Ons mannetje laat ons steeds zo schrikken. Sinds kort heeft hij ontdekt dat hij ook met zijn slaapzak kan rollen en lag dus lekker op zijn zij te slapen. Maar sinds een paar dagen rolt hij in zijn slaap naar zijn buikje maar blijft dan met zijn gezicht plat in het matrasje liggen :shock: Hij draait dus niet zijn hoofdje opzij maar gaat zo liggen slapen. Ik vind het maar eng en loop dus steeds te controleren of hij wel goed ligt, errug vermoeiend 's nachts :? Iemand nog een tip of ervaringen hiermee?
terugdraaien!!!
laag opmaken langere slaapzak aan en de onderkant onder het matrasje slaan deken er strak overheen…
oeh…bah lijkt mij ook 3x niks als mijn kleine zo ging liggen brrrrrrrr
Ja eng Suus… dat zou ik ook vinden, maar ik heb geen tips…
Als je hem terug draait blijft hij dan niet de rest van de nacht op zijn rug liggen?
Dit deed Esmee ook lange tijd. Het was een kwestie van vaak kijken en terugdraaien, heel consequent.
Op een gegeven moment gaan ze het hoofdje vanzelf opzij draaien als ze op hun buikje liggen. Maar ik zou echt voorzichtig zijn hoor, brrr.
Er schijnen ook matrassen te zijn die zo zijn gemaakt dat de koolstofdioxide zich niet kan ophopen. Ik weet alleen niet wat de naam is en het zal wel een dure aankoop zijn. Toch kan het je een geruster gevoel geven. Ik zou in eerste instantie proberen hem in te stoppen als Renzosmam beschrijft. Helaas zijn sommige kindjes al zo sterk, en vastbesloten, dat ze alsnog terugdraaien.
Lastig, gelukkig blijft Mees nog even liggen zoals ik hem voor het laatst heb achtergelaten.
Wij hebben voor onze dochter destijds een aerosleep opleg matras aangeschaft toen ze dit ging doen. ( ff googlen)
niet goedkoop, maar het werkt prima en helpt goed voor de nachtrust van de ouders! :mrgreen:
De aerobed doet ook wonderen voor dit soort problemen…Check anders de prenatal ff!1 Ze zijn niet duur, maar zeker voor dit soort dingen erg geschikt!!
Viènne doet het ook.
Dan stop ik haar helemala bij het voeteneind in met de slaapzak, dekentje er strak overheen, maar ze draait gewoon met slaapzak en al.
En terugdraaien? dan slaapt ze helaas niet meer verder.
er zijn idd speciale matrasjes of hoesjes voor de matras voor.
bij ons op het kdv hebben we die ook want ook daar zijn veel kinderen die op hun buik slapen.
idd ff zoeken op internet of je ze ergens kunt kopen
Het instoppen van de slaapzak werkt in ieder geval niet hij draait met dat ding vast gewoon nog op zijn buik, dus daar ben ik maar mee gestopt. We kijken het nog even aan en anders moeten we maar eens op zoek naar zo’n oplegmatrasje… Bedankt voor alle tips!
Sam ligt ook altijd op zijn buik te slapen. Leg hem er altijd in op zijn rug, maar dan slaapt hij niet. Hij draait gelukkig wel zijn hoofd opzij (een enkele keer ligt hij met zn gezichtje in het matras, maar hij draait zelf bij elke keer zodat hij wel lucht krijgt)
Ik maak me er eigenlijk niet zo druk om :oops: Bij Sam weet ik dat hij wel zo sterk is dat hij zich wegdraait.
Bas slaapt ook op een aerosleep en ben nu erg blij dat ik hem heb, want sinds 3 dagen draait meneer ook met slaapzak en al om. Ik stop de slaapzak in het voeteneind, laken/deken er strak over en dan gaat meneer net zolang wurmen totdat hij vrij is en dan draait hij zich schijnbaar om. Tot nu heb ik hem alleen met zijn hoofd opzij gevonden en dus niet met zijn gezicht in het matras, maar toch kan ik je schrik wel begrijpen.
@Claudie23 wrote:
De aerobed doet ook wonderen voor dit soort problemen…Check anders de prenatal ff!1 Ze zijn niet duur, maar zeker voor dit soort dingen erg geschikt!!
haha, ik moest ff 2x lezen, het aerobed is zo’n opblaasbaarbed, ik dacht dat doe je toch niet.
Maar jij bedoeld de aerosleep en die is echt ideaal voor dit soort problemen, bij mijn slapen de jongens ook beide op een aerosleep

Myrthe deed dit ook. Ik schrok hier heel erg van en heb gezocht naar informatie. Ik heb toen uiteindelijk contact gehad met iemand die onderzoek deed naar babies en slapen met neus in het matras. Uit observaties is gebleken dat veel babies dit regelmatig doen. Ze draaien binnen enkele minuten dan hun hoofdje weer opzij.
Over de aerosleep zijn de deskundige het niet eens. De een zegt dat je inderdaad beter kan ademen, de ander dat het alleen de schijn geeft dat je kunt ademen (waardoor je je hoofd niet opzij draait) terwijl je steeds zuurstofarmere lucht inademt en dus langzaam steeds dieper gaat slapen en uiteindelijk stikt. Wij hebben er toen voor gekozen om er vanuit te gaan dat de natuur het waarschijnlijk beter geregeld heeft na eeuwen van evolutie dan zo’n matrasje waarvan niemand zeker weet of het helpt of dat het het risico enkel vergroot.
Uiteindelijk is het hier allemaal goed gegaan en heb ik er op een gegeven moment voor gekozen om ook niet meer steeds te kijken. Je kunt het gewoon niet constant in de gaten houden en ik werd er alleen maar gestrest van. Doordat ik minder ging kijken, werd ik er minder mee geconfronteerd en eigenlijk hield Myrthe er op dat moment ook ongeveer mee op.
@Annaatje wrote:
Ik maak me er eigenlijk niet zo druk om :oops: Bij Sam weet ik dat hij wel zo sterk is dat hij zich wegdraait.
Ik heb me daar dus ook nooit druk om gemaakt… :oops: … :mrgreen:
Je kunt er nu wel vanuit gaan dat ze zelf hun hoofdje opzij draaien zodra ze minder zuurstof dreigen te krijgen. Die lichaampjes regelen dat zo mooi vanzelf, heerlijk…

ik heb hier ook twee buikslapers.
als je ze op de rug legd dan zijn ze gelijk wakker.
met ilse was ik ook altijd bezig met het terug draaien, tot dat ik er meer vertrouwen in kreeg. met ilona gaat het veel gemakkelijker. ze slaapt sinds dat ze 4 wken is al op de buik, het gaat heel erg goed. wel even kijken dat ze nog goed ligt. en tot nu toe heb ik haar niet goed hoeven leggen, ze ligt altijd met haar hoofdje op zij. ze was al vanaf de geboorte erg sterk met haar nek.
groetjes henny