Slapen is nodig, maar teveel afleidingen

Onze dochter slaapt al een tijdje in haar grote bed. We hebben een slaapbank met stalen frame voor haar gekocht welke we ook nog om kunnen draaien waardoor ze haar bed niet uit kan.

Ze heeft haar slaapje tussen de middag nog hard nodig, want wanneer ze niet slaapt, wordt ze tegen 1600 uur strontvervelend omdat ze zo moe is. Nu vonden we het tijd worden om haar bed zo neer te zetten dat ze er gewoon zelf uit kan (in het kader van ‘je bent een grote meid’). Maar… haar slaapkamer biedt zoveel afleiding dat ze gewoon niet slaapt. Er staat geen speelgoed, op een paar boekjes na en verder houdt ze zichzelf wel bezig. Ik word er gek van.

Moeten we nu echt haar bed weer andersom zetten? Wat vinden jullie?

N. slaapt ook al een tijd niet meer hoor 's middags. Dit is gewoon een moeilijke periode, ze hebben het nog wel nodig maar het lukt niet meer.

Iedere dag idd een moeilijk moment, wisselt, de ene keer al rond 12.00, de andere keer rond 16.00 en dan weer rond etenstijd. Als we op pad gaan is het makkelijk want dan valt hij wel even in slaap in de auto.

Verder heb ik het eigenlijk geaccepteerd dat dit gewoon even moeilijk is en dat het weer over gaat, het gaat steeds beter hier, en dit is toch niet een eenvoudige leeftijd vind ik dus moeilijke momenten hebben we toch wel. Nu heb ik een excuus als hij lastig doet, of het mij lastig maakt, ik roep gewoon… ach hij moet eigenlijk nog slapen… moeilijk momentje :mrgreen:

natas

Tja dat is de bekende periode tussen 3 en 4 jaar…de even-doorbijten-fase noemen ze dat geloof ik.

1 tip is er niet…als ze niet wil slapen, dan maar even alleen in haar kamertje spelen…als ze maar even rust inbouwt…even stilte en jezelf vermaken…boekje “lezen” op bed bijvoorbeeld. Slapen in ieder geval niet meer verplichten als het echt niet lukt…

Wat ook wel eens helpt is een paar dagen in de week wel wakker houden (1 of 2 keer per week).

Hier gebeurde vrijwel hetzelfde rond die leeftijd en bij veel moeders om me heen precies hetzelfde verhaal…

Wij proberen iets vaker in de week iets vroeger te gaan eten,zodat de kids ook iets vroeger naar bed kunnen.

Bedtijd voorheen was tussen 20.00 en 20.30,maar sinds enkele maanden vallen ze beide nog voor 19.00 uur om…dus tussen 18.30 en 19.00 uur gaan ze nu beide naar bed…(jongste doet ook goed in dit ritme,maar die slaapt wel nog overdag).

Op de dagen dat ze overdag een keertje wakker blijven zal het best eens zwaar zijn,maar uiteindelijk komen ze daar ook uit. Beperk dan wel de activiteiten een keertje…

Op zich raden ze het af,maar ik heb zelf bij Jo in die periode juist gekozen voor een momentje rustig op de bank met een film (en valt hij in slaap,dan valt hij in slaap…ook prima). Met een tukkie op de bank van 45 minuten kon hij er weer even tegenaan dan. Elke dag overdag slapen was echt geen optie meer…dan lag hij 's avonds uren wakker in zn bed…

Uiteindelijk is het allemaal vanzelf overgegaan…

Veel succes!

zoals je het beschrijft zal ik zeggen dat ze er wel klaar voor is om niet meer te slapen…

bij ons meissie was het ook dat ze niet ging slapen maar spelen of iets dergelijks.

ik ben haar toen steeds iets later naar bed gaan brengen tussen de middag.

en op het laatste ging ze van 14 tot 15 uur naar bed en sliep ze eventjes.

tot ze helemaal niet meer wou, en ging ze max om 19.15 naar bed maar ze had geen last meer van moe zijn later in de middag…

ja nu dan maar ja ze is nu ook ziek :wink:

hoop dat je het snapt anders pb me maar :angel:

Hier al een meisje van nog geen 2 jaar dat al niet meer wil slapen s’middags…ja of heel laat…met als gevolg dat ik tot 21:30/22:00 met haar opzit.

Ze houdt het wonderwel goed vol en ligt sávonds nu tussen 18:15 en 19:00 in bed.

Ik kan me bij mijn zoon nog herinneren dat hij nog zeker sliep tot zijn 3e jaar en dan echt 3 uur lang.Toen hij overging naar geen slaap was hij eind van de middag ook erg verelend…maar daar moet je echt doorheen en gaat vanzelf over.

sneeuwitje

J.ens slaapt ook al een aantal maanden niet meer s’middags.

hij wil nog wel eens luilakken op de bank.

dus doe dan na het eten even een dvdtje of nickelodeon aan.

soms even luilakken en soms valt hij binnen een kwartiertje in slaap. dan was hij dat die dag dus even nodig.

succes ermee

Dave slaapt ook al een hele tijd neit meer…

ze moeten even wennen aan het feit dat ze niet meer slapen … daardoor zijn ze aan het eind van de dag moeiig… maar als je dan een stuk fruit gaat eten ofzo dan krijgen ze net weer energie genoeg om het te redden tot een uurtje of 7…

en na een tijdje hebben ze dat extraatje niet meer nodig.

tís idd even doorbijten

( wil ze ook niet even met jou op bed liggen… deed ik met Dave nog wel eens toen ik nog zwanger was :shifty: af en toe viel hij dan toch even een uurtje in slaap)