Slaapritueel

Hoi,

hebben jullie een ritueel voor jullie kind als hij/zij naar bed gaat savonds?

Ons zoontje van 1 jaar ne 10 maand heeft wat problemen met inslapen.Tegen 7 uur gaat hij naar bed nadat we zijn tanden hebben gepoetst,hij is dan ook moe.Rustig kan ik hem de pyjama aan doen en schone luier om.In bed leggen is ook goed,deur dicht en dan na een paar minuutjes…huilen.Dit kan zeker wel een half uur duren.

Ergens mss ook logisch.Hij gaat “opeens” naar bed.

Bij mn dochter ging het op deze manier altijd goed,maar bij hem dus niet.

Hoe doen jullie het?

Ik geef beneden al van te voren aan dat ze bijna naar boven gaat. dan zeg ik altijd dat ze nog 5 minuutjes heeft. Ze heeft geen besef van tijd natuurlijk maar dan weet ze dat het er aan zit te komen. Daarna naar boven douchen/bad/wassen en tandenpoetsen. Pyama aan en dan klimt ze zelf in bed. Na nog een verhaaltje en een liedje gaat haar muziekdoosje aan en slaapt ze over het algemeen direct :wink: . We hebben ook dagen dat we een klein spookje hebben rondlopen boven :inlove: .

Ik hoop dat je hier wat mee kan?

Wij nemen Jinthe mee naar de slaapkamer. Als ze in bad of onder de douche gaat, krijgt ze onder het afdrogen een fles melk, als ze niet in bad/onder de douche gaat, krijgt ze hem meteen. Na de fles, krijgt ze haar pyjama en slaapzak aan. Dan poetsen we haar tanden (tegenwoordig zij de mijne en mijn man tegelijkertijd die van haar). Als dat klaar is, krijgt ze nog een beetje water. Daarna zingen we met z’n drieën ‘slaap kindje slaap’ en wensen we Nijntje en ‘grote beer’ weltrusten. En dan gaat ze naar bed. Soms dollen we tussendoor nog even en tegenwoordig lezen we ook nog vaak een boekje voor. Voor we de kamer uitgaan zetten we een cd met kinderliedjes aan en doen we de lamp uit.

Ze gaat niet altijd meteen slapen, maar meestal valt ze na wat spelen en/of soms een beetje jengelen in slaap. Als ze heel erg huilt krijgt ze vaak nog een fles water, dat helpt vaak ook wel.

Hopelijk vind je een manier die voor jouw zoontje goed werkt!

Riley is standaard wassen/douchen, flesje melk, tandjes poetsen en naar bedje toe.

Ik heb hulp van het CB gehad omdat Devano zoo slecht insliep.

Zij heeft mij vooral ook geadviseerd om te vertellen dat hij moet gaan slapen en dat hij niet hoeft te huilen mama komt hem morgen vroeg weer halen. Dat zeg ik als hij in bedje ligt.

Dit moment van afscheid moet je ook niet te lang rekken.

En niet meer naar hem toe gaan daarna.

van te voren zeg ik hem dat hij naar bed gaat dan gaan we tanden poetsen,slaapzak aan doen. En dan gaan we op zijn kamertje iedereen(knuffels,schilderijtjes) slaap lekker wensen.

Het ritueel hoeft niet lang te zijn.

Wat jij doet tandenpoetsen,schone luier,pyama aan is op zich al een ritueel.

Ja dat doet Arielle nu ook soms! Niet elke avond gelukkig, maar daarvoor was het gewoon nooit zo, of ze moest ziekig zijn.

Ik haal d’r gewoon uit bed, knuffel haar, maak nog een extra flesje klaar, zing een liedje. En als ze niet meer verdrietig is, vraag ik ‘Wil Arielle naar bed? Slapen?’ en dan zegt ze ja en leg ik haar neer. Kus, aai over d’r bol, muziekje aan, licht uit en wegwezen. En dan slaapt ze wel de hele nacht. Ik heb het idee dat ze zoveel in haar hoofdje aan het doen is, ze leert zo snel nieuwe woordjes en andere dingen, ik denk dat ze gewoon wat extra aanraking en knuffels nodig heeft. Overdag is ze ook knuffeliger trouwens…

Mijn man brengt onze dochter meestal naar bed, maar ritueel is bijna hetzelfde.

We zeggen idd we gaan slapen, loop je zelf naar boven of moet mama/papa je tillen. Dan loopt ze meestal zelf.

Dan zetten we haar op haar aankleedkussen en kleden haar uit/pyamatje aan. Dan poetsen we daar ook haar tandjes (hebben wasbak in de commode) en zingen daarbij een liedje en laat haar zelf ook even poetsen. Dan krijgt ze haar speentje en poppetjes (knuffeldoekjes met hoofdje) Manlief doet nu de gordijnen dicht, maar ik ga meteen op de fautuil zitten om haar boekje te lezen. Als deze af is draait ze zich om en knuffelen we nog even en zingen het liedje “kleertjes uit pyamatjes aan” en dan leg ik haar in bed (en moet ik de gordijnen dus nog even dichtdoen, mama donker maken zegt ze dan altijd ) Doe het speeldoosje aan en zeg, ik hou van jou, tot morgen, en geef een aai over haar bol. Dan zegt zij, ik ook van jou, tot morgen :inlove: en loop ik de kamer uit.

Hier is het na het naar boven gaan wassen of badderen, pyjama aan. Op schoot bij mama of papa 1 boekje lezen en tussendoor wat slokjes water drinken. Nadat het boekje uit is, haar omdraaien en vasthouden. Nog een laatste slokje. Lamp uit. Drie liedjes zingen terwijl ze lekker loom in je armen hangt (dat ben ik alvast zittend gaan doen uit voorzorg voor komende maanden).

Dan leg ik haar in bed, soms nog even kort babbelen over de dag, wat ze allemaal voor leuks gedaan heeft en hoe lief ze was en hoe grappig en hoe mama van d’r genoten heeft en hoe trots mama op d’r is en van d’r houdt. En dat ze nu lekker uit mag rusten (dat duurt hooguit 2 minuten hoor zo’n “gesprek”). Doe maar lekker draaien (buikslapers), toedekken, dagdag lekkerslapen.

Een enkele keer is het krijsen, dan direct terug, nog een slokje, nog één liedje en dan gaat het wel goed.

Bij haar broer doen we dat ook al heel de tijd zo. Ook 1 boekje lezen en 3 liedjes zingen. Hij kiest tegenwoordig zelf wat we moeten zingen :inlove:.

Het is voor hen een rustmoment, maar zeer zeker ook voor mij. Het is een vrij zeldzaam moment van de dag waarop ze helemaal stil en meegaand bij je zitten en je écht contact met ze hebt, zonder wat voor stoorzenders dan ook en zonder heen en weer springende aandacht.

Woooow wat een reacties!! Leuk en dank,hier kan ik wel wat mee!!!

Hier is het ritueel…

Douchen / in bad, pyjama aan en naar beneden. Nog even tv kijken, pufje (ivm astma), drinken en als Lars naar bed gaat benoem ik dat en mag hij de knop van de tv uitdrukken. Eenmaal boven schone luier, tandjes poetsen, slaapzak aan en zingen (ik ga slapen, ik ben moe)!