Spachtelputz of spuiten?

Begin volgend jaar gaan we verbouwen in huis. Onderdeel is dat onze muren en plafonds aangepakt moeten worden.



Nu vraag ik mij af:



1 wat is het verschil tussen spachtelputz en spuitwerk?

2 welke van de twee is voordeliger in prijs?

3 kun je bij beiden zelf de mate van structuur (korreligheid) bepalen?

4 kun je bij spuitwerk ook meteen een kleur meespuiten?

5 wat is het snelste klaar?



Hoe zijn jullie ervaringen? Tevreden? Why???



Thanks!

Spachtel is met de hand opgebracht. Meer variatie dus ook (handwerk) in hoe het resultaat eruit ziet. Ik vind het mooier…meer keuze en variatie dus ook in grootte van de korrels en de wijze van aanbrengen (je kunt bv van die ‘halve cirkels’ maken. Het laagje bij handwerk is vaak ook iets dikker en goed bestand tegen euhm kids zeg maar… :angel: Duurt wel iets langer met het opbrengen, maar een goeie stucadoor, met een goeie muur en ondergrond is best erg snel klaar (hier het halve huis…weekje!)

Vaak kun je ook nog afspreken dat je zelf voorwerk doet (ontdoen van onregelmatigheden, behang etc en voorstrijken) waardoor dat je kan schelen in de prijs.



Spack…is spuiten, uniforme laag, uniforme korrel, snel. Vind het zelf vooral ook saaier. :oops: Maar let wel…ik ben bevooroordeeld met een zwager die het doet.

Overigens kun je tegenwoordig geloof ik bij beide een kleur laten spuiten dan wel opbrengen. (later ooit verven…enorm opletten zuigende ondergrond!!)

Ook niet onbelangrijk; zitten er veel hoeken, randen etc in je huis dan kan je dat niet altijd gelijk met spuiten/spacken gedekt krijgen en moet er vaak met de hand nageputzt worden.

Nee, het zijn er rechte muren (doorzon huis) en er zit nu structuurverf op de muur. Saai is niet erg; we willen het namelijk zo strak mogelijk, kleine korrel, niet te grof.

I LOVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVE spachtelputz :inlove:

vind het veel mooier en strakker dan spuitwerk! :thumbup:

Ben het met Hazze eens. Het wordt met de hand strakker. :thumbup:

Kleine korrel met de hand kun je nl als stucadoor nog ‘bijwerken’ als er ergens een te groot korreltje inzit oid of je trekt een randje.

Een laag die gespoten is, is ook zachter dan een laag spachtelputz. De muur raakt makkelijker beschadigd.

Ook hier een spachtelputz fan. Is het ook niet zo dat bij spuitwerk niet met een nat doekje mag afnemen (ingeval je vlekjes hebt)? Volgens mij hebben wij namelijk spuitwerk op het plafond. Laats wilde ik met een doekje iets weghalen, liet de boel mooi los.



Bij spachtelputz kan je tenminste met een harde borstel de boel reinigen.



Hou er wel alleen rekening mee dat je niet van de trap aflazert. Dat doet sowieso pijn :wink: maar als je dan ook nog eens met je blote handjes, armen of ellebogen langs de muur gaat dan lig je dus wel open. Weet niet hoe dat bij spuitwerk is.

spuitwerk zie je vaak tegen plafond aan.

Spachtelputz hebben we ook gehad…wilde ik niet meer.

Vorig jaar in t andere huis de muren strak laten stucen en nu in dit huis wederom

@~Marion~ wrote:

Nee, het zijn er rechte muren (doorzon huis) en er zit nu structuurverf op de muur. Saai is niet erg; we willen het namelijk zo strak mogelijk, kleine korrel, niet te grof.




Spuiten gaat veel sneller. Wij hebben onze woning van onder naar boven laten spuiten dat was in 2 dagen klaar. Bovendien was het een stuk goedkoper als spachtelputz. Wij konden het niet in kleur laten spuiten helaas, en ik moet zeggen dat het schilderen van spuitwerk en geen leuk werkje is. Emma’s kamer wilden we knalroze schilderen en dat moest een paar keer over omdat het gigantisch zuigt. Ook hielden we elke keer witte stipjes die kennenlijk niet geraakt werden door de roller. Langs het plafond kregen we het niet netjes recht geschilderd door de korrels in het spuitwerk. En nog een nadeel vind ik dat je het never nooit meer kan behangen.



Dus persoonlijk zou ik een volgende keer gaan voor spachtelputz ipv spuiten.



Succes met je beslissing!

Wij hebben in dit huis heel fijn spuitwerk… tegenwoordig is er veel mogelijk hoor…

Verschillende mates van korrel, van plafondgrof tot best mooi fijn.

Nadeel vind ik dat de laag niet echt dik is en vrij makkelijk wel beschadigd.

Spachtelputz hadden wij in het andere huis, wel mooi maar als je het een kleurtje wilde geven ging er zeker de eerste keer aardig wat verf tegenaan.

