Helaas, onze jongste spruit van 3 weken heeft last van smetplekken, kwam ik afgelopen zaterdag achter. Geheel onze eigen schuld, niet goed afgedroogd bij de liezen na het douchen… Maar het lijkt niet beter te worden, en ik weet niet wat nu het beste is?
Wat kan ik erop smeren, of juist helemaal niks? Want het is wel open (schaafwondje lijkt het) dus het brandt als er urine of ontlasting op komt. Maar smet is natuurlijk weer niet droog, dus als ik er wat op smeer, dan blijft het toch ook weer vochtig?
Ik heb nu wel droge tisseus gehaald, en maak zijn billen nu schoon met wat olie daarop. Ik weet nl niet of hij tegen die lotiondoekjes kan… Daarna laat ik het drogen, en smeer er dus wat Sudocreme op. Ik heb ook Bepanthen in huis, dat had ik er eerst op gesmeerd maar daardoor leek het juist vochtig te blijven.
Wie kan me verder helpen? Bij de andere twee heb ik dit nl nooit gehad…
Goed laten drogen en extra verschonen.
Je kan er scheurlinnen tussendoen of een stukje hydrofiele luier afknippen en ertussen doen. Barriere creme ( verkrijgbaar online of drogist) is beschermend en helend. Verder niet teveel smeren met allerlei cremes! succes!
Gewoon een dun laagje Bepanthen en géén barrierecremes, het moet juist weer droog worden en de huid moet kunnen ademen.
Bepanthen helpt de huid zélf te herstellen, het werkt echt goed.
ondanks alle adviezen van “niet doen” en “is niet goed,” werkte het bij pieter toch echt gewoon fantastisch om talkpoeder erop te doen, niet knijpen in het flesje, ze moeten de "stof"niet inademen namelijk, maar dat was gewoon wat écht goed hielp zalfjes etc en zelfs sudocrem hielpen niet zo goed als dat.
En sommigen zweren bij ehhm hoe heet dat ook al weer waar je papjes van maakt om iets dikker te maken, maizena! of was dat tegen luieruitslag :think:
Zo nou , aan mij heb je wat zeg :roll: :lol:
Dat was luieruitslag Jubbes :lol:
Maizena helpt super goed.
Toen mijn dochter 5 dagen oud was kreeg mijn dochter VUURrode billetjes het aanraken deed der zelf pijn.
Werd me aangeraden door de kraamhulp maizena erop te doen.
En na elke fles gewoon even een kwartiertje met de billen bloot, en moet zeggen het herstelde echt heel goed.
Zal zoieso regelmatig met de billetjes bloot leggen !!
Smet plekken is niet hetzelfde als luier uitslag Romata
@Mellie wrote:
Dat was luieruitslag Jubbes :lol:
Werkt ook bij smetplekken. Echt…
Hieke had ook smetplekken. Onze kv adviseerde om deze na het badje droog te deppen (en dus niet wrijven!!!) met een ongestreken hydrofiel en daarna heel goed droog te fohnen (lauwe fohn, uiteraard niet te warm) en daarna in te poederen met maizena. Heel dun laagje maar. En frequent verschonen en dan de behandeling herhalen. Werkte hier als een tierelier. Fohnen doen we nog steeds, ze vindt het heerlijk na het badje.
hier werkt talkpoeder het beste
dank jullie wel voor de snelle antwoorden! helaas heb ik hem na mijn bericht geplaatst te hebben in bad gedaan, dus had ik nog niks gelezen… ikheb hem na het badje goed droog gemaakt, maar bij die plekjes zat ook het velletje los, dus dat hem ik er we af moeten wrijven. (wist wel dat ik moest deppen, maar vriendlief had Kaeyen dus tweemaal na ons douchen afgedroogd, en toen was het al gebeurd met die plekken…)
Maar ik heb toen eerst even gevoed, en hem naakt in een droge doek gewikkeld. Daarna nog een keer goed gekeken of alle plooien goed droog waren, en bij de liezen dus dun Sudocreme opgedaan.
Maizena heb ik niet in huis, en zou niet weten waar je het voor gebruikt? tarwebloem is zeker iets heel anders dan? (want dat heb ik wel )
Ohja, Melle: ik weet hoe goed Bepanthen werkt, heb het bij de eerste ook gebruikt voor mezelf, toen ik tepelkloven had: binnen een dag was ik ervan af! Dus hier altijd en tube in huis, maar ik twijfelde of dit hier ook goed voor was: juist omdat het zo droog mogelijk moet zijn, en als hij 1 keer plast wordt het gelijk weer vochtig daar…
Hier deed bepanthen ook het werk…en haar vervelende (bijna) open plekjes in de liezen waren met 3 dagen weg…
Zo zielig als je die plekjes ziet bij je kleine ukkie…
Serieus meis, die bepanthen trekt meteen in de huid en helpt ook als de huid vochtig blijft.
Nina had de smetplekken achter haar oren, daar kwam steeds het ‘mondje melk’ terecht en sudo bleef als een soort laagje op het huidje, kreeg dat ook moeilijk weer schoon en dat zelfde stel ik me zo voor met talk of Maizena, dat het als een soort klei substantie blijft plakken snap je?
Kijk maar wat je het handigst lijkt, hier waren de smetplekken echt binnen anderhalve dag weer weg
Hoe vaak badder je hem? Je kunt dat ook minder vaak doen he.
Wat ook kan is hem droogfohnen. Klinkt raar en je moet even uitkijken dat je de fohn niet te heet zet en dat hij niet in de fohn plast, en van afstand fohnen.
Heb ik bij Anna Sofie vaak gedaan, die zat vaak onder de plekken.
Of lekker aan de lucht laten drogen, laat hem lekker bij jullie op bed liggen opdrogen, jij er naast, gezellig.
Uhm, aan de lucht drogen met mij ernaast is niet zo heel handig, want dan blijf Ãk en het bed niet droog :mrgreen: Maar inderdaad, dat doe ik nu wel met iedere verschoning, heb even in de blote billen laten liggen maar wel een schone luier eronder: als hij gaat plassen is de luier er zo overheen gelegd. De doekjes die ik er eerder voor gebruikte waren zo doorweekt nl, dat het er alsnog snel langsliep en dus het bed ook nat was 8) .
Maar dan zal ik vanacht dus gewoon de Bepanthen weer gebruikten, en er dan wat minder op doen: denk nl dat dit mijn fout was, ik had het er royaal opgesmeerd… Maar onder de oksel ziet het er al heel goed uit, is het bijna weer weg! Maar daar smeer ik juist niks op om het droog te laten…
Beetje zinkzalf inkloppen en stukje scheurlinnen zoals ik geloof veertje al aangaf :thumbup:
Door al die verschillende adviezen zie je dadelijk door de bomen het bos niet meer
I.lona heeft eigenlijk nooit kapotte billen of zo :think: nu smeer ik al bij voorzorg sudo en maak alles goed droog en verschoon haar regelmatig, soms is de luier nog niet vol :think: föhn gebruiken we hier niet.
Hoop dat het snel over is voor hem :hug:
gr melanie
Een mede muts mama is verpleegkundige en vertelde me dat dat een fout is wat vele mama’s maken… TE dik de creme insmeren… smeer het zo dun mogelijk en dan nog liefst met een hydrofiel doekje het teveel in laten trekken…
@Mellie wrote:
sudo bleef als een soort laagje op het huidje, kreeg dat ook moeilijk weer schoon en dat zelfde stel ik me zo voor met talk of Maizena, dat het als een soort klei substantie blijft plakken snap je?
Als je het te dik doet wel, als je het heel dun niet.
Weet niet of bloem hetzelfde werkt, kan ik je geen antwoord op geven. Wij hadden maizena.
Hoop dat het snel beter gaat, het is zoooo zielig. :hug:
Het ziet er nu al een heel stuk beter uit: ik had het de eerste keren dus inderdaad te dik erop gesmeerd… Nu maak ik het schoon met olie, laat het drogen/intrekken en doe er dan dun wat Bepanthen op. Moet wel zeggen dat het lang duurt voordat het droog is die olie, maar het lijkt erop dat hij hier wel heel goed op reageert, dus wacht toch nog even met het gebruiken van die lotion doekjes…