slechte eters

IK zit er even doorheen met het warm eten van beide kids. Ik zie letterlijk op tegen de warme maaltijd.

Beide kids zien er prima uit en lijken niks te kort te komen, maar ze eten niet of nauwelijks warm eten. Brood en fruit gaan er erg goed in.



Bas is vanaf de 8 maanden gestopt met warm eten en heeft lang tijdens de wamre maaltijd op advies van het cb een appel gekregen en daarbij een beetje warm eten, maar dat bleef standaard liggen. Wel toetje na, maar dat werd toen niet als lekkers na, kreeg hij het niet was het ook goed. Inmiddels eet Bas sinds enkele maanden tomaat, komkommer en enkele stukjes vlees, friet en soms wat theelepeltjes soep, hiervoor at hij echt niks van dit alles. Vlees wordt in principe alleen door hem gegeten als we hem zeggen dat hij anders geen toetje krijgt. Elke dag hetzelfde geven gaan tegen mijn gevoel in, dus ik wil graag dat hij andere dingen gaat eten, maar dat weigerd hij, hij laat er zelfs zijn toetje voor staan en gaat dan met een lege maag naar bed. Prima vind hij dat, ik niet.



Sanne heeft tot 12 maanden best goed gegeten en is daarna steeds meer gaan weigeren. Ze at hierna alleen maar vlees en soep. Soep wordt nu ook geweigerd en vaak ook vlees en eet ze dus niks. Zelfs dan wil ze een stukje appel, maar daar blijft het bij. Toetje wil ze wel 2 lepeltjes, maar ook dat is niet echt nodig volgens haar. Ze lijkt niks te kort te komen, maar ook haar wil ik graag aan het eten krijgen van de warme maaltijd. Ze mogen zelf eten, behalve de soep krijgt Sanne gelepelt.



Ik ben echt van de normale kost: Soep, Aardappels, Vlees, Groenten of Stamp en Toetje na. We eten maar heel af en toe lasagne of dat soort gerei. We eten 3 a 4 keer per maand friet met een frikandel uit onze eigen frietpan, maar dat is voor de kids dus helaas geen feest. Zelfs pannekoeken gaan er niet in.



Weet iemand raad?? De derde komt eraan en ik weet echt niet wat ik fout doe, ze hebben vanaf baby af aan veel afwisseling gehad. Ik wil voorkomen dat nummer drie ook zo’n slechte warme eter wordt.



Snoep komt er nauwelijks/niet in, want ik geef liever om 15.30 uur een soepstengel of wat fruit.

Een ramp lijkt het me, echt waar.



Hier hebben we het met fases gehad en als ik rond me kijkt hebben we geloof ik geluk gehad dat wij deze fases goed zijn doorgekomen.



Als ze eerst wel van alles hebben geproefd kennen ze het dus wel en kunnen ze inderdaad wat afkeer hebben van het warme van het eten.



Mijn idee:

  • zoveel als mogelijk structuur rond het eten, altijd aan tafel eten, zoveel mogelijk op het zelfde tijdstip en vooraf de kinderen laten helpen.

    (in de vorm van de boodschappen, knutsel iets met eten, aardappelen zijn heel geschikt om te stempelen :wink: , en laat ze zoveel als mogelijk helpen in de keuken)
  • Niet (te veel) drinken het laatste uur voor het eten, sommige kinderen hebben de gewoonte zich door de dag heen vol te drinken en hebben daardoor ook echt geen honger.
  • Beetje op de bordjes, wat hier in de fases slecht eten hielp was zelf een bordje laten kiezen, helpen de tafel dekken. Iets oudere kinderen ho laten zeggen of zelf op laten scheppen.
  • GEEN andere dingen aanbieden dan wat er gegeten wordt, en zoveel happen eten is zoveel happen toetje. Proeven is hier altijd een toetje niet proeven geen toetje. Zonder eten naar bed zit ik om eerlijk te zeggen niet zo mee tenzij het langer als 2 weken duurt.



    Een vriendin van mij heeft het probleem ook(kindje is inmiddels 7) en onlangs hebben wij zitten analyseren waar het probleem zou kunnen ontstaan zijn en hoe ze het nu bij de 2e zou kunnen voorkomen.


  • borstvoeding zo lang mogelijk aanbieden als mogelijk, hierdoor leren ze al vroeg harder te werken voor het eten en veel verschillende smaken te proeven
  • vanaf 6 mnd zoveel mogelijk verschillende smaken aanbieden maar nooit dwingen

    *Oppas (ouders/kdgvblf oid) ook inlichten over jullie gewoonten, 's avonds niet eten is de andere dag alleen brood en fruit, geen snoep/koek/chips
  • Er wordt pas gesnoept oid als er ook 's avonds meegegeten wordt (geen straf = beloning)
  • geen drama van het avondeten maken, geen aandacht geven aan het niet eten en alleen aandacht geven aan het eten
  • niet te veel op de tafelmanieren letten, dat komt wel, geef zelf het goede voorbeeld maar eten ze met de handen, knoeiboel, so what?! als ze maar eten.



    Ik wens je heel heel veel succes en hoop dat je iets bruikbaars uit mijn verhaal kunt halen.



    natas

hier is jou verhaal gewoon mijn verhaal.



Ik ben gestopt me er druk om te maken.

Gevraagd aan een dietiste hoe en wat en zij zei me dat ze dan hun voedingsstoffen maar uit brood en fruit moeten halen.

Er komt een leeftijd waarop er beter te redeneren valt en dan gaat het wellicht beter.

Maar voor nu…



Ik heb het HELEMAAL los gelaten.

Ze moeten wel aan tafel gelijk met ons, wij scheppen op wat we willen en zij mogen kiezen.

Soms kiezen ze iets wat we gewoon eten, andere keren vragen ze om brood en dan eten ze brood.

Toetje doen we gewoon, brood is ook eten, dus broodje op geeft ook gewoon een toetje.



Gek genoeg is Mies een heel makkelijke eter, hij lust alles, eet alles en heeft nog geen hap geweigerd.

Ik heb niet zo heel veel anders gedaan, behalve misschien dat ik bij hem later ben begonnen met bijvoeden… echt pas met 6 maanden en meteen met kleine stukjes erin, geen prut en zoveel mogelijk al wat wij aten, tenzij het met kruiden en zo echt niet kon.



Aniek was altijd al moeilijk, die dronk ook haar flessen slecht leeg.

Ze eet: Brood, soepstengels, droge creamcrackers, leverworst uit t vuistje, knakworst, braadworst met ketchup, kipkluifjes met kruiden, gebakken aardappeltjes, vissticks, zalm, aardappelkoekjes, tomaat, komkommer, paprika, patat, appelmoes, blote macaroni (zonder saus dus) en pannenkoeken.

Verder reikt haar eetlust niet.

Peter eet ongeveer hetzelfde, al eet hij ook zo’n 3 groentes (sperziebonen, wortelen en koolraap)



Sinds we het hebben losgelaten is het in elk geval weer gezellig.

Ze zit en zegt vaak… dat wil ik niet. Wij zeggen nu… prima, dan eet je het niet, papa wil jij… en gaan gewoon door met de rest.

Dan gaat ze soms zitten mokken, maar meestal smeert ze dan maar een bammetje en dan ist klaar.



En dat is al zeker 6 dingen meer dan een jaar geleden.

Bedankt voor jullie reacties. Het is bij ons aan tafel ook zelden een drama, want dan kan ik zelf nauwelijks een hap door mijn keel krijgen. We dwingen niet en Sanne mag knoeien. Bas niet meer zoveel, want die kan gewoon netjes eten, dat heeft hij te vaak bewezen.



Vanmiddag naar het cb en daar ook maar eens over hebben, tot nu toe eigenlijk wel vaak goede advies gehad. Als ik de kids laat kiezen, dan is het alleen maar boterham en fruit, dus dat vind ik geen optie om dat te vaak te gaan doen.

Tja heb het al zo vaak los gelaten, maar toch nu met mijn hormoonhuiswisseling is het weer een punt van kritiek geworden. Normaal gesproken zou het me niet zo storen, maar momenteel zzit ik niet lekker in mijn vel en moet ik zelf al me vaak tot eten toe zetten 's avonds omdat ik wil dat de kids zien dat de ouders wel goed eten.

CB had geen tips en moest het maar laten, volgens hen was Bas toch 2 kg te zwaar :hand: . Nou onze Bas is een stevig gebouwde kerel, maar echt niet vet (waar zij dus op doelde). Ik ben daar echt mee bezig, omdat het in beide families de aanleg aanwezig is, maar gelukkig niemand overgewicht heeft doordat we er allemaal op letten. Hij loopt gerust 3-4 km met gemak en vlot ook nog en dat zeer regelmatig en is veel buiten actief bezig.

Sanne mocht wel een boterham hebben als ze niet at. Dat is leuk voor een keer, maar niet elke dag vind ik.



Ik ga het dus maar weer van me af gooien en de hoop houden dat het net als bij Marlous “spontaan” goed mag komen.

Hè niek, balen dat het eten nog steeds zo slecht gaat. :frowning:

CB, laten lullen. Bas is inderdaad in mijn ogen niet dik. En dan vergelijk ik hem ook nog met onze Magere Lat Mathis 8) .

Verder heb ik geen tips voor je. Onze heren eten ons de horen van het hoofd en lusten heel veel. Gelukkig maar.

:-*

Marlous

Het is echt precies mijn verhaal!! Mijn oudste, van 3 jaar, eet ook helemaal NIETS qua warm eten. Ja alleen pannekoeken en poffertjes en verder niets.



We hebben er nu iets op gevonden wat redelijk werkt. We scheppen heel ietsje op zijn bord, waardoor hij meteen al zegt dat hij niets wil eten. “oke, hoeft ook niet!”



Hij is gek op chocola en we hebben chocolade chipjes. Hij weet dat als hij wel eet, dat hij dan een chocoladechipje in zijn toetje mag.



Mijn man zegt dan: “Mama? Als papa wel groente eet, mag papa dan wel een chocoladechipje?” Waarop ik het toneelstukje meespeel en zeg: “ja hoor papa, als je goed groente eet, mag jij dat wel!” Waarop mijn man snel wat groente eet. Kaja kijkt daarnaar en begint dan wat te twijfelen.



Op het moment dat mijn man dan wat groente van Kaja’s bord neemt, en dat ook wil opeten, protesteert Kaja en pakt het snel van mijn man af en doet het dan snel in zijn mond.



Op dat moment gaan we hard zingen…het liedje van Dora…dananananananaaaa het lukte, het lukte, het lukte yeah, yeah we did it!!! :dance:



Kaja vind dit zo grappig, dat hij meteen nog meer gaat eten om deze reactie weer te krijgen.

En daarna krijgt hij dus een choco-chipje in zijn toetje.



Bij ons werkt dit nu een paar dagen :thumbup: Misschien het proberen waard?



We hebben het zelf ook heel lang genegeerd en er geen druk op gelegt, maar Kaja is gestopt met eten toen hij 14 maanden was, dus al ruim 2 jaar! We vonden dat we toch wat moesten proberen.

Marlous, thanks, fijn om die mening van je te horen. Ik ben het daar helemaal mee eens.



Jaden, hopelijk zet het bij jullie knul zo door en eet hij snel bijna alles. Helaas hebben we dat trucje al eens geprobeerd en bij bas totaal geen resultaat.



Op dit moment is er een kleine verbetering. Bas proeft af en toe eens wat en sanne heeft gisteren zoveel gegeten dat ze vannacht een heel klein beetje heeft gespuugd. Het maagje was die hoeveelheid gewoon niet gewend en het was echt niet overdreven veel of zo. Vrienden van ons hadden een prakje voor hun kids gemaakt die ze perongeluk proefde en dat beviel haar en dus zij smullen. Wij natuurlijk happy gedaan. Hopelijk probeert ze nu wat vaker weer wat net als toen ze baby was en gaat ze beter eten.

Ohhh wat klinkt mij dit bekent in de oren zeg.

Hier hebben wij Wessel van 2 jaar en 4 maanden die absoluut geen warm eten wil eten.

Het omkopen met toetjes heeft geen zin want meneer eet geen toetjes.

Ik ben echt een beetje aan het einde van mij trukkendoos.

Hij wil niks eten naast zijn brood en fruit.

Hier een knulletje van 26 maanden die slecht eet.

EERGisteren op het cb was hij 1m03 lang en weegt 23 kilo,

ik vroeg hoe het zat met het slechte eten van hem,maar ik moest me geen zorgen te maken want hij is 6,5 kilo te zwaar.

pff dat moet ik vaak aanhoren,word ik zo moe van.

Mika heeft een stofwisselingziekte,hij mist een hormoon in zijn lichaam waardoor zijn schildklieren slecht werken.

Ze zijn naar het goede medicijn en hormoon aan het zoeken zodat het straks goed met hem komt.



Mensen vragen vaak of hij veel eet of veel snoept.

Dat doet hij dus geen van beidden.

Snoep krijgt hij helemaal al niet.



maar toch maak ik me soms zorgen als hij niet eet want zijn vitamines moet hij toch binnen krijgen.



Dit is mijn mannetje.

Jeetje je hebt echt al een kereltje met 26 maanden. Ik vind het zo stom van het cb dat ze nog gaan klagen als het bekend is waarom hij zo stevig is. Ik hoop dat ze een juiste medicijnen en hormonen snel vinden om hem te helpen en dan zul je zien dat ook het eten beter zal gaan, tenminste dat is ook bij de dochter van mijn collega gebeurd, die was 4 kg te zwaar met 2 1/2 jaar, maar wel best klein gebleven.



Je kerel heeft een lief koppie :mrgreen:

Oeh wat lastig. Wij hebben het met de oudste twee gehad en de jongste is nu ook in deze fase beland. Niet zo extreem als zijn broers hadden gelukkig, want als we pasta, nasi, bami of soep eten dan smult hij. Momenteel is nasi met cassavekroepoek en satehsaus een van zijn favorieten. Net als macaroni all forno, maar dan wel ons deel wat dus extra gekruid is.



Bij de oudste twee hebben we het zoveel mogelijk gelaten. Dan eet je maar niet, en dat hielp wel. Zolang ze proeven krijgen ze een toetje.



Vriendin van mij doet het anders, ze krijgen standaard yoghurt toe en als ze proeven van het eten mogen ze er roosvicee in en proeven ze iets wat ze echt niet lekker vinden, zoals haar oudste bijv. witlof, dan krijgen ze zelfs een klein handje smarties in de yoghurt en trots dat ze dan zijn.



Hoe het in eens goed is gegaan bij de oudste twee weet ik niet. Ze zagen het licht en vooral de oudste eet nu bijna alles, alleen heeft hij wel een enorme voorkeur voor hollandse pot. pasta en chinees schept hij zelf op onder de voorwaarden dat hij eet wat hij pakt en dat gaat ook goed.



Sterkte dames en ik hoop dat jullie kleintjes op een dag ontdekken dat het eten wat jullie met liefde bereiden heerlijk is.