Soms heb ik het gevoel dat ik ontzettend tekort schiet...

Al een paar dagen voel ik me niet happy.

oorzaak gevonden dus daar gaan we wat aan doen

Daarnaast heb ik een ontzettend temperamentvolle peuter.

Later meer hier over.

Ik werk 32u momenteel, huishouden, Lianne verzorgen.

Ik wil er zelf ook graag leuk bij lopen maar soms sta ik de was buiten op te hangen en kom ik tot de ontdekken dat mn haar helemaal nog niet is gefohnd :mrgreen:

Ik heb een structuur en dat werkt eigenlijk erg goed.

Maar nu, Lianne heeft erg veel temprament.

Driftbuien waren te hanteren in huis door negeren maar ze slaat momenteel door en zoek de oorzaak bij mezelf :oops: :cry:

Ik ben er nooit dus waarom zou ze naar mij luisteren?

Gisteren was werkelijk een drama dag, in de winkel had ik dr op mij arm en dat was dr niet naar het zin.

Ik kon dr maar net houden, nadien is het weer koek en ei maar dan voel ik me zooo alleen :cry:

Thuis begint ze nu dus ook heftiger driftig te doen, gisteren heb ik steeds gezegd: nee Lianne mama vind het niet leuk dat je zo boos doet.

Maar dat hielp niks.

Vanochtend bij opstaan was het gelijk al jackpot :mrgreen:

Schoppen en krijsen op de commode, ik heb dr een schone luier aan gedaan en haar in bed laten uitrazen.

Daarna was het klaar, hebben het goed geknuffeld en poging 2 ging erg goed.

Bij beneden komen drift bui nr 2 het zinde mw niet dat ze even op de vloer moest spelen.

Heb dr gelijk op de gang laten uitrazen, daarna een knuffel en mw kon opeens weer lief spelen.

Toen we naar buiten gingen heb ik vooraf gewaarschuwd, 1 driftbui en je gaat naar binnen.

Dus geen driftbui gehad :angel:

Nu heb ik 2 vragen kun je tever straffen??

Bedoel ik vind het nogal wat je kind op de gang laten uitrazen, maar het werkt wel.

Snapt ze nou echt dat ze dingen doet die niet horen als ze op de gang heeft gezeten?

Het lijkt wel alsof ze die time out even nodig is…

Begrijp me niet verkeerd ik ben geen voorstander van straffen, maar ik zat vanochtend werkelijk met mijn handjes in mn haartjes…

Dus kom maar op met jullie pep talk!! WAnt eigenlijk ben ik dat het meeste nodig :oops:

Ah meid, het is ook lastig. Peuters kunnen echt zo tot het uiterste gaan. Het verbaasde mij echt dat zo’n kleintje, mn eigen nog wel, het bloed onder mn nagels vandaan kon krijgen. Zo kwaad was ik nooit eerder geweest. En dan maar zorgen om daar goed mee om te gaan he. En dat lukt niemand hoor, iedereen schiet weleens uit zn slof, voelt zich achteraf schuldig of baalt van zn eigen handelen.

Op kiind stond wel een leuk artikel deze maand; ik vond het heel verhelderend.

http://www.kiind.nl/articles/179/Reageren_op_gedrag_.html

Ik kan me voorstellen dat het als alleenstaande ouder extra lastig is, als je een partner hebt, kun je het zo nu en dan nog even van elkaar overnemen, dat heb jij niet…

Je kunt zeker te veel straffen, maar een (korte) time-out is denk ik juist een hele goede ‘straf’ (als je het al zo moet zien). Je geeft het signaal af dat het gedrag (het gedrag, dus niet het kind! wees daar ook duidelijk in in wat je tegen haar zet) niet gewenst is, geeft je kind - en jezelf - even rust en daarna maak je het weer goed (heel erg belangrijk!) en krijgt je kind een nieuwe kans. Ik denk wel dat het belangrijk is dat je uitlegt waarom je kind die time-out krijgt, dat je van te voren waarschuwt (“nog één keer dit-en-dat-doen en dan moet je naar de gang” oid), dat de time-out niet te lang duurt en dat je het daarna goed maakt en echt weer opnieuw begint.

