Slecht praten en nieuw op school

R. Word donderdag 4 en ik nu op de basisschool aan het mee lopen. Nu komt de juf al met de mededeling dat zijn spraak te slecht is. Kindjes kunnen hem niet verstaan, hebben een kaartje/doorverwijzing voor logopedie gekregen.



In november zijn we er achter gekomen dat R. Slechthorend is geweest door de vele oorontstekingen en troep in zn oortjes. Er zijn buisjes geplaatst en sindsdien is zijn spraak al wel watvoor uit gegaan.



hoe is jullie ervaring met logopedie? Wachtlijsten/oefeningen/enz…



Herkennen jullie mijn verhaal? En hoe ging datmet speelafspraakjes. Wantdaar ben ik dus nu beetje ‘bang’ voor, dat hij straks geen vriendjes krijgt juist omdat ze hem nietverstaan…

Zelf als leerkracht een meisje in de klas gehad met erge dispraxie. Ze kon geen woord zekken. Koekjes bakken was toetietetak oid… Maar binnen een maand konden de medeleerlingen al vertalen wat het nou was. Kwa logo wachtlijst, gewoon bellen de diverse praktijken en kijken waar je het snelst terecht kan. Zelf merken we op.school snel vooruitgang en wij hebben de afspraak met alle ouders van logo kinderen dat we een kopie hebben van de te oefenen dingen en dan oefenen wij drie keer en hoef je thuis nog maar twee of oom drie keer…

Hoewel ik er geen ervaring heb zou je denken dat speelafspraakjes geen probleem zou hoeven te zijn - op vakantie spelen kinderen ook samen ookal spreken ze elkaars taal niet.



En lasse had ook niet gelijk speelafspraakjes, pas na een paar maanden dus wellicht is zijn taal dan al verbeterd.

Vraag iig een consult aan bij een logopedie zodat zij kunnen kijken wat er evt aan de hand is bij zijn spraakontwikkeling.



Over het algemeen hebben kinderen op die leeftijd nog weinig problemen om elkaar te verstaan. Bij mijn jongste kind zit een jongetje in de klas die echt dramatisch spreekt en amper te verstaan is. Woordenschat is ook zeer beperkt, maar hij is altijd 1 van de groep geweest en volledig geaccepteerd. Speelafspraakjes heeft ie ook gewoon, eigenlijk in dezelfde frequentie als de rest van de klas.

Maar nu wordt hij bijna 6 en nu zie je dat hij meer aansluiting bij de jongste kleuters van 4 vind dan bij zijn leeftijdgenoten, vaak vanwege zijn taalachterstand. Hij praat nl als een dreumes/peuter. Ouders hebben ook lang in ontkenning gezeten dat er wat mis zou zijn en gehoopt dat het zich vanzelf zou oplossen.



Als je zelf al twijfelt over zijn spraak zou je ook nog in overleg kunnen gaan met je huisarts of het zinvol is om een verwijzing te krijgen naar een audiologisch centrum.



Succes en sterkte!

Mijn oudste dochter kon ook niet heel erg goed praten toen ze naar groep 1 ging, maar krijgt logo via school. Ik had op haar derde al eens een logo ingeschakeld, maar zij en Jinte hadden de klik niet samen. Daar ben ik toen mee gestopt. Op de psz praatte ze sowieso al bijna niet, dus daar waren ze aan haar gewed om het zo maar te zeggen.

Bij Jinte was het dus ook een chronische dubbele oorontsteking. Sinds ze buisjes heeft (eind oktober) en dus logo via school heeft gaat het een heel groot stuk beter. De juf van Jinte kwam ook al gelijk in de eerste maand dat Jinte af en toe slecht te verstaan was, de kinderen konden haar wel redelijk volgen. Jinte was een heel stil meisje, maar had toch wel in eht begin al gelijk speelafspraakjes. Nu kletst ze ons de oren van het hoofd en praat ook echt bijna alle letters goed nu!

Hier hebben beide dames logopedie gehad, beide spraken niet echt goed verstaanbaar toen ze naar groep 1 gingen.



De oudste was daarbij nog eens zeer verlegen, dus zij uberhaupt erg weinig. Toch had ze na een paar maandjes 2 vriendjes in de klas, met wie ze regelmatig speelde en speelt ('t zijn nog steeds haar beste vriendjes) Ze speelt niet snel bij andere kinderen, dat vindt ze nog steeds wel spannend.



Ook de jongste heeft wel vriendjes in de klas, de sfeer in de klas is zo goed dat de kinderen onderling echt geen probleem maken van elkaars spreken. Er zitten er in de klas overigens nog meer die nog niet feilloos praten.



Logopedie heb ik, nadat we de juiste logopediste hadden gevonden, als zeer positief ervaren. De eerste logopediste van onze oudste had ze geen klik mee en dan gebeurt er aan vooruitgang weinig, heb ik gemerkt. De tweede was echt super. De meiden gingen er graag naar toe. Ze deden veel spelletjes, tekenen en knutselen. Vooral de oudste is hier dol op, dus voor haar was het echt een klein feestje elke week.



Thuis oefenden we regelmatig en dat helpt zeker. De meiden vonden het zeker niet vervelend om te oefenen, vooral om dat dit allemaal in spelvorm ging.



Wachtlijsten zal per plaats verschillend zijn, dus dat is een kwestie van rondbellen.



Succes ermee.

Dank jullie voor het delen van jullie ervaringen.



R. Staat inmiddels op de wachtlijst bij 2 locaties. Met het spelen op school gaat het inmiddels ook beter.



Denk dat ik idd geduld moet hebben :wink: