Ik vind mijn zoontje, 15 weken oud, erg onrustig slapen.
De ene nacht gaat het beter dan de andere maar de laatste paar dagen is het weer knudde.
Het begint al 's avonds:
Hij gaat er rond 20.00 uur in maar de afgelopen week is hij rond die tijd nog klaarwakker. Ik leg hem er toch in maar meestal heeft hij het voor elkaar dat hij er om 21.00 uur weer uit is. Hij is dan echt nog wakker.
Dan gaat hij er om 22.00 uur weer in en dan begint het feest. Man en ik om de beurt naar boven om zijn speen er weer in te doen.
Om een uur of 23.00 krijgt hij dan (borst-)voeding en na weer een paar keer naar boven te hollen voor zijn speen gaat hij dan toch slapen. Vervolgens voedingen om 2 uur, 4 uur en 6 uur met tussendoor nog even zijn speen terugstoppen…
Om 7 uur, half 8 staat de oudste alweer voor mijn neus.
De kleine slaapt dan meestal tot 9 uur, half 10 (maar daar heb ik dus niks aan :roll: )
Hij slaapt nog in zijn wiegje naast ons. In zijn wieg heeft hij nog zo’n 5 cm over (misschien te klein?)
Ingebakerd of niet maakt geen verschil. We hebben hem inmiddels dus al een tijdje niet meer ingebakerd.
Na de voedingen leg ik hem meteen weer terug in zijn wieg ( ook zonder boertje)
Misschien bijvoeden voordat hij gaat slapen?
Toch weer inbakeren?
In zijn eigen kamer in het ledikant laten slapen?
Liever eigenlijk nog niet maar als iemand er goede ervaringen mee heeft…
En wat te doen met het gedonder met die speen?
Hopelijk hebben jullie tips.
Het kan een fase zijn natuurlijk…maar vervelend is het wel, vooral als je er al eentje rond hebt lopen.
Het zal vast niet het volledige probleem oplossen, maar misschien wel laten boeren? Als wij Jinthe niet laten boeren wordt ze vaak ook snel weer wakker, omdat er dan toch wat dwars zit.
En misschien wel op zijn eigen kamer laten slapen? Ik werd in het begin van ieder kikje van Jinthe wakker en in het begin voedde ik haar na een aantal kikjes ook steeds, omdat ik dacht dat ze honger had, terwijl ze als ik haar liet liggen soms gewoon doorsliep. Nu reageer ik minder snel (maar ze maakt ook minder geluid) en voed ik alleen als ze echt echt wakker is (maar misschien geldt dat voor jouw zoontje ook wel).
Het kan misschien ook helpen om hem pas naar bed te doen als hij moe is? Dan ligt hij er niet iedere avond op dezelfde tijd in, maar dat hoeft op die leeftijd toch ook nog niet perse? Ik werk met slapen grotendeels hetzelfde als met voeden: op verzoek. En dat werkt hier het beste. Anders wordt ze heel onrustig, gaat ze huilen en dan duurt het veel langer voor ze gaat slapen.
Wat betreft de speen heb ik helaas geen tips, want Jinthe heeft geen speen.
Succes! En hopelijk slaap je snel weer beter.
wij hebben kyano met 4,5 maand ook op zijn eigen kamertje gelegd en hij sliep toen ook beter :thumbup:
misschien toch proberen?
ik zou proberen hem in een eigen kamertje te leggen in een ledikant… is wat ruimer ook… enne wat geven jullie nog veel nachtvoedingen ofniet? pff zo kom je niet echt aan je nachtrust toe zeg wat vervelend! wat wij doen is haar savonds na de fles van 21.00 in haar eigen bedje leggen dan slaapt ze tot 12.00 en dan krijgt ze de late fles in bed… we laten haar dus lekker liggen tenzij ze een volle pamper heeft en geven haar de fles en dan valt ze als een blok in slaap tot meestal 7 uur… heeft ook even geduurd om haar in een ritme te krijgen maar het werkt wel… ook het speentje om de 10 min in de mond doen werd ik zo flauw van… ze krijgt hem dan 3 x en daarna laten we haar even huilen en gaan even kijken zodat ze weet dat ze niet alleen is en valt dan uiteindelijk ik een diepe slaap…
denk dat je er een bepaald ritme in moet zien te krijgen en vooral die vele voedingen afbouwen in de nacht en overdag wat meer aanbieden… slaapt hij overdag veel dan? anders zou je hem overdag om de 3 uur wakker moeten maken voor een flesje en een beetje mee spelen lekker wandelen… zodat hij savonds moe is… een lekker warm bad voor het slapen gaan kan ook nog weleens helpen!
succes ermee :-*
Ik heb precies het zelfde met Steven hij is komend weekend ook 15 weken oud (jong).
Steven slaapt meestal maar 2 uurtjes dus moet ik er 's avonds vaak uit. Ik ben hem toen 's avonds flesvoeding gaan geven om te kijken hoeveel hij drinkt. De eerste dagen dronk hij dus vaak ong. 30ml en sliep dan 1 a 2 uur. Inmiddels drinkt hij vaak 90ml dan slaapt hij 2 a 3 uur. Soms als ik geluk heb drinkt hij nu 120 of 150ml dan slaapt hij 4 a 5 uur. Bij Steven lag het er echt aan hoeveel hij dronk. Als hij 's nachts komt tegenwoordig om2.30 (als hij rond 10uur een flesje heeft gehad) geef ik hem vaak borstvoeding, hij drinkt steeds langer en slaapt daardoor ook langer.
Ook slaapt Steven beter op zijn eigen slaapkamer in een slaapzak en moet het niet te koud zijn. Met dekentjes is hij eerst druk bezig om alle dekens weg te trappen.
Maar bij Steven was het probleem dus steeds iets te weinig drinken, waardoor hij weer snel honger kreeg (hij groeide wel erg goed dus het was niet te zien dat hij minder dronk)
ze krijgt hem dan 3 x en daarna laten we haar even huilen en gaan even kijken zodat ze weet dat ze niet alleen is en valt dan uiteindelijk ik een diepe slaap...
Deze tip ga ik uitproberen.
Valt je dochter dan uiteindelijk zonder speen in slaap?
En hoe lang liet je haar huilen?
Overdag slaapt hij ook niet overdreven veel. Hij pikt hier en daar een uurtje mee. Ik leg hem wel altijd in zijn wiegje.
Ik voed hem zowel overdag als 's nachts om de 3 uur. Heb al eens geprobeerd om een nachtvoeding af te bouwen maar hij schreeuwt de hele buurt bij elkaar :roll:
Een enkele keer laat hij 's nachts 4 tot 5 uur tussen een voeding. 6 uur is nog nooit gelukt.
Ik las in de Oei ik g.roei dat er ook weer een sprongetje op handen is dus dat zal ook meespelen.
Ik heb hem net om 20.45 op bed gelegd, 21.15 was hij weer aan het huilen en nu, 21.27 wéér. Ik laat hem even huilen....
Hm...21.30 en hij is uit zichzelf weer in slaap gevallen...
:pray:
Hoi Roos,
Een paar tips:
wat ik bij enkele andere reacties ook teruglees: probeer bij je zoontje de honger en slaapsignalen te onderscheiden en te (her)kennen. Je kunt voeden op verzoek (let op zijn (eerste) hongersignalen), maar hij kan d.m.v lichaamstaal ook aangeven dat hij moe en toe is aan slapen. Jouw zoontje is de “klok”, en niet de klok aan de muur (bij wijze van spreken). Stem je af op de behoeften en het ritme van je zoontje. Dit vraagt enige flexibiliteit, maar kan zijn vruchten afwerpen.
Voor meer informatie kun je ook eens op mijn website kijken: hier de link: http://www.atouchforlife.nl/asp/invado.asp?t=show&var=1010
Ik hoop dat je hier wat mee kan!
Succes!
gr, Diana
Interessante info Diana :thumbup: Bedankt.
Hij kan de signalen al erg goed laten zien dus dat is het probleem niet.
Vannacht heeft hij overigens best goed geslapen en ook nu ligt hij er al zonder morren vanaf 19.30 in.
Ik ga hem zodirect voor het eerst eens wakker maken voor een voeding. Anders komt hij waarschijnlijk rond een uur of 1 als ik net lekker slaap.