Speculaaspasta

Volgens mij was er hier iemand die vertelde dat je in belgie speculaaspasta had, wat echt super lekker was :think:

Ik krijg nu een proefpakketje binnen… Ben benieuwd!!

Ooooohhhh…dat is zó ontzettend lekker!



Met een meeting is het eens meegekomen hier naartoe vanuit belgië, en ik eet zo m’n vingers er bij op :drool: .

Er was net een reclame op tv, nu te koop in de supermarkt :drool: !!

welke supermarkt :shifty: :think: :drool: :drool:

ja heb de reclame ook gezien. Denk alle supermarkten wel.



Heet Speculoos geloof ik :think:

Ik kreeg gisteren een proefpakketje in de brievenbus. Vanmorgen meteen op brood gesmeerd. LEKKER!!!

Speculoos heet het.

Nieuw: Speculoospasta op de boterham

Vergeleken met choco en pindakaas

Met Lotus Speculoos-pasta is er een nieuw smeeralternatief voor choco en pindakaas op de boterham. Lekker en smeuig maar wel calorierijker dan choco of gewoon speculoos tussen je brood. Duurder dan Nutella en Calvé. Goedkoper dan de original Lotus in vaste vorm.



Eind november zat de speculoospasta van Els Scheppers uit Hingene in de finale van het uitvinders-programma de Bedenkers op één. Na wat juridisch getouwtrek - er bestond al twee jaar een patent op speculaaspasta - ligt de Lotus Speculoos-pasta sinds een paar weken bij Colruyt en GB . Vanaf midden ook bij Delhaize en andere ketens.







De pasta is ontbijtplezier voor wie graag nonchalant boterhammen met speculaas in de koffie sopt. Het is ook een alternatief voor andere broodsmeersels als choco van Nutella en pindakaas van Calvé. Lotus Speculoos-pasta (2,49 euro) kost wel bijna 20 procent meer dan Nutella (2,01 euro) en is wat calorierijker en vetter dan de bekende choco. Pindakaas van Calvé kost dan weer evenveel en is nog calorierijker en vetter – maar wel minder zoet - dan de Speculoos-pasta. Het ‘lichtst’ – en dat is alle gevallen relatief - is vier klassieke Lotus speculoosjes tussen je boterham leggen. Je mag je brood dan wel niet besmeren met boter, anders maakt het niet uit. Speculoospasta smeren en dan in de koffie soppen is tenslotte wel goedkoper dan op de klassieke manier.



Wat kost dat?

Nutella Calvé Pindakaas Lotus Speculoospasta Lotus Speculoos





Prijs (€) 2,06 (Delhaize) 2,15 (Delhaize) 2,49 (Colruyt) 1,05 (GB)

Hoeveelheid (g) 400 350 400 250g (32 koekjes)

Prijs /portie (30g)* (€) 0,103 0,123 0,125 0,131**


  • voor een dubbele grote boterham, volledig besmeerd heb je 30g nodig,

    ** voor een dubbele grote boterham heb je 4 koekjes of 31,25g speculoos nodig



    Nutrionele waarden

    Gemiddelde voedingswaarde

    per 100g



    Nutella Calvé Pindakaas Lotus Speculoospasta Lotus Speculoos

    Energetische waarde (kcal) 530 657 598 486

    Eiwitten (g) 6,8 21 3 5

    Koolhydraten (g)

    waarvan suikers (g) 56

    55 9,4
  • 56

    36,3 73

    -

    Vetstoffen (g) 31 589 39 19



    Speculoospasta of speculaaspasta?

    Volgens Lotus is “speculoos een uiterst bijzondere variant op de alom bekende speculaas. In 1932 werd de unieke speculoos-smaak ontdekt die bij het karameliseren van suiker ontstaat. Speculoos is een zeer natuurlijk product. Het bevat geen kleur- en smaakstoffen en er worden niet de gebruikelijke speculaaskruiden toegevoegd. Speculoos verkrijgt de authentieke smaak door de karamelisatie van suiker.�

Nu weet meteen iedereen hoe het eruit ziet :lol:

Dat hebben ze bij ons bij de JUMBO altijd!! :drool:

Die speculoos koekjes zijn toch meer koffiekoekjes dan echte speculaas?

En smaakt die pasta naar speculaas of naar die koffiekoekjes?



Ik vind het heerlijk om een boterham met boter te besmeren en er een plakje speculaas op te doen. Pas erop doen vlak voor je gaat eten, anders wordt het zacht…

Ik vroeg me ook af waar het nou precies naar smaakt… speculaas of koffiekoek.

En wat ik me ook afvraag, wij doen altijd gewoon speculaas op brood, en dan heb je dat lekkere knapperige, dat is er dan natuurlijk ook niet bij, mis je dat? :think:

oh, dat is net zoiets als bij de smeerbare brie. Wel lekker hoor, maar je mist de “bite” van de echte brie.

Het smaakt naar speculooskoekjes :wink: :drool:

he bah :liar:

Ja erg goed voor je lijn! :liar: :mrgreen:

Speculooskoekjes, dat zijn koffiekoekjes hier in Nederland, toch?



Bedenk me net dat je dus ook die lekkere koffiekoekjes hebt van Verkade (denk ik) met chocolade. Die zijn vast ook lekker op brood…

Toch raar, dat ik aan de ene kant net even die schop onder mijn bips moet hebben om weer eens serieus aan mijn lichaam te gaan werken en aan de andere kant me verlekker op chocokoekjes :angel: :angel:

Nee koffiekoeken zijn hier boterkoeken! :wink:

lijkt me echt helemaal niets :think:

@marijke79 wrote:

lijkt me echt helemaal niets :think:




Tijd om te proberen dus :mrgreen: