Mijn dochtertje van 15 weken oud slaapt overdag vrijwel niet.
De ochtend begint voor haar meestal om 6:00 uur. Vanaf die tijd blijft ze wakker. Ze wordt niet hangerig, gaapt niet en is eigenlijk supergezellig.
Soms heeft ze het even zwaar en leg ik haar op haar bedje. Ze valt dan na een kort protest in slaap, maar niet langer dan een half uurtje en daarna is ze weer helemaal wakker.
Dit gaat de hele dag verder zo. Van de wipstoel in de box spelen. Bij mamma op schoot een flesje en weer wakker in haar wipstoeltje enz enz… Normaliter viel ze tijdens het auto rijden in slaap door het gehobbel. En ook tijdens ritjes in de kinderwagen. Maar nu ook niet meer. Na een half uur rijden is mevrouwtje nog steeds klaarwakker en ligt rustig naar buiten te kijken.
Pas 's-avonds om 18:00 uur wordt ze slaperig en hangerig en gaat ze na een flesje haar bedje in. Deze keer valt ze na een kort protest in een lange slaap van minstens 5 uur. Meestal wordt ze zelfs pas om 00:30 uur wakker. Dan krijgt ze een flesje en valt meteen weer in een diepe slaap tot de volgende ochtend 6:00 uur.
Ik denk dat ze ongeveer aan 13/14 uur slaap per etmaal komt.
Ze groeit goed, ontwikkelt zich ook goed en is doorgaans een erg vrolijk en tevreden kindje. Maar 12 uur lang opblijven zonder slaapje is toch wel vreemd lijkt mij…
ik zou het even op het cb of bij je ha navragen. Ik vind het heeeeel erg weinig slaap voor zo’n kleintje. maar goed sommige kindjes hebben weinig slaap nodig, dus weet het niet precies.
Steven sliep ook altijd heel weinig overdag. Ik heb geleerd heel goed op de meest kleine tekenen van slaap te letten. En ik legde hem altijd standaard in bed als hij anderhalf uur wakker was, ook al gaf hij geen teken van vermoeidheid. Als hij echt niet wilde slapen dus steeds bleef huilen als ik hem neerlegde, droeg ik hem een tijdje in de draagzak, of ik ging Nijntje of Pieter Post kijken, gewoon om hem toch momenten van rust te geven.
Als hij wel ging slapen was het ook vaak maar een half uurtje soms zelfs een kwartiertje, maar toch haalde ik hem dan weer uit bed en wachtte weer anderhalf uur, tenzij hij in zijn oogjes ging wrijven, of met zijn lipje trilde.
Met 5 maanden legde ik hem op bed als hij 2 uur wakker was en dat accepteerd hij nu. Hij is met 5maanden ook eindelijk wat meer gaan slapen. Nu slaapt hij overdag soms van 10 tot 12 en van 14 tot 15.30.
De avonden zijn precies dezelfde tijden als die jij ook beschrijft van 6 tot 6 en tussendoor een flesje pap.
Mijn zoon was precies zo . Korte hazeslaapjes van 15 - 30 min. . 's Avonds om 7 uur was hij moe. 's Nachts een paar keer wakker, 's ochtends weer vroeg op. Met 8 maanden deed hij eindelijk een ochtend dutje van 1,5 - 2 uurtjes.
Nu met 1,5 jaar slaapt hij eindelijk 's nachts door, en maakt langere nachten , van 19.00 - 7.30. Maar overdag slaapt hij nu haast nooit meer. Overdag is hij altijd vrolijk geweest.
Ik vind het niet gek, of eigenlijk een beetje, maar mijn dochter is net zo. Nu slaapt ze sinds twee weken iets vaker, maar tot ruim 4 maanden twee keer per dag een keer 20 minuten en een keer een half uurtje. Ze slaapt dan de hele nacht door van ca. 23.00/23.30 tot de volgende dag 08.30 ofzo, dat doet ze wel goed. Ook van uitputting natuurlijk, maar overdag bakte ze er weinig van hoor! Volgens de HA is ze gewoon te nieuwsgierig om de tijd te verdoen met slapen :mrgreen: . Nu slaapt ze soms een keer anderhalf tot twee uur en dan nog een keer een half uurtje. Apart he?
Dan hebben wij dus lekker nieuwsgierige kindjes, die het zonde vinden om te slapen :lol: ach heerlijk toch, zolang ze maar vrolijk zijn is er denk ik weinig aan de hand.
Dat nieuwsgierige komt me bekend voor… zelfs tijdens haar flesjes draait dat koppie alle kanten op. Ze wil niks missen…
Hoi!
Ik herken je verhaal wel.
Onze zoon sliep ook zo weinig toen hij klein was. Dan las ik een baby-boek: je kindje slaapt nu gemiddeld zo’n 18u per dag (ik noem maar even een zijstraat, weet het niet meer precies)
En dan dacht ik; nou, volgens mij zijn dat de uren dat hij wakker is!!!
Maar hoe actiever hij overdag werd, hoe meer hij ook ging slapen. Inmiddels kruipt meneer vorlijk de hele kamer rond, trekt zich overal aan op en probeert te gaan staan, kletst de hele dag door en houdt graag alles in de gaten… en hij slaapt nog 2 en soms 3 x per dag!
Ik denk dat zolang je kindje vrolijk en actief is, goed eet en drinkt… niks aan de hand dan toch? Als ze echt moe worden dan geven ze het wel aan!
Groetjes, Marieke
Zolang ze overdag vrolijk zijn zou ik er geen problemen mee hebben.
Die van mij(inmiddels dik 6 maanden) wordt steeds na 2-3 uur huilerig en dan weet ik hoe laat het is.(bedjestijd)
Alhoewel hij nu ook steeds meer hazenslaapjes gaat doen.
Luuk sliep overdag ook heel weinig, alleen korte hazeslaapjes in de box of in wipstoeltje. In z’n wiegje hoefde ik al helemaal niet te proberen. Het liefst werd hij de hele dag rondgedragen zodat hij overal met z’n neus bovenop zat. 's Nachts sliep hij altijd wel goed. Toen hij met een maand of 4 veel actiever werd, ging hij ook meer slapen. Toen ben ik begonnen met hem in de wagen te leggen als hij moe werd. Later ben ik hem naar bed gaan brengen. Hij kreeg toen uit zichzelf een ritme van 2 uur wakker, 2 uur slapen.