Slecht slapende peuter, haakje op de slaapkamerdeur?

Hallo,

Ik heb dus sinds een week of 4 een slecht slapende peuter thuis.

Als baby was hij ook al een slechte slaper, maar het laatste jaar ging het prima tot 4 weken terug.

Ineens hysterisch huilen 's nachts en niet meer willen slapen overdag.

Hij klom zijn ledikant uit, zelfs toen we de lattenbodem eruit hadden gehaald zodat het matrasje 20 centimeter lager lag!

Omdat we deze situatie niet vertrouwd vonden hebben we hem in een peuterbed gelegd. Nu komt hij er 's avonds keer op keer uit en ook 's nachts staat hij 2 a 3 keer bij ons bed. We brengen hem wel iedere keer terug naar zijn eigen bed, maar zodra wij zijn kamer uit zijn komt hij zijn bed ook weer uit, dus moe als we zijn slaapt hij ook weleens in ons bed.

Ik weet dat het pedagogisch niet verantwoord is, maar op dit moment ben ik 37 weken zwanger en kan ik het 's nachts niet altijd volhouden om consequent te blijven en mijn zoontje geeft ook niet snel op.



Nu hebben we het idee om een haakje op zijn slaapkamerdeur te plaatsen, zodat hij wel uit zijn bedje kan, maar niet uit zijn slaapkamer. Natuurlijk zal ook dit eerst een drama worden en zal ik trouw achter de deur hem geruststellen, maar we hopen zo de rust in huis terug te krijgen voordat de baby er is en dat we niet 's nachts met 2 kindjes druk in de weer zijn. mIjn zoontje is trouwens 2 jaar en 3 maanden oud.



Mijn vraag is: heeft iemand van jullie ervaring met haakjes op de slaapkamerdeur en heeft dit goed gewerkt?



Groeten Tamara

Wij hebben al wel een haakje op de deur maar ze komt nog niet uit bed :slight_smile: . Heb je dus weinig aan :mrgreen: .

Maar in iedergeval vind ik het een prima plan.

Maaike bouwt nu toren van beddegoed om eruit te kunnen klimmen; dus dat verwacht ik vandaag of morgen wel. En omdat ik niet wil dat ze uit de balkondeuren of ramen valt hebben wij er nu al een haakje op.

Pedagogisch snap ik ook niet zo goed het probleem.

Ze kunnen toch ook niet uit een ledikant komen?

Waarom moeten ze dan wel ineens uit hun kamer kunnen komen als ze in een gewoon bed liggen?

Maar wie weet ga ik daar nog heel anders over denken hoor :wink: ; moet je ervaren denk ik.

Ik zou het gewoon proberen en dan merk je vanzelf of het helpt.

Je kan ook eerst de deur open laten en zeggen dat je hem op slot doet als hij er steeds uit komt. Volgens mij hebben ze dat dan best snel door.

geen ervaring met haakjes, maar ik zal eens een gooi doen met wat tips…

Proberen kan altijd :wink:





Laat je man een matras leggen naast het bed van je zoontje. Eerst een volle nacht erbij slapen, dan vrij snel af gaan bouwen.

Ga met je zoontje naar bijv. de H*ma, en laat hem een dekbedhoes uitkiezen (als hij daar al onder slaapt natuurlijk :wink: )

Denk eens na over je bedtijdritueel, hoe vast is dat? Altijd hetzelfde of elke dag anders?

En als jij het niet consequent kan volhouden (wat ik me heel goed kan voorstellen nu!) laat die nachtelijke spokerijen over aan je man.



Misschien niet erg opwekkend wat ik nu ga zeggen, hoe goed het ook ineens kan gaan qua slapen, hou er rekening mee dat de komst van een broertje/zusje straks ook weer impact op je zoontje heeft en wellicht ook op zijn slaapgedrag (maar misschien ook wel een positieve invloed :wink: )

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!!!



We hebben inderdaad een vast bedritueel. Lars weet ook precies wat er komt 's avonds.



We hebben het toevallig net over de “matras naast zijn bedje” methode gehad. :mrgreen:

Er zijn nog wat dingen die te proberen zijn en we zijn ons inderdaad ook wel bewust van het feit dat er nog onrustige weken voor Lars aan zitten te komen iv.m een broertje/zusje, sinterklaas niet te vergeten, kerst.

We gaan er maar weer voor! :wink:



Groetjes Tamara

Wij hebben wel een haakje op de deur, we doen dit alleen sávonds erop. Als we naar bed gaan dan zetten we zijn deur op een kiertje.

Vaak komt Tijn smorgens bij ons in bed gekropen, maar dat vinden we niet erg,

Wij hebben een haakje op de deur gehad. Dan stond de deur op een kiertje, maar ze kon er niet uit. Wat lydia beschreef hebben we ook gedaan. Er bij slapen en dan langzaam afbouwen.

Dat haakje is vervelend als er bijvoorbeeld 's nachts brand is en je moet snel de deur open maken of iemand anders. Dat kan net te veel tijd kosten. Nu denk je vast ja maar wanneer breekt er nu brand uit… Die vraag kan ik me voorstellen. Maar toch… Het zou maar net bij jou gebeuren net als bij mijn oma…

Daarnaast moet het haakje natuurijk hoog genoeg zodat je peuter/kleuter de deur niet op slot kan doen als jij er in bent :?



Waarschijnlijk heeft je zoontje goed door dat er het een en ander gaat veranderen. En vraagt hij aandacht. De mooie taak aan je man om hem 's nachts gerust te stellen. consequent terugbrengen, niet praten ook niet om te zeggen dat hij niet uit bed mag is een oplossing maar wel moeilijk.



Ik heb zelf ook wel eens getwijfeld over een haakje maar om bovenstaande doe ik dat niet.



Succes! Ariel

Volgens mij kan een haakje weinig kwaad met brand. Een deurklink naar beneden halen kost volgens mij net zoveel tijd. Deur op slot lijkt me wat gevaarlijker met brand…



Je zou het kunnen proberen met een haakje.

Probleem met proberen vind ik vaak dat ouders het zo snel opgeven. Na 3 dagen zeggen dat het niet werkt en het volgende proberen. Werkt natuurlijk erg verwarrend voor een kind.

Dus wat je ook probeert, probeer het wel minstens een week vol te houden…

Maar ik snap dat ook moeilijk is als je van die gebroken nachten hebt…

@Frank@ wrote:

Volgens mij kan een haakje weinig kwaad met brand. Een deurklink naar beneden halen kost volgens mij net zoveel tijd. Deur op slot lijkt me wat gevaarlijker met brand…




Een vreemde moet maar net weten waar het haakje zit :wink: Dat vindt ik het probleem...... Daarnaast gaan haakjes altijd net iets moeilijker als het snel moet. Maar ja wanneer is er nu brand.............. Zelfde discussie denk ik als je kind alleen thuis laten als het slaapt en je haalt even je oudste van school.

Nou hebben wij het probleem gelukkig niet dat ze uit bed kruipt (ze gilt gewoon 's nachts “mama toooooeeee” :roll: :mrgreen: ) maar wij hebben - om Tosca enigszins te beschermen van Saba’s ontdekkingstochten - de klink omhoog gezet i.p.v. omlaag, zodat wij er gewoon mee om kunnen gaan als een klink, maar Saba er net niet bij kan. En dat klinkt wat cru, maar ze heeft er nog nooit naar gekeken en voor haar is het normaal dat kinderdeuren zo’n rare klink hebben :wink: .

Hey!

Nou we hebben er weer een nacht opzitten.

We hebben gister dus maar besloten dat mijn man op een matras naast hem ging slapen zodra hij wakker zou worden en niet meer wou slapen.

Vanaf 13.00 uur vannacht was dit het geval en is mijn man dus naast hem gaan liggen op een matras. Boven verwachting is dit heel goed gegaan. De hele familie heeft lekker geslapen. Mijn man heeft Lars niet eens meer gehoord. :dance:



Ik las ook in een reactie dat ouders snel opgeven bijv. na 3 nachten proberen. Ik voel me niet direct aangevallen, maar wil wel even kwijt dat we al 3 weken lang hem 3 a 4 keer per nacht hem consequent terug brengen naar zijn bed, maar blijkbaar werkt dit niet voor ons zoontje en dit hopelijk wel.



Mijn vraag is alleen hoe bouw je dit op den duur weer af en hoe merk je aan je kind dat het niet meer nodig is. Voorlopig houden we deze aanpak nog maar even aan.



Bedankt voor alle reactie’s



Groeten Tamara

Wij hebben ook omstebeurten bij Yoni op de kamer geslapen. Dit hebben we langzaam afgebouwd. We gingen naar haar toe als ze huilde (een van ons dan) en ging dan naast haar slapen. Eerst de rest van de nacht. Daarna gingen we in de loop van de nacht weer naar ons eigen bed. Werd ze later weer huilend wakker gingen we er weer naast liggen. Eerst wachtten we met weggaan tot ze weer rustig sliep. Later tot ze nog niet sliep, maar er wel al tegenaan zat. Weer later als ze weer rustig was en na een tijd hoefden we alleen nog maar naar haar toe om haar even een aai over de bol te geven en konden dan zo weer naar ons eigen bed. Dit heeft al met al 4 maanden geduurd. Er was ook al het nodige aan vooraf gegaan voor we besloten naast haar te gaan slapen.

Toch is zij tot haar 4de elke nacht wakker geweest. En nog moet ik soms naar haar toe, terwijl ze toch al 6 is. Dat heeft bijna altijd met een nare droom te maken.



En pedagogisch niet verantwoord? In de loop der jaren heb ik daar een hekel aangekregen. Ik volg mijn intuïtie en die werkt vaak goed. Het kan mij al lang niet meer schelen of het wel of niet verantwoord is, als het bij mijn kind maar helpt. Yoni is van baby af aan al een ‘slechte’ slaper. Ze slaapt moeilijk in, is vaak wakker en vroeg weer op. Nog steeds. Ze had en heeft heel weinig slaap nodig en ik ben zo blij dat ik toen ze jonger was mijn eigen gevoel gevolgd heb. Stel je voor dat ik haar ‘pedagogisch verantwoord’ netjes om 7 uur op bed had gelegd en - zoals zovelen mij aanraadden - haar gewoon had laten huilen. Nu is het me volkomen duidelijk waar haar slaapgedrag vandaan kwam en nu weet ik dat ik toen het juiste gedaan heb.



Op het cb hebben ze me toen ook duidelijk gemaakt dat ik degene ben die het moet doen. Zolang je er maar achter staat en er een goed gevoel bij hebt. Als ik het niet zie zitten om de halve nacht om de vijf minuten naar haar toe te gaan moet ik het niet doen. Van hun kreeg ik ook oa het advies om naast haar te gaan slapen.

Hoi Bianca,

Vanochtend is er een verpleegkundige langs geweest van het CB. Ik had er niet zoveel verwachtingen van, omdat ook ik niet achter het idee kan staan om ze maar te laten huilen en ik er tevens ook wel achter gekomen ben in het verleden dat je het allemaal zelf maar uit moet zoeken.

Maar haar bezoekje heeft mij totaal verrast. Ik heb echt een goed gesprek gehad en ook zij vond het een prima idee om naast hem te gaan liggen 's nachts.

Tevens heb ik een boekje van haar gekregen. “kinderen met slaapproblemen” en echt alles wat erin staat is zoooo herkenbaar.

Er staan nog een aantal tips in die ik zeker ga proberen!

Ben er van overtuigd dat Lars zijn slaapprobleem word opgelost door de aanpak van het boekje.

Het is een heel verhaal om uit te leggen, maar met Lars hebben we ook al een geschiedenis achter de rug van onrust, huilbaby, KMA en het boekje kon wel voor ons geschreven zijn.



Trouwens: Lars ligt nu voor het eerst sinds 4 weken in zijn peuterbedje te slapen tussen de middag zonder enorme drama’s. :dance: De aanhouder wint! :wink:



Groetjes Tamara

wij hebbn de deurklink omhoog staan aan de binnenkant en aan de buitenkant gewoon horizontaal

mij lijkt het niet erg makkelijk met een haakje als er iets is kun je beter direct door kunnen lopen zonder gedoe met haakjes

Wij hebben de klink omhoog en dat werkt goed. Eerst kwam hij er wel eens uit. Hij is ook een keer tegen de deur in slaap gevallen.



