slaapjes topic

@Bambi wrote:

@eisblume wrote:
@lena3 wrote:
Kennen jullie 'lekker slapen zonder huilen?"

Ben ik net aan het lezen 8)

Is het wat?

Ik heb echt al zoooo veel boeken over slapen gelezen :oops: , maar daar kwam eigenlijk nooit iets van omdat het uiteindelijk toch erop neerkomt dat ik 's nachts niet de geduld heb om 3/4uur ermee bezig te zijn om hem zonder (.) in slaap te krijgen.

Dit is het eerste boek dat ik gelezen heb waarin ze niet DE ENIGE methode geeft. Haar manier is gebaseerd op: eerst het ‘probleem’ in kaart brengen, dan bekijken of je verwachtingen realistisch zijn, en zo niet wat zijn realistische verwachtingen. En dan hoe werk je erna toe. Zij claimt dus dat het zelf voor kindjes die bv krijgen en bij hun moeder in bed slapen mogelijk is om 10uur door te slapen. Hoe? Dat laat ze voor een groot gedeelte aan jezelf over. Zij heeft een stuk of 20 tips/manieren en jij kiest hier dan uit wat in jouw ogen voor jou en jouw kindje werkt. De tips zelf zijn overigens niet echt revolutionair(bijv. elke keer gewoon wat minder lang bv geven tot die kleine een keer overslaat, knuffel/troetel geven,…). Het is meer het totaalplaatje dat het bijzonder maakt.

Ze geeft dus niet een standaard oplossing die voor iedereen in elke situatie geld, maar zegt dat elk kind, elke moeder en elke situatie anders is en dus ook een andere aanpak nodig heeft. Na tien dagen evalueer je jouw plan, bekijk je welke resultaten je bereikt heb, stel je het plan zo nodig bij en dan ga je weer 10 dagen verder.

Op zich klinkt het allemaal erg leuk en vooral ‘kindvriendelijk’. Maar ook ‘moeder- en bvvriendelijk’ en dat is in mijn ogen net zo belangrijk. Ik ga echt niet stoppen met bv geven alleen zodat die kleine 's nachts misschien wat langer doorslaapt :naughty:

Ik ben vandaag begonnen met de 1e bestandsopname(jasper was tot gisteren ziek), en dan ga ik jullie over 10 dagen wel vertellen of het gewerkt heeft :mrgreen: :wink:

@Bambi wrote:

Ok, bedankt voor je info.

Ik ben eigenlijk niet op zoek naar tips voor 's nachts en doorslapen, maar naar tips voor overdag. Mevrouw wenst niet meer te gaan slapen en het enige wat nog lijkt te werken is of wiegen of borst. En dat is niet handig met ook nog een dreumes thuis, kan ik je vertellen :wink: Ook niet voor het kdv en mijn vriend trouwens…

Maar het enige wat ik overal kan vinden is ‘laten huilen, en ze geeft vanzelf op’. En dat is nu net een methode waar ik niet achter sta.

Er moeten toch ook andere manieren zijn? (behalve het in slaap voeden, wiegen of laten huilen) :pray:

@eisblume wrote:
Slaapt ze 's nachts wel goed dan :think: ?

@Bambi wrote:
Ja, 's avonds gaat het wel goed en 's nachts komt ze 1x voor een voeding en slaapt meteen weer door. Dat gaat eigenlijk prima dus.

Sorry Lena, voor het vervuilen van je topic :oops:

Is ze overdag wel moe?

Jasper had dat in het begin namelijk ook: overdag sliep hij met veel moeite 1-2x 45min, maar 's avonds van 19:00-7:00 en dan kwam hij een keer om 22:00 en een keer om 3:00uur. Ik heb toen met het cb overlegd en zij zeiden dat er ook kindjes zijn die gewoon niet zo veel slaap nodig hebben(schiet jij niks mee op, sorry :-* )

Overigens dacht ik me te herinneren dat wel meer beebs met een maand of 4 pas goed overdag gingen slapen…

Nu hij overdag vaak wel wat beter slaapt wil hij 's avonds niet meer naar bed en komt hij 's nachts om de 2uur :shock: :o :zzz:

Ze is overdag zeker wel moe. Ze wordt meestal als ze een uurtje wakker is geweest weer moe en dan breng ik haar naar bed. Het ging 's ochtends bij het eerste slaapje eigenlijk tot nu toe wel redelijk. Dan hoefde ik maar 1 of 2 keer terug om de speen er in te stoppen. De andere slaapjes is altijd ‘moeilijker’ geweest (af en aan, verschilt per dag). Dus dan werd het in slaap voeden, wiegen of troosten in haar bedje. Dat duurde dan zo’n minuut of 5-20. Maar afgelopen week was het helemaal erg want ze bleef gewoon krijsen. Ze begon als ze haar bed voelde en wat ik ook deed, niets was goed.

Om even op Bella in te gaan. Ik geloof best dat sommige kindjes het misschien nodig hebben maar bij Timo heb ik het nooit gedaan, laten huilen, en dat is een goeie slaper. Hij huilde vrij weinig ook.

Mila huilt wat meer maar raakt al heel snel over haar toeren en is dan niet meer te troosten. Die huilt niet ‘gewoon’, zeg maar. (of ik ben gewoon een watje :wink: ) Bij wat gemekker krijgt ze haar speen en is ze tevreden. Bij huilen, is het binnen mum van tijd krijsen en overstrekken. Mijn beredenering is dan, als ze echt niet te troosten is, dan moet ze maar in mijn armen huilen, dan weet ze dat ik er ben voor haar.

Eiseblume, dat van die 4 maanden zou mooi zijn!

Maar Jasper is dus een slechte slaper? Hoeveel slaapt hij overdag?

Oh ja, (ik hoor haar nl weer en ze slaapt net 45 minuten :wall: ), ze slaapt vaak maar 1 cyclus van 45 minuten. Soms lukt het met speen om er nog eentje aan vast te plakken, maar vaak ook niet.

Tis een wat lang verhaal geworden…

Ach ja, lange verhalen horen erbij, als het met 2-3 woorden gezegt was, zouden we er al uit zijn, toch?

Ik geloof ook echt niet in laten huilen. Tuurlijk moeten ze soms hun dag verwerken of zo, maar dat is echt zo’n specifiek geluidje dat hoor je echt meteen. Terwijl hij meestal zo gaat ‘krijsen’ dat je gewoon weet dat laten huilen ook niet gaat werken.

Dat van het eerste slaapje ken ik ook: pas bij het 2e slaapje werde het vaak een probleem om hem in slaap te krijgen. Soms vroeg ik me af of ik hem niet te laat erin leg, maar als ik hem er eerder in legde, dan wilde hij helemaal niet slapen :roll:

Jasper was en is nog steeds een ‘slechte slaper’. Hij sliep overdag ook nooit langer dan 45min. Nu de afgelopen (3-4) maanden lijkt daar verandering in te komen. Hij slaapt nu meestal 1,5-2uur achter elkaar. Maar er zijn ook dagen dat ie alleen slaapjes van 45min doet(vooral op het kdv).

Gisteren sliep hij 's ochtends gewoon van 10:15-12:00[werd wakker van de wasmachine :wall: ] maar toen wilde hij 's middags niet meer slapen. Uiteindelijk lukte het om hem om half 4uur in slaap te wiegen, maar toen opa&oma om 4uur kwamen werd hij al weer wakker :wall: En 's avonds lag hij er pas om 21:00uur in :roll: , veel te laat natuurlijk. Maar nu slaapt hij al weer sinds 8:45… en ik laat hem ook maar. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ie nog steeds niet lekker is.

Ik merkte overigens ook dat het slapen altijd rond de ‘sprongetjes’ lastiger werd, daartussen sliep hij meestal redelijk(weliswaar te kort, maar zonder drama). En dat het makkelijker ging wanneer ik een redelijk voorspelbare dagindeling had. Soms is een slaapje dat door een telefoontje onderbroken word al genoeg om de hele dag in de war te schoppen :roll:

Hoe ziet jullie dag eruit? Hou je een voorspelbaar ritme aan?

(is een nog langer verhaal geworden… :oops: )

Gisteren heeft ze zo weinig geslapen overdag, dat ze vannacht van 21 uur tot 6.30 uur :shock: heeft geslapen. Uitgeput natuurlijk…

Vanochtend ging het eerste slaapje weer ok maar het tweede was echt drama. En omdat ik Timo niet wakker wilde maken heb ik haar beneden getroost maar het bleef krijsen. In de draagzak is ze uiteindelijk in slaap gevallen. (Ondertussen was Timo natuurlijk ook al wakker en hij wordt ook huilerig als zij huilt en komt de hele tijd om troost bij mij, ondertussen naar de box of wipstoel wijzend, zo van ‘he, leg haar daar maar in’ :lol: )

Net weer hetzelfde, ze slaapt nu in de box :wall:

We moeten zo naar het cb, zal eens daar vragen of ze tips hebben (je weet het nooit :wink: ).

wb schema, tja, moeilijk. Ik heb er 2 om rekening mee te houden.

Meestal zijn we rond 7-en wakker en staan we op. Ik houd voor Mila zo veel mogelijk, slapen, voeden, spelen, slapen aan maar Timo moet ontbijt, fruit, lunch, drie-uurtje, avondeten. Tussendoor slaapt hij of 1 of 2 keer. Het hangt er vanaf hoe moe hij is. Ik kijk naar hem en als hij moe is gaat hij naar bed. Met haar verandert het dus met de dag. Ik heb deze week geprobeerd een beetje met voeden richting de tijden van het kdv te gaan. Dat kan ze dus wel maar misschien is ze daarom zo van streek :think: Ze is uit haar ritme gehaald van slapen, voeden, spelen, slapen… He (smiley met lampje boven het hoofd), zou ze daarom zo onrustig zijn???

We hebben trouwens ook weer spruw dus dat werkt ook niet mee.

Hoe gaat het verder met Jasper op het kdv? Is hij wel vrolijk en doet hij het wel goed? Ik vind het moeilijk als ik hoor hoe weinig ze slapen daar. Ik vind slapen toch wel erg belangrijk, geloof ik. Misschien nog wel belangrijker dan eten…

Sorry, was dit topic even uit de ogen verloren :oops: …

Ja, als je er twee hebt is het ws veel moeilijker om een ritme aan te houden, helemaal ze nog zo klein is. Jij voedt neem ik aan ook nog op (haar) verzoek… Maar ze gaat dus ook elke dag op een ander moment slapen of niet :think: ? Wat mij opviel is dat Jasper vaak rond 9uur, rond 12uur en dan weer rond 3-4uur het gemakkelijkst kon slapen. Misschien een idee om te kijken of een strakker ritme helpt?

Op het kdv sliep en dronk Jasper in het begin nauwelijks :roll: . Ik kon hem dus niet langer dan 3-4uurtjes wegbrengen zonder dat het drama was. (Hij heeft in het begin zelfs een keer 3uur aan een stuk door gehuild, dus toen heb ik besloten dat hij nog maar een maandje thuis blijft.)Nou werk ik vanuit thuis dus kon ik het nog opvangen. Maar ik heb wel mijn werk en mezelf een paar maanden terug moeten zetten. Nu sinds een paar maanden gaat het helemaal goed :thumbup: met hem. Alleen slaapt hij niet heel erg veel(vandaag 2x 1uur) dus als wij hem dan rond 4-5uur ophalen(dan komt mijn vriend thuis), dan slaapt hij nog even een uurtje of zo. Uiteindelijk komt hij wel aan z’n slaap…

Ik vind slapen ook belangrijker dan eten, maar ja het een werkt vaak niet zonder het andere. Zit Mila in een baby groep of in een met kindjes van 0-4? Ik heb dus bij Jasper echt gemerkt dat hij pas beter ging slapen op het moment dat hij met de ‘grote’ jongens mee mocht doen. Dus tegelijkertijd eten en slapen, niks eigen ritme :naughty:

Vergeten :shock: :snooty:

Dat betekent dat het je niet hoog zit en dat het goed gaat, toch :wink:

Ik voed inderdaad op haar (en soms mijn) verzoek.

Maar er zit toch wel een soort van ritme in (ze slaapt al een paar dagen van 10 tot 6 door!!!) Dus eerste voeding om 6 uur, tweede voeding om 8 uur (maak ik haar wakker omdat ze naar het kdv gaat). Dus de dag begint redelijk hetzelfde. Maar de rest van de dag wordt het plannen om Timo en haar heen en gaat ze slapen (uuuhm, proberen dus) als ik constateer dat ze moe is of wordt. Ze komt om de 3 a 4 uur.

Lijkt me heel moeilijk dat Jasper in het begin het zo moeilijk had bij het kdv. Ik kan me voorstellen dat je hem weer naar huis haalde. Fijn ook dat dat zo makkelijk kon.

Ik moet zeggen dat Mila het heel goed doet bij het kdv. Ze drinkt prima en slapen gaat ook wel (niet al te makkelijk, maar ze hebben daar meer slaapverwekkende dingen als schommelstoeltjes en hangwiegen enzo). Mila zit in een babygroep trouwens. Ik had haar graag in een verticale groep gehad, samen met timo maar die hebben ze hier niet. In mijn vorige woonplaats zat Timo wel verticaal en ik ben wel te spreken over dat concept, alhoewel ik denk dat het voor kindjes vanaf 1 jaar pas echt gaat spelen. Timo vaart wel bij omgang met oudere kindjes. Mila is nog te klein om daar de voordelen van mee te pikken.

