speelgoed...HELP!!

hebben jullie kindjes ook zoveel speelgoed?

Luna heeft echt heel veel speelgoed… en zodra ze daarmee gaat “spelen” is het dus uit de dozen halen door d’r hele kamer verspreiden en dan is ze klaar met “spelen”

vandaag is het dus zover gekomen dat manlief al haar speelgoed heeft afgepakt :shifty:

ze vind het ook totaal niet erg dat het allemaal weg is

maar nu… hoe nu verder?

elke keer als ze lief is 1 ding uit laten zoeken wat ze terug mag hebben

1 doos wat ze terug mag hebben…

ik had verwacht dat alleen het speelgoed van van de grond weggehaald zou worden maar hij heeft echt alles weggehaald :shifty:

nu heeft ze beneden in de woonkamer ook nog een beetje speelgoed dus helemaal speelgoed"loos" is ze niet alleen kan ze niet meer op haar kamer spelen

ik denk als je een kind zoveel speelgoed geeft om mee te spelen dat het door de bomen het bos, in dit geval, speelgoed niet meer ziet…

Dus gewoon heel veel minder geven en dat wisselen…

(zegt zij die ook veels te veel beneden heeft staan en nu dus een mooi klusje heeft voor morgen als zoonlief op de creche is)…

gr patricia

:slight_smile:

al het speelgoed wat veel te makkelijk voor haar is uitzoeken en in een curverdoos stoppen voor je volgende kindje. Je kunt het speelgoed per doos voor een bepaalde leeftijd sorteren.

Dan kijken wat je nog over hebt voor Luna waar ze nu mee kan spelen. Als dat heel veel is, leg je een deel beneden neer en een deel berg je op. Ik houd altijd aan dat als je alles op de grond uitspreid, het binnen 3 minuten opgeruimd moet kunnen worden, liefst samen met Luna/door Luna zelf.

Luna kan dan met dit speelgoed spelen. Elke week of elke twee weken wissel je 3 of 4 objecten. Die doe je dan boven in de opbergdoos. Je haalt uit die doos 3 of 4 ‘nieuwe’ objecten en die doe je in de speeldoos beneden. Als het speelgoed onderhand te makkelijk is geworden doe je die in 1 van de leeftijddozen voor de volgende spruit.

Ik weet niet hoe vaak Luna speelgoed krijgt, maar als je niet zo vaak wat nieuws wil kopen, kun je lid worden van een Speel-o-theek. Ik heb hier als gastouder erg goede ervaringen mee. Je kunt steeds iets nieuws lenen, voor zowel binnen als buiten en zo houd je er afwisseling en dus uitdaging in.

Succes!

ja het is heel veel

even zo uit m’n hoofd

1 doos prul

1 of 2dozen knuffels

1 doos met servies/kook rommeltjes

1 doos puzzels

1 doos boekjes

1 doos duplo (die staat beneden)

1 doos teken spul

1 doos auto’s

1 doos kleertjes voor de poppen

1 doos muziek rommeltjes (trommel piano enzo)

en dan nog een aantal grote dingen

hobbelpaard, treinbaan smartville, poppenhuis, poppenwagen

dus hoe ga ik dat straks aanpakken 1 ding uit laten zoeken wat ze graag terug wil hebben en zo laten we zeggen 14 dagen doorgaan en de rest weggooien/verkopen

of hoe zouden jullie het aanpakken?

ze is wel binnenkort jarig krijgen sinterklaas en kerst ook nog :?

Ze is 3, ik zou haar niet iets zelf uit laten zoeken, ze wil dan ws alles houden.

Ik zou eerst kijken wat kapot of vies is of wat je niet wilt bewaren voor de baby en dat weggooien. Een tweede kindje krijgt ook veel nieuw speelgoed, toch?

Verder wat ik al zei; per leeftijd (0-4 mnd, 5-8 mnd, tot 1 jr, tot 2 jr, tot 3 jr) het speelgoed uitzoeken. Past het niet in een 42 liter curverdoos? Minst leuke speelgoed wegdoen.

En dan om de week ofzo zelf iets uitzoeken voor Luna uit de opbergdoos. Zou ik zelf doen en niet haar laten doen, in ieder geval in het begin niet. En dan echt vasthouden aan die 3 of 4 ‘nieuwe’ dingen erin.

Niet te bang zijn om dingen weg te doen. Op de rommelmarkt of marktplaats krijg je er bijna niets voor en ze krijgt toch genoeg nieuwe dingen en de tweede kleine straks ook!

Ik vind het een heel goed idee van je om hier nu mee bezig te zijn, zo voor sint en kerst enzo. Dan heb je alles mooi klaarstaan en uitgezocht als er weer nieuw spul binnenkomt :slight_smile:

Luna krijgt opzich niet vaak speelgoed maar als ze krijgt is het gelijk bergen :roll:

nu gaan we woensdag op vakantie

dus echt tijd om door te dringen dat haar speelgoed afgepakt is heeft ze eigenlijk niet want morgen gaat ze naar m’n ouders waar ook veel speelgoed staat…

tijdens het vliegen krijgt ze wel een aantal nieuwe dingen… :doh:

ik weet niet of je veel bergruimte hebt?

Ik zou denk ik alles opbergen

en per 1 ding weer aanbieden, niet per doos.

wel een doos tekendingen, een doos poppendingen en een doos bouwmateriaal,

maar deze dan overzichtelijk opbergen (desnoods een foto van het spul op de voorkant van de doos, zodat ze zelf ook kan zien waar het hoort.

ja het was ook het id alles uit te zoeken voor haar verjaardag omdat er dan weer heel veel speelgoed zal komen :frowning:

maar nu heeft ze dus helemaal niks meer (nouja beneden heeft ze nog een aantal dingen)

we hebben redelijk wat opbergruimte (althans als de babykamer af is :lol: nu staat een hoop spul op zolder wat naar de babykamer moet)

@blue_fairy wrote:

Verder wat ik al zei; per leeftijd (0-4 mnd, 5-8 mnd, tot 1 jr, tot 2 jr, tot 3 jr) het speelgoed uitzoeken.

ik vind dat zo moeilijk he :oops:

ikweet dat ik het per leeftijd zou moeten uitzoeken en in de winkel staat heel leuk de leeftijd bij al dat spul maar hier sta ik iedere keer weer met vraagtekens :oops:

voorbeeld: ze heeft zo’n loop auto (waar je op kan zitten) aan de ene kant denk ik ze is er te oud voor maar ze speelt er nog steeds mee :think:

dat is ook moeilijk… Tyg nam vandaag nog zo’n baby-tv mee, met zo’n lief muziekje, van mijn werk… :mrgreen: hij was er de hele avond mee bezig, zo grappig!

als je het speelgoed tijdelijk uit zicht zet, dan is het weer leuk als het tevoorschijn komt.

@Angel & Luna wrote:

@blue_fairy wrote:
Verder wat ik al zei; per leeftijd (0-4 mnd, 5-8 mnd, tot 1 jr, tot 2 jr, tot 3 jr) het speelgoed uitzoeken.

ik vind dat zo moeilijk he :oops:

ikweet dat ik het per leeftijd zou moeten uitzoeken en in de winkel staat heel leuk de leeftijd bij al dat spul maar hier sta ik iedere keer weer met vraagtekens :oops:

voorbeeld: ze heeft zo’n loop auto (waar je op kan zitten) aan de ene kant denk ik ze is er te oud voor maar ze speelt er nog steeds mee :think:

Het komt niet zo nauw, het hoeft niet de ‘perfecte’ indeling te zijn. Een systeem is beter dan geen systeem toch?