soesjestaart

wie heeft daar een recept van?

Bedoel je een soesjestoren? (soesjes opstapelen, chocolade smelten en erover heen gieten, in koeling zetten en klaar).

ja die bedoel ik

Daar heb je geen recept voor nodig.



Gewoon een pak soesjes kopen. In drie of vier ronde lagen opstapelen op een platte schaal (onderste laag het grootst, volgende wat kleiner etc). Pan water koken, kom met chocola erin hangen en van vuur af halen en langzaam laten smelten en roeren. Uitgieten over toren en af laten koelen en je bent klaar.



Erg lekker. Je kunt het zowel met bruine als met witte chocolade doen. Zelf vind ik de bruine wat meer smaak geven.

das idd zo simpel :lol:

Of heb je ook geen recept voor soesjes?



Voor de zekerheid:



voor 20 kleine soezen ongeveer



50 gram boter/margarine (ik gebruik er Wajang voor)

mespunt zout

50 gram bloem

2 eieren

klontje boter

1 dl water



water al roerend met een houten(!) lepel zachtjes aan de kook brengen met de boter en het zout. Bloem toevoegen en roeren tot een samenhangende deegbal ontstaat (moet makkelijk loslaten van de pan).

Pan van het vuur halen en deeg tot handwarm laten afkoelen.



Eieren loskloppen in een kommetje, ei in gedeelte door het ei roeren (nog steeds die houten lepel). Pas nieuw ei toevoegen als de het vorige volledig is opgenomen.



Door blijven roeren (in werkelijkheid vind ik het iets zwaarder als gewoon roeren haha) tot er blazen ontstaan en de massa van de lepel glijd.



Bakblik invetten/bakpapier en dan met een lepel bolletjes erop scheppen. Ze rijzen dus wel voor ruimte tussen de bolletjes houden.



Oven op 220 graden zo’n 15-20 minuten. Overdeur niet tussentijds openen! Dan ploffen ze helemaal in elkaar.



Af laten koelen op een rooster en als ze afgekoeld zijn kan je ze vullen met slagroom (het makkelijkste is de onderkant open knippen met een schaar en dan vullen met een spuitzak).



Voor een beetje toren heb je wel 2 porties nodig, maar ik heb het ook weleens met 1 lading gedaan en dan in het midden een kommetje op de kop om tegen op te stapelen.



De gesmolten chocola gebruik ik ook als ‘cement’ zodat je de soesje aan elkaar kan plakken :wink: . En dan als de toren staat chocola van boven gieten.

@juulke wrote:

Daar heb je geen recept voor nodig.



Gewoon een pak soesjes kopen. In drie of vier ronde lagen opstapelen op een platte schaal (onderste laag het grootst, volgende wat kleiner etc). Pan water koken, kom met chocola erin hangen en van vuur af halen en langzaam laten smelten en roeren. Uitgieten over toren en af laten koelen en je bent klaar.



Erg lekker. Je kunt het zowel met bruine als met witte chocolade doen. Zelf vind ik de bruine wat meer smaak geven.




zelfgemaakte soesjes zijn zooooo lekker :drool:

(eet ze hier ook wel kant en klaar, maar maak zeker 1x per jaar een toren en die soesjes maak ik altijd zelf jammie).

Klopt, maar als je heel snel wat in elkaar wil flansen is een pak soesjes en reep chocola voldoende :mrgreen:



Als je de soesjes zelf maakt moet je ze eens met custardpudding vullen ipv slagroom, is het ook erg lekker.

dankje wel allemaal



mijn zoontje is bijna jarig en dat is wel errug lekker voor de kindjes



voor de volwassenen onder ons maak ik een langevinger taart met amaretto :drool: :drool:

ik ben zelf bijna jarig en geef alleen een feest voor vrienden met een hoop drank haha.

en wou dus geen taart of vlaaien kopen.

maar dit is wel leuk en makkelijk zelf te maken dus ik ga volgend weekend soesjes en choclade halen haha

Oeh jeugdsentiment :drool:

Dat maakte ik altijd met mn nichtjes voor ieder familiefeestje toen we zo tussen de 12 en 16 waren denk ik :smiley:

Wel leuk om te onthouden voor de komende verjaardag weer, vinden mijn kinderen vast ook leuk om mee te helpen!

@Lune wrote:

Oeh jeugdsentiment :drool:

Dat maakte ik altijd met mn nichtjes voor ieder familiefeestje toen we zo tussen de 12 en 16 waren denk ik :smiley:

Wel leuk om te onthouden voor de komende verjaardag weer, vinden mijn kinderen vast ook leuk om mee te helpen!




Gaan de kids zeker leuk vinden!

Heb het afgelopen jaar met de oudste gedaan. Vooral het openknippen van al die soesjes… mag dat echt met de schaar mama? :lol:

mmm eigen soezen zijn veel lekkerder