slaapritme update 11-9

Melinda heeft sinds 2 weken een heel raar slaapritme :zzz:

Misschien komt het omdat we vakantie hebben gehad ik weet het niet…



Ze gaat tegen 19.15/19.30 naar bed om vervolgens om 5.30/6 uur er weer uit te komen …

Ze is dan wakker en heeft poep of is gewoon wakker…

Of ze nu smiddags slaapt of we houden haar wakker maakt allemaal niks uit.

Wie kan mij vertellen of dit een fase is :roll: :mrgreen:

Hier is dat al bijna drie jaar het geval. Josephine is ook altijd om 6:00 wakker, soms eerder soms later. We hebben voor haar een Kidzsleep gekocht: een wekker die met een beest (koe in haar geval) aangeeft of ze ons mag roepen of niet. Als de koe slaapt moet ze blijven liggen (mag wel spelen in bed) en als de koe wakker is mag ze ons roepen. Alleen rekken het vaak maar een half uurtje omdat ze soms al om 5:45 wakker is is het niet eerlijk als ze dan tot 7:00 moet wachten, dan duurt het wel erg lang.

Wat is daar raar aan? :oops: Dat is hier heel vaak gewoon zoals het gaat…vind het dus niet vreemd. :wink: Maar kan me voorstellen dat als ze normaal later wakker was, het wel erg vroeg is. (Ik ben er min of meer aan gewend, maar vind het eigenlijk ook wel erg vroeg. ;))



Geen idee of ze al oud genoeg is voor een lampje dat aan gaat op een bepaalde tijd en dat ze er dan uit mag of zo’n speciale kinderwekker ofzo (wat Tedski dus ook al schrijft)? Eventueel van te voren wat te spelen klaar leggen, zodat ze wel wat te doen heeft?

Wilde al vragen raar ?



Hier ook dat ritme, en heel soms is het half 7 hij had een ritme te pakken dat het half 8 was maar niet meer,

Tja ik heb ook jaren niet beter geweten en wat we ook deden - wakker is wakker. Langzamerhand slaapt met name Lasse nu langer en Nena kon het altijd al iets beter.



Kind voor de teevee zetten - nickelodeon opzetten en zelf nog even omdraaien in je bed of op de bank.

Vanmorgen was het 4.15 :zzz:

Hier is dat al meer dan 3 jaar aan de gang… :? :zzz:



En eerlijk…ik ben er nog steeds niet aan gewent 8) :lol:



Ik hoop dat het voor jou een fase is, en dat je meisje snel weer lekker blijft slapen 's morgens!

Hieke heeft dat ook even gehad dat ze zo vroeg wakker was. En dan ook wakker, en niet meer willen slapen. We gingen dan naar haar toe en zeiden dat het nog nacht was (gelukkig was het in de winter, dus donker…) en dat ze moest gaan slapen. BRULLEN!! Ja de ballen he, echt niet dat ik eruit ga om 4 uur,of 5 uur. Doeiii. Na even brullen viel ze dan wel weer in slaap, tot half 7 ofzo. Soms herhaalde ik het nog een keer, net als 'savonds, maar niet dat ik naar beneden zou gaan… :naughty: :silenced:



Het heeft niet zo lang geduurd, kan het me niet exact herinneren dus dat zegt al genoeg… :slight_smile:

@San 27 wrote:

Vanmorgen was het 4.15 :zzz:




Erg he.



En wat te eten geven ? (Nena eet weleens biscuitjes en valt daarna weer in slaap) Of in jou geval misschien nog een flesje ofzo. Misschien heeft ze wel honger. Om 4.15 gaf ik nena in die tijd nog een flesje en dan draaide ze zich om en sliep verder.



En een paar keer heel laat op laten blijven en dat ze dan langer slaapt en even over de hele vroege heenkomt??

Het is idd een fase. Ze kunnen met minder slaap toe en dat wreekt zich wanneer je een vaste (redelijke) bedtijd wilt hanteren. Het wisselen van zomer wintertijd ed is hier ook ellende. Ik pas me daarin zo aan dat wanneer hij ineens op een onwaarschijnlijk vroeg tijdstip wakker wordt dat hij dan hoppa een lange avond mag wakker blijven. Die ene avond pas ik dus aan op het vroege opstaan. Ipv om half 7 wakker ineens om half 6? Dan dus een uur later naar bed minstens. De avonden daarna ga ik weer ‘spelen’ met de bedtijd. De eerste 2 avonden wordt het dus een uur later dan gebruikelijk. De 2 avonden daarna gaat hij een kwartier eerder op bed. Afhankelijk van het resultaat (blijft ie idd slapen tot de gebruikelijke tijd van half 7? Mooi doorzetten) gaat er de volgende 2 dagen weer een kwartier van de bedtijd af. Net zo lang tot hij weer rond 19.00-19.30 in zijn bed ligt. Vroeger dan die tijd heeft geen zin hier thuis. En later is vaak te laat. Zomer en wintertijd bereid ik dus vooraf al voor. Dan begin ik minimaal anderhalve week voor die tijd al met de bedtijd een kwartier verzetten zodat de schok niet ineens te groot wordt. 8) Vooral voor ons dan want kindlief kan toch nog geen klok kijken. :lol: Overigens heeft meer dan een kwartier de bedtijd verzetten ook geen effect. Dat stapje is blijkbaar net te groot voor hem en dan gaat hij zijn wakker wordt tijdstip daar weer teveel op aanpassen. :wall: Deels gelukkig maar eigenlijk want anders zou dat uur verzetten van de bedtijd ook niet helpen :lol:

Ik merk hier ook dat het heel erg uitmaakt hoe laat ze zijn gaan slapen. En een tijdlang was dat pas 20.30 maar dan wel tot zeven uur slapen. Maar als ze om 19 uur al instorten zijn ze vaak gelijk ook vroeger wakker. Uur in de avond eerder is ongeveer ook een uur in de ochend eerde en het is ook vroeg licht enzo

Hier inmiddels nog niet veel verandering in de zaak…



Ze gaat tussen 19.15 en 19.45 naar bed toe…

Wordt snachts vaak wel een keertje wakker maar gaat dan wel weer gelijk slapen als we dr terugleggen…

Ze is tegen 6 uur wakker standaard …

In het weekend als we dr dan ff terugleggen is het tot 7 uur…



Als ze nu wel slaapt of niet smiddags het maakt geen verschil

Slaapt ze nog in een ledikantje? Dat was volgens mij hier het probleem bij Marit. Die werd een paar maanden geleden ook iedere nacht wakker, tussen vier en zes uur 's ochtends zo’n beetje.



We hebben haar vanaf begin juli in een peuterbedje laten slapen en nu is ze nooit meer 's nachts wakker. Ze gaat om 19 naar bed en slaapt tot half negen, tenzij we haar eerder wakker maken.



De eerste dagen dat ze in het peuterbedje sliep kwam ze 's ochtends om zeven uur bij ons op de kamer, we hebben haar toen uitgelegd dat ze in bedje moest blijven tot papa of mama haar op komt halen.

Sindsdien gaat het :thumbup:

Marit gaat tussen de middag trouwens niet meer op bed, ik laat haar na de lunch even op de bank tv kijken, rust ze toch een beetje uit!