Speeldate die jij niet ziet zitten!?

Hoihoi,



Mijn zoon zit al sinds vorig jaar augustus op school. Met sommige kindjes speelt hij regelmatig na school, vaak zijn het dezelfde kindjes. Nu hebben wij sinds zondag een puppy en hadden die vandaag even meegenomen naar school. Dus veel kindjes willen hem dan aaien wat ik geen probleem vindt. Maar om 3 uur kwam mijn zoon naar buiten met een meisje uit zijn klas en zei: zij wilt bij mij spelen. Ik vond dat geen goed idee, ten eerste omdat hij opdrachtjes moest maken (moest voor morgen af zijn) ten tweede was er gister al een kindje bij ons en gaat hij morgen ook bij iemand spelen en ten derde speelt zij nooit met Brent. Had ook gelijk het gevoel dat ze alleen maar bij ons wilt spelen omdat wij dus een puppy hebben.



Thuis vroeg ik ook aan Brent waarom zij bij ons wilt spelen, dus hij zei al omdat ik een hondje heb. Dus vroeg ook aan hem of hij weleens met haar speelt waarop hij zei nee…soms. Verder ook niet over gehad.



Snap best dat het zo gaat bij kinderen. Maar ik vind het een fijner idee als een kindje met Brent wilt spelen omdat ze het leuk vindt met hem. En niet omdat we toevallig een puppy hebben.



Hoe denk jij daarover? Laat je zo’n kind dan toch komen spelen? Of zou je ook de boot afhouden?



Groetjes,

Krista

Nee, ik heb een regel dat allebei de kindjes het moeten willen en het moet natuurlijk ook uitkomen die dag…



Als ik weet dat bepaalde kindjes nooit met Mateo spelen maar nu opeens zouden willen komen zou ik nee zeggen en ook aan mijn kind uitleggen waarom ik het niet wil.



Vind het prima dat mijn kind met verschillende kinderen speelt maar ik laat mijn kind niet gebruiken voor wat dan ook.



Gewoon naar je gevoel luisteren hoor.

Ik zou het ook niet doen.



Snap natuurlijk best dat kinderen zo’n hondje erg leuk vinden maar dat is wat anders dan dat je kindje vervolgens voor het karretje gespannen wordt.



Ik zou hier niet zo’n moeite mee hebben en dat gewoon afhouden.



Gr Caroline

Ik snap dat je het niet wilt om die reden maar aan de andere kant… misschien wordt eht wel een leuke vriendschap door de puppy.

Ariel, ik denk niet dat er hier een leuke vriendschap uit voortkomt.



Madre en Bella, inderdaad wil ik ook niet dat mijn kind hiervoor gebruikt wordt. Maar ik vind het best lastig om dit tegen de ouder te zeggen. Heb het Brent wel uitgelegd, maar hij is heel sociaal en vindt het geweldig als hij met iemand kan spelen (en dan maakt het hem ook niet veel uit wie het is)



Vandaag kwam hij met een meisje van groep 2 naar buiten die dus bij ons wilde spelen. Zei al dat dat niet uitkwam omdat hij al bij een ander vriendje zou gaan spelen. Vond hij geen probleem en liep gelijk met dat vriendje mee :roll:

Hij is wel in trek bij de meisjes :mrgreen:



Hopelijk voor jou is de leukigheid er snel vanaf bij het puppy :shifty:

Hij is wel in trek bij de meisjes


Jaaaa :inlove: :mrgreen:

De klas begon met 6 jongens en 15 meisjes en inmiddels zijn er nu
8 jongens en 17 meisjes

@Krista wrote:

Ariel, ik denk niet dat er hier een leuke vriendschap uit voortkomt.


In eerste instantie denk ik net als Ariel..waarom niet, ze kunnen toch vriendjes worden..en ik heb zo iets van het zijn kinderen he..
Maar als jij nu al zoiets hebt van nee een leuke vriendschap zit er niet in dan heb ik het idee dat er meer achter zit waarom je dat meisjes liever niet hebt te spelen.En als het je op die dag niet uit komt zou ik het gewoon niet doen.

@Madre wrote:

Nee, ik heb een regel dat allebei de kindjes het moeten willen en het moet natuurlijk ook uitkomen die dag…




Goeie regel, heb ik ook! Beide kindjes moeten het willen, maar ik heb ook niet het idee(tenminsten ik lees het niet)dat haar zoontje niet met het meisje wil spelen. Het willen spelen komt van het meisje uit begrijp ik, maar dat is wat anders.

Ik zou mij daar niet mee bemoeien.



Mocht het een vriendschap zijn zuiver om het puppy, dan wordt het vanzelf minder als het puppy ouder wordt. En dat is dan meteen een goede les voor je zoontje.

Zo leert hij het verschil tussen oprechte interesse en interesse met een bijbedoeling.



Je kunt hem niet voor elke les in zijn leventje behoeden.



