slaapproblemen

Als K.imberly een middagslaapje doet, wordt ze super sjaggie wakker. Of ik haar wakker maak of zelf wakker laat worden, dat maakt niet uit.

Gezien de reacties uit mn omgeving ( slaapt de jouwe nu nogsteeds :shock: ) en omdat ze toch al korter slaapt, dacht ik om het middag slaapje af te bouwen. Maar dan is ze rond etenstijd helemaal op.

Als ze langer slaapt dan anderhalf uur slaapt ze savonds niet, maar voor haar stemming maakt dat niet uit.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

En nog een vraag: de laatste weken wordt ze elke nacht wakker, meestal rond 2 uur en als ik haar dan eindelijk getroosd heb en ze ligt weer in bed, is het om half 6 dat ze gewoon wakker is en niet meer kan slapen. Ze is dan niet sjaggie maar lekker vrolijk en echt helemaal wakker.

Ze trekt dan alles uit de kast om maar naar beneden te kunnen ( honger, dorst, tv kijken, knuffie die beneden ligt e.d.) en zelfs als ik er bij ga liggen slaapt ze dan gewoon niet meer.

Of ze nou wel of geen middagslaap heeft gedaan dat maakt voor 's nachts niet uit, het lijkt een gewoonte te zijn geworden ofzo.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Trek je niks van andere verhalen aan, ieder kind is anders. De mijne kreeg ik met 1,5 het bed niet meer in voor een middagslaapje, mijn neefje had met 4 jaar nog met regelmaat een middagslaapje nodig.

Ik denk dat je je eigen antwoord al hebt gegeven. Ze heeft haar middagslaapje nog nodig, maar niet langer dan 1,5 uur. Het slechte humeur moet je maar op de koop toe nemen. Sommige kinderen hebben dat nu eenmaal. Mijn oudste had dat ook : )

Mijn oudste was ook altijd om half zes wakker. Helaas heb ik geen tips voor je. Die van ons bleef om die tijd wakker worden en ook 's nachts bijna altijd wakker overigens. Gelukkig is het over gegaan, maar daar heb je nu niks aan. 's Nachts troostte ik haar en ging dan weer naar bed. 's Morgens was ze gewoon klaar wakker, niets aan te doen. We zijn we er een hele tijd maar uitgegaan, toen ze wat ouder werd leerde ze om nog even te blijven liggen. Maar niet lang, dus we waren er altijd vroeg uit.

Wat wel wil helpen is heel duidelijk en consequent duidelijk maken dat het nog geen tijd is om op te staan. Niet toegeven aan alles wat ze uit de kast haalt. En ik weet niet hoe laat jouw dochter op bed gaat, soms helpt het om een kind iets later op bed te doen. Maar dat zal je uit moeten proberen.

Eén ding kan ik je verzekeren: het gaat over! Onze oudste slaapt al jaren zonder problemen door en de jongste is ons zonnetje in huis. Of ze nu op bed gaat of van bed af komt, het maakt niet uit.

Als ze een middagslaapje gedaan heeft gaan we het bedritueel rond 20 uur beginnen. Zonder middagslaapje dus een stuk vroeger, dan ligt ze er soms al om half 7 in. En welke tijd ze ook te bed gaat, half 6 uiterlijk 6 uur is ze wakker.

Bedankt voor je bemoedigende woorden, we duimen dat ze dan in ieder geval de nachten door slaapt.

Dan zal dat haar natuurlijke tijd wel zijn, was hier ook zo met de oudste.

Het klinkt misschien gek, maar het wordt minder erg als je de knop in je hoofd omzet. Wij hebben op een gegeven moment geaccepteerd dat ze nu eenmaal niet veel slaap nodig heeft. Nog niet. Ze is 8 en slaapt nooit voor 9 uur (10 of 11 uur komt ook regelmatig voor). Om zeven uur (of vroeger) is ze weer wakker.

We hebben nooit gezegd dat ze slaapproblemen had, in onze ogen was het ook geen probleem. Wel lastig absoluut. Maar ze slaapt moeilijk in en heeft weinig slaap nodig, het zij zo. En qua (niet) slapen hebben we heel wat met haar te stellen gehad.

Als ze wakker werd was ik ook altijd snel bij haar, haar humeur was dan onder nul :mrgreen: Even op schoot, even knuffelen en na een tijdje trok het wel weg. En nu is ze vaak zo vrolijk als wat als ze wakker wordt.

Ik keek wel heel erg op tegen een tweede. Gelukkig is zij een uitstekende slaper en altijd vrolijk als ze wakker wordt.

Ik heb een andere mening. Zoals ik het zie denk ik juist dat ze behoefte heeft aan afbouwen van het slaapje, maar dat moet je wel doorzetten. De eerste tijd is je kindje dan idd tegen etenstijd hangerig, moe, jengelig, maar dat gaat echt over. Een vaste bedtijd aanhouden, want de ene keer om half 7 naar bed en de andere keer om 8 uur dat schiet ook niet hard op. Wij vinden regelmaat best belangrijk. Anne sliep in de middag niet meer toen ze 2 jaar was. We merkten hetzelfde als jij bij jou kindje. Het humeurig zijn, niet goed doorslapen etc. Nadat we vol hebben gehouden haar s middags niet te laten slapen was ze binnen 2 weken om en aan het ritme gewend en dat was erg fijn. Nu nog ligt ze om 19uur in bed en staat ze om 7 uur op (in het weekend slaapt ze ietsje langer).

Hier ook nog vaak een middagsslaapje. Merk nu wel steeds vaker dat ze er geen behoefte aan heeft of korter slaapt. Maar chagerijnig was ze altijd al als ze 's middags uit bed komt :? . Tenzij ze erg afgeleid is door iets.

mama van Anne: hier is de slaaptijd 8 uur, behalve als ze haar middagslaapje dus niet heeft gehad, dan half 7 omdat ze dan echt moe is.

Het is niet dat we ze zomaar de ene dag half 7 en de andere dag 8 uur te bed leggen :wink:

Hier is de bedtijd ook 18.30 maar meneer wil zelf niet meer dutten.

Even heel egoïstisch gezegd: heerlijk hoor, dat de eigen avond (evt met manlief) om 18.30 al begint!

Vanaf 16.00 is hij meestal ook niet heel gezellig meer. Vanaf zo laat mag hij tv kijken. Eten om 16.45. Dan redt hij het, in de lome stand, net tot 18.30 (ook wel eens 18.15 of 18.00). Als hij wel eens per ongeluk dut (hij valt op de bank in slaap), dan wordt hij ook erg sjaggo wakker.

Doe natuurlijk wat je wilt, maar als je het eind van de middag zo in kunt kleden dat het rustig is voor je peuter, is er wat voor te zeggen om de vroege bedtijd te hanteren. Bij onze kleine man is het meestal zo: hoe vroeger je hem erin legt, hoe beter & langer hij slaapt. Heb dat vaker gelezen.

Het is makkelijk voor peuter en voor jezelf, altijd zelfde tijd. En voor je eigen tijd: als ze sowieso vroeg wakker wordt, zou ik ze liever 's avonds vroeg in bed hebben dan ook ‘laat’. :slight_smile: