slecht eten!

Ik heb een dochter die over een maand 2jaar word.

Eten is een ramp, ik ga juist aan tafel zitten zodat ze zich echt kan concentreren op het eten.

Boterhammen en avond eten is een ramp, ze wil alleen maar lekker eten.

en anders eet ze gewoon haast niet.

Ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken, heb alles geprobeerd.

Verschillend beleg op haar boterham, maar ze eet 1 stukje en dan is het krijsen als ze nog meer moet eten. sávonds is het weer hetzelfde, ook weer 1 hapje en weer niks meer. Weet iemand een oplossing?

Oh jij hebt ook een pro. Die van mij zit nog stees in die fase. Alleen willen wat lekker is. Ik zei in een ander topic al; ik ben een ster geworden in chanteren, omkopen, tjaaakaaaa zeggen etc. Maar mijn grootste fout in het begin was de negatieve lading. Ik zet het neer en de eerste miepen ( nee dat wil ik niet, dat lust ik niet en mama,s eten is vies :evil: ) negeer ik volkomen. na 5 min begin ik met stimuleren "jij kan vast dat niet eten, het is ook voor grote mensen…stilte… meestal neemt hij dan wel een hap. En dan is het nog een kwestie van nog 6 happen en dan ben je klaar dan krijg je een ( toetje, of iets wat hij vreselijk lekker vindt).



Ik hou niet rekening met wat hij lekkerder vindt ( spaggettie, macaronie etc) maar ook gewoon stampot en hollandse pot…dat wil hij namelijk niet. En ik merk dat het zeuren nu een stuk minder wordt en het ook voor hem een gewoonte begint te worden ( afkloppen… knock knock



Sterkte… i knowwwww :evil:

hier nog 1 die niet of nauwelijks het (avond)eten op eet.



Ik heb nu zo iets van, als ze niet wil, jammer dan, ik kan het er niet in proppen.

Ze eet alleen wat zij lekker vindt en dat is niet alleen ongezond gelukkig maar alles pastagerechten ook, maarja dat eten we niet iedere dag natuurlijk.



ontbijten is net zo’n verhaal…



liefs van rose :-*



maar ik denk idd dat je er niet teveel lading op moet leggen, dan eten ze helemaal niets meer.



Samara: goeie tip trouwens over dat stimuleren, ga ik ook even proberen :wink:

Heel simpel…



Je zet het kind in zijn stoel en geeft een stukje (brood, avondeten op vork enz) als het niet wil/hoofd wegdraait, boos wordt, gilt enz. leg het stukje dan wat verder van hem/haar af zodat ze er niet bij kan en negeer het kind een paar minuten voledig. (klets in tussen met je partner, en eet zelf gewoon door) Na dat minuutje probeer je het opnieuw. Waarschijnlijk zal je kind het opnieuw niet hoeven en steeds bozer/onhandelbaarder worden. Gewoon blijven negeren, rustig blijven en doen alsof het je niet uitmaakt. ALs jullie hebben gegeten ruim je gewoon alles op en haal je je kind uit zijn/haar stoel ook al heeft het niets gegeten, je moet wel rustig blijven, en laten merken dat het gedrag je niks doet, als het je wel wat doet niet laten merken! Daarna trouwens geen toetje geven! Toetje is alleen voor kinderen die hun héle bord leeg eten en niet maar een paar hapjes!

Klinkt hard maar kinderen kunnen best een paar maaltijden overslaan.

Eet je kind wel beloon het dan met enthousiaste stem. Als het het alsnog uitspuugt gewoon negeren en doorgaan met een volgend hapje.



Kinderen weten op die leeftijd dat ze een ‘ik’ hebben en eten is de ultieme manier om hun zin door te drijven omdat ze weten dat ze de voledige macht over wel/niet eten hebben. Hoe meer jij reageert hoe meer ‘macht’ zij voelen.

En waarom zou je als kind minder lekkere dingen eten als je met een hele boel drama alsnog het lekkere of toetje krijgt?



Ik kreeg deze tip van een pedagoge die mijn dochter begeleide bij haar ontwikkeling toen ze tussen de 1 en 2 zat en werkelijk niets wilde eten, het was altijd drama!

Deze methode is in het begin heel moeilijk omdat je door moet zetten en je kind soms zonder eten naar bed gaat. Ik vond dat heel moeilijk. Maar na een paar dagen kreeg ze in de gaten dat wij niet meer reageerde op haar gedrag (schreeuwen, boos worden, krijsen, hoofdwegdraaien, uitspugen enz) en bleef ze gewoon zitten zonder boos te worden. Daarna ging ze langzaam wel eten. Binnen 2 weken snapte ze het systeem en at gewoon alles op.

Inmiddels is ze 2,5 en ze lust werkelijk allés! Nooit geen moeite meer mee aan tafel! Heerlijk, ben nog steeds elke dag blij dat we toen hebben volgehouden!

