slakvriendelijke slakkenexecutie?

help, slakken vreten mijn hele tuin op. Lara’s zelfgezaaide zonnebloempjes, weg! Eigengekweekte tomatenplantjes, geen spoor meer van de vinden. Hosta’s, gatenkaas.



Slakkenkorrels helpen niet, en iedere avond moet ik slalommen om die krengen heen. In die paar meter naar het tuinhek zitten er zeker tien.



Ik wil ze dus echt weg hebben…



Hoe doe ik dat? Zou erop is enorm effectief natuurlijk, maar ook wel erg slecht voor mijn karma :frowning: .

Weet iemand niet een slakvriendelijke manier om die rotdingen uit te roeien of voorgoed over de schutting te jagen?

Ik gooi ze altijd naar de buren maar zoiets bedoel je zeker niet??? :mrgreen:



Kuiltje graven, schaaltje of potje erin (zodat ze t niet zien haha) Bier erin gieten en ze kruipen erin en sterven een dronken verdronken dood…je kunt je afvragen of dat dan wel diervriendelijk is, maar het werkte hier wel :oops:

Wat voor slakkenkorrels gebruik je? Hier goede ervaringen met Escar-go (van Eco-style). Deze slakkenkorrels zijn niet giftig voor je kinderen en de slakken stoppen erdoor met eten omdat ze geen honger meer hebben. Het lijkt een beetje op groene hagelslag.

BIER!! gewoon je (over datum) bier gebruiken.



Idd potje in de grond graven met randje er net boven, bier erin en ze gaan allemaal uit zwemmen. Hey; JIJ maakt ze niet dood, dat doen ze zelf!



Ik heb gehoord dat kattengrit om de planten heen strooien ook helpt, maar ik heb dat zelf nooit uitgetest. Ik blijf bij m’n bier! :stuck_out_tongue:

Kan je ondertussen uit ervaring vertellen dat kattegrit en koffiedrap niet werken…hosta’s wa zijn dat? In mijn tuin zijn ze op voordat ze tot bloeien komen :frowning:

Verder vinden ze alles lekker wat vers groen is, alles met bloembollen is hier geen lang leven beschoren want dat vinden ze lekkerder.

Ik neig er nu heel erg naar om volgend jaar onze tuin dusdanig om te gooien dat ik onder alle planten cacaodoppen te doen. Dat schijnt ook nog wel te helpen geloof ik?

Ben bang dat wanneer ik iets met bier hier zou doen alle slakken uit de ‘hood’ hier denken dat er hier een feestje is en ze en masse hier komen :angel:

En je moet al in het voorjaar beginnen met bestrijden, want anders hebben de slakken al lang kindjes gemaakt :angel:

Hier ook een grote escar-go fan :thumbup:

Escar-go helpt hier super!!1

Ander spul werkt hier niet.

Ik strooi het 2x per jaar en we hebben nog nauwelijks slakken. En iedere slak die ik vind gaat in de groene bak. Soms speelt Lucas er eerst nog even mee (2 slakken laten lopen over een natte tafel is erg leuk. wie is het eerst aan de overkant!!). Maar daarna gaat hij in de bak.

Wij gebruiken ook Escar-go (groen-blauwe hagelslagjes). Helpt altijd wel goed, maar na verloop zijn je korrels helemaal verregend, dus dan moet je even opnieuw strooien. Het is niet gevaarlijk voor kinderen, vogels, egels of katten. Ik strooi het hier altijd overal om de planten heen en onder de Hortensia-struiken.

@Rhiannon wrote:

Kan je ondertussen uit ervaring vertellen dat kattegrit en koffiedrap niet werken…hosta’s wa zijn dat? In mijn tuin zijn ze op voordat ze tot bloeien komen :frowning:

Verder vinden ze alles lekker wat vers groen is, alles met bloembollen is hier geen lang leven beschoren want dat vinden ze lekkerder.

Ik neig er nu heel erg naar om volgend jaar onze tuin dusdanig om te gooien dat ik onder alle planten cacaodoppen te doen. Dat schijnt ook nog wel te helpen geloof ik?

Ben bang dat wanneer ik iets met bier hier zou doen alle slakken uit de ‘hood’ hier denken dat er hier een feestje is en ze en masse hier komen :angel:




Die cacaodoppen leveren weer extra veel vliegjes op. En bij een beetje veel wind waait het weg. Ook gaat het schimmelen :sick:



Wij gebruiken dit jaar ook esca-go. En de hosta’s hebben nog steeds bladeren :smiley: Ben inderdaad al begonnen in het voorjaar en nu strooi ik weer zodra ik een gat in een van de bladeren zie :angel:

Of je geeft een buurjongetje 25 cent per slak ofzo (ligt natuurlijk aan het verwachte aanal gevonden slakken) en laat hem zoeken :slight_smile: In een bakje doen en een heeeeeeeeel eind verderop weer dumpen! :mrgreen:



edit: misschien wel een leuk werkje voor lara? Of een samen-doe activiteit :slight_smile: Maak er iets leuks van, en als beloning een ijsje :slight_smile:

@#puk# wrote:

Of je geeft een buurjongetje 25 cent per slak ofzo (ligt natuurlijk aan het verwachte aanal gevonden slakken) en laat hem zoeken :slight_smile: In een bakje doen en een heeeeeeeeel eind verderop weer dumpen! :mrgreen:



edit: misschien wel een leuk werkje voor lara? Of een samen-doe activiteit :slight_smile: Maak er iets leuks van, en als beloning een ijsje :slight_smile:


Wij kregen vroeger idd een emmertje, en 5 cent per slak.

En dat emmertje zat zo vol!

Ieuw Ariel! Nou cacaodoppen vallen dus ook af…zonde als zulk duur spul door de buurt gaat waaien. :hand:



Manlief houdt van slakken, maar alleen de hele grote wijnslakken :angel: binnenkort maar eens escar-go scoren. Of anders volgend jaar want tja dit jaar is alles al aangevroten.

Wij hebben ze binnen :twisted: .

En om nou groene hagelslag op mijn keukenvloer te strooien…

Ik heb het wel geprobeert bij de tuindeur maar dat hielp niet.

En nu hebben we elke ochtend van die slakkensporen over het aanrecht, de theedoeken en het fornuis :sick: .

Of je gaat er 's nachts op staan :sick: .



Missschien moet ik ook eens bier proberen; maar dan moet ik dus schaaltjes bier op het aanrecht neerzetten :mrgreen: .

water koken met een aantal teentjes knoflook, flink aantal min laten doorkoken zodat de smaak/geur goed vrijkomt na het afkoelen over de planten sproeien en geen slak meer te bekennen :thumbup: :thumbup: :thumbup:

de knoflook moet wel geschild en wat kapot zijn of gesneden wat je maar wilt…

ikzelf doe altijd wel 6 of 8 teentjes en dan die lekkere scherpe knoflook…

Dank voor alle ideeën!!!



Escar-go heb ik hier ook en dat doet het hem niet. Of ik zou er mijn hele tuin mee moeten beleggen misschien.

Maar verder ideetjes zat hier, ik ga eens beginnen met het bier. De motoren hebben namelijk de door mij ingekochte biertjes niet opgedronken bij ons meeting, dus als ik er een nuttige bestemming voor weet, ben ik helemaa blij. Is kersenbier ook goed?