Speekseltesten om vruchtbaarheid te controleren

Wie heeft ervaring met speekseltesten om je vruchtbare dagen te meten? Werkt het goed en is het wel betrouwbaar?

Speekseltesten staan bekend als niet betrouwbaar. Het LH-hormoon dat tot een piek komt als je eisprong in aantocht is, zit alleen in urine en bloed en niet in speeksel (of misschien in een hele lage dosis). Ook wordt je speeksel, volgens mij, door eten en ziekte beïnvloed. Het “varen-teken” kun je ook krijgen als je eisprong niet in aantocht is.

Dus ik zou gewone ovulatie-testen kopen, die zijn een stuk betrouwbaarder (mits je ze elke dag op hetzelfde tijdstip doet en van tevoren 4 uren niet plast en niet teveel drinkt). Of anders zou je kunnen gaan tempen, ook een optie.

Succes!

Groetjes,

Jippie

Las zelfs op een ander forum een artikel, waarin stond dat onderzoekers verschillende soorten ‘speeksel-tests’ ook eens door mannen en reeds zwangere vrouwen hebben laten uitproberen en ook sommigen van hèn bleken volgens die tests vruchtbaar… :shock:

Weet natuurlijk niet in hoever dit artikel echt uit betrouwbare bron is, maar heb iig al vaker gehoord dat zulke tests NIET betrouwbaar zijn! :thumbdown:

Bij mij werkte het overigens wel! Ik kreeg heel duidelijk in de loop van mijn cyclus een varenstructuur te zien en die verdween weer na mijn eisprong. Tja, wellicht werkt het niet bij iedereen, maar bij mij zeker wel en dat scheelde me een hoop ovulatietesten…

Bij mij werkte het ook goed hoor, ik had idd in mijn vruchtbare periode een duidelijk varenstructuur.