We zijn nog nooit met onze dames echt naar het buitenland geweest. T slaapt niet meer in de middag maar is rond 20:00 toch echt moe en wil dan graag slapen. Onze jongste slaapt 's middags nog altijd een paar uur.
Maar vraag me af hoe doe je dat op vakantie, hoor verhalen van fam dat ze de kindjes gewoon tot laat laten rond lopen het is vakantie etc… Maar ik vind slaap best belangrijk, en het middagslaapje van onze jongste wil ik ook niet op de vakantie overslaan, en we gaan met opa/oma en stiefbroertje. Maja hun zijn meer van als ze moe zijn vallen ze wel in slaap in de buggy of draagdoek in mijn geval, maar vind het ook sneu dat hun zich dan erorm aan ons aan moeten passen.
En zijn de kindjes dan niet vreselijk uit hun ritme eenmaal weer thuis ? Nou vind ik het heus geen ramp als ze wat later op vakantie slapen, maar zie me niet om 22:00 nog in de stad rond wandelen :shifty:
Of draaf ik nu echt door ?
Ben dus benieuwd hoe jullie dat doen op vakantie :shifty: ?
Daar ben je zelf bij toch, jullie kind jullie keuzes. Vooral doen waar je je zelf goed bij voelt.
Wij zijn de laatste keer op vakantie geweest toen C. 1,5 was, naar Maleisie. Wij zorgden dat we niet te laat gingen eten en daarna gingen we terug naar het hotel zodat ze toch nog op tijd sliep. 's Middags een slaapje in het hotel lukte niet, ze wilde dan niet slapen. Dus dan viel ze wel in slaap in de buggy als ze moe was. Een aantal keer zijn we wel 's avonds na het eten nog wat langer weggebleven, dan viel ze ook gewoon in slaap in de buggy.
Toen C. 6 maanden en 10 maanden was op vakantie was het juist makkelijker. Toen viel ze gewoon echt veel meer in slaap als ze daar behoefte aan had, terwijl ze met 1,5 echt meer die structuur nodig had.
Ik heb Victor destijds wel in de vakanties gewoon laten slapen tussen de middag.Dan zat 1 van ons met Victor bij het huisje. ( Ik en dan heerlijk rustig lezen :mrgreen: ) en de ander ging met Max lekker zwemmen ofzo. Wel kwamen ze veel later op bed 's avonds.
wij huren meestal een bungalowtent op de camping. Vorig jaar ging Jayden 's middags gewoon of naar zijn bed, of hij sliep in de buggy… 'S avonds gaat hij ook gewoon rond half 8 naar bed.
Als wij gingen camperen in Zuid Frankrijk sliepen ze altijd s middags in de buggy in de schaduw of in zo’n deryan tentje buiten.
In de tent was het veel te heet. Dat ging prima. Wij hielden dan ook even heerlijk siesta. S avonds gingen ze rond 20 uur naar bed. En zaten wij ook de avond bij de tent. Heel soms gingen we na het eten even wandelen naar de boulevard of het dorpje en dan gingen ze een keer wat later of vielen al lopende in de buggy in slaap, dan legden we zo over.
ligt er een beetje aan wat voor vakantie het is. ik probeer ook wel eigen slaapritme aan te houden, maar in oeganda bv is he echt veel te heet om je kind om 7 uur in bed te leggen. Lastige is wel dat mijn zoon daar uiteindelijk toch ook wel heel prikkelbaar van werd, van zoveel minder slapen dan gewoonlijk.
Met kampeervakanties word ik elk jaar wat losser, ook omdat ik merk dat n het nu prima kan hebben later naar bed te gaan. En niks zo lekker als s’ avonds nog rondbanjeren op de camping (met alle andere kinderen, want de eerste jaren toen ik hem wel nog bijjna op normale bedtijd naar bed deed, viel het me wel altijd op dat n zo ongeveer het enige kindje leek dat op tijd op bed lag).
Op vakantie moet (oh nee niks moet!) je dingen een beetje loslaten, je kunt zelf zien hoever je de teugels kunt laten vieren. Het levert voor die paar weken ook weer een heel vrij gevoel op. (maar dat hangt dan dus wwel van je kindje af, want als die vervolgens stik chagrijnig rond loopt omdat ze haar middagslaapje niet in haar eigen bedje heeft gedaan, dan blijft er weinig over van dat vrije gevoel natuurlijk!)
juul konden we makkelijker omgaan met wel of geen slaaptje, maar ze wil wel zelf s avonds rodn half acht naar bed.
Marijn is een jochie wat echt de slaap nodig is, anders valt hij nog een keer van driftbuien uiteen! dus… op vakantie sinds marijn er is gaan we gewoon smiddags naar het huisje. Alleen als we een dagje uitzijn proberen we het zo uit te zingen dat hij gaat slapen, of gaan we gewoon heeel vroeg heen en rond half twee terug met de auto, zodat hij dan lekker kan slapen. Ikkan je zeggen. Het is absoluut geen lol driftige marijn! :?
Je kunt toch gewoon je eigen ritme blijven aanhouden? Wij lieten onze meid gewoon 's middags slapen en 's avonds normale tijd naar bed. Een keertje opblijven kan wel, maar niet standaard elke avond tot 22 u.
De oudste kon in principe gewoon met alles mee, die was zo makkelijk, een keer slaap overslaan, maakte niks uit. 's avonds laat erin, dan 's morgens wat later eruit.
Toch hielden we er wel rekening mee. Wij zijn enorme doeners, en daardoor zelfs tijdens de vakantie nog druk. maar doordat we zijn ritme toch zoveel mogelijk aan wilden houden zaten we elke middag bij de tent, anderhalf uur, en sliep hij. soms deden we dat om de dag, dus de dag erna wel de hele dag mee op stap. En elke avond rond half 8 zaten we weer bij de tent, dan lag hij ook lekker in bed. En we kwamen er zelf helemaal van tot rust. Want op zo’n moment kun je niks anders dan lekker een boek lezen of puzzeltje maken, en dat ontspande enorm.
Dit jaar gaan we voor het eerst kamperen met de jongste erbij, en die raakt helemaal uit haar doen door te weinig slaap, dus dan proberen we zeker ook haar ritme aan te houden. Dus dat wordt vast weer een enorm ontspannen vakantie
Vorig jaar zaten we in een huisje, maar was ze amper 8 weken oud, en ging ze hele dagen mee in de draagzak, dus sliep ze gewoon daarin.
Op vakantie zou ik gewoon een beetje kijken hoe alles loopt. Toen B bijna 2 was sliep ze nog wel 's middags (thuis al niet meer, maar met het drukke campingleven dus wel 8)), maar de klok hielden we er niet bij of zo. 's Avonds trouwens ook niet. De eerste avonden gingen ze daardoor behoorlijk laat, maar na een paar dagen reguleerde zich dat vanzelf. Eenmaal thuis pikten ze zo het ritme van het dagelijks leven weer op.
Op vakantie met Casper toen hij ong 11 maanden was deden wij de middagdutjes als we op de camping bleven in de caravan. Waren we weg dan sliep hij net zo makkelijk in de wandelwagen. Avonden probeerden we wel degelijk een ritme aan te houden. De avonden waren voor ‘ons’ in de zin dat we een boek gingen lezen, een film kijken of een spelletje spelen. We zijn welgeteld 1 x in de 14 dagen vakantie later naar bed gegaan omdat we naar Budapest gingen. Daar heeft hij in de wandelwagen (buggy met standen) geslapen tussen de middag en we hebben daar gegeten en na het eten naar de auto en naar huis en hij is op de terugweg al in slaap gevallen dus is zo overgeheveld naar bed.
hier twee kindjes die alleen in bed in slaap vallen dus niet in de wandelwagen/auto en dus houden we om het gezellig te houden gewoon hun slaaptijden aan. we splitsen ons ook op als bv lune slaapt dan gaat de ander wat met ella doen, wandelen-zwemmen-speeltuintje.
Ik laat op vakantie de teugels altijd zo ver vieren als de kinderen aan kunnen. Merk ik dat ze prikkelbaar worden (en dat merken we vanaf de eerste seconde) dan gaan ze die avond gewoon vroeg naar bed.
Dit is vooral de ervaring met mijn stiefzoontje, want Noortje was vorig jaar nog geen 1 jaar en die sliep toen ook overdag nog best veel.
Maar toen L. 4 was zijn we 3 weken in Bretagne geweest waar hij meestal pas rond 22:00 uur naar bed ging. En eerlijk gezegd is hij de hele vakantie opgewerkt en gezellig geweest, terwijl hij dan niet echt ging uitslapen in de ochtend. Maar ze hebben dan ook geen school en sprotclubjes, bijles, naschoolse, creche etc. dus het vakantieleven kost de kinderen natuurlijk ook veel minder energie/je kan in de ochtend veel meer/langer tuttelen en hoeft niet te haasten. Dat scheelt enorm
Ik wissel wel een drukke dag altijd af met een rustig dagje op de camping.
