Een topic in de hoop dat iemand hier ervaring heeft met het gebruik van een slaapmiddel tijdens de zwangerschap
Na alles wat er gebeurd is de afgelopen weken (zie bij ‘arm om je schouders’ een topic over mij door Amaya geopend) slaap ik sinds ik thuis ben rampzalig.
Ik moet er regelmatig uit voor een plasje en dat is vervelend, maar op zich nog geen ramp. Wat wel een probleem is is dat wanneer de tijd rond een uurtje of 3 is ik gewoon klaarwakker ben en dus echt niet meer in slaap val wat mij dus overdag weer helemaal opbreekt :thumbdown:
Ik ben er al over bezig geweest met huisarts, neuroloog en gyn, maar alleen de neuroloog heeft mij doorverwezen naar de apotheek van het ziekenhuis om uit te laten zoeken welke zou mogen en daardoor heb ik daarna via de gyn een recept gekregen, die ik gisteren heb opgehaald bij mijn eigen apotheek. Alleen nu zet mijn eigen apotheek wel vraagteken bij het gebruik van dit middel tijdens de zwangerschap :? Ondanks dat het vannacht weer raak was heb ik er toch geen genomen en zou ik graag wat ervaringen en evt. namen van middelen ontvangen hier
Veel kalmeringsmiddelen (valium achtig) e.d. zijn een slecht idee, maar ik denk dat het heel erg afhangt van het type medicijn.
Kalmeringsmiddelen moet je niet doen (risico op lethargische baby’s), maar bijv een spierontspanner (-pam) mag misschien wel…
[edit] onderzoekje op inet wijst uit dat dat het dus ook niet is…
Kun je als je overdag moe wordt wel weer slapen? Misschien kun je, als niets anders helpt, als laatste oplossing dan maar gewoon proberen je uurtjes te pakken wanneer je voelt dat je wel kan slapen…
Misschien werkt vroeger naar bed gaan? Straks als de kleine er is gaat toch je hele ritme overhoop, en zolang je ervoor waakt dat je je ritme niet volledig omkeert kan dat misschien wel als overbrugging.
Of anders gewoon toch hardnekkig in bed blijven liggen zodat je lichaam kan rustig? Doe je een fijn muziekje in een koptelefoontje, misschien doezel je dan nog wat.
Lastig hoor, je lijf en je hersenen zijn natuurlijk in beetje in de war van al die heftige gebeurtenissen :hug:
Welke heb je gekregen dan?
Bij de meeste slaapmedicatie staat dat ze tijdens je laatste trimester ontraden wordt, omdat je anders kans hebt op afhankelijkheid bij je baby en na de bevalling onttrekkingsverschijnselen ontstaan…
Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap in een van de laatste weken van de gyn een slaaptablet gekregen omdat ik ook heel slecht sliep. Geen idee welk dat was, omdat ik vertrouwde op zijn deskundigheid :oops:
Echter, het hielp voor geen meter. Ik sliep er niet beter door. Wat ik daarna (op advies van de gyn) heb gedaan is voor het naar bed gaan 2 paracetamol genomen. Daarop sliep ik een paar uur achter elkaar, maar dat waren er nooit meer dan 4/5.
Ik kreeg als advies twee paracetamollen nemen, en het werkte nog ook…
ik had melatoninetabletjes, maar die mogen niet tijdens de zwangerschap hoor!
Hmm Rooike, ik zal je tip vanavond eens volgen, die van 2 paracetamol! :thumbup:
bij mij hielp paracetamol ook
Zoals jullie aan de tijd zien heb ik wederom prijs, al vanaf half 3…
De Temazepam (waarmee de man van de apotheek na een kwartier zoeken in boeken en de computer mee kwam :think: ) durf ik nog steeds niet in te nemen, na het lezen van de bijsluiters, de reactie van mijn eigen apotheek en het zoeken op internet. Wel kwam ik van dr. Vogel Dormeasan tegen (waar overigens ook in de bijsluiter iets stond over ‘alleen gebruiken na overleg met arts’) en daar wordt wel positief over gesproken!!!
Nu moet ik vanmiddag naar de gyn die mij heeft doorverwezen naar Rotterdam en zal ik het allemaal eens voorleggen aan hem. Ik ben zeer benieuwd, want op deze manier doorgaan trek ik echt niet
Dank jullie wel voor de geplaatste reacties :-*
Temazepam in het Farmacotherapeutisch Kompas (medicijnboek) die huisartsen/artsen en apothekers raadplegen.
Zwangerschap:
Bij de mens, onvoldoende gegevens.
Farmacologisch effect: Hypothermie, hypotonie, matige ademhalingsdepressie en voedingsproblemen bij pasgeborenen, vooral na langdurig gebruik tijdens het laatste trimester. Bovendien kan bij de pasgeborene dan afhankelijkheid zijn opgetreden en bestaat het risico van onttrekkingsverschijnselen in de postnatale periode.
Ik zou het dan in de homepatische hoek zoeken, van Zonnatura heb je ‘goede nachtrust’ thee en van VSM heb je ook pilletjes volgens mij.
Ik zou dat even met de gynaecoloog bespreken, want je hebt je nachtrust wel nodig in de laatste weken! :hug:
Ik heb een vergelijkbaar probleem met slapen. Melatomine mag niet tijdens zwangerschap en ik heb ook Temazepam voorgeschreven gekregen, maar het gebruik hiervan is niet zonder risico. Ik heb het niet durven slikken en ga het ook niet meer doen, maar ik ben ook iets verder in de zwangerschap dan jij. Het nadeel is namelijk dat door de Temazepam je kindje ook slaperig wordt. Je moet daarom zorgen dat je minstens 48 uur voor de bevalling begint geen Temazepam meer in je lijf hebt. Anders loop je het risico dat je kindje ademhalingsproblemen krijgt bij de geboorte. Bij gebruik van Temazepam moet je ook verplicht in het ziekenhuis bevallen (zal bij jou waarschijnlijk sowieso gebeuren gezien je ziektegeschiedenis?) en je kindje moet minstens 72 uur ter observatie blijven.
Mijn huisarts raadde aan om de Temazepam alleen in uiterst geval hooguit twee nachten achtereen te slikken en dan in te nemen als je de eerste keer wakker wordt. Zo kun je hopen om in die nachten even voldoende slaap te krijgen waardoor je wat bij tankt.
Mijn eerste kindje is (iets) te vroeg geboren en de bevalling ging erg snel. Ik durf het risico daarom niet aan. Daarom ben in naar een klassiek homeopaat gegaan die mij korreltjes heeft gegeven om de oorzaak aan te pakken (niet de zwangerschap natuurlijk, maar wel mijn bekkenproblemen) en wonderwel lijkt het wat beter te gaan en krijg ik nu iets meer slaap. Het is nog niet veel, maar zo red ik het nog wel even als ik overdag ook even mijn rust pak.
Heel veel sterkte ermee; slaapgebrek is vreselijk!
Ik heb dus wel temazepam gehad tijdens mijn zwangerschap. Niet vaak hoor, denk 3 keer tussen de 35 en 36 weken om zo toch te proberen iets te kunnen slapen.
Het is mij voorgeschreven door de gyn en neuro in het ziekenhuis waar ik toen lag.
Maar ik denk dat ik het niet had geslikt als ik thuis was geweest. In het ziekenhuis lag ik vaker aan een monitor dan dat dat ding uit stond dus had het idee dat als er dan wat was ze het meteen zouden merken. En zo kon ik toch wat rust krijgen.
Temazepam is geen zwaar middel, ik vraag me af hoeveel het helpt als je je onzeker voelt bij het slikken. Dat je dan toch te druk in je hoofd bent om nog in slaap te komen. Maar ik zou het gewoon even met je gyn overleggen.
@Dame wrote:
Ik heb een vergelijkbaar probleem met slapen. Melatomine mag niet tijdens zwangerschap en ik heb ook Temazepam voorgeschreven gekregen, maar het gebruik hiervan is niet zonder risico. Ik heb het niet durven slikken en ga het ook niet meer doen, maar ik ben ook iets verder in de zwangerschap dan jij. Het nadeel is namelijk dat door de Temazepam je kindje ook slaperig wordt. Je moet daarom zorgen dat je minstens 48 uur voor de bevalling begint geen Temazepam meer in je lijf hebt. Anders loop je het risico dat je kindje ademhalingsproblemen krijgt bij de geboorte. Bij gebruik van Temazepam moet je ook verplicht in het ziekenhuis bevallen (zal bij jou waarschijnlijk sowieso gebeuren gezien je ziektegeschiedenis?) en je kindje moet minstens 72 uur ter observatie blijven.
O ja, dat is wel een enorm nadeel van temazepam. Maar ik denk dat dat bij elke vorm van slaapmedicatie zo zal zijn. Bij mij stond er een kinderarts klaar en een plekje op ic. Ze hebben haar ook aan een monitor gelegd terwijl ze helemaal geen problemen had maar ze moesten in de gaten houden of ze het goed zou blijven doen ondanks mijn medicijngebruik in de laatste week van mijn zwangerschap.
Ik zou het dan in de eerste instantie bij het homeopatische zoeken./quote]
Ja vreemd eigenlijk he, omdat je eigen lijf dit dus ook aanmaakt...
Ik had dus die homeopatische pilletjes (melatonine), maar daar stond dus echt duidelijk op niet te gebruiken tijdens zwangershap.
Vond het zelf een beetje vreemd.
Na een lieve pb vandaag (met verwijzing naar Dame, die inmiddels ook hier heeft gereageerd :-* ) en mijn reactie erop copieer ik een stukje van wat ik heb teruggestuurd met wat kleine aanpassinkjes
De gyn zij toch dat dit het meest veilige en eerst voorgeschreven middel is tijdens de zwangerschap, ik moet alleen proberen niet dagelijks te gebruiken. Gelukkig nu wat gerustgesteld Alleen blijft de reactie van mij eigen apotheek dan toch raar :think:
Helaas gebeurd het klaarwakker worden de afgelopen week wel dagelijks, maar gyn zei dat ik dat moet accepteren en gewoon overdag extra rust moet pakken zodat ik over 24uur gezien in totaal wel aan genoeg rust kom
Wat ik dan allemaal 's nachts moet doen :think:
Achter de computer maar dan :wink:
Overigens blijf ik idd nu onder controle bij de gyn, omdat ik door de ziekte toch een speciaal geval ben nu :eh:
We zullen zien hoe het gaat lopen :shifty:
Bedankt voor jullie reacties na mijn post van vannacht :-*
Ben blij te horen dat er idd daadwerkelijk meer mensen dit medicijn hebben gekregen :wink:
@Kimmygirl wrote:
@Dame wrote:Ik heb een vergelijkbaar probleem met slapen. Melatomine mag niet tijdens zwangerschap en ik heb ook Temazepam voorgeschreven gekregen, maar het gebruik hiervan is niet zonder risico. Ik heb het niet durven slikken en ga het ook niet meer doen, maar ik ben ook iets verder in de zwangerschap dan jij. Het nadeel is namelijk dat door de Temazepam je kindje ook slaperig wordt. Je moet daarom zorgen dat je minstens 48 uur voor de bevalling begint geen Temazepam meer in je lijf hebt. Anders loop je het risico dat je kindje ademhalingsproblemen krijgt bij de geboorte. Bij gebruik van Temazepam moet je ook verplicht in het ziekenhuis bevallen (zal bij jou waarschijnlijk sowieso gebeuren gezien je ziektegeschiedenis?) en je kindje moet minstens 72 uur ter observatie blijven.
O ja, dat is wel een enorm nadeel van temazepam. Maar ik denk dat dat bij elke vorm van slaapmedicatie zo zal zijn. Bij mij stond er een kinderarts klaar en een plekje op ic. Ze hebben haar ook aan een monitor gelegd terwijl ze helemaal geen problemen had maar ze moesten in de gaten houden of ze het goed zou blijven doen ondanks mijn medicijngebruik in de laatste week van mijn zwangerschap.
Zeker weten, ik was juist in het ziekenhuis om een nachtje goed te slapen, door middel van zo'n prik in je been die je totaal van de wereld afgooit, maar ja bij mij begon in de nacht toen mn bevalling en toen ik 6 uur later beviel was mijn kleine jongen zo van de wereld dat hij niet eens huilde, hij was echt versuft en hebben ze hem meteen meegenomen om hem zuurstof te geven.
Ik heb wel de tabletjes van Dr Vogel gebruikt zo nu en dan.
Vogel Dormeasan Slaaptabletten
(die mag je dus wél hebben tijdens zwangerschap)
Die zijn homeopatisch en bij mij hielp dat wel een beetje.
Maar wel beperkt tot minimum inname.
Ik hè themazepam gehad zelfs geslikt de nacht van mijn bevalling (van Riley )
Riley heeft er niks van mee gekregen, ik sliep er iets beter op.
Sneeze, wat een toestanden heb je afgelopen weken meegemaakt.
Ik hoop dat het goed met je gaat!
Heb je wel eens gedacht aan melatonine en dan niet de variant die bij de drogist (0,1 mg) is te krijgen, maar die van de huisarts op recept (3 mg). Is een lichaamseigen stof, ik vermoed dat dat tijdens de zwangerschap wel mag. Melatonine is ook bedoeld om goed door te slapen. Slaapmedicatie is vooral een inslaapmiddel. Ik gebruik zelf af en toe temazepam (ben niet zwanger) en daar slaap ik lekker van in, maar na een uurtje of 3 is het tabletje uitgewerkt en kan ik evengoed de rest van de nacht wakker liggen.
Er is natuurlijk ook wel wat homeopatisch te krijgen op het gebied van slecht slapen, daar al aan gedacht?
Verder kan ik je niet adviseren, maar ik zou echt wel oppassen met slaapmedicatie in de zwangerschap. Volgens mij kan er nooit 100% zekerheid geboden dat het onschadelijk is.
@Kimmygirl wrote:
Temazepam is geen zwaar middel, ik vraag me af hoeveel het helpt als je je onzeker voelt bij het slikken. Dat je dan toch te druk in je hoofd bent om nog in slaap te komen.
Helemaal mee eens!
Dat melatonine niet mocht dat wist ik niet, weer wat geleerd.
Ik zou het dan in de eerste instantie bij het homeopatische zoeken.
Ik hoop dat je snel beter slaapt!!