Ik weet niet of mijn topic juist gaat staan… :oops:
Ok; dus ik heb al een paar maanden dat ik slecht slaap. De situatie met mijn ouders (contactbreuk) en mijn bloedarmoede zullen er geen goed aan hebben gedaan.
Nu ben ik twee weken geleden mijn werk kwijtgespeeld. Ik had dit niet zien aankomen, een dag later zou mijn vaste contract zijn ingegaan… Sinds toen doe ik geen oog meer toe.
Twee weken lijkt kort maar als je twee weken maar één goede nacht hebt gehad en de rest gewoon klaarwakker in je bed ligt terwijl je in feite doodop bent duurt het lang.
Het lijkt erop alsof ik mijn hoofd niet meer kan leegmaken. Ik heb duizenden gedachten in mijn hoofd en het is echt één mallemolen; daardoor dat ik ook niet slaap geraak. Vannacht ook weer zo gevaren: eerst dat urenlange gewoel (vind gewoon mijn draai niet), dan krijg ik de neiging om me overal te gaan krabben omdat ik jeuk krijg (?),… Val ik na een aantal uren toch in slaap heb ik last van de meest stomme dromen waardoor ik weer wakker ben. Alles maakt mij ook wakker: Koen die zich draait, een voorbijrijdende auto, Noortje die even kreunt,…
Overdag haal ik die slaap niet in dus jullie kunnen je voorstellen dat ik echt MOE ben maar slapen lukt niet en ik word er een beetje moedeloos van.
Iemand tips? Help!? :mrgreen:
allereerst :hug: . Het is zo lastig om zo moe te zijn maar niet in slaap te kunnen vallen.
Herken het echt heel goed. En het is zo vermoeiend. Je lichaam raakt op een gegeven moment gewoon op.
Ik heb eerst een tijd lang van alles geprobeerd om zelf beter in slaap te kunnen komen. Bad met kamille, thee met kamille, warme melk, geen tv (spannende series/film) voor het slapen gaan, een makkelijk wegleesboek voor het slapen. Maar het heeft voor mij niets geholpen.
Ben toen met homeopatische middeltjes aan de slag gegaan, maar ook dat hielp niet.
Uiteindelijk ben ik eens met mijn huisarts en neuroloog (waar ik sowieso al liep) gaan praten en heb ik themazapam gekregen. En dat helpt bij mij wel. Kan dan beter in slaap komen en slaap veel dieper dus wordt utigeruster wakker. Gebruik dat wanneer nodig maar één keer per week om echt op te laden omdat ik bang ben dat ik er anders steeds meer aan wen.
Ik lees dat je best veel aan je hoofd hebt. Ik bedoel er niks verkeerds mee, maar heb je al eens aan een psycholoog gedacht? Iemand van buitenaf met wie je je verhaal kunt delen. Misschien dat dat helpt om alles wat rustiger in je hoofd te krijgen waardoor je beter in slaap kunt komen?
Heel veel sterkte ermee, want het is echt geen pretje.
Eigenlijk wat Kimmygirl zegt is ook mijn tip.
Ook ik heb veel aan mijn hoofd gehad en ben sowieso een slechte slaper. Slaap met oordoppen in, omdat ik anders nog van het ademen van de kat wakker word.
Maar praten! Dat is echt belangrijk, maatschappelijk werk of een psycholoog kunnen je echt enorm goed helpen en raad ik dan ook echt aan. Voor de psycholoog gewoon naar je huisarts gaan, die kan je door verwijzen.
Ook een inslaper, oid, kan er goed werken. Ik heb ze voor de zwangerschap ook gebruikt, maar ook maar eens in de week als ik echt amper geslapen had. Die dingen zijn nu eenmaal verslavend. Maar gewoon om even op te laden en even weer verder te kunnen.
Heel veel sterkte!
Ik ga jullie raad opvolgen en ermee naar de dokter gaan vanavond want ik ben echt kapot gewoonweg.
Donderdag en vrijdag heb ik twee sollicitaties met proef in twee verschillende winkels dus ik zou willen dat ik er tegen dan wat fatsoenlijker uit ga zien dan nu het geval is.
Ik ben wat ie te zeggen heeft!
:shifty:
sterkte :-* Heb heel wat jaren geleden een periode gehad dat ik last had van slapeloosheid. Vreselijk, vooral als je op het punt komt dat je van te voren al er tegenop ziet omdat je er van overtuigd bent dat het die nacht vast weer niet gaat lukken. En ja, dan lukt het natuurlijk sowieso niet…
ik heb niet echt tips voor je ik stak in die tijd nog wel eens een jointje op voor het slapen gaan, dat hielp wel, maar ik had toen nog geen kinderen, dus dat is toch een behoorlijk andere situatie
hoop dat je je hoofd beetje leeg kunt maken!
Ik vind dat er een aantal dames al snel met slaapmiddelen als tip op de proppen komen…daar schrik ik een beetje van. Slaapmiddelen zijn allemaal verslavend, ik kies daar dus niet voor (en ben al een jaar of twintig een slechte slaper). Als korte overbrugging kan een slaapmiddel misschien helpen, maar ik zou er ontzettend mee uitkijken.
Ben je inderdaad naar de ha geweest? Wat zei hij/zij?
De tip om te gaan praten met een professional over datgene wat er allemaal in je hoofd speelt, die zou ik veel eerder gebruiken. Probeer ook overdag je rust te pakken, hiermee bedoel ik niet persé te gaan slapen of rusten, maar probeer te ontspannen. Als ik dagen heel idioot aan het rennen ben geweest, blijf ik ook in bed maar doorrennen (maar dan in mijn hoofd).
Ik heb een tijdje melatonine gebruikt, dit is een lichaamseigen stof die in NL vrij verkrijgbaar is, maar ik weet niet of dit ook in Belgie zo is. Voor mij werkte dit een poosje prima, ik ben er nu weer mee gestopt omdat m’n slapeloosheid nu weer te handelen is.
Kun je misschien zorgen voor een rustig slaapplekje alleen, wat verder weg van alles en iedereen? 't Is natuurlijk niet erg gezellig, maar als je al wakker wordt van je man die zich omdraait, dan is het fijn als je even een paar nachten in een rustige kamer kunt slapen. Ik heb een snurker als man (ook heel fijn :roll: ) en als ik ontzettend moe ben, slapen we weleens 1 of 2 nachtjes apart. Niet leuk, maar wel nodig.
Wat voor mij het meeste hielp, was ophouden me er druk over te maken. Ik moest gewoon accepteren dat ik een slechte slaper ben. Vanaf dat moment ging het een stuk beter. Veel makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het, maar ertegen vechten is óók vermoeiend.
Ik maak het 's nachts vaak een soort van gezellig, als ik dan toch wakker ben, dan kan ik er beter maar iets van maken. Koppie thee erbij, goed boek lezen. En hèt ultieme slaapmiddel voor mij: zachtjes de TV aan. Ik zie geen hout zonder lenzen, maar ik ga wat liggen luisteren en uiteindelijk val ik vaak wel in slaap. TV op sleeptimer en ik heb dan uiteindelijk ook echt rust.
't Schijnt dat een afbouw van de dag, die je iedere avond op dezelfde manier toepast, ook helpt. Dus een uurtje voor je gaat slapen, alleen nog maar rustige dingen ondernemen. Zelfs TV kijken schijnt niet handig te zijn in dit uurtje, wel een ontspannend boek lezen of bijv. een bad of douche nemen. Iedere avond hetzelfde ritueel. Deze is niet uit mijn eigen ervaring, ik ben er niet gedisciplineerd genoeg voor.
Heel veel sterkte! :-*
Ik ben gisteren naar de huisarts gegaan omdat ik er echt waar compleet en compleet door zit (niet alleen van dat slaapgebrek maar het zal er geen goed aan doen). Zijn idee was dat ik echt teveel aan mijn hoofd heb en teveel heb moeten verwerken op te korte tijd (miskraam, contactbreuk ouders, plotseling ontslag op mijn werk terwijl ik daar soms weken klopte van 50 uren). Ook mijn buik doet de laatste tijd weer erg veel pijn (had verleden jaar een maagzweer die was uitgegroeid tot een beginnend abces dus moet enorm opletten wat ik doe) en hij voelde gewoon de stress tot in mijn buik zitten.
