Slaan

De laatste tijd slaat Ruben mij regelmatig. Gistermiddag heeft hij mij zelfs een bloedneus geslagen :shock: . Ik heb hem toen een tikje terug gegeven en gezegd dat het bij mama ook pijn doet als hij slaat.

Het is meer enthousiasme dan agressie, maar erg vervelend. Hij doet het wel eens bij mijn man, maar voornamelijk juist bij mij.



Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik vertel hem dus regelmatig dat hij niet mag slaan en dat hij zijn mama pijn doet, maar volgens mij komt het niet echt over.

tis hier ook zo erg momenteel

dus ik lees ff mee

ja hier presies het zelfde.

in de vooravond kreeg ik nog iets keihard tegen mijn slaap aan een speelgoed telefoon.

vaak heft hij zijn hand hoog in de lucht, staat dan bijna op zijn tenen en wil me dan heel hard slaan en dat gaat dan met veel enthousiasme en gelach. ik word wel boos maar lijkt niet te helpen en vaak gaat hij dan weer iets doen wat niet mag als ik boos word.

ik heb hem 1x een tik terug geven het was een reactie en daar schrok hij van en zat doen met zijn hoofd naar beneden op de bank het heeft eventjes geholpen maar niet lang.

voor de tips lees ik graag mee.

ik wil ook (nieuwe) tips…



Hier is het slaan al een tijdje aan de gang, het lijkt wel wat minder maar nog niet helemaal over.



Wij zijn begonnen met 1 waarschuwing en dan op de trap.

Daarna was het meteen op de trap zitten.

Wel steeds duidelijk gemaakt dat je niet mag slaan.

Ik heb ooit 1 keer een tik op zijn hand terug gegegeven maar was daar zelf zo van geschrokken dat ik dat niet meer over mijn hart krijg.



Blijkbaar is het toch een vorm van uitlating ofzo want af en toe steekt hij zijn hand al op maar als ik dan echt heel boos naar hem kijk, gaat het handje omlaag.



Helaas werkt de trap niet meer zo goed want zodra hij al op de trap zit, zegt hij al sorry mama…

Dinand 9mijn jongste) doet het ook. of eigenlijk deed het ook .



Ik kreekg van iemand de tip ze een compliment te geven als ze het niet doen… Enik doe dat nu een paar dagen e het werkt. Ik waarschuw hem ook als hij erg ana het spelen is en erg dichtbijkomt. Zo van pas op anders doe je mama pijn…



en tot nu werkt het… (voor hoelang geenidee) maar ik benblij eventjes



celes

Kian wil mij ook slaan als hij boos op me is. Ik word dan ook boos en hij mag op de gang gaan zitten tot hij sorry zegt en me een kusje geeft. Meestal kijk ik al heel boos als hij zijn handje maar heft en dan laat hij die wel weer zakken of geeft hij de bank een klap ofzo. Ik zou ook niet weten hoe je het anders aan moet pakken.

tygo vindt het dus nu héééél leuk om sorry te zeggen en een kusje te geven… :wall:

Broes doet het niet, wel natuurlijk geprobeerd toen hij wat jonger was maar dat werd meteen héél streng afgekeurd en hij doet het nu niet meer en zou het niet moeten proberen ook! :silenced:

@MammaCellie wrote:

Dinand 9mijn jongste) doet het ook. of eigenlijk deed het ook .



Ik kreekg van iemand de tip ze een compliment te geven als ze het niet doen… Enik doe dat nu een paar dagen e het werkt. Ik waarschuw hem ook als hij erg ana het spelen is en erg dichtbijkomt. Zo van pas op anders doe je mama pijn…



en tot nu werkt het… (voor hoelang geenidee) maar ik benblij eventjes



celes




DIe tip hierboven heeft hier ook gedeeltelijk geholpen.

Daarnaast wel bestraffen, op de gang en negeren. Als ze vervolgens 5 minuten (bijvoorbeeld) weer lief aan het spelen was, dan beloonde ik haar daarvoor. Dan was ze helemaal trots.

Het is natuurlijk ook een fase waar elke peuter doorheen moet, waar ze weer van leren. Die ruimte moeten ze in zekere zin krijgen, nee niet door iemand te slaan of op een andere manier pijn te doen. Maar wel door begrip te krijgen en te leren begrijpen waarom dat dan toch niet mag.

Veel succes meiden, hier lijkt de (lange!) fase ten einde te lopen!

@Ziet wrote:

tygo vindt het dus nu héééél leuk om sorry te zeggen en een kusje te geven… :wall:




Probeer dan eens om hem pas na een minuut of 2 de kans te geven om sorry te zeggen.



Wat hier ook hielp was het stickersysteem.

Met goed luisteren en lief spelen kon hij stickers verdienen, bij slaan werd er een sticker weggehaald. (wij hadden van die magneetjes) bij 5 stickers gingen we samen iets leuks doen. Spelletje film kijken enz. Vooral het afnemen van verdiende stickertjes leverde snel resultaat op zodat slaan snel voorbij was.

da’s wel een goed idee, na 2 minuten ofzo pas sorry laten zeggen…

ga ik eens proberen.



tis wel lastig, want soms is het echt niet slecht bedoeld van hem,

gaat gewoon uit enthousiasme

maar zomaar op me af rennen en me dan een mep geven, dat komt ook voor…

Hier het probleem wel eens na een dagje KDV op woensdag… misschien dat Saba opgefokt raakt van de kindjes die er die dag zijn :think: . Heb dat daar al aangehaald, maar da’s een ander verhaal.



Ik tik in ieder geval nóóit terug, want dan geef je - vind ik dan - het verkeerde voorbeeld. In heb eén keer in een schrikreactie haar handje weggeslagen, heb daar tot op de dag van vandaag nog enorm veel spijt van, want je zag dat ze er van schrok, maar het meteen aangreep “mama slaan?” (en dan maar uitleggen dat het een ongelukje was). Waarom mag hij/zij het niet doen, als mama het wel doet? Op deze leeftijd begrijpen ze dat denk ik niet.



Hier eindigt slaan rigoreus in de hoek. Saba weet dat slaan een dikke “nee” is en dat daar niet eens een waarschuwing aan vooraf gaat. Slaan = in de hoek, einde van de leukigheid, complete negeerstand. Of het nou uit enthousiasme gebeurde, of echt bewust. En bij commentaar… in de gang! Vooral omdat ik hier nog een kleinere dame heb waarbij ik geen risico’s wil nemen, of het gedrag in de hand werk. Ik maak voor haar geen onderscheid of het uit impulsiviteit, enthousiasme of bewuste opzet was, want zij kan zelf dat onderscheid ook nog niet maken. Hier mag best veel voor de gemiddelde peuter, maar een paar dingen mogen echt niet, en dat is de voornaamste. En nadat ze tot rust is gekomen en uit de hoek komt leggen we weer uit waarom ze niet mag slaan (doet pijn, is niet aardig, is gevaarlijk, bladiebla).



Saba háát in de hoek zitten, dus da’s ons geluk met zaken zoals dit. Werkt nog steeds :wink:.

Het is voor een 2jarige vaak ook nog moeilijk te onthouden wat wel en niet mag, dus consequent blijven herhalen dat het niet mag, uiteindelijk valt het kwartje wel :wink: