slecht praten

Hoe goed praten jullie kinderen tussen 4 en 5?



Die van mij heeft alleen nog moeite met ww. vervoegingen, nu vraag ik me af is die van mij nu zo voor of lopen er zo veel kinderen achter?



Echt met grote regelmaat heb ik hier vriendjes te spelen waar ik nog een woordenboek bij nodig heb… :oops:

En eigenlijk ben ik er best verbaasd over, is dat gek?



Natuurlijk ontwikkelt ieder kind anders en op hun 18e zullen ze allemaal wel fatsoenlijk Nederlands(of dialect) spreken. maar ik vraag me gewoon af wat eigenlijk "gebruikelijk"is.



natas

Mika heeft ook nog moeite met ww. vervoegingen maar verder praat hij de oren van mijn hoofd :roll: :mrgreen: . Die maakt af en toe zinnen waarbij ik mij afvraag waar hij het vandaan heeft.



Maar vriendjes praten hier ook gewoon goed hoor, ja sommige iets minder, maar over het algemeen allemaal gewoon duidelijk.



Ik denk dus dat het niet uitzonderlijk is :think: ?



Groetjes Bianca

ligt er gewoon aan hoe er thuis met kinderen word gepraat denk ik…



Hier ook wel kinderen die het nog hebben over " beesies" zonder specifiek te zijn… die het nog hebben over een waf als ze een hond bedoelen…

Maar dan hoor ik de ouders praten en dan denk ik… ja niet zo gek ook.



Hier praten de kinderen uitgebreid en gewoon duidelijk.

Idd ww vervoegingen komen er nog wel eens raar uit… en dan niet de wat eenvoudige vervoegingen als deed en ging enzo.



Wat precies de norm is… geen idee… maar het verschil is er wel ja.

Ik vind Jim dus eigenlijk slecht praten, heb het op het kdv gevraagd en die vinden niet dat hij achterloopt of verschilt met kindjes daar. Maar toch vind ik zelf dat hij niet altijd duidelijk is. Ik heb dat ook op het CB ter sprake gebracht en toen moest ik een lijstje bijhouden met de woordjes die hij kent en toen zat hij voor zijn leeftijd (toen 3) bijna op minimaal. Daar moet ik wel bij zeggen dat Jim tot zijn 1,5 jaar heel veel last van zijn keel, neus en oren heeft gehad (inmiddels 2x neusamandelen verwijderd, 1x buisjes en enkele maanden geleden keelamandelen eruit). Dat vergt een hoop energie en daardoor ontwikkelt een kind zich op een ander gebied vaak wat minder. Daar komt bij dat hij misschien ook wel een lichte achterstand heeft opgelopen doordat hij veel oorpijn heeft gehad en misschien ook wel slecht gehoord heeft.



Ik houd het in de gaten en op het moment dat ik vind of hoor dat hij op de kleuterschool echt achter loopt zal ik daar ook zeker actie op ondernemen.



Sommige kinderen zijn natuurlijk op het gebied van taal snel en andere kinderen ontwikkelen zich lichamelijk weer beter: de dochter van mijn vriendin is heel slim en praat heel goed, maar is bijv. minder goed in rennen en klimmen en dat kan Jim dan weer beter.

ik denk dat je, je eigen kinderen altijd het beste verstaat :slight_smile:



Bij ons verschilt het heel erg…

De oudste praat uitstekend, eigenlijk al sinds hij 2 jaar is. Bij de middelste kan ik me voorstellen dat mensen moeite hebben hem te begrijpen of te verstaan. Hij loopt ook daadwerkelijk achter op taalgebied. Heb het laten onderzoeken toen hij 3 jaar was, waarschijnlijk komt het omdat hij lyme heeft gehad…komt hopelijk wel in orde.

De jongste is 2 en versta ik zelf de helft van de tijd niet :mrgreen:



en boos dat ze dan wordt :roll:

oh met vriendjes/vriendinnetjes van school heb ik eigneljks doorgaans geen moeite…

Heb je het over de taalontwikkeling of over de articulatie?



V.w.b. de taalontwikkeling, is het heel normaal dat de werkwoordsvormen nog een probleem vormen. Het grootste verschil bij kindjes zul je nu zien in de woordenschat en de lengte van zinnen. Maar als het goed is, gebruiken alle kinderen op die leeftijd samengestelde zinnen.



V.w.b. de articulatie is het afhankelijk of een kind goede mondmotoriek heeft (afhankelijk van speen/duim/verkoudheden). Dat verzorgt de spraakverstaanbaarheid.



Voor beide gebieden is het afhankelijk hoe er gestimuleerd wordt, hoe ouders taal/spraak aanbieden.



Fijn in ieder geval dat je kind het goed doet!!! :thumbup:

Pe, volgens mij weet jij daar een boel van!



Iik heb het voornamelijk over de articulatie. (gelukkig heeft onze nachtelijke duimzuiger er geen last van…) Samengestelde zinnen gebruiken ze wel maar soms zijn ze wel gek samengesteld of worden bepaalde letters nog niet goed uitgesproken.



2 kindjes die ik ken worden ook 2-talig opgevoed wellicht komt het ook daar door.



natas

@natas1 wrote:

Pe, volgens mij weet jij daar een boel van!




Ja, dat klopt, ik heb er voor gestudeerd :wink:

Met Damian kan je praten net als je met een ouder kind praat, hij praat gewoon hele gesprekken luid en duidelijk nederlands in de goede zin verhoudingen.



Anne daarin tegen loop voor met praten, ze is er net 3 en praat als een 4 a 5 jarige .





kan ook een meisje van 7 die praat heeeeeeeeeel slecht. maar die loop ook nog dagelijks met een speen in der mond :silenced:

Onze oudste kon al heel jong heel duidelijk praten.



Onze middelste was zeer slecht te verstaan en heeft logopedie gehad. Die was rond 4 jaar en 3 maanden daarmee klaar.



Onze jongste praat ook al behoorlijk duidelijk en is net 2.



Ik denk dat het heel sterk per kind verschilt en dat het zeker niets te maken hoeft te hebben met hoe er tegen zo’n kindje gepraat wordt.

Dan zijn jullie dus vrij vroeg met logopedie begonnen Gismolo. Is dat jullie toen aangeraden?



Ik heb hier hetzelfde. De oudste spreekt al vanaf 1,5 in volzinnen en articuleert uitstekend (op het bekakte af 8) ), maar de middelste kan ik zonder tolk niet op pad sturen :mrgreen:

Op zich is er dus niets mis met zijn woordenschat, en hij formuleert ook best aardige zinnen… 't is alleen niet te verstaan voor derden :lol:



Mij wordt steeds aangeraden om het maar zo te laten, omdat ie in ieder geval praat. Ze zeiden me dat ie daarin misschien geremd zou worden als er nu al teveel nadruk gelegd zou worden op het ‘hoe’.

Op de school waar de oudste nu naartoe gaat (en de middelste binnenkort ook), doen ze logopedie ook meestal pas na de kleuterbouw.



Ik wacht het dus nog maar even af, maar ben wel benieuwd hoe het bij jullie verlopen is.

@Mar10e wrote:

Dan zijn jullie dus vrij vroeg met logopedie begonnen Gismolo. Is dat jullie toen aangeraden?



Ik heb hier hetzelfde. De oudste spreekt al vanaf 1,5 in volzinnen en articuleert uitstekend (op het bekakte af 8) ), maar de middelste kan ik zonder tolk niet op pad sturen :mrgreen:

Op zich is er dus niets mis met zijn woordenschat, en hij formuleert ook best aardige zinnen… 't is alleen niet te verstaan voor derden :lol:



Mij wordt steeds aangeraden om het maar zo te laten, omdat ie in ieder geval praat. Ze zeiden me dat ie daarin misschien geremd zou worden als er nu al teveel nadruk gelegd zou worden op het ‘hoe’.

Op de school waar de oudste nu naartoe gaat (en de middelste binnenkort ook), doen ze logopedie ook meestal pas na de kleuterbouw.



Ik wacht het dus nog maar even af, maar ben wel benieuwd hoe het bij jullie verlopen is.




Nou ben ik gismolo niet :wink: , maar hier ook logopedie-ervaring. Bij Bo zijn we met logopedie begonnen toen ze 3 jaar en een paar maanden was. Dat is ons toen aangeraden door de gesprecialiseerde psz waar Bo op zat. Ze heeft nu nog steeds logopedie. Intussen zijn we geswicht van logopediste en de huidige logo doet het erg leuk. Ik heb niet het gevoel dat Bo het ervaart als ‘‘druk leggen op’’. Ze doet leuke spelletjes, krijgt stickers als beloning, logopediste speelt leuk in op wat Bo inbrengt, logopdediste gebruikt kleuren en knutselen vaak als een ingang (en dat past helemaal in Bo d’r straatje) etc.



Thuis oefenen we een paar keer per week uit ‘‘het schrift van Margriet’’ en dat vindt Bo leuk om te doen. We spelen dan verschillende spelletjes (lotto, memory, dobbelspelletjes etc) of kleuren of knutselen. Nikkie doet op haar manier lekker mee. Ik ben over deze logopediste errug tevreden en ze weet elke keer weer wat leuks te verzinnen om Bo te laten oefenen. 't Scheelt wel per logopediste, Bo had duidelijk minder ‘‘klik’’ met haar vorige logo en haar vooruitgang was daar dus ook minder.



En om antwoord te gevan op jouw vraag, Natas, hier loopt Bo (volgende maand 5 jr) dus duidelijk achter in haar spraak-/taalontwikkeling. Ze praat nog veel in onvolledige zinnen, en spreekt een aantal medeklinkercombinaties nog niet goed uit. Pas sinds een maand of 2/3 spreekt ze bijv. pas alle combi’s met de l uit (bijv. blauw, clown, slot, vleugel. Eerder was dat dus bauw, cown, sot en veugel) De r spreekt ze ook nog niet foutloos uit. In je neus peuteren is volgens Bo dus in je neus peutelen. Wij verstaan haar prima, maar veel mensen hebben moeite met haar te verstaan. Vooral omdat ze ook nog erg verlegen is en dus vaak zachtjes praat.



Haar vriendje in de klas praat ook nog in onvolledige zinnen en samen begrijpen elkaar prima :wink:



Mij moet je dus niet vragen of er zoveel kindjes zijn die achter lopen of die van jou voor loopt. Ik vind dat alle kindjes bij Bo in de klas heel goed praten, maar dat komt natuurlijk omdat dat voor mij, in vergelijking met Bo, al snel zo is.

@Mar10e wrote:

Dan zijn jullie dus vrij vroeg met logopedie begonnen Gismolo. Is dat jullie toen aangeraden?



Ik heb hier hetzelfde. De oudste spreekt al vanaf 1,5 in volzinnen en articuleert uitstekend (op het bekakte af 8) ), maar de middelste kan ik zonder tolk niet op pad sturen :mrgreen:

Op zich is er dus niets mis met zijn woordenschat, en hij formuleert ook best aardige zinnen… 't is alleen niet te verstaan voor derden :lol:



Mij wordt steeds aangeraden om het maar zo te laten, omdat ie in ieder geval praat. Ze zeiden me dat ie daarin misschien geremd zou worden als er nu al teveel nadruk gelegd zou worden op het ‘hoe’.

Op de school waar de oudste nu naartoe gaat (en de middelste binnenkort ook), doen ze logopedie ook meestal pas na de kleuterbouw.



Ik wacht het dus nog maar even af, maar ben wel benieuwd hoe het bij jullie verlopen is.




Wij zijn inderdaad op tijd begonnen, omdat ik graag wou dat hij goed verstaanbaar was als hij naar school zou gaan.



Hij was dus 3 jaar en een paar maanden toen hij daar begon en hij zat een week of 3 op school toen het afgerond werd.



Hier bij het cb waren ze erg laks erover en ik heb zelf aangedrongen. Ben naar de huisarts gegaan en heb een verwijzing gekregen.

Zijn woordenschat was overigens prima, maar het kwam er gewoon niet uit als hij het moest zeggen.



Iedere week kreeg hij een nieuwe opdracht mee naar huis en dan moest je 5 minuutjes per dag oefenen. Was dus erg goed te doen.

Lasse praat ook heel goed nederlands alleen inderdaad soms die vervoegingen of hoe dat ook heet. Nena haar woordenschat is niet gering voor een net tweejarige maar daar heb je soms wel een vertaler bij nodig terwijl lasse altijd al goed te verstaan is geweest.



En de meeste kinderen die ik ken bij lasse in de klas praten ook goed dus ken het zelf niet zo dat er zijn die heel slecht praten.

Ben niet zo vaak op het forum, dus lees de reacties nu pas. Bedankt, jullie zetten me aan tot handelen 8) Ik ga toch maar eens contact zoeken met een logopedist(e).



Ik herken een hoop in wat geschreven is… Taat zegt bij voorbeeld regelmatig: "Zullen we pis kopen bij de piswinkel? " :wink:

(hij is echt gek op vis 8) )

MElissa is net 5 en ook zij praat nog niet heel geod… ze heeft al een jaar logopedie gehad… begonnen toen ze nog net geen 4 was…daarmee is het wel wat beter geworden… ze moest bv met puntje van haar tong hagelslagjes oppikken enz…



we zijn er nu mee gestopt omdat het volgens de logopedist aadig beter ging… over 9 maanden word ze nog een keer gescreenend op school… vermoed wel dat we dan weer heen moeten …



ze heeft erg veel moeite met de NG-woorden (jongen word jommen, en honger word hommer) en inder daad de ww-vervoegingen…