Laat je het direct op kleur mengen dan houd je altijd een wat grijzige waas erover, dit omdat de quartzkorrels die erin zitten geen kleurpigmenten opnemen. Die houden dus hun eigen kleur.



Ook moet je rekening houden met werking en scheurvorming… ga je bv iets aanbouwen, of nieuwe muren zetten en die mee laten spachtelen of spuiten, kun je veelal wachten op scheuren. En die krijg je niet mooi gerepareerd… helaas :thumbdown: :roll:



In februari 2009 betrekken wij als het goed is ons nieuwe huis in Zwolle… We gaan er de eerste 3 jaar door een behanger vliesbehang met korrelstructuur op laten aanbrengen. Dit kunnen we dan ook zelf gewoon sauzen.

Na pakweg 3 jaar is het huis goed uitgewerkt en dan willen we kalkzandstuc op de muur. Dit is behoorlijk hard, heel anders nog weer dan spachtelputz en het doet veel authentieker aan in een jaren 30 huis.

Pas na 3 jaar omdat we dan minder risico hebben op scheurvorming.



kalkzandstuc dus en als 2e keus spachtelputz, geen spuitwerk meer… :thumbdown:

Ik heb 12 jaar gewerkt bij een bedrijf dat spackspuiten en gipsspuiten maakten en kwam dus in heel Brabant, zeeland en Limburg bij stukadoors en spackspuiters op de bouw :angel:



Spuitwerk … vind ik meer voor plafonds :shifty:

De meeste kunnen niet eens mooi spuiten, lijkt meer op een sinaasappelhuid dan op mooi fijn gespoten werk.

Ik zou dus zeker voor sierpleister gaan … korrel 1,5 cm en gelijk in een kleur wat je wilt hebben.

Komt er dan een stukje vanaf, dan zie je het niet zo goed … omdat de kleur door en door is :wink:

@purpled82 wrote:

@~Marion~ wrote:
Nee, het zijn er rechte muren (doorzon huis) en er zit nu structuurverf op de muur. Saai is niet erg; we willen het namelijk zo strak mogelijk, kleine korrel, niet te grof.




Spuiten gaat veel sneller. Wij hebben onze woning van onder naar boven laten spuiten dat was in 2 dagen klaar. Bovendien was het een stuk goedkoper als spachtelputz. Wij konden het niet in kleur laten spuiten helaas, en ik moet zeggen dat het schilderen van spuitwerk en geen leuk werkje is. Emma’s kamer wilden we knalroze schilderen en dat moest een paar keer over omdat het gigantisch zuigt. Ook hielden we elke keer witte stipjes die kennenlijk niet geraakt werden door de roller. Langs het plafond kregen we het niet netjes recht geschilderd door de korrels in het spuitwerk. En nog een nadeel vind ik dat je het never nooit meer kan behangen.



Dus persoonlijk zou ik een volgende keer gaan voor spachtelputz ipv spuiten.



Succes met je beslissing!




Ze kunnen wel gelijk in kleur spuiten, alleen vinden ze dat niet zo leuk … omdat ze dan de gehele machine en slangen moeten schoonspuiten :wink:

En dat is nogal een intensief werkje … als ze altijd wit spuiten, kunnen ze een laag erin laten zitten met wat water erop :angel:

Ik ben er wel redelijk uit geloof ik! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: We waren al heel erg voor de spachteputz, maar iemand vroeg mij eens waarom geen spuitwerk te laten doen ivm de kosten. En toen realiseerde ik me ineens dat ik helemaal het verschil niet wist!

@purpled82 wrote:





Spuiten gaat veel sneller. Wij hebben onze woning van onder naar boven laten spuiten dat was in 2 dagen klaar. Bovendien was het een stuk goedkoper als spachtelputz. Wij konden het niet in kleur laten spuiten helaas, en ik moet zeggen dat het schilderen van spuitwerk en geen leuk werkje is. Emma’s kamer wilden we knalroze schilderen en dat moest een paar keer over omdat het gigantisch zuigt. Ook hielden we elke keer witte stipjes die kennenlijk niet geraakt werden door de roller. Langs het plafond kregen we het niet netjes recht geschilderd door de korrels in het spuitwerk. En nog een nadeel vind ik dat je het never nooit meer kan behangen.



Dus persoonlijk zou ik een volgende keer gaan voor spachtelputz ipv spuiten.



Succes met je beslissing!




Ow griebels…hebben ze je niet verteld dat je moet voorstrijken na het spacken?? :oops: Dat werkt nl ook tegen die witte spikkels…om het maar niet te hebben over de zuigende ondergrond.

Dus tja goedkoop maar niet als je daarna aan het schilderen slaat met latex op kleur die je dan in hoeveelheid x 2 moet aanschaffen :silenced:

Mijn idee is dat je een professional om advies vraagt! Deze topic kom ik nu pas helaas tegen haha…
Laat je adviseren, wij hebben advies ingewonnen bij Afbouw Slegers voor onze nieuwbouwwoning en zij hielpen ons met een prima prijs en gedegen advies. Zie Afbouw Slegers