Trouwens, het zou ook heel goed kunnen klikken tussen zijn vriendjes. Het is een wederzijdse interesse dat de bodem voor een vriendschap is. In dit geval de interesse voor een puppy (of dieren/honden in het algemeen)

Nou sorrie hoor - het gaat er ook om dat ze bij jou komen spelen en dat zie ik met sommige kinderen echt niet zitten. Jij zit er dan ook mee opgescheept en heb er nog de verantwoordig voor ook. Buiten spelen tav kindjes uit de buurt die wat minder je ding zijn, is dan net weer een wat ander verhaal.



EN de discussie over vriendschappen met een eventuele bijbedoeling vind ik wat zware kost voor een kind van vier. kan me dat meer voorstellen met een kind vanaf 8 ofzo.

Ik kan mij jouw punt ook goed voorstellen Bella, maar ik denk daar anders over. Mijn dochtertje van 4 is prima in staat om dit soort dingen in te schatten of te kunnen begrijpen.



Bovendien, wat schaad je je kind ermee als er een vriendje zuiver en alleen omhet puppyhondje meekomt? Vriendschappen komen en gaan op deze leeftijd. Als het weer over is omdat het leuke van het hondje af is… so what? Jouw kind heeft er ook plezier aan beleefd. Als een kind een ander kindje meeneemt om te spelen, dan komt de behoefte om samen te spelen van beide kanten en beiden zullen hun eigen redenen hebben.



Persoonlijk vind ik het belangrijk dat mijn kind haar eigen vrienden uitkiest. En als een kind zich vreselijk misdraagt, dan probeer ik dit eerst op te lossen alvorens ik tot de stap kom om een kind uit mijn huis te weren. Ik heb daar een vreselijke hekel aan.

Mensen zijn al onpersoonlijk en hard genoeg tegen elkaar in deze tijden. Ik wil mijn kind zulk gedrag niet meegeven.

Iemand de deur wijzen, of weren uit mijn huis vind ik een uiterste stap…als het echt niet anders kan.

Happy mommy, ik ben het volledig met je eens.

Zelf zou ik het ook niet leuk vinden als iemand alleen maar bij me op bezoek wilde omdat ik zo’n reuze-flatscreen had of zo. Maar bij kleuters werkt dat meestal een beetje anders. Ik geloof niet dat je je eigen volwassen normen moet toepassen op je kleuter… als je echt alleen maar de kindjes wil uitnodigen die zuiver vanwege de sprankelende inspirerende persoonlijkheid van jouw kind willen komen spelen vrees ik dat je zoon binnenkort geen speelvriendjes meer overhoudt. Kleuters denken nou eenmaal meestal niet zo. Het gaat hier meer om het leren samen spelen, leren overleggen, leren gezamenlijke interesses uit te diepen. En als je puppie daarbij behulpzaam kan zijn, so be it.



Oh ja… dat zou ik haast vergeten: mss heeft je zoon dat meisje wel uitgenodigd met jullie puppie als lokaas :mrgreen:. Zo gaan die dingen nou eenmaal onder kleuters.

Pippilangkous zei:

als je echt alleen maar de kindjes wil uitnodigen die zuiver vanwege de sprankelende inspirerende persoonlijkheid van jouw kind willen komen spelen vrees ik dat je zoon binnenkort geen speelvriendjes meer overhoudt.




Mijn kinderen hebben toevallig een heel erg sprankelende en inspirerende persoonlijkheid. Reuze intelligent, knap om te zien en bovendien erg bescheiden… en dat hebben ze allemaal van hun moeder :mrgreen: :dance: :lol: :stuck_out_tongue: :liar: :liar: :stuck_out_tongue: :-*


Oh ja... dat zou ik haast vergeten: mss heeft je zoon dat meisje wel uitgenodigd met jullie puppie als lokaas . Zo gaan die dingen nou eenmaal onder kleuters.


Niet alleen kleuters hoor, als hij wat ouder zou zijn zou dat puppy de ideale manier zijn om vrouwelijk schoon aan de haak te slaan. :mrgreen:

@Happy mommy wrote:

Ik kan mij jouw punt ook goed voorstellen Bella, maar ik denk daar anders over. Mijn dochtertje van 4 is prima in staat om dit soort dingen in te schatten of te kunnen begrijpen.



.




Om weer even naar het openingstopic te gaan - was de indruk dat het meer van het meisje kwam dan van zoontje zelf dus laten we het erop houden dat ook hij dat dus goed kan.



Mijn zoontje kan ook prima aangeven wie hij leuk vind of niet wat niet wegneemt dat je dan soms overdondert kan worden door de wil van een ander kind.



En als ik dan door zou hebben dat mijn zoontje het liever ook niet wil, dan zou ik hem serieus nemen en dat andere kindje een beetje afhouden.

Ik zou een ander kind niet zo gauw weren zelf… kinderen kunnen denk ik juist om dit soort redenen leuke vriendjes worden. Het zijn namelijk kinderen die denken niet zo moeilijk als wij :wink:



En persoonlijk vind ik dat mijn zoontje moet leren nee te zeggen dus als hij het niet wil dat ook moet kunnen aangeven dat ga ik niet voor hem doen. Als hij duidelijk nee tegen het kindje zegt of het niet komt vragen ok maar als hij het samen komt vragen ad hij direct moeten aangegevn dat hij niet wilde. Maar dat is een mening natuurlijk :wink: