Dit is m’n 2e zwangerschap en ik merk dat ik veel meer kwaaltjes heb dan de 1e keer. Maar wat ik heel irritant vind: ik ben zo benauwd wanneer ik ga slapen. Wanneer ik op m’n rug lig, half op m’n linker- of rechterschouder dan heb ik het gevoel alsof m’n adem afgesneden wordt. Alsof er een zware baksteen op m’n luchtpijp ligt. Daardoor moet ik dus iets verder doordraaien op m’n zij en dan is het weg. Maar het probleem is dan weer dat m’n gewrichten pijn gaan doen en dat beeb het niet echt een fijne positie vindt (schoppen etc).
Dus… kennen jullie deze klacht en wat kan ik eraan doen?
hoi…
Ik herken dat wel ja…
bij mij is er weinig aan te doen dus ik moet er maar aan geloven…
wel erg vervelend… bah…
ben ook zwanger van mn tweede… heb het bij mn eerste dochter ook wel gehad hoor…
je doet er weinig aan denk ik… even volhouden nog…
Als je op rug ligt wordt door het gewicht van je kindje de grote lichaamsslagader dicht gedrukt daardoor kun je duizelig en kortademig worden.
Voor een goede nachtrust en goede doorstroming van bloed naar de placenta wordt aangeraden op de linkerzij te slapen en te voorkomen dat je op je rug gaat liggen.
@Rivella wrote:
Voor een goede nachtrust en goede doorstroming van bloed naar de placenta wordt aangeraden op de linkerzij te slapen en te voorkomen dat je op je rug gaat liggen.
Maar als je daar pijn van krijgt, is dat alles behalve lekker en wordt je nachtrust er echt niet beter door.
Emely, misschien kun je je hoofdeinde iets ophogen? En/of met een voedingskussen of een ander kussen onder je buik slapen?
Ik slaap al sinds het begin van mijn zwangerschap door allerlei redenen (hormonen, naar het toilet moeten, pijnklachten, …) max. een uur achter elkaar en vanwege de pijn wissel ik het op mijn linker- en rechterzij slapen af. Dus uurtje rechterzij, uurtje linkerzij, enz. Bij mij vind de baby het ook niet zo fijn als ik op m’n linkerzij lig, maar als er iets onder m’n buik ligt, vindt ze het minder erg. Op m’n rechterzij heb ik over het algemeen helemaal nergens last van. Op m’n rug liggen is het ergst, voor zowel mijzelf als haar, dat doe ik dus ook niet.
De benauwdheid is bij mij nu minder dan halverwege de zwangerschap (voordeel van als de baby indaalt ;)), halverwege gebruikte ik mijn astmamedicatie meer.
Als je echt te veel last hebt van de benauwdheid, zou ik bij de huisarts of de vk/gyn om advies vragen. Misschien hebben zij nog nuttige tips.
idd moet het wel te doen zijn om op je linkerzij te kunnen liggen…
ik deed dat ook niet toen ik zwanger was van mn oudste dochter hoor en ze is gezond ter wereld gekomen… :lol:
Mijn dochter ligt altijd rechts in mijn buik, onderin… als ik dan links ga liggen wordt het daar heel hard en echt een zwaar gevoel… niet prettig dus… pff…
heb ookal vanalles geprobeerd… wat trouwens wel fijn is, is een kussen onder je buik te leggen als je op je zij ligt…! was ik vergeten te zeggen… :o …
verder kan ik maar eventjes op mijn rug liggen dus ik wissel steeds af van zij rug zij… en dan tussendoor nog 5x naar het toilet… :?
ik zie dat ik ongeveer net zo ver ben in de zwangerschap als de TS… nog 16 weekjes meid…