Slaapkamer dilemma

Even hardop brainstormen;





Onze vierde is op komst en ik vind dat een baby een rustige slaapomgeving nodig heeft en bovendien kan en wil ik van de anderen niet verwachten dat ze altijd maar stil moeten zijn omdat de baby slaapt.

Dus de baby heeft een eigen kamertje (dan wel de kleinste, maar ruim zat).



Onze meiden slapen tot op heden in de grootste kamer van het huis aan de achterzijde. Het past allemaal makkelijk, maar ze schelen 5 jaar en dat is duidelijk te merken. Sofia wil alles doen wat Larissa doet, maar Larissa wil gewoon haar eigen dingen doen.

's avonds is een drama, want Sofia klimt uit bed, slaat haar zus, wil spelen, steelt haar kussens en dekens… En uiteindelijk slaapt Larissa dus in op ons bed en leggen wij haar over als wij naar bed gaan en zeker weten dat Sofia ook slaapt.



Nu schelen de oudste twee 3 jaar, maar dat is een jongen en een meid. Vincenzo is al 10 jaar en Larissa 7.

Ik zit er steeds meer en meer over na te denken om de twee grote op zolder te plaatsen, maar voor hoe lang kan dat nog?

Ik zou graag de zolderruimte in tweeën splitsen, maar we hebben maar één dakraam, dus weinig licht.

Dan heb je dus één donker hok, maar misschien met een roomdivider dat het wel weer kan, dus toch samen maar net niet helemaal…





Maar wat vinden jullie… ik vind jongen/meisje toch altijd ‘liever niet’.

Maar ik merk dat de meiden gewoon niet op één lijn zitten.

De twee grote verslepen hun speelgoed constant heen en weer naar elkaars kamers om samen te spelen en trekken ook duidelijk meer met elkaar op.



What to do… what to do… ? :mrgreen:



Tips en adviezen van harte welkom…

Ik zou je zoon en dochter samen op één kamer doen. Zij zitten op één lijn en nu kan het qua leeftijd best nog. Je kunt het altijd proberen, toch? Wie weet gaat het stukken beter dan nu en dan heeft iedereen er profijt van. Gaat het niet, dan kunnen de zussen weer terug bij elkaar.

Ik zou ook voor de zoon dochter combinatie gaan. Kun je niet een dakraam plaatsen aan de andere kant voor meer licht. Dan kunnen ze echt apart.

Onze oudste dochters slapen samen op de zolderkamer. We hebben de kamers ‘gescheiden’ door de kasten van de meiden. We hebben de kast van Senna met de kopse kant tegen de muur aan gezet met de deuren richting haar eigen kamer. Daar tegen aan staat een vakkenkast van Ikea en daar weer tegen aan de kast van Sascha met de deuren richting de kamer van Sascha. We hebben de achterkanten van de kasten behangen.



De kamers zijn zo dus toch gescheiden en het licht van het dakraam aan Sas’ komt dan toch aan beide kanten door.



Omdat onze zolder niet geisoleerd is hebben we uiteindelijk vorig jaar toch ook een dakraam aan de kant van Senna’s kamer laten plaatsen.









Ze hebben zo echt hun eigen kamertje en mochten het ook inrichten zoals zij wilden. Op zich hebben ze ook best nog wat ruimte zo!

Ik zou ze lekker samen doen, veel logisher als met een peuter…

Echt aangeleerd/cultureel gedoe hoor dat j/m niet zou kunnen.

Wij hebben een expedit op zolder neergezet om de kamer te splitsen, ze zijn allbei heel blij met hun eigen kamertje zo

Hier dan alleen maar jongens, maar was nummer 2 een meid geweest en dat het beste gematched hebben met nummer 1… dan was dat gewoon bij elkaar op de kamer gegaan.



Nu liggen hier onze 7 jarige en bijna 5 jarige op 1 kamer en die passen gewoon niet qua karakter.

Dus de 5 jarige gaat naar zolder bij de oudste (9) op de kamer.



Ook daar komt bij het ene bed bij het voeteneind een kledingkast te staan met waarschijnlijk nog een ladekast ernaast als ‘scheidingswand’.



Bij de oudste staat nu nog een speelgoedkast, die verhuist naar de kant van nummer 3 en zijn bureau komt dan op die plek te staan.

Achterkant van de kast idd een behangetje en ieder zijn eigen kant.



Ook 1 zolderraam, maar de kledingkast is bewust niet te hoog zodat er mooi nog licht overheen valt naar de andere kant van de kamer.

lekker samen op een kamer, wel gewoon eenvoudig en makkelijk te veranderen, als blijkt dat het toch ander smoet, hoef je ook een roze kamer niet weer blauw te maken oid.



Dan kan je net zoveel switscen als je wil… zonder klusbende!

Inderdaad de oudste 2 samen, en tegen de tijd dat de oudste naar de middelbare school gaat (of in ieder geval 12/13 is en in de pubertijd komt, is de baby geen baby meer en kan misschien prima met 1 van je andere meiden samen op een kamer, zodat de oudste weer een eigen domein heeft.

Dank jullie wel.

Het is inderdaad meer een cultureel iets inderdaad, maar ook gewoon meer dat we ze eigenlijk toch allemaal een beetje een privé ruimte willen geven.



Mijn man is erg bang dat de kamertjes ‘te klein’ worden. Volgens mij valt dat echt wel mee we hebben namelijk best een ruime zolder.



Heb net even op marktplaats zitten kijken misschien dat we een tweedehands dakraam kunnen laten plaatsen. Zelf doen is geen optie, maar heb wel een handige vader (aannemer) :wink: Dus misschien voor een lief prijsje dat dat nog wel kan.



Dat geeft sowieso meer licht op zolder.



Ik ga gewoon eens wat uittekenen en uitrekenen.



Bedankt voor alle input! :smiley: :thumbup:

Ik woon in Emmeloord, je bent vrij om eens te komen kijken hoe wij dit hebben gedaan. De meiden hebben echt hun eigen kamertje en die is best ruim ook…

Bij ons is de zolder beduidend kleiner geworden door t scheiden van de twee helften, maar dat maakt de jongens echt niet uit hoor, ze wilden nl graag hun eigen plekje en zijn daar nu erg blij mee.

En de k maar zo, geen volwassene denkt terug aan zn kindertijd wensend dat ie een grotere kamer had toch :wink: