Slapen + oordopjes

Hallo allemaal,

ik heb misschien een beetje een rare vraag. Ik ben een behoorlijk moeilijke slaper, wordt wakker van het minste geluid en licht en slaap daarom al jaren met oordopjes. Ook omdat mijn partner 's nachts hele bossen om zaagt :wink: . Ik probeer nu af en toe wel zonder oordopjes te slapen maar dat lukt dus gewoon niet meer en nu maak ik me wel een beetje zorgen dat als straks de baby er is ik hem/haar niet hoor vanwege de oordopjes of de hele nacht wakker lig omdat ik niet kan slapen zonder die dingen.

Ik word wel gewoon wakker van de wekker, telefoon en andere geluiden als ik de oordopjes in heb. Zou ik de baby dan ook horen? Iemand ervaring mee toevallig?

Oei lastig. Ben je van plan om je kindje eerst bij jou in de kamer te laten slapen? Dan wordt je waarschijnlijk wel wakker, hoewel de telefoon en de wekker natuurlijk wel wat harder geluid maken :think:

Ik zou zeker de eerste weken géén oordoppen gebruiken, hoe moeilijk het ook is. Je moet vaak voeden, je moet je kind nog leren kennen en het is nog zo klein. Dat risico zou ik zeker niet lopen. Misschien overdag in overleg met je partner en de kv (in de eerste week) wat extra rust pakken terwijl zij op je kindje letten.

Als je kindje in zijn / haar eigen kamer slaapt, kun je het proberen met een babyfoon naast je. Op zich maakt de natuur je namelijk wel nóg gevoeliger voor geluid :wink: tenminste dat had ik.

En je partner? Wordt die wel makkelijk wakker?

Mijn man is een hele vaste slaper en wordt niet zo snel wakker, maar toen onze kindjes net geboren waren, stond hij bij het eerste huiltje al naast zijn bed :mrgreen:

Alsof je extra voelsprieten hebt ofzo!

Ik zou me er maar niet te druk om maken. Kinderen kunnen erg hard huilen hoor!

@Pé wrote:

Mijn man is een hele vaste slaper en wordt niet zo snel wakker, maar toen onze kindjes net geboren waren, stond hij bij het eerste huiltje al naast zijn bed :mrgreen:

Hier hetzelfde :lol: , je wordt er cht wel wakker van

@Sennapen wrote:

@Pé wrote:

Hier hetzelfde :lol: , je wordt er cht wel wakker van

Nou hier niet. Mijn man, hoort 9 van de 10 keer de kinderen niet.

Van de week kwam ik thuis na het werk en hoorde buiten de jongste al huilen. En echt huilen…de tranen rolden over zijn wangen. Maar ML sliep :?

En zo gaat dat al bijna 6 jaar :wink:

Anders een babyfoon naast je neerzetten voor de kleine en dan oordopjes in tegen het gesnurk?

Ik had beetje hetzelfde probleem, wel in iets mindere mate. Ik gebruikte niet elke dag oordoppen maar wel met regelmaat en zag daar ook tegen op als de kleine er zou zijn.

Maar eigenlijk vind je daar je weg ook wel weer in.

In het begin, de eerste weken/maanden, zul je waarschijnlijk geen oordoppen gebruiken omdat je nog moet wennen en uit ook de onzekerheid dat je je kindje niet zou horen.

Bij ons sliep de kleine vanaf de 2 maanden op zijn eigen kamertje en sliep ook al de nacht door, vanaf dat moment ben ik babyfoon gaan gebruiken.

Mocht vriendlief snurken, dan zet ik de babyfoon wat harder en doe ik oordoppen in. Hij slaapt toch wel door alles heen, ook vaak door het gehuil.

Bedankt dames! Ik denk dat mijn man ook wel wakker zal worden. Meestal kun je een bom laten afgaan en slaapt ie er doorheen maar als ik nu een slechte nacht heb is hij ook snel wakker. Zal straks vast ook wel zijn hoop ik. En aan een babyfoon had ik nog niet gedacht!

Ik maak me vast ook gewoon wat te veel zorgen :slight_smile:

Ik zou me er inderdaad niet druk om maken.

Hier precies hetzelfde. Sinds ongeveer een jaar slaap ik met oordoppen… en ik kan ook niet meer slapen zonder… dan lig ik de hele nacht wakker van mijn mans ademhaling, buitengeluiden enz enz…

Onze kleine sliep niet bij ons, maar met een babyfoon met open kanaal (dus elk zuchtje te horen door dat ding)… en dan die gewoon op zijn hardst… nou, dan hoorde ik het prima. En ook mijn man - die normaal niet zo snel wakker wordt - werd er wakker van.

Heb je wel eens de luchtvochtigheid gemeten in de slaapkamer. Sinds wij dit op pijl hebben wordt er niet meer gesnurkt :mrgreen: Echt super!

goh, aan de luchtvochtigheid heb ik nog nooit gedacht. Het raam staat bij ons eigenlijk altijd op een kier 's nachts, overdag altijd open. Wat moet je aanhouden voor een goede luchtvochtigheid?

Tussen de 50/60 % is goed. Ons huis is te goed geisoleerd en ondanks dat het raam altijd open staat was het veel te droog. Nu staan er koudwaterverdampers in de slaapkamers en vul ik dagelijks zo’n 4 ltr vocht bij. Na 2 maanden was de luchtvochtigheid goed, het slaapt zoveel lekkerder. En er wordt niet meer gesnurkt. :thumbup:

Dan ga ik dat zeker even nakijken! Geen gesnurk…dat zou fijn zijn :dance:

succes en slaap lekker

@aapie wrote:

Nou hier niet. Mijn man, hoort 9 van de 10 keer de kinderen niet.

Van de week kwam ik thuis na het werk en hoorde buiten de jongste al huilen. En echt huilen…de tranen rolden over zijn wangen. Maar ML sliep :?

En zo gaat dat al bijna 6 jaar :wink:

Anders een babyfoon naast je neerzetten voor de kleine en dan oordopjes in tegen het gesnurk?

Ik vrees dat ik hier degene ben die niet wakker word.

Soms zegt manlief s’ochtends zo lekker geslapen ja hoezo. Blijkt dat hij er wel 4 keer uit is geweest :mrgreen:

Wel lief dat hij je dan lekker laat slapen! :slight_smile: Gewoon van genieten zou ik zeggen.

En heb je al de luchtvochtigheid kunnen meten?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik na een maand of 2 mijn man van de slaapkamer verbannen heb :oops: Echt zoooo irritant, was de baby stil, viel ik zelf bijna in slaap ging meneer liggen snurken. Hij heeft dus een maand of 2 op zolder geslapen met de babyfoon naast hem en als onze kleine dan wakker werd riep ik hem door de babyfoon en kwam hij me helpen. Misschien niet zo gezellig, maar heeft er wel voor gezorgd dat we normale nachten konden maken en alleen wakker waren als de baby dat ook was. Toen onze zoon wat groter werd, op de fles over ging en nog maar 1x per nacht kwam mocht i weer bij me komen slapen :lol:

Weet niet hoe we dat nu gaan doen, want wij gaan inmiddels zelf naar zolder verhuizen en de 3 kamers op de eerste verdieping zijn met kinderen gevuld. Misschien matrasje op de babykamer aangezien de baby bij ons op de kamer staat, maar goed, daar komen we vast ook wel uit (en ik ga iig de luchtvochtigheid eens checken, vind het bij ons ook zo droog!)