Als ik Joost sojamelk geef ipv koemelk, komt hij dan bepaalde voedingsstoffen tekort?
Volgens mij niet (weet het eigenlijk wel zeker ).
Maar ik zit nu net zo; ik heb soymelk gekocht maar nog niet geprobeert.
Als ze dat lust wil ik dat gaan geven.
Gewone melk lust ze alleen in papvorm.
Maar toch vind ik het een beetje raar om helemaal geen melk meer te geven :? (hoezo geindoctrineerd :? ).
Maar het gaat om de calcium nou dat zit in genoeg andere producten (zelf beter opneembaar dan vanuit melk). En je hebt ook soyamelk voor 1-3 jaar met toegevoegde vitamines; een soort groeimelk zeg maar.
Maar het moet even wennen hè, tenminste hier wel :mrgreen: .
Weet je van welk merk dat is Mamalien? Ik wilde het eigenlijk uit gaan proberen om te kijken of Joost zijn eczeemplekken dan minder worden. Het meest voor de handliggende vond ik dat hij allergisch is voor koemelk…Ik moet toch ergens starten om er achter te komen en sojamelk schijnt ook gezond te zijn.
Van alpro soya maar ik lees nu weer dit :
In ons gezin hou ik het oog op de voeding. Altijd al van de volkoren, natuurlijke en gezonde produkten geweest. Omdat ik niet zo'n voorstander ben van koemelk in verband met slijmvorming, gebruikte ons gezin tot vorige week over het algemeen meer sojamelk dan koemelk - als we al iets van melk gebruikten. Met name onze dochter van 8 is nogal gek op sojamelk. Als wij bijvoorbeeld yoghurt met muesli aten, vroeg zij steeds om sojamelk met muesli. Ach, geen probleem toch... soja is immers gezond? Ikzelf had veel baat bij het gebruik van sojamelk tegen PMS klachten. Altijd veel last van gehad, maar als ik geregeld sojaprodukten gebruik... geen probleem.
Totdat ik op deze site (http://www.fonteine.com/soja.html) een link naar een andere site vond omtrent sojamelk waar ik een beetje van schrok. Sojamelk niet zo gezond? Sojamelk mogelijk gevaarlijk? Ik kwam ervaringen tegen van ouders waarvan de kinderen veel te vroeg in de groei waren geraakt, die veel te vroeg in de puberteit waren gekomen.
Ik schrok hier echt van, omdat onze dochter ook erg groot is voor haar leeftijd. Ze zit ver boven de hoogste lijntjes van de groeicurves, en we waren al een aantal keer bij de schoolarts geweest omdat die zich daarover ongerust maakte. Indien de groei niet zou afzwakken zouden we 'er iets aan moeten gaan doen'.
Ook was het me opgevallen dat ze soms al echt naar zweet rook - iets wat normaal is als je 12 of 13 bent, maar toch niet als je 8 bent??!! Nu ik deze berichten gelezen heb begrijp ik het volgende: Soja bevat een stof die in het lichaam werkt als vrouwelijk hormoon. Vandaar natuurlijk dat ik zelf baat had bij sojamelk... alleen dacht Ãk dat dat gewoon kwam omdat sojamelk zo gezond is - maar nee, het komt van de hormonen!
Overigens heeft het vriendinnetje van mijn dochter koemelkallergie - ze drinkt en eet alleen sojaprodukten, en raad eens wat? Dat meisje is eveneens erg groot en lichamelijk te ver ontwikkeld voor haar leeftijd.
En net nu ik dat ontdekt heb, sprak ik gisteren met een vrouw wiens kleinzoon koemelkallergie heeft. De huisarts had echter gewaarschuwd: "In géen geval vervangen door sojamelk: JONGETJES mogen helemáal geen sojamelk hebben!"
Nu is het voor mij wel duidelijk dat sojamelk voor kinderen absoluut een heel slecht idee is. Als sojamelk al positieve effecten heeft, dan in elk geval niet op kinderen. Ook vind ik dat hier eigenlijk veel meer voor gewaarschuwd moet worden. Hoeveel onwetende ouders geven hun kinderen nog sojamelk, met misschien
zulke vervelende gevolgen?