Mijn ervaring is dat L. na de vakantie altijd binnen 1 weekend weer in het normale schema zat, dus geen problemen met naar school gaan.
Overigens, wij gaan ook met familie op vakantie (mijn ouders) maar we hebben een ongeschreven regel dat we in princiepe alles los van elkaar doen, tenzij we zin hebben samen te zijn. In de prakrijk is dat best veel, maar we gaan dus niet altijd samen ontbijten/lunchen/avondeten en niet alle uitstapjes doen we samen. Deze afspraak zorgt er wel voor dat we ons niet gaan irriteren aan het ritme van de ander, omdat we gewoon onze eigen gang kunnen gaan. Mischien een handige tip!
Op vakantie slaapt de jongste tussen de middag gewoon in zijn bedje maar met wandelen, winkelen of een activiteit dat je lang buiten bent , slaapt hij in zijn wandelwagen. Misschien dan wel wat korter dan normaal maar in ieder geval nog wel zijn slaapje. Ook zoregn wij ervoor dat we redelijk op tijd eten zodat ze niet te laat naar bed gaan. Soms wel wat later dan thuis maar geen uren.
Soms een dagje rust tussendoor bij het huisje en proberen wij wel het eigen ritme aan te houden zodat hij niet zo van slag is thuis. Vorig jaar was hij 5maanden toen we weg gingen en ging dit prima en met de oudste ook nooit problemen.
Als wij met meerder gaan hgebben we de afspraak dat we zelf doen wat we willen. Dus heeft iemand een geen zin om mee te gaan als gezin dan blijven die thuis of gaan wat anders doen. Verder houden we rekening met elkaar maar vooral met de kinderen.
@ariel wrote:
Ik heb Victor destijds wel in de vakanties gewoon laten slapen tussen de middag.Dan zat 1 van ons met Victor bij het huisje. ( Ik en dan heerlijk rustig lezen :mrgreen: ) en de ander ging met Max lekker zwemmen ofzo. Wel kwamen ze veel later op bed 's avonds.
Hier idem dito.
Ik of mijn man ging met de jongste terug naar het huisje voor de middag dut en de ander bleef dan met de oudste bij het zwembad.
's Avonds namen we het ook niet zo nauw met bedtijden, Als ze moe werden gingen we terug naar het huisje. Dat kon gerust 22:00 worden en de volgende dag weer een uur of 19:00.
Wb ritme nooit geen problemen mee gehad, alsof ze altijd wisten dat thuis gelijk weer de oude ritme opgepakt werd.
Wij lieten het gewoon van het humeur van de kids af hangen
afgelopen zomer wilde elin smiddags niet altijd slapen die avond lag ze dan wel vaak gewoon om 19 oo uur in bed en kai vaak iets later terwijl hij anders ook om 19 uur gaat.
Dat hield voor ons dan in voor de tent met een wijnjte en lekker boek lezen of spelletje doen.
Ik denk dat je aan de anderen moet uitleggen dat je niet elke avond je kids laat op bed wil hebben ( als dat zo is )
En wij wisselde ook wel af met overdG iets doen niet elke dag weg maar ook gewoon lekker bij de tent blijven en ze daar laten rommelen
Wij zijn net terug uit Mallorca.
Tycho slaapt al anderhalf jaar niet meer 's middags, maar in de vakantie dus weer wel. Hij werd zo moe van het spelen, zwemmen en buiten zijn, dat hij elke dag minimaal 1,5 uur sliep. Gevolg was wel dat hij 's avonds later wakker was.
We konden daar ook pas vanaf 7 uur avondeten. Soms viel hij na het eten in slaap maar vaak wou hij nog eerst met zijn vriendinnetje naar de Molly disco. Dan lag hij dus niet voor 10 uur in bed.
Gewoon kijken naar je kindjes, die geven zelf wel aan wat ze willen/ nodig hebben.
Alvast fijne vakantie
Wij schakelen acuut over op vakantie ritme. Eerste dag laat nr bed, zijn ze smorgens nog redelijk vroeg wakker en wat meer moe. Maar na paar dagen slapen ze steeds langer en binnen week slapen ze gewoon hun 11/12 uur per nacht alleen dan van 2100 of 2200 uur! Heerlijk uitslapen dus. Toen jongens anderhalf waren sliepen we net zn vieren uit tot tien uur sochtends!
Middagslaapjes idd in buggy in schaduw, anders veel te heet.