Maar nu gaat het super.

Als er wat is bonkt hij op de deur en roept hij wat er is.

's Morgens (ALS hij al eerder wakker is) gaat hij een boekje lezen of spelen. Maar ik hoef dus niet bang te zijn dat hij stilletjes door het huis sluipt.



Hij vind het prima en ik ook.

Ik ben tegen haakjes op de deur



Mijn kinderen komen ook uit bed en komen midden in de nacht wel bij mij ik vind het wel eens vervelend maar ja het zijn wel kinderen

En de twee oudsten gaan snachts naar de wc dus als er haakjes op zitten moet ik snachts ook uit mijn bed.



Als Christel bij me komt en er is niets aan de hand leg ik haar altijd terug ook wel 10 keer in de nacht en leg haar steeds weer uit dat dit haar bedje is en dat ze daar moet slapen en dat papa en mama ook een eigen bed hebben.

En als ze wakker is dat ze dan moet wachten tot mama bij haar komt.



Ten tweede ivm brand gevaar vind ik het ook niet kunnen en als er iets is wat wel belangrijk is kunnen ze niet bij je komen.



Ik vind dat je je eigen kind dan opsluit en dat kan ook een bang gevoel op wekken

J amaar jij hebt het over grotere kinderen. Het ging meer over ene peuter. Het lijkt me toch niet echt fijn dat een peuter door het huis kan zwerven 's nachts.

even een kleine up-date!



Het lijkt hier weer iets meer de goeie kant op te gaan, gelukkig!



We zijn aan de slag gegaan met een methode uit een boekje van het CB en we willen het eigenlijk bijna niet geloven, maar het werkt geloof ik.

Lars heeft al een paar nachten doorgeslapen of we leggen hem 's nachts terug en hij slaapt snel weer in. Ook overdag ligt hij weer in zijn bedje te slapen zonder strijd!



Ben wel blij hoor! (en weer beter uitgerust :slight_smile: )



Laat de baby nu maar komen. :mrgreen:



Bedankt nogmaals voor jullie reactie’s!



Groetjes Tamara

ohhhh ik heb het er met mijn man eens over gehad om dat mijn zoontje er ook steeds uit kwam en brullen, maar ik heb gewoon volgehouden door m iedere keer weer terug in zijn eigen bed te stoppen



dat heeft wel geholpen. Voro mijn bevalling was hij snachts ook vaak onrustig en huilen, ik er weer uit met mijn zwaarvermoeide lijf… en nu ik bevallen ben, slaapt hij prinsheerlijk door!



misschien ligt het ook aan dat we een echt kussen voor m hebben.



maar ik zou ook nooit een haakje op de deur willen doen of zo. Dat kindje voelt zich misschien dan opgesloten, en idd, stel dat er wat gebeurd, nee hoor, geen denken aan.



Hij wordt toch pas na 8ten wakker, dus dat is prima. En als ie ziek is, ben ik blij als hij wat van zich laat horen en naar ons toekomt…

Ik had bij mijn oudste dochter ook een haakje op de deur. Toen ze s’middags nog naar bed ging maar begon met overgaan naar geen dutje s’middags, ging ze vaak zwerven. En jammer genoeg ging dat gepaard met rottigheid… naar de kamer van haar broer en de boel overhoop halen en dergelijke. Als het haakje op haar deur zat ging ze gewoon slapen. Ik vond het een prima oplossing.



Ik deed dat haakje op de deur en legde haar ook uit dat het erop ging en ze vond dat prima… ze vroeg er ook zelf om voor ze ging slapen. Overigens ging dat haakje alleen bij haar middagdutje overdag erop, s’nachts was niet nodig want dan bleef ze gewoon in haar bed. Dus dan was haar deur gewoon los.



Nu hoeft dat haakje niet meer, want ze slaapt zelden meer tussen de middag… en als ze nog eens naar bed gaat mag ze zelf bepalen of ze eruit wil komen of niet. Ze haalt ook geen kattenkwaad meer uit, maar komt gewoon naar beneden als ze niet (meer) kan slapen.