Ulrike Staring
http://www.fonteine.com/groeihormoon_igf1.html
http://www.fonteine.com/soja.html
Mmmm… dat wist ik ook niet…
Sebastiaan krijgt alpro soja groeimelk en soja vla, anders krijgt hij ook eczeem. We moeten volgende maand toch weer naar het CB, zal het daar eens vragen (als ik het niet vergeet )
Groetjes,
Heleen
ach het ene kind is neit het andere.
Wat moet je dan geven als je een koemelk allergies kind heb zo als wij??
Mijn dochter van 6 heeft het gewoon en onze dochter van 6 maand krijgt het ook gewoon bij een jaar.
Oh Mamalien dat vind ik wel een heel verontrustend artikel hoor. Vreemd dat daar niet meer voor gewaarschuwd wordt als dat artikel klopt…
hmmmm nu ben ik er weer huiverig voor geworden.
Tjeez wat ben je in je moederrol toch snel onzeker te krijgen he?
Hmm nou, onze zoon krijgt dus alleen maar soyavla omdat hij koemelkallergie heeft en dat is gewoon een klein dikkig proppie dus van die egne groeispurt merk ik vooralsnog niks.
Ik denk dat er onderhand over van alles wel wat slechts te vinden is als je maar wil :think: En ik vraag me trouwens af of dat niet ging om soyadrink van genetisch gemodificeerde sjabonen? :think:
Ik liet me er eerst ook enorrrm door beinvloeden, maar nu laat ik dat veel makkeljker wapperen , het alternatief is dat ons kind onder de plekken zit en zichzelf openkrabt, Dat lijkt me ook weer verre van gezond!
Wij geven hier nog steeds gewoon pepti. het cb heeft ons nog niks anders aangeraden en en soyamelk lust meneer tot op heden niet.
Maare Dena, misschien nóg een optie dan? Er is tegenwoordig ook rijstdrink , rijstmelk rijstchocomel. (in elk geval bij reformwinkels) als je soya toch eng vindt, is dat misschien nog iets?
Maarre, ik voel me altijd nog een beetje een zeikerd als ik het erover heb, die allergie :oops: , maar Dena Als je een tijdje koemelkloos wilt gaan om te kijken of de eczeem minder wordt (ik hoop het trouwens joh!! Bij deze joost dus wel :thumbup: )
Misschien had je er allang over nagedacht hoor, maar mijn tip is wel kijk heeel goed op álle verpakkingen ook in worst, rookvlees, ham , sauzen , brood etcetcetcetc je kunt het echt zo gék niet bedenken of er zit melk in,
Die moet je dan ook wel elimineren, want reatie is reactie bij mijn beste weten Als joost per ongeluk Ãets heeft binnengekregen waar het inzat is hij metéén de sjaak.
NB even héél duidelijk: ik plaats dit niet om de betweter uit te hangen, maar omdat ik zelf 100-en keren stomverbaasd heb staan kijken waar allemaal melk in zat. :shock: :shock:
Nb om een makkelijker shoppentip dan ook maar te geven : de albert heijn heeft op de huismerk artikelen heel goed de allergieinfo staan , zelfs met pictootjes, En je kunt daar bijna alle alternatieven zónder melk vinden.
Heeel veel succes!
Alpro respecteert het milieu bij het telen en verwerken van sojabonen. We gebruiken soja die op een zo natuurlijk mogelijke manier wordt gekweekt en die afkomstig is van een traditioneel, niet genetisch gemanipuleerd ras dat al duizenden jaren wordt gebruikt
Dit staat op de site van alpro soja, zou het bovenstaande artikel niet alleen gelden voor genetisch gemanipuleerde bonen?
Anders is het toch een natuur product en kan het toch bijna niet van dei nadelige effecten hebben? :think:
Ja precies gemmama, dat denk ik dus ook!.
Even een andere vraag, hoelang kun je sojamelk bewaren als het eenmaal open is?
Die groeimelk zit in ltr pakken, dat krijgt een kleintje toch nooit op? :think:
:think: Ehhhhm volgens mij staat er dat het binnen 5 dagen op moet als ik het goed heb.
En nee inderdaad gooi ik het meeste weg , zondezonde, maar… Joost lust het ook niet in de pure vorm , dus ik gebruik het alleen als we iets eten waar ik melk in moet gebruiken.
Naast alpro soya heb je ook een bio-variant (in de reformwinkel) Dat heet provamel, Die zijn er in pakjes van 500cc ipv 1000. Al een stuk handiger hier ,
Die opgroeimelk van alpro heb ik nog nooit geprobeerd trouwens, misschien vindt hij dat wel wat. :think:
Nb over die provamel gesproken. ik weet niet of je je kindje sojamelk wil geven ivm een allergie oid, maar als je het bv in de vorm van vla zou willen geven vind ik de keuze nogal beperkt vanille caramel en chocola that’s it en de caramel en de choco lust Joost al niet.
Van provamel heb je meer verschillende soorten, ook yoghurt en vruchtenyoghurt dan is de keuze wat breder
In die groeimelk zit geen zout en suiker, dat vond ik wel een fijn bijkomend voordeel eigenlijk.
Zou je het niet in kunnen vriezen? :think:
Ze heeft geen allergie hoor maar ik ben meer van de ‘natuurlijke’ producten dan koemelk, zolang ze mijn melk nog drinkt vind ik het wat dubbelzinnig om haar daarnaast nog melk voor een kalfje te geven
:lol:
Maar ik snap em , Nou in dat geval zijn er gelukkig wat alternatieven Nouja, daar zitten dann vaak wel weer suikers in :think:
Ben benieuwd of jouw kindje het wel zo lust.
Anders is misschien de sojayoghurt nog een optie. daar zit ook niks in.
ik vind het persoonlijk wat overtrokken het stukje.
ik denk dat als je gevoelig bent voor dat hormonen je wel wat van merkt.
mijn zoontje spreekt alles tegen wat er over soya gesproken wordt. hij zit onder de groeicurve en is onderontwikkeld.
mijn zoontje krijgt soya omdat hij reageert op gewone melk.
maar ik denk dat er gerust kinderen op reageren maar zeker niet elk kind.
Van alpro soya heb je ook een biovariant en je hebt het ook in kleine meeneempakjes van 200ccc +/-.
Is wel duurder maar misschien is dat wat.
Alpro soya heeft ook vla enzo.
Ik gooi het na 3/4 dagen weg, dan maak ik een nieuw pak open, het staat me tegen als iets al zo lang open is.
Ik vidn het stukje ook nogal heftig en weet niet goed wat ik er mee moet.
Maar ik wil wel alles meenemen zeg maar.
Je hoort toch wel vaker dat Soya ook niet zo gezond is als men denkt :think: .
Ik geef nu 's ochtens soymelk met smaakje en 's avonds een fles pap van koemelk. Verder niks.
@Mamalien wrote:
Ik vidn het stukje ook nogal heftig en weet niet goed wat ik er mee moet.
Maar ik wil wel alles meenemen zeg maar.
Je hoort toch wel vaker dat Soya ook niet zo gezond is als men denkt :think: .
zolang je niet te veel gebruikt zal het geen kwaad kunnen.
maar nog niet zo lang geleden hadden ze ook gezegd dat je van te veel gewonne melk meer kans hebt op kanker. dus je wat je ook eet of drinkt nooit te veel :mrgreen:
Het is trouwens wel gebleken dat kindjes die echt een koemelkallergie hebben in 9 van de 10 gevallen ook allergisch zijn voor soja!!!
Onze oudste kreeg een hevige allergische reactie toen we het gaven!! :shock: :shock:
De kinderarts vertelde bij onze tweede dat er sprake is van een kruisallergie. Vraag me nietbwat het precies is, maar het komt er dus op neer dat het vaak niet werkt, in tegenstelling tot wat men vroeger dacht!
NOu dan hebben we gewoon vreselijk mazzel gehad, want het gaat hier goed en Joost is toch echt erreg allergisch voor koemelk Maar hij krijgt alleen de vla en verder niks aan soja. Maar goed reactie is reactie natuurlijk
Man, dat zit trouwens ook in veel dingen , dan ben je ver van huis als je dat ook allemaal moet elimineren… pff en ik vind dit al zoeken af en toe
We hebben van de week een provocatie tesje gedaan qua koemelk
heeeelemaal mis, zit ónder de bulten vlekken en eczeem grrrrr
Zal voorlopig nog wel duren ben ik bang :?