Niet hoog zit :think: , nou ik maar me er niet meer zo druk om sinds ik dat boek heb gelezen :wink: Want ik realiseerde me weer eens dat het nog veeeeel erger kan :mrgreen: En dat ik eerst moet wachten tot Jasper helemaal beter is tot ik probeer hem wat langer te laten slapen…

EN: hij slaapt de laatste paar dagen weer van half 8 tot 12 uur, en dan tot 3uur en dan toto 6-8uur, dus hij laat er iig weer 3uur of meer tussen zitten en dat scheelt toch echt met de 1,5-2uur van voorheen :dance:

Dat Mila het goed doet op het kdv is het belangrijkste : dan maakt de samenstelling van de groep eigenlijk niet uit toch :wink: ? Ik heb niet heel bewust voor een verticale groep gekozen, we konden bij dit kdv gewoon het snelst terecht en het voelde goed. Maar nu ben ik wel erg blij dat Jasper niet op een babygroep zit, want hij vind die jonkies helemaal niet interessant. Maar die grote Jongens dus wel 8) (En gelukkig vinden zij hem ook leuk, dus dat is helemaal :thumbup: :dance: )

Heb je enig idee waarom ze overdag zo slecht slaapt? Ik ben op een gegeven moment na gaan denken wat het verschil met slaapjes overdag en 's nachts is en kwam erachter dat Jasper gewoon beter slaapt wanneer ik de gordijnen dicht doe… En wij hebben dag en nacht hetzelfde (erg korte :oops: ) ritueel: slaapzak aan, nijntje speeldoos aan, doekje erbij, aai over z’n bol en dikke kus en ik zeg altijd dezelfde woorden. Alleen overdag voeg ik eraan toe: ‘tot later’ en 's avonds ‘tot morgen ochtend’… Voordat hij 's avonds naar bed gaat lees ik hem de afgelopen week wel een verhaaltje voor, maar verder hebben we het ritueel bewust kort gehouden zodat ik het ook om 3uur 's nachts kan doen :wink:

Hebben jullie ook zo’n slaap- ritueel?

Ja, zo’n soort van slaapritueeltje hebben we ook maar dat muziekdoosje twijfel ik altijd aan. Ik heb het idee dat ze daar weer prikkels van krijgt en dus wakkerder wordt :eh: Maar misschien is dat onzin. Ach, ik probeer ook maar wat.

Vanochtend om 8 uur op en ze wilde niet gaan slapen om half 10 (ze had net een hazeslaapje in de kinderwagen gedaan naar de winkel :wall: ) en toen heb ik haar maar uit bed gehaald en in de box gelegd. Ik heb haar gevoed rond half 11 en weer in bed gelegd (was ze toch zo’n 2,5 uur wakker, met 1 hazeslaapje van 10 minuten) en toen ging ze wel slapen, na 1x speen terugstoppen, en ze slaapt nog steeds :dance: Ik moet trouwens wel om de 3 kwartier naar boven om de speen er in te stoppen zodra ik haar hoor, want anders doet ze enkel 3 kwartier slaapjes.

Trouwens, dat patroon van jasper dat je beschrijft, klinkt mij aardig ok in de oren :think: Of lees ik het verkeerd?

Nu wel ja :mrgreen: :wink: Maar ik was ook weer te snel met :dance: , want vannacht was het 21.00 - 1.20 -3.00 - 4.45 - 6.50 :roll: En dat alleen maar omdat ie 's middags alleen maar 45min ipv 1,5uur geslapen heeft en om 6uur zo moe was dat we hem zonder eten maar erin gelegt hebben… (en omdat ie zo diep sliep wilden we hem niet wakker maken, STOM :wall: - want nu had ie natuurlijk 's nachts honger).

Dat muziekdoosje was in het begin idd wel eens te veel van het goede, en daardoor kon hij soms niet heel snel in slaap vallen. Maar omdat we het nu alleen nog maar aan doen als hij naar bed gaat is de associatie met slaap er wel meteen :dance: Ik laat overigens niet het hele rideltje afspelen, maar eerder een klein stukje 8)

Wel fijn dat het werkt om de speen terug te stoppen :dance: Maar zo te horen gaat het bij jullie ook steeds beter, of lijkt dat alleen maar zo?

Och, jij had het over 's nachts he, niet overdag :wall: Blond, he :mrgreen:

Dan is dat wel minder ja…

Hier lijkt het wel beter te gaan maar eigenlijk weet ik dat pas dit weekend. Ze is overigens weer wakker, en hongerig, dus ik moet weer aan de bak :wink: Timo slaapt nog, dus das mooi)