En misschien zo nu en dan eens lekker tijd voor jezelf nemen (naast het werken, want dat is toch werk)? Als je dat niet al doet? Oppas voor Lianne regelen en lekker een dagje/avondje doen waar je zelf zin in hebt, zodat je weer een beetje bij kunt tanken en er misschien weer wat beter tegen aan kunt.

Ik denk nl niet dat Lianne zo is omdat jij het ‘nooit’ (je bent er toch ook heel veel tijd wel? :wink: :)) bent, ik denk dat het, zoals je zelf al omschrijft, een temperamentvol meisje is en een dreumes/peuter, die dit soort fases heel vaak meemaken. Ze moeten tenslotte uitproberen tot hoe ver ze kunnen gaan (en dus is het juist goed om aan te geven wanneer ze te ver gaan!) en ze kunnen zich vaak nog onvoldoende uiten, wat ook frustraties op kan roepen.

Oh Meis… knuf hoor…

Zoek het niet bij jezelf want dat schiet niets op. Zit je straks enorm in de put, heeft ze al helemaal niets aan.

Dreumessen zijn gewoon met grote regelmaat enorm heftig.

Mies al net zo… momenteel is niets goed, hij wil niet op de commode, dan schopt hij alles eraf en graait van boosheid in de ships…

Hij wil niet in bed, zo nodig wil hij wel met slaapzak en al over de reling klimmen.

Hij gooit met dingen als het even niet zint.

Hij keert zijn bord om als hij ziet dat er bv ook nog wat anders op tafel is en hij ook wil.

Bij elke " Nee Mies, niet naar de buren, niet naar buiten, niet naar boven enz… is het brullen geblazen en probeert hij het nog minstens 3x voor hij echt overtuigd is dat het dus niet mag en dan gaat hij kattenkwaad uithalen want hij is gefrustreerd.

Nou vind ik dat momenteel gewoon heel rottig omdat het de laatste loodjes zijn en ik echt niet alles goed kan hebben. Maar dat zijn wel de roeispanen in de riemen die we nu hebben… het zal dus toch moeten.

Ik heb gemerkt dat het hem helpt door hem nieuwe uitdagingen te bieden.

Zo ben ik de laatste weken van alles met hem gaan doen, die eerder nog niet zo aan bod kwamen…

Flink gaan oefenen op de driewieler, inmiddels heeft hij het sturen door en doet hij ook al af en toe trappen.

Met een plastic mesje mag hij zelf een banaantje snijden, laat hem maar prutsen.

Wat vaker,ook overdag lekker in de badkamer aan het spelen gezet met bakken en water. Gewoon in de kleertjes, maar dan met het idee… daar valt het op te dweilen.

We zijn gaan vingerverven, ik print wat vaker een kleurplaat voor hem uit en hij heeft nieuwe wasco’s gekregen.

Van de week koekjesdeeg gemaakt en hem " koekjes" laten bakken… het was meer homp dan koek,maar een lol dat hij had en wat geeft het dat ze eigelijk niet te nassen zijn :mrgreen:

enz enz

Hij wil zoveel zelluv doen en zich groot voelen en ik heb gewoon gemerkt dat daar een beetje in meeveren veel leuker is dan proberen Mies nu al te veel te sturen. Hij moet gewoon even al zijn nieuwe energie kwijt en al zijn speelgoed kent hij al… das saai…

Maar knippen,plakken,kleien,verven,tekenen,enz… ja geweldig… :thumbup:

@Nienke: ik deed dat voorheen inderdaad wel vooraf zeggen waarom ze de gang in moest maar begon me zo’n politie agentje te voelen :angel:

Zal dat weer gaan toepassen.

Ze krijgt maximaal 1 minuut een time out en daarna maken we het altijd goed.

Ga vrijdag uit voor het eerst sinds jaren :inlove:

Heb er reuze zin in, hopenlijk fleurt me dat een beetje op.

En inderdaad als ik iets leuks doe heb ik altijd Lianne bij me

Vanmiddag was ze reuze lief maar vind het reuze moeilijk om die leuke dingen zwaarder te laten wegen dan haar drift buien.

@Cell: Lianne wil ook graag helpen en ik betrek haar eigenlijk bij alles.

Kussens op de tuinstoelen maken, zij mag ze naar buiten dragen.

