Emma kan overdag de slaap in haar eigen bed moeilijk pakken (in box of stilstaande wagen trouwens ook niet) Als ik haar bij me heb en wiebel of onderweg in wagen of auto is ze zo vertrokken. Ze slaapt als ze eenmaal slaapt overal doorheen, maar het in slaap komen kost veel moeite. Dit ging tot een weekje terug wat beter (ze kreeg spruw en last, sliep slechter, werd steeds wakker en daarna krampjes van t medicijn tegen de spruw, nu dagje mee gestopt) Ze is wel moe, maar t duurt zo lang voor ze echt slaapt. Ik laat haar jengelen (het is een overduidelijke slaapjengel), ga om de 10 min even naar d’r toe, vast ritueeltje enz.
De nacht daarentegen doet ze prima. Ze krijgt rond 7 uur de fles, meteen of wat later naar bed (afhankelijk van hoe wakker ze nog is) even wat gejengel en hopla vertrokken. Soms nog een 10 minuten later een korte jengel en daarna horen we haar niet tot voeding van rond 11 uur. Soms komt ze zelf, soms maken we d’r wakker, daarna meteen weer slapen. Ook na de nachtvoeding slaapt ze vrijwel meteen weer in en meldt zich voor de ochtendfles weer, zo niet dan maak ik d’r wakker.
Nu vraag ik me af waar t aan kan liggen. Niet het wakker wegleggen, overdag en 's nachts leg ik haar regelmatig wakker weg als ze moetekenen heeft. Soms wel slapend, omdat ze dan na de voeding meteen vertrokken is, maar ook dan wordt ze overdag vaker wakker bij het wegleggen of net erna.
Nu heb ik t idee, ze is nogal nieuwsgierig, wil alles volgen en je ziet die oogjes alles bekijken en luisteren doet ze ook heel opvallend. Zou ze daardoor niet in slaap vallen, behalve als ze niet tegen gewiebel op kan? Vanaf de avondfles van 7 uur gaan haar gordijnen dicht en is t echt donker tot de ochtendfles. Maar als ik die overdag dicht doe is ze t hele ritme dag/nacht kwijt.
Nu is ze nog heel klein en is t logisch dat ze zichzelf niet zo goed in slaap kan krijgen, vind ik ook prima, maar t verschil met donker en licht dag en nacht dus vind ik zo opvallend groot. De nacht zonder of bijna geen kik vertrokken en overdag niet.
Wie herkent dit of heeft overdag slaaptips?
Absoluut herkenbaar!
Is mede waarom ik ben gaan inbakeren. Sam hield zichzelf wakker met het maaien van zijn armen in de eerste weken maar is nu nog steeds een slechte slaper overdag. Ik heb het idee dat er gewoon goeie en slechte slapers zijn. Ook 's nachts ( dus donker) heeft hij vanaf het begin goed geslapen. Maar zo gauw het licht is gaat ook zijn aan-knop op aktief :mrgreen: Hij komt heus aan zijn rust maar het blijven kleine slaapjes overdag.
Hoe doe jij het met rust/ritme en regelmaat? Idd het niet slapend wegleggen, het heus even laten jengelen ( als het maar geen gekrijs is) en een slaapritueeltje invoeren. Als dat alles er al is dan denk ik dat je gewoone en wakker meisje hebt wat gewoon graag ‘erbij’ is. Das iig hoe ik naar Sam kijk. Naja, op het meisjes aspect na dan hé :mrgreen:
Pas sinds deze week lukt het zo af en toe om (onze :mrgreen:) Emma in slaap te krijgen overdag zonder borst (ik kon het eerder gewoon niet aan om haar te laten huilen/jengelen enzo, had er gewoon de energie niet voor en liet haar daarom aan de borst in slaap vallen).
Wat bij ons werkt is bijvoorbeeld over haar wang aaien en sssj sssjj zeggen, over het buikje wrijven, maar meer op een schuddende manier (niet hard hoor!), waardoor het hoofdje wat gaat knikkebollen zeg maar en lekker strak instoppen wil ook vaak goed werken, al is ze vaak zo weer los.
En verder op het juiste moment leren wegleggen. Maar dat vind ik echt erg moeilijk hoor.
O ja, inbakeren zijn wij nooit aan begonnen, omdat het nogal warm is in ons huis en omdat ik te bang was hongersignalen te missen.
