Mijn zoon heeft niet altijd meer zin om 's middags na het eten te gaan slapen. Hij ligt dan in zijn bed te keten of houdt hij zich stil, maar merk ik dat hij niet heeft geslapen.
Soms heeft hij het echt nog nodig en slaapt hij zo drie uur achter elkaar.
Op de momenten dat hij niet slaapt, wordt hij om 16.30 uur wel moe.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Doorzetten en helemaal niet meer laten slapen tot na het avondeten ondanks dat hij aan het einde van de middag heel moe is?
Of later op de middag toch nog een uurtje naar bed doen en wakker maken? Hij is dan vaak erg chagerijnig. Daar zie ik dan weer een beetje tegenop.
Merijn stopte helaas toen zijn broertje geboren werd, dus precies 2 jaar oud, met zijn middagslaapje.
Wij hebben ervoor gekozen om gewoon ff door te zetten, want als we hem aan het eind van de middag nog op bed deden ging hij als gevolg pas weer veel later naar bed 's avonds. Eerder kon hij dan de slaap niet vatten.
Hier hetzelfde gehad met 2,5 jaar oud.
Heb toen doorgezet want als ze eind van de middag nog in slaap viel werd het 22.00 voor ze weer sliep en liep ze uiteindelijk zo nog meer slaaptekort op.
Ik heb toen wel een tijdje het avondeten vervroegd (apart gegeten) omdat ze anders geen hap meer deed door moeheid.
En zo kon ze mooi om 18.00 uur al in bad (dat was dan meestal wel weer leuk ) en zo 18.30/19.00 uur op bed.
Eerder kon niet want dan werd ze nog weer wakker.
Oh ja en 16.30 werd dan dus tv-tijd .
Af en toe sliep ze nog wel eens omdat het echt onhoudbaar was (het is ook geen wet hè ) maar dan wisten we dus dat het de hele avond gedoe zou worden.
En soms viel ze ook wel om 17.00 op de bank in slaap; wat ons wel een tijdje heel veel moeite heeft gekost omdat te voorkomen terwijl je eten staat te maken :mrgreen: .
Ik denk dat je voor zelf moet bekijken wat je wil en hoeveel slaap hij nodig heeft.
Dana is vlak voor haar 2e verjaardag gestopt met haar middagslaapje. Ik heb het nog een tijdje geprobeerd, maar ze wil gewoon echt niet meer en dus hoeft ze ook niet meer. Zij wordt vaak ook tussen 16.00 en 17.00 uur moe, uit zich in huilen, kort lontje, veel opgepakt willen worden, etc. Met het avondeten gaat het dan vaak wel weer, en ook in bad is vaak geen probleem. Ze ligt altijd rond 19.00 uur in bed en slaapt tot de volgende ochtend 7.30-8.30 uur.
Als ze met het middageten al huilerig is stop ik haar wel in bed, en dan slaapt ze vaak ook wel.
De overgang is even lastig, maar ik zou volgen wat je zoontje zelf een beetje aangeeft.
Hier ook doorgezet met de oudste, en dat doen we ook met de jongste. Ja, dan is hij moe, en sjagerijnig, maar als hij om die tijd zou slapen is hij nog wakker als ik naar bed wil. Ik zal blij zijn als hij er echt overheen is.
Amy slaapt vaak nog in de middag en ik laat het ook maar zo, geeft mij wat rust
Maar er zijn ook dagen dat ze niet slaapt en dan trekt ze het ook niet. Dan zet ik haar vaak op de bank met een dekentje, tv aan en dan red ze het altijd wel tot de avond :thumbup:
Wij hebben altijd nog ‘mazzel’ gehad met Nikkie, want nog steeds slaapt ze vaak tussen de middag, omdat ze het gewoon nodig had en zelf ook aan gaf dat ze moe was. En ze is nu toch al ruim drie jaar :D.
Maar ook Nikkie zit nu op het punt dat ze het eigenlijk nog geen hele dag red, maar als ze overdag heeft geslapen, slaapt ze 's avonds pas om half negen/negen uur.
Toevallig hebben wij gisteren hier met elkaar afgesproken dat we het middagslaapje laten vallen (een uitzondering daargelaten natuurlijk). Aan het eind van de dag (uur of half vijf) gaat het licht dan een beetje uit bij haar. Ze wordt dan sjacherijnig, maar valt gelukkig niet op de bank in slaap ofzo, dus na het eten meteen naar boven en dan slaapt ze vrijwel direct. Die sjacherijnige twee uur, daar komen we wel doorheen. Maar dat is beter dan tot een uur of negen maar naar boven blijven lopen, omdat ze maar blijft zingen en praten en niet stil wil zijn :?.
Rhodé sliep tot een maand geleden om de dag nog een slaapje van minstens 2 uur.
Nu ben ik langzaamaan aan het afbouwen (ze slaapt nog 1x per week 's middags) want volgende maand wordt ze 4 :shifty:
Ze vind het ook echt heerlijk in bed, en knapt er een stuk van op.
Is het een idee om je zoontje om de dag in bed te doen? En op de dagen dat hij niet slaapt vroeg laten eten, en desnoods al om 18.00uur in bed leggen? Klinkt belachelijk vroeg, maar ik denk dat hij dat dan wel nodig heeft.
Vaak is dit trouwens maar een periode. Gewoon lekker vol houden met in bed stoppen wil dan wel werken, en gaan ze vanzelf weer lekker tukken tussen de middag.
Je schrijft dat hij zich soms gewoon stil houdt, of pret maakt in bed…dat is toch niet erg? Hij rust dan toch uit omdat hij is bed ligt, dus ik zou het zowiezo in bed doen!
Dave is net na de geboorte van Jade zijn slaapje gaan afbouwen en is al een maand of 2,5 slaapje af…
maar nu met zijn bril die hij nu een week heeft is hij wel weer moe ( van het wennen eraan) en wilt hij soms al om 18.00u naar bed…en dat is echt niets voor hem… hij kan zo opblijven tot na 22.00u als hij zou mogen…
maar goed zodra hij er echt aan gewent is dan zal hij ook wel weer tegen 8en gaan slapen…
Bedankt voor al jullie reacties.
We zijn nu inderdaad even aan het experimenteren, de ene keer wel
's middags naar bed, de andere keer niet.
De ene keer trekt hij het beter dan de andere keer. Hij is er toch nog niet helemaal aan toe.
Het keten in bed 's middags is wel afgelopen in ieder geval. De keren dat hij naar bed gaat 's middags heeft hij nu nodig om even bij te slapen!