Knijpers tellen en aangeven, speelgoed opruimen, badspeelgoed in de emmer na het badderen, want anders is zij ook uitdaging kwijt.

Vanochtend samen een balletje getrapt (ach loopt net 2 weken en kan dus ook al balletje trappen :angel: ) en dan heeft ze dikke schik en ik dan ook.

Dreumesjes… soms zou het handig zijn als ze konden praten

@Nienke123 wrote:

Ik kan me voorstellen dat het als alleenstaande ouder extra lastig is, als je een partner hebt, kun je het zo nu en dan nog even van elkaar overnemen, dat heb jij niet…

Je kunt zeker te veel straffen, maar een (korte) time-out is denk ik juist een hele goede ‘straf’ (als je het al zo moet zien). Je geeft het signaal af dat het gedrag (het gedrag, dus niet het kind! wees daar ook duidelijk in in wat je tegen haar zet) niet gewenst is, geeft je kind - en jezelf - even rust en daarna maak je het weer goed (heel erg belangrijk!) en krijgt je kind een nieuwe kans. Ik denk wel dat het belangrijk is dat je uitlegt waarom je kind die time-out krijgt, dat je van te voren waarschuwt (“nog één keer dit-en-dat-doen en dan moet je naar de gang” oid), dat de time-out niet te lang duurt en dat je het daarna goed maakt en echt weer opnieuw begint.

En misschien zo nu en dan eens lekker tijd voor jezelf nemen (naast het werken, want dat is toch werk)? Als je dat niet al doet? Oppas voor Lianne regelen en lekker een dagje/avondje doen waar je zelf zin in hebt, zodat je weer een beetje bij kunt tanken en er misschien weer wat beter tegen aan kunt.

Ik denk nl niet dat Lianne zo is omdat jij het ‘nooit’ (je bent er toch ook heel veel tijd wel? :wink: :)) bent, ik denk dat het, zoals je zelf al omschrijft, een temperamentvol meisje is en een dreumes/peuter, die dit soort fases heel vaak meemaken. Ze moeten tenslotte uitproberen tot hoe ver ze kunnen gaan (en dus is het juist goed om aan te geven wanneer ze te ver gaan!) en ze kunnen zich vaak nog onvoldoende uiten, wat ook frustraties op kan roepen.

Ik zeg: Lianne mama vind het niet leuk dat je boos doet, dan benoem je toch het gedrag?? :think:

Het wordt toch anders: mama vind dat jij niet leuk doet

Meid, een dikke :hug:

Echt tips heb ik verder niet voor je (wij zijn nog niet in die fase…), maar wil wel even zeggen dat ik het heel goed van je vindt om elke keer na een driftbui weer te knuffelen met je dochter!!! :thumbup:

Dan weet ze dat mama van haar houdt, ookal is ze boos geweest!

Heel veel succes met deze lastige fase!!

Groetjes, Marieke

Dankjullie wel :-

Wat ik het ergste vind: alles van de commode afschoppen en onhanteerbaar erop liggen krijsen en schoppen :wall:

Gaat alweer wat beter met me, moet zo nu en dan ff spuien en geloof dat ik dit topic er maar voor ga gebruiken als dat mag :oops:

Tussenstand vandaag:

Positief:

Lianne zei: danku toen ze een doosje smarties van me kreeg :inlove:

Samen gevoetbalt

Samen genoten van het zwembad

Ik benoem dat naar haar toe ook erg duidelijk met complimentjes

Negatief:

2 driftbuien (time out)

Niet willen eten geen aandacht aan gegeven.

Ga nu slapen, morgen weer werken :-

je komt er wel door joh… straks kan ze weer van alles wel, beter praten enzo.

Bij Mies is het sinds 3 weken ofzo dat hij echt veel beter is gaan praten en dat scheelt ook enorm hoor.

Hij kan nu echt zeggen " mama, mag ik drinken" inpl van " mama… diee!!!

En ook hier is de commode maar even in de ban… ik vind dat geschop en in de houdgreep nemen helemaal niets.

Dus ik laat de luier zien en de doekjes, zeg " kom we gaan een schone broek aandoen" en dan gaat hij beneden op het kleed liggen en doen we het daar.

Ga ik met mijn dikke buik maar gewoon wijdbeens plat op de grond zitten en dan wil het wel.