Mijn zoontje heeft dit ook gehad. Ik ben hem toen gaan inbkeren en dat was echt een verschil van dag en nacht. Ook kwam ik er achter dat ik hem te lang wakker hield.
Baby’s van 3 tot 6 maanden kunnen max 1,5 uur wakker zijn. Dit is wel een gemiddelde.
Ik deed mijn zoontje altijd na 1 uur en een kwartier een schone luier en dan in zijn bed.
Vanaf 6 maanden red hij het om max 2 uur wakker te zijn.
ER is een hele goeie site over slaapritmes. Even googlen op slaappatroon baby’s en dan de eerste hit.
Jekka
Wij hebben Joost vanaf het begin gewoon ook overdag in het donker laten slapen. In het licht hebben ze veel meer prikkels en als ze daar gevoelig voor is komt ze moeilijker in slaap.
Ik denk niet dat het haar dag/nachtritme in de war zal schoppen hoor.
Ga jezelf maar na; in het donker val je gewoon veel eerder en rustiger in slaap.
@dena wrote:
Wij hebben Joost vanaf het begin gewoon ook overdag in het donker laten slapen. In het licht hebben ze veel meer prikkels en als ze daar gevoelig voor is komt ze moeilijker in slaap.
Ik denk niet dat het haar dag/nachtritme in de war zal schoppen hoor.
Ga jezelf maar na; in het donker val je gewoon veel eerder en rustiger in slaap.
Ben ik niet helemaal met je eens hoor. Wij vallen in het donker eerder in slaap juist omdát we een dag en nacht ritme hebben en donker onze hersenen herkent als slaaptijd. Dat moet een pasgeborene nog ontwikkelen…
hier ook daarom gaan inbakeren, wat een verademing zeg!!
Hier ook een meisje dat 's nachts maar 1 keer komt voor een voeding en dan meteen weer gaat slapen, maar overdag ongeveer 3 uurtjes in haar bedje slaapt.
Dit is al vanaf de kraamweek zo, dus waarschijnlijk is ze gewoon zo.
Wel heeft ze verborgen reflux waar ze nu eindelijk medicijnen voor krijgt, en dat heeft haar wel een heel stuk rust gegeven…daarbij zijn we vanaf dat ze 3 weken is gaan inbakeren, en hoewel ze er eerst juist onrustig van werd, slaapt ze nu een stuk dieper en wordt gezellig wakker (ookal is het dan een hazeslaapje geweest) in plaats van nog moe wakker worden, maar niet meer kunnen slapen.
Ook Amélie is heel ‘helder’ en wil het liefst alles volgen wat er gebeurt. Terwijl ze eigenlijk al die prikkels helemaal niet aan kan. Dus daar moeten wij heel erg op letten. Niet teveel prikkels (lawaai, radio, veel stemmen, box vol met speelgoed enz…) en een duidelijk ritme.
Ik doe Amélie na een uurtje (incl voeding) naar bed, en nu is ze zelfs al zover dat ze rond 3 kwartier/1uur begint te gapen.
Dit deed ze eerst ook niet, was maar aan het kijken en kijken, en gaf zichzelf geen rust om te slapen.
Het gaat hier steeds beter, ze slaapt nu gelukkig wel een paar uurtjes op een dag, maar een slaapkoppie zal het nooit worden (net als haar zus) :inlove: :inlove:
Thanks voor alle tips! Ik ben er nog steeds van overtuigd dat inbakeren niet nodig hoeft te zijn voor Emma, omdat ze t tot voorheen wel heel goed deed en de nachten ook goed doet. Ik vond die site over inbakeren.nl wel heel duidelijk wat betreft regelmaat en rust. Ik heb t op t cb ook besproken en die zeiden ook dat ik goed bezig ben. Dat wist ik zelf ook al wel, maar ik snapte maar niet dat ze ineens zoveel onrustiger en ontevreden is. Ik denk nu wel dat ik misschien t probleem heb gevonden…Ze was rustig en tevreden, met heel veel nieuwsgierigheid naar alles om zich heen, maar bij 1e signalen naar bed en ze sliep bijna meteen, ook echt een lange ruk tot de volgende voeding totdat…ze spruw kreeg. Toen ging ze meer huilen, slechter slapen en sindsdien is t alleen maar meer onrust, mopperen, ontevreden en korte slaapjes. Nu ik eens op die site heb gelezen denk ik dat ze eigenlijk wat “oververmoeid” is. Met die spruw moest ik haar steeds langer wakker houden of half slapend medicijn geven of zelfs voor wakker maken. Ik heb dus t idee dat daardoor t ritme kwijt is, ze ging dus niet bij de 1e signalen naar bed en omdat ze nu zoveel huilt en onrustig is krijgt ze ook langer troostaandacht of op andere momenten, maar dat blijft nu dus steeds zo in een cirkeltje doorgaan. Ze geeft ook niet meer die duidelijke slaapsignalen af, is dus langer wakker, maar eigenlijk moe. De laatste dagen lijkt ze wel weer meer ontspannen, maar wil t ritme nog niet zo. De aanhouder wint, dus ga weer gewoon verder zoals ik al deed en dan zou t toch weer “goed” moeten komen!