Ik heb een inslaper gekregen maar ben die nog niet gaan uithalen, wel moet ik de medicatie voor mijn buik uithalen want constant die pijn hebben is niet zo leuk. Ben niet zo gek op al die medicijnen en zeker geen slaapmiddelen (daar ben ik wat bang voor. :oops: ) Afgelopen nacht heb ik iets beter geslapen. Ben rond half elf naar boven gegaan en ingeslapen rond een uur of twaalf, terug wakker geworden rond vier uur en terug in slaap gevallen van zes tot half acht dus dat was toch iets beter. Wel nog steeds gekke dromen, weet nu niet met wat dat te maken kan hebben. :think:
Ik ga nu zien hoe het vordert, moest het volgende week niet beteren met slapen zal ik toch eens dat middeltje nemen. Tegen dan weet ik ook hoe het heet want ik kan het weer niet ontcijferen wat er op het papiertje staat. :mrgreen:
Ik heb je een pbtje gestuurd.
@ Chrissy, ik bedoelde ook echt slaapmiddelen permanent nemen! Maar ook ik heb voor 10 keer een inslaper gehad, dit is een jaar geleden geweest, hiervan moet ik er nu 3 terug brengen naar de apotheek, want sinds augustus heb ik alle medicatie verzameld om terug te brengen ivm de zwangerschap.
Slaappillen zijn enorm verslavend en slecht voor je, maar geen slaap is ook dodelijk, artsen zijn heel terughoudend met het voorschrijven van slaapmedicatie, althans, mijn HA wel.
@ Femmieke, ik hoop dat het beter met je gaat… Ga je nog iemand voor “praathulp” zoeken? Want echt waar, je hoeft niet gek te zijn om met een psych ofzo te praten… Sterkte!
Als je je een periode slecht voelt en daardoor slecht slaapt, vind ik het niet raar m even tijdelijk slaapmedicatie te nemen hoor! Soms kom je daardoor juist weer in een ritme, en kun je het zelf weer oppakken. Soms kun je inderdaad gewoon te moe zijn om in slaap te vallen, en dat moet je ook doorbreken. Maar inderdaad, niet te hoge dosering en niet te lang.
Ik ben zelf een chronisch slechte slaper, en ben uiteindelijk terechtgekomen bij het slaapcentrum in Nieuwegein en Ede. Uiteindelijk bleek ik een Melatonine-afwijking te hebben (heeft weer te maken met ADHD), en kom nu redelijk ver met de Melatonine (wel 10 mg tabletten, die je in de winkel koopt zijn 0,1 mg). Op zich ken ik genoeg mensen die wel eens Melatonine gebruiken bij periodes van slecht slapen, maar uiteindelijk levert het je niet veel op. Je hebt immers geen afwijking, tekort of jetlag. Je zou aan je huisarts kunnen vragen 2 mg tabletten voor ‘zo nodig’ uit te schrijven, dat is een stuk ‘gezonder’ dan gewone slaappillen.
Heb je al iets natuurlijks/homeopatisch geprobeerd? Op zich wil valeriaan vaak ook wel iets doen. Speciale kruidenthee?
Bij mij werkte nog wel eens een heet bad (met lavendel) en saaie puzzeltjes op bed (sudoku’s en zweedse kruiswordpuzzels). Ik deed de puzzels liggend p mijn zij, en viel dan toch geregeld weg. Verder oordopjes, want als je je zo voelt, ben je door het minste al afgeleid.
Wierook/ kaarsje met ontspannend geurtje naast je bed? Probeer je slaapkamer als een ontspannende plek te blijven zien, anders ben je nog verder van huis.
Maar goed, uiteindelijk ligt de oplossing bij jou waarschijnlijk in het verwerken en/of uitspreken (praten) van wat er allemaal vast zit. Ik hop dat je iemand kunt vinden die ju kan helpen hiermee.
Sterkte! :hug:
Ze hoeft niet meteen naar de slaapmiddelen te vragen.
Mijn dochter kampte met deze problemen (13 jaar oud) en die neemt zo nu en dan een Valdispert Good Night Slaapopwekkend…
Gewoon te verkrijgen bij de drogisterijen e.d.
Ik heb af en toe ook dat ik klaarwakker ben en totaal niet in slaap kan komen.
Dan neem ik 2 á 3 pilletjes Nachtrust van A. Vogel.
Misschien is het een mogelijk om met een psycholoog te praten over je problemen met je ouders enz.
Maar omdat dat niet meteen helpt kan je misschien de pilletjes voor een tijdje nemen.
Sterkte :hug: