Snel blauwe plekken

Ik zit met het volgende. Ik heb -zolang ik mij kan heugen- last van snel blauwe plekken op mijn benen. Maar nu na de kinderen is het wel erger en ze zijn ook groter. Even een punt van de tafel mee nemen is meteen een grote bijna zwart blauwe plek. (ook de openstaande vaatwasser is favoriet).



Herkent iemand dit? En hoe komt het eigenlijk?

hier ook al mijn hele leven.

Zelf neem ik regelmatig de punt van het bed mee (je zou zeggen… daar leer je van :wall: ) helemaal toen het bed op klossen stond.



Onze oudste heeft het ook. Ziet er niet uit.

En dan weet ik op het moment zeker dat hij niet gevallen is oid en dat het dus echt alleen komt door het spelen op de grond en gewoon even ergens tegenaan stoten… onderbenen zitten onder de blauwe plekken bij hem.

Ook al toen hij als dreumes kroop enzo… overigens had hij nergens last van, kroop zo over metalen glijders van schuifdeuren heen :shifty: maar had dan wel idd van die bijna zwarte strepen op zijn beentjes staan.



Weet niet hoe het komt, wel dat het bij me hoort.

Ik heb het ook. Weet niet hoe het komt , soms zelfs onverklaarbare blauwe en donkere plekken… heel vervelend…

En altijd aan de deur of tafel… :wall:

Ik heb het ook zo erg, zit onder de plekken en weet niet waar ze vandaan komen… Soms wel, dan houd een kind mij even te hard vast in mijn boven arm, en denk ik: nu ff onthouden of ik nu al een blauwe plek krijg…’ maar dan vergeet ik te kijken of als ie er zit, weet ik niet of het nou wel daarvan daan kwam…



Gelukkig heb ik caramel kindjes, en hun hebben heel weinig blauwe plekken…

Mijn moeder en zus hebben ook heel snel blauwe plekken. Mn andere zus en ik dan weer niet.



Kwam dit tegen op internet:

“Blauwe plekken zonder duidelijke oorzaak of slecht genezende blauwe plekken verdienen een bezoek aan de arts. In zeldzame gevallen worden blauwe plekken veroorzaakt door afwijkingen in de bloedplaatjes. Mensen die snel blauwe plekken krijgen, zouden vitamine K tekort komen, dat belangrijk is voor de bloedstolling. Per dag 150 g yoghurt zou de micro-organismen stimuleren, die deze vitamine aanmaakt. Verse, groene groenten en verse ananas bevatten enzymen, die genezing van blauwe plekken zouden bespoedigen. Houd een blauwe plek onder stromend koud water om zwelling tegen te gaan.”



En hier staat er ook iets over. Daar noemen ze ook vitamine K:

http://www.paranormaaladviespunt.nl/Aandoeningen/blauwe_plekken.html

O.k, interresant. Ik had al eens gegoogeld maar dan kom je alleen echt enge dingen tegen. Terwijl ik dit toch al heb sinds ik me kan heugen. Alleen soms erger/sneller dan anders. Ik heb het ook echt alleen op mijn benen.



Maar fijn dat meerdere dames dit hebben want iedereen reageerd altijd zoo “oooh hoe komt dat” :shock: . Terwijl ik het niet eens weet.

Ik heb het zelf ook, vooral op mijn bovenarmen.

Plus een dochter die er regelmatig uitziet alsof ze zwaar mishandeld wordt, helemaal onder de blauwe plekken, vooral nu ze een bepaald klimrek op het schoolplein heeft ontdekt (nu in de vakantie zijn de plekken gelukkig weer weggetrokken, maar volgende week begint de school weer…).

Ik weet niet zeker of ze nou echt zo gauw blauwe plekken krijgt, of gewoon erg wild speelt, beetje combinatie van beide denk ik in haar geval.

Blauwe plek wordt vaak veroorzaakt door een lekkende haarvaten en bij de een liggen die oppervlakkiger dan bij de ander.

als ze oppervlakkig liggen zijn ze kwetsbaarder en maak je ze dus ook sneller stuk bij de eerste de beste stoot.

Bij mannen liggen deze over het algemeen dieper en die hebben er daarom nauwelijks last van.



Mensen die slaapmedicatie gebruiken of veel pijnstiller zo als b.v ibuprofen Kunnen er ook meer last van hebben omdat dit de functie van de bloedplaatjes kunnen remmen waardoor een haarvaatje niet snel genoeg wordt dicht gemaakt.



Idd zou te kort aan vit K een oorzaak kunnen zijn maar ook vit C.

Ik heb het ook.

Toen ik laatst voor een uitstrijkje bij de HA op de tafel lag vroeg hij er ook naar… ik weet niet beter. Tafelranden staan continue in mijn bovenbenen.



De middelste heeft het ook, als wij heb bij zijn bovenarmen uit bad pakken (uiteraard stevig, anders glibbert hij weg) dan staan er de rest van de week blauwe handen in zijn bovenarmen… erg genant.



Hij is i.v.m. longprobelemen uitgebrid onderzocht (ook op stollingsziekten) maar daar is nooit wat uitgekomen…

Wel bloedde hij veel langer na na het verwijderen van zijn neusamandelen dan zijn zus.

het zal toch wel in de genen zitten

Ik ook. zus ook. huisarts zei dat het echt een “vrouwenkwaal” was. Dus tenzij je andere (ernstige) klachten hebt of de blauwe plekken niet 's nachts spontaan komen, hoef je je denk niet druk te maken.