Hier is het net andersom overdag slaapt Caelan als een roos maar 's avonds is het 1 groot drama om hem in slaap te krijgen inbakeren helpt helaas ook niet, dus laten we hem even huilen op de hoop dat hij zichzelf in slaap huilt. Helaas werkt dit bijna niet dus zijn we hele avonden/nachten bezig om hem in slaap te wiegen gezellig voor Caelan maar minder leuk voor papa en mama want die willen toch echt ook wel wat slapen.
@wieniex wrote:
Thanks voor alle tips! Ik ben er nog steeds van overtuigd dat inbakeren niet nodig hoeft te zijn voor Emma, omdat ze t tot voorheen wel heel goed deed en de nachten ook goed doet.Dit is precies wat ik destijds over Leonie zei :shifty: . Zij had ook zo’n moeite met in slaap vallen (ook 's avonds trouwens), maar inbakeren vond ik een veel te grote stap. Ik ben toen haar armen strak gaan instoppen onder het dekentje (ik rolde het dekentje zeg maar onder haar, als een pakketje) en tot mijn verbazing werkte het dus wel. Misschien iets om te proberen als je het inbakeren té vindt?
@bianca75 wrote:
Hier is het net andersom overdag slaapt Caelan als een roos maar 's avonds is het 1 groot drama om hem in slaap te krijgen inbakeren helpt helaas ook niet, dus laten we hem even huilen op de hoop dat hij zichzelf in slaap huilt. Helaas werkt dit bijna niet dus zijn we hele avonden/nachten bezig om hem in slaap te wiegen gezellig voor Caelan maar minder leuk voor papa en mama want die willen toch echt ook wel wat slapen.
Pff, dan mag ik eigenlijk niet eens klagen, omdat ze ons de nachten met rust laat… :silenced:
Helpt t ook niet om om de 5/10 minuten even een aai te geven en weer te gaan, of wordt t echt schreeuwen ipv beetje huilen/jengelen? Bij jou zou t misschien dan juist een omgekeerd ritme zijn nog? Heb je overdag alles licht en de nacht alles donker? En de nacht niet teveel “aandacht”, dus niet teveel praten, weinig of geen licht bij voeden enzo? Dat doe ik hier dus al vanaf het begin en werkt wel weer heel goed voor de nachten. Misschien kun je daar iets mee?
@Biebels wrote:
@wieniex wrote:Thanks voor alle tips! Ik ben er nog steeds van overtuigd dat inbakeren niet nodig hoeft te zijn voor Emma, omdat ze t tot voorheen wel heel goed deed en de nachten ook goed doet.Dit is precies wat ik destijds over Leonie zei :shifty: . Zij had ook zo’n moeite met in slaap vallen (ook 's avonds trouwens), maar inbakeren vond ik een veel te grote stap. Ik ben toen haar armen strak gaan instoppen onder het dekentje (ik rolde het dekentje zeg maar onder haar, als een pakketje) en tot mijn verbazing werkte het dus wel. Misschien iets om te proberen als je het inbakeren té vindt?
Een pakketje heb ik er nog niet van gemaakt, wel strak instoppen, maar ze slaapt t liefst met armpjes lekker naar boven, dus wurmt net zo lang tot ze eruit zijn! En omdat ze tot een week of anderhalve week geleden alles prima deed en t dus wel kon heb ik t idee dat t dus niet persé met inbakeren opgelost hoeft te worden. Het is gewoon nu een “ander” kind zeg maar. Kan me niet voorstellen dat een kindje wat ik wakker weg kon leggen en dat soort dingen nu ineens dat helemaal niet meer kan, dus ik denk dat t vanzelf wel weer goedkomt, dat ze t even kwijt is. Dus ben benieuwd…
Het kan ook nog zijn… als ik naar de leeftijd kijk… dat je kind in een zogenoemd sprongetje zit…
In het oei ik groei boek staat daar heel veel over verteld…
Sommige mensen vinde het idee van sprongetjes onzin, maar ik denk dat er wel degelijk wat inzit en heb het echt wel gemerkt bij onze kindjes…
TEssa heeft ook gebakerd gelegen omdat ze zichzelf wakker wapperde overdag… Snachts sliep ze ook vrij goed…Maar overdag waren het echt hazeslaapjes… ze slaap ook al sinds ze anderhalf is niet meer overdag…
Joyce daarintegen slaapt overdag veel meer… mar snachts ook gewoon…
Joyce had savonds idd vaak wat moeite met in slaap komen, maar ze noemen de tijd tussen 17 en 23 niet voor niks de tijd van het huiluurtje…
Dan moeten de kindjes alle indrukken van de dag verwerken en als ze nog zo klein zijn doen ze dit het liefst bij papa of mama…
Hier heb ik ook avonden alleen maar op de bank kunnne hangen met de tv zachtjes aan om JOyce bij me te houden, vaak huilend of half slapend…
Dit duurde tot een maand of 2 toen werd het beter.
Joyce is ook veel minder waker overdag dan Tessa… maar na een drukke dag heeft ze de dag erna ook veel meer last met inslapen…
Dan heeft ze het soms echt even nodig om in slaap te jengelen…
Maar Joyce is dan ook al ruim 4 maanden… dat deed ik met een maandje ook nog niet hoor…
Misschien is een bakerzak wat? Dat is veel losser dan inbakeren maar geeft wel geborgenheid.
Zelf zijn wij rond de 6 weken wel begonnen met inbakeren, moest eerst wennen maar daarna ging het echt super! Ik heb veel gehad aan het boek regelmaat en inbakeren van Ria Blom, zoveel herkenning!!
Hier ging het de avonden en de nachten de afgelopen 4 weken ook goed en overdag weinig slaap. Gisteren begon ook bij ons het huilen ipv jengelen, de hele dag en ook de avond, om 0.00 uur nog met ogen als schoteltjes. Ik heb toen een flanellen doek gepakt en haar bovenlijfje net als bij inbakeren ingepakt en een broekje met sokjes aangegeven, want een dekentje zou ze wegtrappen en haar toen weggelegd. Ik ben niet zo van het inbakeren, maar wat ik vannacht zag heeft mijn mening aardig veranderd. Ze is om 0.15 uur zelf in slaap gevallen zonder te jengelen en werd om 7.15 uur wakker en normaal komt ze zeker voor 1 voeding in de nacht.
Nu ligt ze niet ingebakerd in de wandelwagen en heeft ze zonder te jengelen zich na een half uur woelen in slaap gekregen, durf nu ook geen herrie te maken, want vind dit al een hele stap. Wil ze strak na een voeding weer niet gaan slapen dan baker ik haar op mijn manier weer lekker in. Ga vandaag wel even met het cb overleggen, want ik wil best de doeken van ria blom gebruiken, maar op haar kamertje wordt het met dit weer al snel 27 graden overdag en dat is te warm met die dubbele doeken.
Oja bakerzak werkt bij Sanne echt niet, want ze duwt haar armpjes zover naar boven dat ze nog langs haar gezicht kan strijken al is het dus maar heel licht, ze wordt er alleen maar drukker van.
Sanne wil alles zien en bijhouden en dat al vanaf week 1 :mrgreen:
Sanne is dus ook al zo’n wijsneusje die niks wil missen hihi…
Die moet je idd vaak even helpen met prikkelreductie enzo voor ze kunnen slapen…Anders blijven ze maar kijken.
Die zullen ook niet vaak vanzelf in de box ofzo in slaap vallen, omdat er teveel te zien is.
Zo was Tessa ook…
Heel fijn dat je het zo hebt kunnen doen en dat het nu werkt…
Ben benieuwd wat je cb zegt.