Slecht etende baby.

Roan at altijd om het leven groente savonds, maar sinds een week of 2 is het echt DRA-MA!!! Hij vertikt het, zet een keel van hier tot tokio op, houdt zijn mond dicht, gaat met zijn armen zwaaien als windmolens en als je hem dan iets in zijn mond krijgt smoort ie half omdat ie zo hysterisch doet…



En als je dan met een toetje of fruit aankomt gaat zijn mond wagenwijd open.



Herkent iemand dit?? Iemand tips?? Gaat dit weer over?

Is dit een periode?? Kan dit komen doordat ie last heeft van doorkomende tandjes???



alvast bedankt :slight_smile:

Volgens mij hebben alle kinderen wel eens zo’n fase. Vooral geen drama of strijd van maken, dan duurt het alleen maar langer. Hij is ook te klein voor afspraken of beloningen, dus ik zou hem gewoon laten eten wat hij wil en verder niet. Misschien een paar dagen de groenten wat verstoppen in saus, stamppot o.i.d. en het dan gewoon weer voorzetten.

Eet hij zelf of voer je hem?

Nee ik voer hem, meestal laat ik het hoor, dan denk ik dan maar geen groente (of als ie een paar hapjes heeft gehad vind ik het prima_ en dan krijgt ie dus toetje en dan wil het mondje wel wagenwijd open. Maar dan denk ik, eigenlijk doet ie niet wat ik graag zou willen (groente eten) en dan hem toch een beloning geven (toetje)



Ja misschien klinkt dat gek voor een ander dat ik dat denk hoor, wil het gewoon goed doen en hem niet alleen laten eten wat ie zelf lekker vind, zo werkt het niet en tot voor 2 weken ging het warm eten er als een malle in :slight_smile:

Hij zal zijn toetje niet als beloning zien volgens mij hoor.

Riley heeft deze fase gehad en bereid je voor, deze fase heeft hij nu vaker en langer, heftiger ook…

Nee maar dat is het lekkerst en hij weet dat dat sowieso komt, zo bedoel ik het…



Hoe los jij dat dan op Les?

Als hij niet wilt eten dan niet, krijgt hij als hij wel nog honger heeft een broodje.

Maar vaak genoeg gaat hij ook zonder groente naar bed, omdat hij dan ook geen brood wilt,mdan komt hij wel snachts voor een broodje :lol:

Oowww dat belooft nog wat, mag Roan ook al appelmoes of niet?? :mrgreen:

idd niet teveel drama van maken. het kan ook zijn dat hij graag zelf wil eten, dat hebben wij met Sebastian ook. als hij zelf op iets kan sabbelen is het prima, anders is hij ook erg ongeduldig en probeert de lepel te pakken etc.



wel elke keer blijven aanbieden en als hij niet wil dan niet. wij geven ook gewoon een toetje, het is geen beloning maar onderdeel van de maaltijd.

Misschien moet ik dat dan maar eens proberen, maar als ik hem brood voer vind ie het prima… Maar nu je het zegt, ik geef nu sochtends ook wel eens een fles ipv pap omdat dat ook zon gedoe is en als ie die fles zelf doet gaat het helemaal op…



Bedankt voor de tip! :slight_smile:

graag gedaan, wat ik doe is terwijl hij lekker sabbelt en knoeit met zijn eigen stukje voer ik hem, hebben we allebei onze zin. hij mag iets zelf doen en ik weet dat hij genoeg binnen krijgt. laat je weten hoe het gaat?

Natuurlijk! :thumbup: :thumbup:

hier ook sind een paar weken, misschien toch een fase :think:

en voor het toetje gaat zijn mond ook weer open, hij begint al te gieren als ie `m ziet :lol:

Owjaa dat herken ik wel, dat hebben we bij Talysha ook gehad.

Ik heb me daar eigenlijk nooit zo’n druk over gemaakt, als ze honger krijgen eten ze wel. Talysha kreeg toen nog 2 flessen en tussendoortjes/fruit at ze wel goed. Toetje geef ik altijd ook als ze niet zo goed eten.



Zelf laten eten is natuurlijk ook leuk, ze krijgen wel een heel stuk minder binnen. Jenna eet sinds een dikke week een hele boterham. Fruit/avondeten krijgt ze nauwelijks iets van binnen, maar wij voeden bij ala rapley dus het is eigenlijk wel normaal. Maja mopke zit wel nog op 4 flessen dus krijgt genoeg voedinstoffen binnen :thumbup:

Owjaa, hier ook fruit, 1 stuk brood, soepstengel, pap en daarnaast gewoon roosvicee en 1 fles melk voor het slapen gaan.

als het goed is, is het toetje geen beloning, maar gewoon een zinnig onderdeel van de maaltijd :wink: . Dus dan zou het niet handig zijn om hem geen toetje te geven, want dan mist hij alleen maar meer van de maaltijd.



hier twee dames die al ruim 5 en 3 jaar kerngezond zijn zonder ooit een hap groenten te eten, dus wees niet al te ongerust :-* .

M.alou heeft ook van die tijden dat ze alles eet behalve koekjes en warm eten. Voor ons is dat een teken dat er inderdaad een tandje doorkomt. Meestal is het tanden poetsen dan ook een drama. Een aantal dagen later zie ik ineens een puntje van een tand en eet de dame alles weer op en mag ik weer gewoon tanden poetsen.

Wij maken er dus inderdaad totaal geen drama van. Wil ze niet eten eet ze niet. Toetje krijgt ze hier altijd. Zie dit inderdaad ook niet als beloning, maar als onderdeel van de maaltijd.

herkenbaar 8)



Hier werkt het om haar zelf OOK een lepeltje te geven en groentes los erbij aan te bieden ala rapley.

Ik vind groentes relatief weinig gesmeer geven, dus de aardappeltjes en vlees help ik gewoon voeren en die zijn gewoon geprakt en klein gesneden.

Boontjes, wortel, stukjes broccoli en bloemkool die geef ik dan als brokjes los in haar handje (afgekoeld natuurlijk) en zo eet ze toch nog heel wat groente.

Als ik groente echter prak dan kijkt ze alsof ik haar iets heel viezigs geef…



Banaan wilde ze ineens ook niet meer in de geprakte variant met wat yoghurt, maar gewoon in brokjes op tafel gelegd doet ze alle moeite mogelij om ze te pakken te krijgen en stopt ze ze met 2 handen tegelijk in haar mond en eet ze dus zo een hele banaan.



Wij hebben met Aniek enorme eetdrama’s gehad, echt niet tekort.

Kwam er eigelijk op neer dat ze rond de 20 maanden en 3 jaar zo ongeveer leefde op lucht, cracottes zonder iets en melk.

Ze at niks, nog geen boterham.

En hoe meer wij probeerde, hoe hardnekkiger zij weigerde.

Het had niets meer te maken met wel of niet belonen, het was gewoon een soort van patroon…

We hebben er toen hulp bij gehad en hoe moeilijk de adviezen ook waren, het hielp wel want na 3 maanden at ze weer en na nog eens een maand of 2 at ze zelfs met smaak.



we hebben nadien bij geen enkel kind meer moeilijk gedaan.

Wij bepalen wat er op tafel komt en ik geef dus geen brood.

Eet ze niet, dan niet. We ruimen af, zetten toetje neer en dan mag ze gewoon meedoen in het toetjes rondje.

Op deze leeftijd geef ik haar dan gewoon later voor t slapen gaan nog een volle fles met pap.

Als ze wat ouder is en echt gaat weigeren, blijven we zeggen dat ze dan maar niet eet.

Bastiaan eet heel graag komkommer en tomaat, dus dat gebruiken wij als redmiddel - ‘salade-bij-de-maaltijd’ (als hij iets anders niet wil. Maar dat is ook het enige. Hij krijgt géén broodje of ander eten, want als hij honger heeft zal hij moeten leren eten wat de pot schaft.



Hij krijgt ook gewoon een toetje omdat ik dat een onderdeel van de maaltijd vind, een toetje is toch nooit zo groot dat het de hele maag vult.



Maar die fases komen telkens terug hoor; eerst at hij echt alles, toen wilde hij geen pasta eten (maar wel vlees, saus en hele stukken ui) en toen weer wel, nu weer niet :roll: Nu eet hij weer gaan aardappels, terwijl hij die eerst heel lekker vond. Van groenten eet hij alleen bonen en spinazie (en dan met hele handen naar binnen proberen te schuiven, haha)



Maar hij eet zo graag fruit, dat ik hem net zo makkelijk overdag extra fruit geef ipv koek; krijgt ie zijn vitaminen ook binnen :wink:

Haha, dus overal erg normaal, moet zeggen dat het nu weer beter gaat en vaak geef ik hem zelf ook een lepel zodat ie mee kan scheppen en inderdaad zelf want ik merk dat dit een positieve invloed heeft op het eetgedrag :mrgreen: ook met brood, soepstengels, veel zelf laten eten, maar af en toe laat ie zich ook graag voeden hoor :wink:



Ik maak me er nu iig minder druk om, aangezien ik nu weet dat het er bij hoort, periodes zijn en weer over zal gaan OOIT! :wink:



En nee toetje is geen beloning meer maar onderdeel van de maaltijd dames :lol:

@Cell wrote:

We hebben er toen hulp bij gehad en hoe moeilijk de adviezen ook waren, het hielp wel want na 3 maanden at ze weer en na nog eens een maand of 2 at ze zelfs met smaak.




wat voor adviezen heb je toen gehad dan Cell? Benbenieuwd of dat etzelfde was als wat wij te horen kregen. Met Lara gaat het stapje voor stapje vooruit, dat zie ik niet meer als probleem. Maar Tessa eet op het moment alleen friet en pannekoek als warm eten. De rest gaat redelijk; nauwelijks variatie, maar wel voldoende. Ik doe het met Tessa hetzelfde als met Lara, maar als jij iets snellers weet... :lol: .
(met Lara zijn we namelijk al twee jaar bezig)