Slaapkamer ideeen gevraagd/ snoezelruimte maken..

Hallo allemaal,

We zijn onlangs verhuist en nu is de renovatie van onze woning ook zo goed als klaar en kunnen we langzaam gaan nadenken over de inrichting van de slaapkamers.

Onze slaapkamer skippen we nu even want de kinderen vinden wij belangrijker.

Nu is het zo, van de jongste weten we al dat die alleen maar eendjes op zijn kamer wilt. (is nu bijna 6 en al vanaf geboorte heeft hij alleen maar link met eendjes.)

Dit wordt niet zo heel erg moeilijk. gaan gewoon hier en daar wat plankjes hangen met eendjes erop en hij krijgt mooie raamschilderij.

Alleen, hij heeft mogelijk adhd. (onderzoeken zijn bezig) hoe zorg ik dat zijn kamer wel rustig blijft of heeft dat geen nut?

Dan nog onze oudste zoon. Die heeft Autisme. Dit is al bevestigd en zit op speciaal onderwijs.

Momenteel heeft hij heel kaal wit kamertje met blauwe gordijnen.

Hij zou heel graag een eenhoorn op zijn muur willen met regenboog.

NU zou ik dit wel kunnen realiseren op zijn raam met raamschildering.

MAAR… vind het zooo zoet… Echt zo niet passend bij een jongen van 7.

Toch is dit zijn wens.

Hebben jullie ideeen hoe ik het toch beetje jongenskamer van kan maken en hebben jullie nog meer ideeen voor een kind met autisme?

Heb wel eens gehoord van snoezelruimtes maar echt geen idee hoe ik dat op zijn kamer zou kunnen creëren. En ook weet ik echt niet wat zijn interesses verder zijn. Hoe kan ik daar achter komen?

Alvast erg bedankt.

Hoi Doxie,

Een kamer kun je rustig maken door zoveel mogelijk spullen uit het zicht te houden. Dichte kasten en laden dus, en mocht je toch doorzichtig meubilair hebben dan kun je er bijv plakplastic op plakken of met punaises een doek achter een glazen deurtje spannen. Opbergbankje voor het speelgoed in plaats van een rek/open kast of open bakken.

Niet teveel bonte kleuren maar de kleuren dìe je gebruikt zou ik in overleg met je zoontje doen. Leuk trouwens, eendjes :smiley:

Wat je oudste zoon betreft: wil je de raamschildering zelf gaan doen? Je hebt eenhoorns en eenhoorns; ik zou ff googelen tot je een plaatje tegenkomt van een eenhoorn die je wat stoerder vindt.

Snoezelruimte: ik zou diverse materialen ophangen die hij kan voelen: ruw, zacht, glad, borstelig etc. Lava- of glitterlamp is altijd mooi, spiegelbol, en bijv. discolampen die in de jaren 80 populair waren, die met sprieten enzo. Verder kun je kijken op de site van barryemons met het gebruikelijke achtervoegsel: da’s een leverancier van ontwikkelingsspeelgoed en ze verkopen ook snoezelmateriaal. Heb er laatst voor mijn dochter (kernautisme) een bol met ronddraaiende ledlichtjes gekocht en een houder met ook ronddraaiende ledlichtjes (zit nu standaard in mijn handtas). En verder hebben ze tal van andere voel- en ontdekdingetjes in allerlei prijsklassen. Ze werken wel met vooruitbetaling: je krijgt je bestelling pas als ze het geld binnen hebben.

Je kunt een schapenvel op de grond neerleggen (of gewoon een matras) en slierten stof/wol van het plafond neer laten komen om te voelen. Zachte knuffels eromheen. Lichtgevende sterretjes aan het plafond. Soort kerstverlichting aan het plafond (kerstboomlampjes of tuinslang met lichtjes erin). Heb ook regelmatig een onderwaterthema gezien: ofwel als muurschildering of als nagemaakt aquarium. Evt een ballenbakje met zachte doorzichtige plastic ballen.

In echte snoezelruimtes zie je vaak verlichte kokers met water en luchtbellen; de kleur van de verlichting verandert telkens. Maar die zijn echt vreselijk duur om zelf aan te schaffen, zelfs tweedehands op marktplaats.

Google anders nog even op “snoezelruimte” en kijk dan bij “afbeeldingen” en dan kom je talloze voorbeelden tegen.

Hoop dat ik je wat ideetjes heb kunnen geven. Veel succes!

Ik vind het overgiens niet te zoet voor een knul van zeven hoor.! Het hoeft toch niet allemaal onwijs stoer? En als je een mooie poster kunt vinden is et ook niet zo’n probleem als hij tzt iets anders wil.

Mijn zoontje vindt zn hoekje wat mbv een playstand afgescheiden is van de rest, kussens op de grond en dat is het dan, heeerlijk! Hij zou gillend gek worden van allerlei lichtjes, texturen etc. Juist helemaal geen prikkels liever voorhem.

Hier heeft Peet lang een kamer gehad met blauw erin… en hij sliep heel onrustig met veel dromen en slaapwandelen… Uiteindelijk hebben we ons verdiept in Feng shui, zijn kamer, de ligging van het huis en zijn chinees astrologische teken en ontdekten we dat blauw een hele slechte kleur voor hem was. Hij houd zelf wel van blauw, maar niet te veel en zeker geen hele muur zoals hij had.

Nu heeft hij vanille kleurige muren en 1 wand grijs. 1 wand zit parijs/dakar truck behang op, daar is hij helemaal weg van en voor de rest niets echt met thema. Hij is gek van trucks en oldtimers en geinteresseerd in astronomie en de wereld. Dus hij heeft een grote wereldkaart hangen en prenten van auto’s. Verder hebben we wat gedaan met sloophoutbehang en zijn we heel erg in het grijs/vanillie/taupebruin blijven hangen. De accenten zijn rood. No to much.

Peter wil juist rust in zijn kamer en zou gek worden van sliertjes en dat soort dingen. Hij vind zijn zitzak soms al te aanwezig en die propt hij dan achter zijn kast.

Als jouw zoon heel erg van de eenhoorns en regenbogen is… dan kan je dat natuurlijk ook doen door een eenhoorn afbeelding of poster op te hangen en bijvoorbeeld een kader te maken in regenboogkleuren eromheen… dan is het minder zoet en wat strakker. Maar verder zou ik daar dus niet te zwaar aan tillen, als hij dat wil, prima toch.