Er zijn natuurlijk altijd dingen die kinderen écht niet lusten, maar het verschil tussen écht niet lusten of niet zo lekker leer je snel genoeg herkennen wanneer het kind gewoon gaat eten.

Hoop dat deze methode ook voor jou werkt. Volgens de pedagoge werkt het bij ieder kind.

marda ik vind de methode :thumbup: en ben blij dat het voor jullie werkte maar 1 ding ben ik het niet mee eens.



Een toetje is alleen voor kinderen die een heel bord leeg eten, op deze leeftijd is het, vind ik, moeilijk in te schatten hoeveel ze eten en bij ons verschilt dat altijd per dag.



Hier is: proeven ook pap, 1 hap is een heel klein beetje pap, half bord een beetje pap, (bijna) alles op, een gewoon schaaltje pap (vla/yoghurt oid).



natas

@ Natas, met bord leeg eten bedoel ik dat je van te voren zelf de portie op het bord bepaald, dus niet per definitie een bord dat helemaal vol ligt. De kinderen moeten vind ik wel 'voldoende’gegeten hebben en 6 hapjes zijn bij ons te weinig om daarna een toetje te krijgen, laat staan alleen proeven! Mijn mening is dat je ze dan nooit leren goed te eten en ze meer zoet binnen krijgen dan gezond. Ze eten dan alleen om de beloning en leren binnen no-time dat alleen proeven al voldoende is voor een toetje. Het toetje is bij ons ongeveer 1/5e van de maaltijd en niet de helft of meer. En bord leeg eten betekent dat ze voldoende echt gezond voedsel (vooral groenten) gegeten hebben omdat wij de hoeveelheid bepalen. Een toetje is een extra’tje , maar niet een halve maaltijd.



Mocht je deze methode goed vinden maar je gaat ze toch toetjes geven ook al eten ze niet of nauwelijks heeft de hele methode totaal geen zin meer, want dan weten ze dat ze toch nog wel wat krijgen, ook al eten ze nauwelijks, daardoor blijven ze kieskeurig in het eten. Als ze niet eten en geen toetje krijgen, krijgen ze honger, zo leren ze oorzaak (niet willen eten) en gevolg, (dus honger) juist op deze leeftijd is het goed om dat te leren. Zo zullen ze veel sneller ook alles dat ze iets minder lekker vinden zonder problemen in normale hoeveelheden leren eten. De methode wordt tegenwoordig veelvuldig toegepast, en met succes, zo heb ik begrepen… Het heeft ook een bepaalde naam al weet ik die niet uite mijn hoofd… Ik hoef gelukkig nooit meer te vechten om het eten, ook niet om het aantal hapjes, proeven, hoeveelheid en dat soort getouwtrek. Ben zo blij dat ik dit heb doorgezet!

Onze Bas is wel een goede broodeter, maar warm eten ho maar. Wij negeren het en bieden hem elke vond steeds weer aan, weigerd hij ook goed, maar dan niks na. Als wij toetje gaan eten krijgt hij 3 eetlepels magere yoghurt met vruchtjes en dat is alles en gaat hij een uur later gewoon naar bed. Heel langzaam krijgt hij nu door dat als hij wel eet, zijn buikje lekker gevuld is.



Geef niet of nauwelijks aandacht met het eten. Bied het aan en bij weigeren zo laten, maar zeker geen lekkers geven. Vaste tijden aanhouden voor wat lekkers tussendoor, maar bij slecht eten dit ook maar een kleinigheidje laten zijn. Ze zijn ontzettend slim en hebben snel genoeg door, dat als ze goed brood en warm eten ook een groter tussendoortje bij hoort. In het begin door de zure appel heen bijten, maar uiteindelijk wel resultaat.



ik heb deze tips ook van een (ex) KOK moeder die dit probleem met haar tweeling heeft gehad.

Lasse heeft de laatste tijd ook slecht gegeten maar ook geen toetjes dus en omdat wij al geen melk drinken en hij dat ook niet lust krijgt hij hoe dan ook een toetje aangeboden.



Verder Krijgt hij nu sochtends een boterham aangeboden en tussen de middag en als hij dieniet opeet maar wel om andere dingen gaat vragen zetten wij gewoon die boterham weer voor.



Moet zeggen het lijkt ook wel een fase want de laatste twee weken eet hij overdag ongeveer alles wat los en vast zit.

hier ook een slechte eter…

momenteel leeft hij op rijstewafels met smeerworst en drinken.



Als hij s’ avonds een keertje wat eet is het droge rijst of kale macaroni.



Snoep heb ik niet meer in huis en ook zijn biscuitjes maalt hij niet naar.

Fruit etc eet hij ook niet…



Hij is gisteren ook met lege maag naar bed gegaan en heeft pas om 9 uur 2 rijstwafels gegeten. En je hoort hem niet klagen :shock: :roll:

En dat het een fase is daar geloof ik niet in want dit duurt al zeker 2 jaar :?



Jan weer naar de allergoloog en dan gaan ze verder kijken.

@ Marda, Thx voor tip, vanaf morgen voeren we die uit. :pray:

Probleem dient hier zich alleen maar tijdens avondeten voor. Het gaat je aan het hart dat kind zonder eten in de maag naar bed moet, maar dat moet maar zo. (tijdelijk hopelijk)

@ Salt hoop dat jij er net zoveel aan hebt als wij hadden, als je vragen hebt dan stel je ze maar… is wel lastig hoor, zeker dat zonder eten naar bed… pff wat had ik het daar moeilijk mee! Maar het is echt waar; de aanhouder wint! Ons meisje eet echt bijna alles nu en met plezier!

Succes! :thumbup:

Ik ben niet zo van de ‘methodes’. Punt is gewoon dat als je kind slecht eet, je je daar zorgen om maakt. En dat voelen ze zooooo goed aan!!

Op het moment dat je een methode invoert, ben je toch weer heel bewust bezig met dat eten en wordt er toch weer accent op gelegd.

Want dan moet je als ouder heel krampachtig ontspannen gaan zitten zijn aan tafel…werkt echt niet bij dwarse peuters!



Volgens mij werkt het nog het beste als je het hele probleem gewoon loslaat…accepteer dat dit nu eenmaal de situatie is en hoop op betere tijden…Vitaminepil erin, en klaar!

Zorgt er in ieder geval voor dat de sfeer aan tafel weer verbeterd, en ze gaan vanzelf wel weer eten! Als je het maar iedere avond aanbiedt en er geen strijd van maakt. Het ontnemen van een toetje is ook een vorm van strijd, en weer die aandacht op dat niet eten.

Gewoon opscheppen, eet smakelijk zeggen en lekker gaan eten. Ben je klaar, oke…heeft het lekker gesmaakt?!



Onze dochter was ook zo’n meut…heeft denk ik 5 a 6 maanden geduurt, en ging ze bijna iedere avond zonder eten naar bed. Ach, overdags kreeg ze genoeg aan vitaminen binnen (ontbijt, lunch, fruit, etc).

En nu eet ze lekker, al heeft ze nog avonden dat ze na 5 hapjes klaar is. Oke, dan niet…En de volgende avond eet ze dan twee borden leeg ofzo.



Dus mijn advies is: ontspan!!!

Hier natuurlijk ook die “fases” gehad… En idd, probeer er zo relaxed mogelijk mee om te gaan… Wat ik nu doe, ik laat haar meehelpen… zelf brood smeren, in de sausjes roeren, laten zien wat ik klaar maak… Het helpt… Ze is zo trots als papa en mama zeggen dat ze lekker eten gemaakt heeft, dat ze glunderend haar eigen bordje leeg eet… Ik doe voor haar altijd wel kleine beetjes opscheppen/laten opscheppen… meestal vraagt ze nog 2x om een beetje…

Ik wil hem dolgraag laten helpen, merk dat hij het zo leuk zou vinden, maar zie banner naar leeftijd… :think: Heb hem wel al placemat gegeven om naar tafel te brengen (schattig gezicht) maar tafel is te hoog natuurlijk. En dan bestek. Bracht ie ook weer naar de eettafel. :inlove: Leeuwtje74, wanneer liet je haar roeren, smeren, etc etc?



Sinds tip van Marda zitten we veel ontspannender aan tafel en merken dat hij beseft dat er geen yoghurt na komt als hij niet wat gegeten heeft.



@ lisajoy; je bericht is ook goed, alleen ben ik zelf bang dat kind niet voldoende gaat beseffen dat toetje een extraatje is en niet onderdeel van de maaltijd. Lust je geen eten… ah ontspannen maar, yoghurt alsjeblieft?

1 jaar is idd wel wat jong om aan het aanrecht te zetten… :lol: Had er eerlijk gezegd even overheen gekeken… Zowieso vanaf dat ze met de pot mee mocht eten, hebben we haar gedeeltelijk zelf laten eten (voor zover dat ging)… Ik heb wel eens vaker gehoord dat ze wel eten als ze het zelf mogen proberen (lees: knoeien :wink: )… Er zijn kinderen die gewoon een hekel aan voeren hebben… Maar bovenal, probeer je niet al te druk te maken… Als ie groeit, vrolijk is gazo maar door… succes

nou die van mij eet al heel lang slecht… soms doet hij het op 1 of 2 plakken ontbijtkoek op een dag…



maakt hem niets uit dat hij zonder eten moet slapen dan hoor…



alle methodes :thumbdown:



dus we zetten een bord voor zijn neus… eet hij -helemaal toppie… eet hij niet- jammer dan.

geen toetje of wat dan ook komt er dan achteraan.



komt vast wel goed

met lege maag naar bed resulteert hier in een kind wat het koud heeft van de honger…en dus de hele nacht spookt …wakker is van de honger.

dus hier krijgt ie gewoon drinkpap voor het slapen gaan…desnoods 400 cc.



de rest rond tom en eten staat al meerdere malen op kok.



succes :slight_smile: