Slecht schoon maken na wc bezoek

Wellicht een erg precair onderwerp, maar het is wel een onderwerp dat hier om de zoveel tijd terug keert, en ik begin zo langzamerhand me toch wel af te vragen of het nu aan mijn opvoeding ligt of niet… :oops:



Mijn allerliefste oudste dochter poetst zich niet goed schoon na wc bezoek. Niet na de grote boodschap, niet na een normale plas doen. Terwijl ik dit haar wel altijd heb geleerd, en laten zien hoe het moet! Ze is inmiddels 8 jaar, en al twee jaar ‘moet’ ze het zelf doen. Vorig jaar heb ik haar een tijd gecontroleerd na grote boodschappen, en zelfs een keer met mijn kwaaie kop gezegd dat ze maar helemaal niet meer zelf moest poetsen, maar dat ik het wel weer voor haar zou doen. :oops:



Nu komt ze vanavond weer naar me toe, dat ze last heeft van branden en prikken. Dus ondergoed uit laten trekken en gekeken, en ja hoor, zitten nog bruine resten, en de hele boel is weer geirriteerd en hier en daar zelfs iets gescheurd! Heeft ze vorig jaar ook een paar keer gehad, en is toen over gegaan door een paar dagen 1x per dag met Bepanthen te smeren. Nu dus ook weer Bepanthen laten smeren. Ook heb ik haar onderbroek gezien, en die heeft ze naar mijn inschatting al minstens drie dagen aan!!! De regel hier is dat ze elke dag een schone onderbroek aan moet. :wall: :x



Ik word er zo langzamerhand echt moedeloos van. Wat moet ik nu in godesnaam nog doen om haar duidelijk te maken dat ze zichzelf beter moet verzorgen? Wat moet ik zeggen om haar duidelijk te maken dat ze geen last meer van haar kruis gaat hebben als zij zich beter schoon maakt na wcbezoek??? Ik heb gepraat als Brugman, ik heb gevloekt, getierd, gescholden, gezucht, het genegeerd, enzovoorts… Ik weet het niet meer hoor… Wanneer gaat ze zich het nu eindelijk eens beseffen??? :frowning:

moeilijk zeg… Ik denk dat ik dagelijks zou controleren op een schone onderbroek en dat ik erop zou staan dat ik ind e buurt was als ze haar zelf zou wassen. Dat je weet dat het van onder ook schoon is gemaakt. Of dagelijks toch een kleine douchebeurt.



Ze kan het gewoon zelf nog niet, en de verantwoordelijkheid heirvoor nog niet nemen.



Lastige situatie… zelf zit ik nog niet in die leeftijd van kinderen… dus hoe dat dagelijks zou gaan, geen idee.

tja ik zou zeggen een kind van 8 jaar zou ik gaan controleren.

maar ja ik heb nog geen kids in die leeftijd.



mijn zoon (6) controleer ik ook en die doet ook elke avond een schone onderbroek aan (soms zelfs wel 2x perdag maar hij heeft een ontlasting probleem)



mischien is het wat om natte doekjes neer te zetten en dat ze daar haar billen mee schoonmaakt, dan krijgt ze het beter weg en gaar het niet snel irriteren,

Heb je het haar wel eens gevraagd waarom ze geen schone onderbroek aantrekt en waarom haar billenniet goed schoon zijn?



Ik probeer ook maar mee te denken. Ik heb ook nog geen kinderen in die leeftijd.

En idd misschien zijn vochtige doekjes een idee om het makkelijker schoon te maken.

Hier een zoon van die leeftijd met hetzelfde probleem.

Hij wordt momenteel wel onderzocht op een ass, dat moet ik er wel even bij vermelden. Ik weet dus wel dat het van hem echt niet reeel is om te verwachten dat hij het zelf netjes doet (en er aan denkt). Als hij naar de wc gaat sta ik er nu naast om te roepen dat hij wel zn billen netjes afveegt. Natte doekjes gaan idd veel beter. Onderbroek leg ik voor hem klaar en check of hij die aanheeft (en of hij hem niet over zn vieze aangedaan heeft :lol: ).

Mijn zoon van 5 controleer ik ook na toiletbezoek en veeg altijd na met vochtig toiletpapier.

Als hij naar het toilet ga zeg ik altijd: roep maar als je klaar bent, en dat doet hij dan ook.

Verder douched/baddert hij iedere dag en dan gaat zijn onderbroek automatisch in de was.



Misschien kun je je dochter aanwennen iedere avond voordat ze gaat slapen haar onderbroek in de wasmand te doen en zichzelf te wassen met een vochtige washand ( of onder de douche te gaan) en daarna zonder onderbroek te gaan slapen.

's morgen doet ze dan automatisch weer een schone onderbroek aan.

Je zou haar er voor de eerste tijd ook gewoon weer even bij kunnen helpen en daarna zo af en toe een steekproefje doen.

Niek word 8 in september en tja



Het blijven kinderbreintjes… gefocussed op wat ZIJ belangrijk vinden. (hun knikkers die mee moeten naar school bijvoorbeeld)



En Niek heeft vrij korrelige irriterende ontlasting, ze kan ook niet dagelijks en heeft forlax als het echt niet wil. Als het dan komt, krijgt ze zich met droog papier dus ook niet schoon.



Wij hebben dus edet vochtig papier hangen en sinds ze weet dat ze dit mag gebruiken mag, gaat het goed.



Ik zou het toch dagelijks even een aandachtspuntje maken… al is het maar ’ s avonds voor het naar bed gaan even vragen… heb je vanmorgen een schone broek aangedaan? zoniet, kan je het nu alsnog doen of ik leg hem klaar voor morgenochtend. Heb je nog last, moet je nog even hulp hebben of wil je het zelf nog even doen?



Overigens… ik eh… vind het wel eh… opmerkelijk dat een kind uberhaupt 3 dagen een zelfde onderbroek aan KAN hebben…

Hier moeten ze zich elke avond wassen of douchen… Woensdag en zondag is douchen of in bad en de rest van de avonden help ik de meiden met wassen aan de kraan en dan moet de broek uit en hun onderkant gewassen. Ook bij kleine suus… Papa doet hetzelfde bij de jongens. Ze gaan dus altijd schoon naar bed en dan hoef ik in de ochtend niet achter hun vodden te zitten of ze schoon goed aan hebben… 's avonds hebben we meer tijd. Ik pak overigens gewoon hun ondergoed om dat klaar te leggen in de badkamer als ze klaar zijn met wassen. Ook kleding voor de volgende dag leg ik klaar… is het van dag 1 nog schoon, dan ligt dat klaar, zoniet, dan kiezen we iets nieuws.



Pas met 11 jaar zijn ze qua brein instaat om dit soort routines echt helemaal zelf te doen… dus ik blijf dat echt begeleiden hoor.



Buurmeisje word in juli 9… maar daar gaat het net zo…

haar onderbroek al drie dagen aan ? sorry als ik je voor je hoofd stoot want dat ik niet mijn bedoeling, maar controleer je dat niet?



Ja ze is acht en ze kan zichzelf aankleden, maar wie zegt dat zij ‘ziet’ dat het anders hoort?

Destijds controleerde ik dat niet dagelijks, nee, hoofdzakelijk omdat ik toen op dagelijkse basis een autistische stiefzoon moest begeleiden in elke godvergeten stap van het ochtendritueel, zodat hij alles gedaan kreeg wat hij moest doen. Waarbij ik dan alsnog het grootste deel van zijn taken op me nam. Ik weet niet, maar ik heb geen drie lijven, en kan dus niet in drie kamers tegelijk zijn! Elke dag controleren of ze wel een schone onderbroek aan hebben, deed en doe ik niet nee. Vind ik onzin. Mogen jullie het jouwe over denken, ik heb meer te doen dan checken of ze doen wat ik zeg. Bovendien weten mijn kids ook beter dan niet te doen wat mama zegt.



Met 10 jaar draaide ik een volledig huishouden thuis, incluis was, koken, zorgen voor jonger broertje, boodschappen, enzovoorts. Lijkt me stug dat mijn kids op de leeftijden van 8 en 9 dan niet kunnen onthouden dat ze elke dag schoon ondergoed aan moeten doen.



Inmiddels komt stiefzoon hier nog maar een weekend in de twee weken, sinds januari. En gaat het prima met oudste dochter’s afveeg-gewoonten. Ze heeft niet meer geklaagd over pijn, en neemt keurig elke dag zelf een schone onderbroek. Ze pakt ook zelf haar kleren, hoef ik niet voor haar te doen, al vraagt ze me soms of ik haar wil helpen, wanneer ze er niet uit komt.

Overigens heb ik ook gewoon geen zin om me druk te maken over of een kind wel elke dag een schone onderbroek aan doet, maak me liever druk om belangrijker dingen.

Hanneke… ik snap je geloof ik niet…



Je geeft aan dat je je afvraagt hoe het komt, of je misschien iets mist in de begeleiding van dit onderdeel en nu ben je zo fel, dat je blijkbaar niet had gerekend op reacties die ook aangeven dat de begeleiding wellicht wat te kort schiet? huh :shifty:



En je schrijft dat je je er niet druk om gaat maken… maar dat doe je dus wel… anders had je deze vraag dus niet gesteld toch…

Je vind het een belangrijk genoeg issue om er advies en richting over te vragen om vervolgens te roepen dat het je niet kan schelen als de antwoorden te dichtbij komen.



Van mijn kant uit is het niet bedoelt als kritiek… zo van. Laten we Hanneke zich nou es lekker lullig laten voelen. Maar ik denk dus wel dat als het voor terugkerende problemen zorgt… jij er boos om word en het jou dus energie kost, je dan zou moeten kijken wat je WEL kan doen om dit om te draaien.

Als jij zelf als moeder een controlerende/dirigerende functie hebt en bijvoorbeeld zorgt dat het omkleden gebeurt op een locatie waar je toezicht kan uitoefenen en als controlerende factor het schone ondergoed kan klaarleggen, dan is de kans dat je dochter schoon goed aandoet en dus minder snel last zal hebben van irritatie, veel groter. Daar zijn jullie dan toch bij gebaat?



En wat betreft autisme… lullig gezegd… daar vertel je mij niks nieuws mee hoor… Ik heb ook een autistische zoon die ik stap voor stap door het ochtendritueel moet helpen. Dan maak ik het mijzelf dus makkelijker door veel al de avond van te voren te doen. Dan is papa er ook en kan ik de last verdelen en gebruik maken van een extra lijf met ogen en handen.

Kleding klaarleggen, de kinderen zich van onderen laten wassen of helpen wassen, schoon ondergoed aan, pyama aan, tanden poetsen, verhaaltje lezen enz… doen we allemaal 's avonds. In de ochtend hoeven de kinderen dan alleen maar hun pyama uit te doen, kleding die klaarligt aan te doen, naar beneden te gaan, te eten (wat ik dan al klaar heb gezet) en dan doen ze hun sokken en schoenen aan… sokken neem ik 's avonds mee naar beneden en doe ik in hun schoenen… Allemaal kleine dingen die het mij makkelijker maken.



Je bent echt de enige niet met meerdere kinderen waarvan een kind iets bijzonders heeft hoor.



Ik vind hygiëne wel belangrijk… ik ken te veel vriendinnen of kinderen van vroeger die gepest werden omdat ze niet zo fris roken… vertik het derhalve om hygiëne in het grote geheel weg te schuiven… als ze dan gepest worden zou ik het mezelf erg kwalijk nemen en daarbij… eenmaal het stempel “vies” of “stinkerd” en je komt er ver na die tijd niet meer vanaf…

Tja, nogmaals, het probleem is inmiddels opgelost. Wij weten inmiddels waaraan het gelegen heeft, en ook dat is opgelost. Daardoor weet ik ook dat het niet gelegen heeft aan hoe Robyn, noch de andere twee, begeleid worden, maar aan een veel dieper liggend probleem. Het was slechts een symptoom.



Bovendien ging het niet om hoe vaak zij al dan niet een schone onderbroek aantrok, maar om dat ze zich niet schoon maakte. Dáárover ging mijn vraag.

Hanneke… ik bied je mijn oprechte excuses aan :oops: IK zie dus nu pas dat dit onderwerp al weer even oud is… whaaaa…



Blij dat jullie er dan achter zijn waar het aan heeft gelegen of aan ligt.



Gos… vind het stom van mezelf zeg, dat ik dat dus niet heb gezien. Is wel iets waar ik doorgaans op let.



Nogmaals… sorry… slaat echt als een tang op een varken als een de mosterd zo laat na de maaltijd nog komt… :-*

:-* :-* :-*