Het scheelt in elk geval een hoop geschop.

Verder zou ik toch gewoon eens wat creatieve smeerdingen uitproberen… helpen is toch anders als zelf met verf en klei aan de gang.

Het is vaak een nieuwe uitdaging en heeeeeel leuk :wink:

Wat Cell ook al aangeeft, de sprongetjes/sprongen houden niet zomaar op. Hoe ze zich uitten wordt anders (helaas!)…en dat voelt soms zooo machteloos. Omdat ze ook nog je eigen vlees en bloed is weet ze dondersgoed hoe ze je kan triggeren om nog net niet (of net wel :angel: ) uit je vel te springen… :shifty:

Je weet maar nooit hoe wat ze straks ineens weer bijgeleerd heeft en hoe lang het daarna zonder driftbuien kan. :-* Enneuh over tekortschieten, niet jezelf daarin vergeten, een date is een mooi begin… :mrgreen: verder schiet je echt niet tekort althans nooit meer dan anderen want dat gebeurd iedereen natuurlijk. :wink:

@Rhiannon wrote:

Wat Cell ook al aangeeft, de sprongetjes/sprongen houden niet zomaar op. Hoe ze zich uitten wordt anders (helaas!)…en dat voelt soms zooo machteloos. Omdat ze ook nog je eigen vlees en bloed is weet ze dondersgoed hoe ze je kan triggeren om nog net niet (of net wel :angel: ) uit je vel te springen… :shifty:

Je weet maar nooit hoe wat ze straks ineens weer bijgeleerd heeft en hoe lang het daarna zonder driftbuien kan. :-* Enneuh over tekortschieten, niet jezelf daarin vergeten, een date is een mooi begin… :mrgreen: verder schiet je echt niet tekort althans nooit meer dan anderen want dat gebeurd iedereen natuurlijk. :wink:

:mrgreen: :wink:

@Rhiannon wrote:

Was op mijn werk dus had geen antwoord om uitgebreid te antwoorden.

Vind dat je het mooi hebt verwoord Rhiannon, voel me soms namelijk best alleen…

@Cell wrote:

je komt er wel door joh… straks kan ze weer van alles wel, beter praten enzo.

Bij Mies is het sinds 3 weken ofzo dat hij echt veel beter is gaan praten en dat scheelt ook enorm hoor.

Hij kan nu echt zeggen " mama, mag ik drinken" inpl van " mama… diee!!!

En ook hier is de commode maar even in de ban… ik vind dat geschop en in de houdgreep nemen helemaal niets.

Dus ik laat de luier zien en de doekjes, zeg " kom we gaan een schone broek aandoen" en dan gaat hij beneden op het kleed liggen en doen we het daar.

Ga ik met mijn dikke buik maar gewoon wijdbeens plat op de grond zitten en dan wil het wel.

Het scheelt in elk geval een hoop geschop.

Verder zou ik toch gewoon eens wat creatieve smeerdingen uitproberen… helpen is toch anders als zelf met verf en klei aan de gang.

Het is vaak een nieuwe uitdaging en heeeeeel leuk :wink:

Vanavond ging verschonen erg goed :dance:

Heb dr eerst zelf luiers in het mandje laten doen en er 1 aan mama laten geven en toen was het klaar :clap:

Zal woe es gaan kijken naar klei enzo, goeie tip :-*

Lianne heeft thuis namelijk alleen maar wasco.

Puzzelen vind ze helemaal niks, dr vormenstoof kan ze wel uren mee spelen.

Klei… action is dat veilig genoeg?? :oops:

Ga ik daar woe even heen om van alles in te slaan…

Klei is niet altijd even kindveilig (mss brooddeeg maken zelf?) maar als ze de vormenstoof zo leuk vind mss in die trant doorgaan? Een houten puzzel kan een mooie nieuwe uitdaging zijn bv.

Weet je zelfs met 2 personen is een kind opvoeden al moeilijk genoeg maar dan heb je nog een ‘klankbord’ in die tweede persoon. Je kunt zelfs zo nu en dan even een ‘break’ nemen van het politieagentje spelen…dat is voor jou een heel stuk lastiger. Maar zoals gezegt even tijd voor jezelf, een date, of af en toe een avondje naar de film met een vriendin oid kan heeeeel goed doen. :-* Je doet dan zelf weer wat energie op en dat helpt je ook de wat moeilijker dagen door. :thumbup:

@Rhiannon wrote:

Klei is niet altijd even kindveilig (mss brooddeeg maken zelf?) maar als ze de vormenstoof zo leuk vind mss in die trant doorgaan? Een houten puzzel kan een mooie nieuwe uitdaging zijn bv.

Weet je zelfs met 2 personen is een kind opvoeden al moeilijk genoeg maar dan heb je nog een ‘klankbord’ in die tweede persoon. Je kunt zelfs zo nu en dan even een ‘break’ nemen van het politieagentje spelen…dat is voor jou een heel stuk lastiger. Maar zoals gezegt even tijd voor jezelf, een date, of af en toe een avondje naar de film met een vriendin oid kan heeeeel goed doen. :-* Je doet dan zelf weer wat energie op en dat helpt je ook de wat moeilijker dagen door. :thumbup:

Dankjewel :-*

ik vind de gang geen straf, ik zie het als een time out.

we gebruiken hem hier ook regelmatig, wij hebben 2 van zulke kids, die elkaar dus ook nog eens in de haren vliegen.

soms vind ik ook dat ik veel ‘straf’ maar daartegenover geef ik ook weer veel complimenten.

en als alleenstaande ouder, doe je het goed hoor. :thumbup:

@pooh: Ik ken je dan wel niet irl, maar als ik het zo lees dan doe je het volgens mij doe je het super!

ja brooddeeg… :inlove: nog goedkoop ook en zo gemaakt… voor mies is 100 gram bloem, 60 gram zout en wat water al voldoende.

Hij vond het ook niet lekker, dus dat scheelde weer.

Maar ik doe ook nog wel regelmatig koekjesdeeg maken.

Goedkoopste margarine (eigen blanco merk van 30 ct ofzo) en dan even hoeveelheden… bv 100 gram boter, 100 gram bloem en ongeveer 50 gram goedkope witte suiker.

Door elkaar mengen en koekjes laten bakken.

Is niet zo erg als ze ervan snoept en is zelfs nog wel lekker ook.

Glazuur maak ik ook vaak van wat poedersuiker en een scheutje rode limo ofzo… huppa rozige verf en dan de koekjes bakken zeg maar 12 a 15 minuten op 170 graden en daarna met de glazuur verven…

Kost een drol, is niet giftig en zelfs nog eetbaar. :inlove:

Of vingerverf, action heeft die wel en die is wel veilig getest hoor.

Koop nog wel eens een rol wit behangpapier bij gamma a 4 euro ofzo… raufaser heet het geleuf ik…

Heb ik laatst echt een heel stuk vanaf geknipt en op de eettafel vastgeplakt met wat tapejes… lekker laten kledderen in een romper met vingerverf… was gewoon een uur zoet!

Heerlijk zulke dingen.

En echt hoor… hier wel een papa in beeld, maar die is van s’ochtends 6 tot s’avonds 6 ook van huis, dus ik moet het ook alleen rooien en soms… soms weet ik het dan ook niet meer :hug: Dreumessen willen vaak zo veel en kunnen nog niet alles en zitten daarmee zichzelf in de weg.

Merk wel dat elke mijlpaal waarbij hij weer wat lijkt te kunnen, voor wat meer rust zorgt…

Cell: ik had vanmiddag bedacht dat ik morgen met Lianne ga koekjes bakken :thumbup:

vanavond hebben we geprobeerd dat ze zelf op de driewieler ging trappen.

Vond ze een beetje eng :mrgreen:

Op het kdv zeiden ze vanavond: Lianne is een pienter en motorisch goed ontwikkeld meisje die een stuk verder is dan haar leeftijdsgenoten…

Ik ben erg trots op mn meisje uiteraard :inlove:

Morgen een stuk tafelzeil halen voor op dr eigen tafeltje, vingerverf en dan mag ze lekker kliederen :inlove:

Geloof dat ik een beetje weet waar Lianne dr frustraties weg komen :oops:

Nog meer tips??? Komt u maar :thumbup:

@Nienke123 wrote:

@pooh: Ik ken je dan wel niet irl, maar als ik het zo lees dan doe je het volgens mij doe je het super!

:-*