Slaap problemen

- Na 8 maanden word het nu wel een probleem vind ik -





Op 21 juni heb ik er ook over geschreven, maar daarvoor was het ook al aan de gang.



2 maanden voor dat Luna geboren werd, werd het opvallend onrustig 's nachts. Riley was altijd een goede slaper.

Het begon met huilen, paar keer terug gaan, en het was over. Soms was dat het niet, en was je een uur in de huiskamer tot hij uitgespeeld was en weer moe genoeg was, dit was dus ook midden in de nacht zo. Hij werd wel weer gebruikelijk om 6 uur wakker.



Hij sliep al 's middags niet meer, wat ook resulteerde dat hij 's avonds of oververmoeid was, of zijn eten half slapend naar binnen werkten, en dus om half 6 op bed lag.



Wij dachten, misschien ligt het aan zijn bed. Dus een ander bed gekocht, en die in zijn kamer gezet, niet meteen over, dat vond hij goed, hij was super blij met zijn ‘Trein’ bed.

Daarna ging hij dus over, en sliep tot een uur of 10 goed, en daarna wilden hij weer in zijn ledikant slapen.



In Juni vond Riley het ineens eng in zijn kamer, hij wilden als hij wakker was geworden niet meer slapen, met alle stampij van dien, wat opleverde dat Riley 4 uur nadat hij wakker was geworden uitgeput in slaap viel, alleen maar op de bank wilden slapen, overdag in slaap viel, niet meer uitgerust was, en totaal uit zijn plaat ging om alles.

Na 4 weken niet tot slecht slapen, wat bij ons bijna een hell werd om uit te kijken naar de avond. Hebben we hem tegen onze wil in, bij ons in bed laten slapen.



Verloop van tijd sliep hij tot uurtje of 1 in zijn bed, en kwam daarna tussen ons inliggen, dit werd steeds later, tot hij dus niet meer kwam, en dat was vorige week voor de eerste keer dat hij 2 x niet kwam … toen kwam de storm, en nu is hij dus wéér bang maar dan voor de wind, en niet voor dingen in zijn kamer, en komt om 10 uur weer zijn bed uit, en gaat dan hystirisch huilen, terug leggen heeft totaal geen zin, want hij komt er weer uit.

En ja, deze strijd zijn we ook weer aangegaan, maar het levert bijna tot helemaal niks op.

Hij komt snachts weer bij ons liggen, en opzich, vind ik het allemaal geen probleem, als hij zich prettig bij voelt, hij slaapt teminste…

Maar…



WIJ NIET MEER!



De nachten zijn al kort, hij komt of gaat er gewoon om 6 uur van uit dat het tijd is, en dan is ‘Klaaaar’ met slapen,

En daarbij is het ook gewoon niet prettig voor ons.



Terug leggen, dus eerst bij ons in bed, dan weer terug, werkt niet, een bed bij ons, werkt dus ook niet. Hij gaat de strijd aan, en houd dit nog best lang vol ook. (Ik vind het best lang, 10 uur wakker, en om 03.00 uur een keer opgeven…)



Ik weet het niet meer… :zzz:

dikke :hug:



hier helaas hetzelfde (gehad)



de oudste slaapt nu goed

de middelste, af en toe nog wakker

en de jongste zon 4 a 5 per nacht wakker, die ligt dan ook bij ons, omdat ze anders het hele huis wakker schreeuwt

Ja Luna heeft er dus gelukkig nu geen last meer van, eerste paar weken, werd zij wakker van zijn gegil, dit nam ik werkelijk maar voor lief, om de strijd met hem dus niet te verliezen.



De dokter heeft ons geadviseerd de strijdbijl neer te leggen omdat niemand er beter van werd.

(Wij sliepen niet, hij sliep niet, en sliep dan of overdag, of ook niet en was dan dwars, huilerig enz.).

Hij heeft zijn slaap nodig, maar als hij elke keer in slaap valt op de bank, of tijdens het spelen op de grond, slaapt hij 's avonds ook slecht in.



Tot 22.00 uur soms 23.00 uur vind hij het geen probleem om in zijn kamer te slapen, het is nu dan ook echt gewenning om er uit te komen zodra hij wakker is.

(Hij word wakker, en als wij nog wakker zijn, vraagt hij gewoon om ‘Papa en mama’s bed!’… :eh: :roll:

Gister hebben we hem terug gelegd, gewoon geen stampij gemaakt, wat te drinken en terug leggen, hij is gaan slapen. Tot vanmorgen! :dance:

Maar… dit is werkelijk zeldzaam dat hij zich zo makkelijk terug laat leggen.



Hij komt er gewoon uit, staat verward in de woonkamer, en begint te huilen zodra hij ons ziet. Wil bij ons zitten en nog wat drinken.



Dit is ook een van de redenen dat wij zijn fles niet afgebouwd krijgen, omdat hij die echt nodig heeft, Consultatieubueau heeft dit ook gezien toen ze hier thuis waren tijdens het slaap ritueel, ze wilden dit om te kijken of er iets veranderd kon worden, maar dit hoeft niet.

Ze is 2 dagen geweest, eerste keer zonder fles, Riley sliep niet, was overstuur, wilden graag slapen maar het lukt niet,

2e keer met fles en toen sliep hij wel in (maar niet door.)



Overdag drinkt hij wel uit een beker, maar 's avond lukt het hem gewoon niet.

Maar dat is voor mij op dit moment geen zorg, en zo ook voor het consultatiebureau niet omdat hij eerst zichzelf moet terug vinden en de rust terug moet krijgen.



's nachts krijgt hij overigens geen flesje tijdens de strijd, dit werkt toch niet, zodra hij in bed ligt word hij boos.



Overdag doen we niets bijzonders.

Riley gaat op maandag en woensdag middag naar het kinderdagverblijf en komt om 16.30 uur thuis en dan gaan we om 17.00 uur eten, hij ligt vaak om 18.30/19.00 u in bed.

Op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag, is hij de hele dag thuis en doen we ook niet veel bijzonders dan boodschappen doen, stukje wandelen enz.

Op Vrijdag ochtend is hij ook op kdv. en daar is hij om 08.00 uur en is om 13.15 uur weer thuis, vaak wil hij slapen hier na, maar dat doen we dus niet, want dan slaapt hij 's avonds helemaal niet meer.



Zijn ritueel is toch echt : Eten, Spelen, evt douchen, drinken en naar bed.

Elke dag weer.

(We geven dan ook een wekkertje, hoelang hij nog kan/mag spelen)



Later naar bed hebben we ook geprobeerd, vorige keer was het zelfs 21.00 uur hij komt dan welliswaar om 01-02 uur bij ons liggen, maar zijn biologische klok zegt wel om 06.00 uur tring!



Terug leggen werkt soms wel. Om 22.00 uur, dan komt hij die nacht alsnog om 02.00 uur, maar dan moet zijn deur wel openblijven tot hij slaapt, en om 02.00 uur werkt dat truckje niet, hij gaat echt een heel heftig gevecht aan, woensdag geprobeerd. Ik heb het opgeschreven:



18.30 naar bed toe, hij was moe.

22.12 uur , Riley staat in de woonkamer.

Riley komt even bij mij zitten, en om

22.30 ligt hij weer in zijn kamer.

Deur is open.

22.54 deur klein stukje dicht, Riley huilt, deur weer open.

23.15 uur, Riley slaapt, zijn deur is dicht.

02.18 uur, Riley is wakker, kwam bij ons, terug in bed gelegd.

03.02 uur, Riley huilt is overstuur, wil niet meer in eigen bed.

05.02 uur, Riley slaapt nu net 2 min, bij Roy en mij in bed.

06.06 uur, Riley wakker. ‘Klaar slapen’…



Zoals hier te lezen is, slaapt hij dus te weinig ! En wij dan ook.

Want tussen 22.12 en 23.15 slaap ik al niet, was dan nog wel wakker maar toch, maar ook tussen 02.18 en 05.02 uur niet!



Ik wil ook wel eens een avond voor ons zelf, een nacht goed slapen zonder schoppende peuter, want rustig liggen doet hij ook niet.

En het hoort er allemaal bij hoor, obstakels waar je over heen moet.

Maar het is wel vermoeiend.



Roy gaat nu 's avonds steeds vaker even weg, omdat Riley overdag ook gewoon druk is, grenzen verkennen, enz. En dan komt hij thuis, en staat er weer een peuter voor zijn neus. Ik sms hem zelfs nu ‘Peuter wakker, deur van Riley open, ligt in eigen bed, zachtjes!!’…

1 advies:



Leg een matras naast je bed, en laat hem daar slapen.



Na 2,5 jaar bijna niet slapen hebben wij dat ook gedaan met Amélie.

Soms wilde ik er weer een strijdpunt van maken, maar dan ben je nog langer bezig.

Amélie begint altijd in haar eigen bedje, en vaak ligt ze 's morgens dus toch naast ons (vaak vanaf dat wij ook naar bed gaan).



Nu gaat het opeens veel beter. Ze slaapt 6 van de 7 nachten door :shock: De eerste ochtend dat ze dat deed (paar weken geleden) keken we elkaar gek aan en vroegen we ons af of ze het nog wel deed :lol: 8)



Sterkte meid! Ik weet hoe je je voelt!

Hier precues hetzelfde probleem. Joey wordt wakker en vraagt direct om mamas bed. Wantaal keer geprobeerd hem in zijn eigen kamer te houden zelfs tour overgeven aan toe. Nu ligt hij ineens wel weer 2 nachten in zijn eigenbed, dan komt hij rond 7 uur bij ons en slaapt dan nog tot een uur of half 9.



Wij zijn weer met stickers begonnen, en als hij niet in zijn eigen bed slaapt dan is hey weinig tot geen tv aan. Bij joey lijkt dit dus te werken. Sommige dingen die hij dus echt leuk vind mag hij van ons dan even niet omdat hij dus niet in zijn eigen bed heeft geslapen.

Het is hier allemaal al lang geleden… Maar ik herinner het me nog als de dag van gister.



Wij hebben ook jaren met een matras naast bed gewerkt. Alleen sliep een van ons dan bij de oudste op de kamer. Ik slaap totaal niet als er een kind bij ons in bed ligt en op die manier sliep ik tenminste nog wat. Maar ik herken je verhaal. Onze oudste heeft tot haar 4de erg slecht geslapen. Laat slapen, vroeg wakker en 's nachts heel veel wakker. Ook wij waren op een gegeven moment uitgestreden.

Onze oudste was een hele slechte slaper en heeft nog steeds erg weinig slaap nodig. Alleen is het nu geen probleem meer. Gelukkig verandert dat als ze ouder worden :wink:

Ik kan wel allerlei dingen op gaan noemen wat wij geprobeerd hebben (en we hebben veel geprobeerd), maar ik denk niet dat je er veel aan hebt. Het enige dat ik je kan meegeven is, dat als je voor een methode kiest, je dat heel lang moet volhouden voor je resultaat ziet. Maar dat weet je denk ik wel. Jullie hebben al heel veel gedaan. Het is nu zaak dat er rust komt. Wij hebben ons er op een gegeven moment bij neergelegd. Ze is een slechte slaapster en dat zal ze voorlopig blijven. Maar wij hebben wel slaap nodig. Vandaar dus dat matras. Wat dan weer niet altijd hielp, maar dat terzijde.

Wat ik als heerlijk heb ervaren is dat mijn schoonouders soms bijsprongen. Dan waren we een weekendje bij hun en sliep ze bij mijn schoonouders op de kamer. Wat heerlijk om een nacht door te kunnen slapen!

Heb je mogelijkheid om een keer overdag te slapen? 's Avonds vroeg op bed? In de tijd dat we 's avonds veel strijd hadden ging een van ons wel eens een kop koffie drinken bij de buren. Hou zo veel mogelijk je eigen leven, dwing het af. Al is het maar 1x in de maand.

Ik heb wel gemerkt dat het makkelijker werkt toen we ons erbij neerlegden. Het was nu eenmaal zo. Wat niet wegneemt dat het een heftige periode was en wij waren dolblij toen onze jongste een goede slaper bleek. Nooit problemen mee gehad. Wat een luxe.



Wij weten nu achteraf wat de oorzaak is geweest en zijn erg blij dat we ons gevoel hebben gevolgd. Een ‘hardere’ aanpak had waarschijnlijk averechts gewerkt. Nu kan ik zeggen dat we goed gehandeld hebben. Al hebben we in die tijd vaak getwijfeld

Heb je wat aan onze antwoorden?



En hoe gaat het nu?

Het ging weer even goed, hij kwam later, of deed zijn eigen deur open en ging weer in bed liggen (voor hij slaapt als we hem wel in bed krijgen, moet de deur open blijven tot hij slaapt… Anders vind hij het eng.)

Ik heb vandaag een matras naast ons bed gelegd, na uitvoerig overleg met partner.



We zijn beide over eens, dat hij in zijn eigen bed moet proberen te slapen en dit te leren, hoe langer hoe beter, en prijzen hem ook. (stickers), slaapt hij bij ons krijgt hij die niet.

Beide zijn we ook over eens dat slapen nu belangrijk is, waar dan ook.

Slaapt hij bij ons, kan dat. Maar nu eerst het matras proberen zodat we wel ons eigen bed hebben, en daarmee ook de rust voor ons zelf pakken.



Ook heeft partner een hobby, hij gaat graag vissen, en op zware dagen gaat hij niet weg maar optijd naar bed. ( want het is nu niet alleen er uit komen, maar ook erg vroeg wakker en vroeg bedoel ik 04.45u bijv,We gaan er nu afwisselend uit ) en op minder zware dagen ( wel bij ons liggen maar later wakker of echt in zijn bedje) gaat hij vissen. Dit is voor hem voldoende.

Ik ga naar een vriendin toe die gaat verhuizen om te helpen, en pak fotografie weer op zodat we beide de nodige afleiding hebben…



We leggen voorlopig de strijdbijl neer, en leggen hier mee ook minder druk op Riley en dus ook ons zelf.

Vannacht was hij weer wakker geworden, en ik had hem gister al uitgelegd over het matras naast ons.



‘’ Riley, papa en mama hebben een matras naast ons bed, daar mag jij op slapen als het echt niet lukt in je eigen bedje, maar eerst moet je wel proberen in je eigen bedje te slapen’’



Vannacht kwam hij dus ineens naar ons toe, eerst wees hij naar ons bed, ik heb zijn kussentje gepakt, en heb hem op het matras gelegd, eerst wilden hij gaan huilen, zei dat het niet nodig was, dat hij alsnog bij ons in de buurt was. En hij sliep weer. Wel weer tot 04.30 u, maar hij sliep wel, naast ons en niet tussen ons in.

ik was eigenlijk benieuwd hoe het nu gaat ? we zijn een jaar verder…



hier hebben we namelijk ook problemen met het slapen van de oudste…en dit duurt helaas ook al meer dan een half jaar…ook zei slaapt vaak tussen ons in…en al veel geprobeerd…a.s. maandag gaan we na de ha toe…omdat ook hier de koek op is…



hier gaat het als volgt, het na bed gaan is geen probleem (wel blijven we bij haar, ff lekker haren kammen en als ze slaapt gaan we weg, weet ze ook…)dan rond een uur of half 11/11 uur wordt ze wakker en zegt dat ze niet kan slapen, bang is, maar niet kan benoemen waarvoor… dan brengen we haar terug en blijven even bij d’r zitten… vaak uur tot anderhalf uur later wordt ze weer wakker… we hebben nu zeker een week of 3 a 4 geprobeerd haar steeds terug te brengen, zeggen dat ze in haar bed moet slapen, dat er geen enge dingen zijn, haar lampje aan mag blijven enz enz…maar na 4 weken bijna niks tot weinig te hebben geslapen hebben we het opgegeven… als ze voor de 3e keer wakker wordt, kruipt ze bij ons in en slapen we gelukkig wel verder…soms gaat een van ons in haar bed liggen, toch ff wat meer plek…



vind trouwens dat idee van matras op de grond in onze slaapkamer nog het proberen waard…we hebben nog een slaapzak van haar liggen (vakantie :)) misschien dat ik dat sowieso ga proberen…maar we zijn dus ook een beetje door de opties heen…

We hebben een tijd lang een matras naast ons bed gehad waar hij dan insloop 's nachts, soms zonder geluid.

We zijn eind vorig jaar geswitched van kamer, want het leek of hij prettiger sliep in de kamer waar wij eerst sliepen.



Tot nu toe gaat het goed, hij slaapt in zijn eigen bed, als hij wakker word is hij makkelijk terug te leggen. Hij kan ook meer benoemen dan toen.

We hebben op aanraden van de HA ook kort melotoline gebruikt, maar dit werkte niet goed. Hij sliep er niet rustiger van in (of door) en was onwijs duf, niet te doen overdag. (vooral moe, boos niets meer willen etc.)

Daar zijn we toen ook mee gestopt, het werkte niet.