die andere bak ook met paardje dat-en-dat hoort te spelen bijvoorbeeld :roll: en voor je 't in de gaten hebt... :wall:

Zelfde met puzzels, zit ik er als een havik bovenop en nóg presteert ze het om stukjes door de kamer heen te zeilen als ie ietsje te moeilijk is :wink: en aan 't eind van de dag zijn er toch weer stukjes kwijt. Terwijl ze heus wel netjes alle (vindbare :wink: ) stukjes eerst in de doos terug doet voor ze een andere puzzel pakt :think:

@santos_05 wrote:

Hier komt regelmatig iets in een ‘verkeerde’ bak / mand terecht, maar daar maak ik me niet druk over… af en toe alles weer bij elkaar zoeken :mrgreen:




:silenced: ik heb ook weleens de neiging om alles maar bij elkaar in 1 grote doos te mikken, zo van 'je zoekt het maar uit :hand: ', maar dat werkt gewoon niet.



En eigenlijk vind ik, net als Bietje, dat bepaald speelgoed gewoon bij elkaar hoort. Ik had dat vroeger zelf ook, of ik speelde met de barbies, of met 't poppenhuis of met de playmobil of met 't schoolbord. ( 8) oke, dat je dan alsnog niet zonder overal overheen te moeten stappen door m’n kamer kon lopen is een ander verhaal :mrgreen: ).



:? tja, weet ergens ook wel ik het los moet laten, en 't haar zelf uit moet laten zoeken, maar 't frustreert iedereen in huis toch wel :?

@Debbie & Lana wrote:



Ik hoop er gewoon op dat Lana dalijk idd zelf een systeem aanmaakt :shifty:






:pray: meld dat alsjeblieft hier even, zodra ze zelf dat systeem bedacht heeft! Dan weet ik dat een maand of 3 later Deanne ook zover kan zijn :wink:

Whahahaha hoe lang wil je wachten? :lol: :lol: :lol: :lol:

oh herkenbaar…



Ik heb het opgegeven… s’avonds gooi ik alles gewoon in bakker, zeer willekeurig en 1 x per 2 weken als ik ook de bedden verschoon, neem ik het speelgoed weer ter sortering ter hand.

Eigelijk stom want na 1x spelen zit het al weer door elkaar.



Maar me er niet meer druk om. We hebben hier van die ikea bakken op wieltjes met deksel en alles wat erin past gaat erin, desnoods door elkaar.

Ze gooit het toch wel door elkaar, dan kan ze ook wel door elkaar zoeken.



hier is de oplossing dus… laat het los :mrgreen:

zoonlief is net als zijn mama, alles moet in de goeie bakken zitten.



Zit er gewoon speelgoed in zijn duplo krat dan moet dat er echt uit voor dat de deksel erop gaat :thumbup:

Hier is t vrij simpel en geordent



Sem heeft treinbaan van little people en garage op zijn kamer

met 1 doos waar een paar kartonnen boekjes/autotjes/knuffeltjes inzitten)



Elise heeft meer op haar kamer staan maar sorteerd t zelf



Anne heeft speelgoed in haar box en boxlade en wat losse grote dingen onder de trap staan zoals babywalker en fp ballenbaan



en beneden hebben we zo’n vakken kast van de Ikea

met 6 bakken erin…2 open vakken staat little people

2 bakken duplo…1 bak little people…1 bak Sem en 2 bakken Elise



in de inbouwkast staan alle spelletjes/knutselspullen

en op zolder staan bakken met speelgoed en groot speelgoed achter t schot,.wat regelmatig omgeruild wordt



en moet zeggen dit werkt prima voor ons

Onze dochter van 4,5 heeft nog geen speelgoed op haar kamer, want ze speelt het liefst gewoon beneden. Wel wat verkleedspullen in haar kast.



Onze zoon van 6 heeft zijn lego op zijn kamer in verschillende bakken per thema bij elkaar. Hij weet dat hij maar doos per keer mag pakken en toch raakt ook hij geregeld een stukje kwijt, dus eens in de paar maanden wordt echt alles compleet gebouwd en doen we alles weer in de goede doos.



Beneden hebben we ook grote dozen met deksels en ze mogen er maar 1 per keer pakken en opruimen als ze iets anders willen. In een kast staan alle spellen en puzzels en ook hier proberen we ervoor te zorgen dat ze eerst het ene opruimen voor ze het volgende mogen pakken.



Langzaam maar zeker begint het door te dringen, maar als ik er niet zo bovenop zit, dan komt het toch weleens door elkaar.

@marijke79 wrote:

zoonlief is net als zijn mama, alles moet in de goeie bakken zitten.



Zit er gewoon speelgoed in zijn duplo krat dan moet dat er echt uit voor dat de deksel erop gaat :thumbup:




Mijn grote meid is hierin ook net zo erg als mama. 8)

Ze weet het soms nog beter dan ikzelf, en dan krijsen als ik of papa per ongeluk iets in de verkeerde mand gooien… :lol:

Maar hier ook alles in aparte bakken en manden dus, hier komen er dus ook echt geen Playmobilpoppetjes in de Duplo-bak. :snooty:

Als ze boven op haar kamer speelt is het ook heus wel eens een grote bende, maar we ruimen het altijd samen op. Opruimen moet ze op het KDV en de PSZ tenslotte ook, en ze heeft er gelukkig geen hekel aan.

@Bietje wrote:

Ik ben zo’n verschrikkelijke ordefreak hierin… ik kan er absoluut NIET tegen dat speelgoed door elkaar ligt!

Zo ruim ik samen met de kindjes tussendoor heel vaak op en leg alles wat bij elkaar hoort ook weer netjes bij elkaar.

Broes doet dat ook, Senne iets minder en Cas uiteraard nog helemaal niet.

Zo geraakt er hier eigenlijk zelden iets kwijt… :think: .

'S avond MOET alles weer in de juiste bakken en op de juiste plaatsen.

Ik ben hier eerlijk gezegd een beetje té extreem in en ik leer mezelf nog alle dagen te bedwingen om niet constant hun speelgoed netjes te zetten, ze moeten tenslotte ook kunnen ontdekken en dingen bouwen…

De brandweerkazerne van duplo hebben we vandaag samen gemaakt.

Wanneer de kindjes dan in bed zitten zet ik alle brandweermannetjes en dergelijke weer heel netjes (eentje in bed, eentje op een stoeltje, enz,…) en dan ben ik tevreden… :angel: .

Ik kan dat niet zo laten liggen,…

Beetje adhd trekje van mezelf :wink: .




ben precies hetzelfde :shifty: :mrgreen:

ruim liever zelf op dan dat Y.uri het doet dan weet ik zeker dat het goed ligt… :roll: manlief verklaard me voor gek maar ik kan het anders niet loslaten…zeeer ernstig :oops: Zet dus ook echt poppetjes goed neer idd :lol: Mijn broertje heeft ADHD, misschien toch ook een tik meegekregen van mijn ouders :think: